логоFacebook  Twitter  YouTube  eMail

Кожувчанка


Дали во тие провокации од скопјани за кои зборува Самарас спаѓа и подвигот на нашите кошаркари, кои ја оставија олимписка Грција далеку назад, во правот на македонските петици, на Европското првенство? Или и тие, ако Самарас се погрижи, ќе станат Грци? Само да не им прочепка по ЕДНОТО и ИСТО родословие на Бо, Антиќ, Самарџиски... Вистинска дисеминација на култури, „обединети бои на Бенетон“. Ама боли, кога играат со едно срце и под едно знаме!
 
 
 

Писма до душевадникот

Грчкиот опозиционер Антонис Самарас пред некој ден упати јасна порака и до неговиот политички опонент Папандреу, но и до „скопјани“ (кои според него упорно провоцираат). Рече: „Македонија е една и грчка“. Поточно, дека „оваа Македонија, наша Македонија, грчка Македонија е една“ и дека нема да се дозволи нејзиното наследство да биде жртва на иредентистичките заложби на скопјани. И, се разбира, побара промена на уставното име на Македонија.

Неколку работи мене, како човек што не е по професија политички аналитичар, во оваа изјава не ми се јасни. Ќе пробам да си ги разјаснам од еден семиотички агол.

Најпрвин, да се задржам на заменките - показната заменка „оваа“ и заменската придавка „наша“ (Македонија). Тие знаци во науката за знаците се викаат деиктици. Тоа се знаци што немаат однапред утврдено речничко значење, туку добиваат смисла во зависност од тоа кој ги изговара. Кога Самарас ќе каже „оваа“ или „наша“ (земја) и кога јас ќе кажам „оваа“ или „наша“ (земја) – тогаш зборовите „оваа“ и „наша“ не значат исто – Самарас веројатно мисли на Грција, а јас на мојата земја, Македонија. Кога Самарас ќе каже „јас“, тоа јас се исполнува со едно значење (грчки опозиционер со цврсти антимакедонски ставови), а кога јас ќе кажам „јас“, тој збор се исполнува со друго значење (македонски писател што нема антигрчки ставови и кој се труди на различните од него да не им го одбива правото на различност). Во својот исказ Самарас неосетно ама перфидно прави едно ПРИСВОЈУВАЊЕ на правото на Другиот да се чувствува како Друг. Почнувајќи од најнеодредениот деиктик - „оваа“ (тука дури и имам шанси да поверувам дека мисли и на некаква моја Македонија), поминува на поопределениот деиктик - „наша“ (а бидејќи беседата е изговорена пред Грци, тоа значи - нивна, па јас и мојата Македонија сме дефинитивно исклучени од неговиот исказ). Конечно, со третиот, целосно определен збор, кој не е деиктик, туку придавка („грчка“), во таа тричлена градација на ПРИСВОЈУВАЊЕ на другиот („оваа“ – „наша“ – „грчка“), тој не само на Грците туку и на сите негрци (и мене) им соопштува дека Македонија е Грција, и дека е тоа чист идентитет. Со тоа јас, како различен од него сум укинат, исклучен и ПОГРЧЕН. До кога Европа ќе толерира вакви шовинистички искази?

Јас, меѓутоа, знам дека сета постмодерна филозофија покажа дека НЕ ПОСТОЈАТ ЧИСТИ ИДЕНТИТЕТИ и дека во секој идентитет постојат впишани траги од Другиот, различниот. Го знам тоа и без да студирам историја или политика. Знам од филологијата, дека во секој текст се впишани, понекогаш и на невидлив начин, траги од други текстови, култури, оставени се отисоци од туѓи писма. Во моите науки тоа се вика интерсубјективност, хетероглосија, интертекст. Зошто тоа Самарас не го знае? Или го знае, ама не сака да го знае?

Значи, Македонија (не само во географска туку и во културна смисла) ниту е една ниту е само грчка. Таа е палимпсест. Тоа е реалноста. Кој се лути на реалноста, ќе се лути и на лекарска дијагноза или метеоролошки извештај. Кога Емануел Левинас, еден од најпознатите светски филозофи на идентитетот, особено поради личната засегнатост од последиците на холокаустот (и самиот Евреин од француско потекло), ќе напише: „Субјективноста е Друго-во-Истото“ и дека „Другото во Истото на субјективноста е вознемиреност на Истото кого го вознемирува Другото“, тој нема да знае дека идеално ја опишал вознемиреноста на Самарас. Самарас сака сé ДРУГО да биде ИСТО – грчко. Но не сфаќа дека, ако ништо друго, има барем нешто македонско што не е ГРЧКО – северно од него. Тоа Друго него го вознемирува, односно му го нарушува поимот на сегрчка ИСТОСТ, а со тоа и поимот на субјективност/идентитет. Па не може Самарас да ми тврди (иако јас не сум Левинас, сепак не сум за потценување) дека сум ИСТ со него, кога не сум (освен во класата „човек“). Јас живеам во држава, која во најмала рака не е ГРЦИЈА. И се вика – Македонија.

Со сето тоа, особено со инсистирањето на ЧИСТ ИДЕНТИТЕТ (Македонија е една и е ЧИСТО грчка), Самарас докажува дека е политичар од предминатите векови. Затоа и е националист, склон кон обопштувања, потчинувања на Различниот и Другиот, агресивен и со милитантна реторика. Тој сигурно нема да помогне за решавање на „проблемот со името“, како што недопустливо погрешно го викаат грчките политичари, а нашиве наседнуваат на тој логички тројански коњ. Тоа воопшто не е проблем со името – тоа е проблем со културниот идентитет на Грците. Тие одбиваат да признаат ноторни факти – дека во секоја култура има наслојки и од други и дека културата не е дворот од дедо ми за кој тој ми оставил тапија дека сум единствениот наследник.

Познати се моите ставови околу нашата „антиквизација“. Би си скокнал самиот во устата ако тврдам дека ние сме единствените и чисти наследници на Александар Македонски, кога веќе го цитирам Левинас и тврдам дека не постојат чисти идентитети. Но, сигурен сум дека никој нема право да му забранува на друг да избере име, како што ниеден народ не може да положи право на сопственост на Исус Христос или Буда. Па и тие имаат место на раѓање, ама припаѓаат на сите што се идентификуваат со нив. Самарас се однесува како да не знае дека културите ги дефинира токму тоа – што се интеркултурални, интердискурзивни. Основниот семиотички (знаковен) принцип на секоја култура е дисеминацијата (расејувањето) на сопствените културни знаци во други култури, како и засејувањето на туѓи културни зрна на сопствената почва. Некои ќе никнат, некои не. За тоа влијание на културите од семиотички аспект пишуваше Јуриј Лотман во својата книга „Семиосфера“.

Да не одиме толку во висока наука за да докажеме прост културен факт – расејување или дисеминација. Да се спуштиме на наједноставно ниво: културите и народите не можат никогаш да бидат чисти и поради еден прост и непредвиден од Самарас факт, а тоа е: воините, освојувачите или гостите во „туѓи“ култури секогаш со себе ги носат и своите полови органи. А тоа значи – расејување, миксање родови, народи, гени. Самарас ме убедува дека секој што поминал низ територијата на неговата Грција (и на неговата грчка Македонија) - си ги оставил тестисите дома! Со ова и со теоријата дека јас не сум различен од него, а дека тој е единствениот Македонец на светот – не можам да се согласам.

Да резимирам: го уловивме Самарас како со засилување придавки недозволиво го претопува Другиот сакајќи да го пороби и да го направи Ист со него. Го уловивме дека верува во чисти идентитети, што е одлика на тоталитарни идеологии. Конечно, има уште еден симптом во неговиот говор – дека скопјани упорно провоцираат. За мене ова е најслаткиот дел од неговата изјава, сладок како губење невиност. Дали во тие провокации од скопјани спаѓа и подвигот на нашите кошаркари, кои ја оставија олимписка Грција далеку назад, во правот на македонските петици, на Европското првенство? Или и тие, ако Самарас се погрижи, ќе станат Грци? Само да не им прочепка по ЕДНОТО и ИСТО родословие на Бо, Антиќ, Самарџиски... Вистинска дисеминација на култури, „обединети бои на Бенетон“. Ама боли, кога играат со едно срце и под едно знаме!

Авторот е универзитетски професор и писател
 
   
Автор: Венко Андоновски

Извор: Нова Македонија

Друго:

Интервју со Венко Андоновски

 



dobrotoljubie

Поуки од Светите Отци

Видео содржини

dobrotoljubie

Наука и Култура

Ноември 14, 2023
Tamara.Kotevska

По премиерата на новиот филм „The Walk“ во Њујорк на двојната кандидатка за Оскар - Тамара Котевска

Работејќи од нејзините разговори со Асил и другите деца бегалци, режисерката направи гласовна нарација (испорачана од друга девојка, а не од Асил што ја гледаме на екранот) која е резервна, поетска и застрашувачка. „Треба да најдам место каде што можам да ги…
Септември 25, 2023
Snimatel.Naum

Наум Доксевски, кинематографер на „Домаќинство за почетници“: Со Горан бевме согласни дека најважно е да ја доловиме емоцијата на платното

На денешната прес –конференција екипата на филмот „Домаќинство за почетници“, кој беше прикажан на свеченото отворање на 44. издание на ИФФК „Браќа Манаки“ проговори за текот на снимањето, раѓањето на идејата за филмот, соработката на снимањето, кастингот…

„ПОЕЗИЈА ОД МАКЕДОНИЈА“ и „Версвил“

Авг 19, 2023 Литература 1862
TVIT762
Реномираното меѓународно списание за поезија „Версвил“, својот најнов број во целост го…

Промоција на Речник на медиумска писменост

Мај 31, 2023 Литература 2183
Ова лексикографско издание е прв сериозен обид за систематизирање на термините коишто се…

Интервју со Јована Матевска Атанасова – писателско име кое полека оди кон врвот на македонската литература

Мар 09, 2023 Интервју 2054
Jovana.matevska
Најпрво сум радосна што ја имав привилегијата да пораснам емотивно. Некои луѓе трошат цел…

Беседи

Лекот го знаеме, а не го користиме

Лекот го знаеме, а не го користиме

 Посебно, проблемот се состои во тоа што, ако стварноста е сосема поинаква од тоа што ние си мислиме, не се ни запрашуваме за негативните последици од погрешните заклучоци по нашиот...

Александар Несторовски: РАЃАЊЕТО НА СВ. ЈОВАН КРСТИТЕЛ 07.07.2024

Александар Несторовски: РАЃАЊЕТО НА СВ. ЈОВАН КРСТИТЕЛ 07.07.2024

И во нашите животи се случува во некој момент јасно да го слушнеме гласот Божји кој не вика по име и тогаш исполнети со восхит сме спремни на било каков...

Архиепископ Андреј Римаренко: Беседа на Неделата на сите Светии

Архиепископ Андреј Римаренко: Беседа на Неделата на сите Светии

Сите светители кои денес ги славиме го следеле Христовиот пример. И секој од нив, во своето време, во своите животни околности, ја исполнил Божјата заповед за љубовта кон Бога и...

БEСEДА  за патoт на живoтoт и патoт на смртта

БEСEДА за патoт на живoтoт и патoт на смртта

Пoнeкoгаш на чoвeкoт му сe причинува дeка бeзбoжничкиoт пат e прав, бидeјќи глeда дeка бeзбoжникoт сe збoгатува и успeва. O кoга би му сe дoзвoлилo да гo види крајoт на...

Митрополит Струмички Наум:...За контрола и програмирање на умот; и кому, главно, му служи?

Митрополит Струмички Наум:...За контрола и програмирање на умот; и кому, главно, му служи?

Богочовекот Христос ги поучува Своите ученици на кратката молитва: „Господи Исусе Христе, помилуј нè“, како што и секој духовен отец треба да ги подучува своите, т.е. Божјите чеда. Веднаш можеме...

АРХИВА: Митрополит Струмички Наум: Недела на Светите отци на Првиот Вселенски собор (12.06.2021)

АРХИВА: Митрополит Струмички Наум: Недела на Светите отци на Првиот Вселенски собор (12.06.2021)

Да разбереш, односно да сфатиш – во духовно православна смисла, го означува просветлувањето на умот – со дарот на умно-срдечната молитва. Оти, какво е тоа сфаќање и разбирање без просветленост...

БEСEДА  какo мудрoста сe јавува насeкадe

БEСEДА какo мудрoста сe јавува насeкадe

Нo Прeмудрoста Бoжја e најгласна и најјасна вo лицeтo на самиoт Гoспoд Исус Христoс. Вo лицeтo на Гoспoда Исуса Христа прeмудрoста Бoжја сe јавила вo тeлo и сe пoкажала на...

Св. Климент Охридски: Поука на вознесение на Господ наш Исус Христос

Св. Климент Охридски: Поука на вознесение на Господ наш Исус Христос

Поради тоа, браќа, бидејќи нè очекува бесконечна мака, да се потрудиме преку подвиг да ја избегнеме, со милостина да го пречекаме бедниот и да го угостиме, примајќи го туѓинецот, гладниот...

« »

Најново од култура

Православен календар

 

16/07/2024 - вторник

Св. маченик Јакинт; Свети Анатолиј, патријарх Цариградски; Преп. Александар; Св. Исаија Отшелник;

Правила и одредби на Православната Црква за постот
Православен календар за овој месец - МПЦ

Кожувчанка

Молитви кон Пресвета Богородица за секој ден во седмицата

 Радувај се, Ти Која од ангелот ја прими радоста на добрата вест дека Бог Слово ќе прими тело од Тебе! Радувај се оти го носеше Создателот во Твојата утроба! Радувај се Ти Која го роди Бога во тело, Спасителот на светот! Повеќе...

Тропар

Тропар на св. Христов маченик Јакинт 3 јули / 16 јули 2024

Тропар на св. Христов маченик Јакинт 3 јули / 16 јули 2024

Мачениче Христов, свети Јакинте,земната храна со небесната си ја заменил,на Бога послужувајќи, срцето твое дел на Светиот Дух постана,тебе кого...

Тропар за чесната риза на Пресвета Богородица во Влахерна 2 јули /15 јули 2024

Тропар за чесната риза на Пресвета Богородица во Влахерна 2 јули /15 јули 2024

Богородице Приснодево, заштито на луѓето,ризата и појасот на Твоето пречисто телоси го дарила на твојот град како моќна ограда,останувајќи нетлена...

Тропар на св. Христови бессребреници Козма и Дамјан 1 јули / 14 јули 2024

Тропар на св. Христови бессребреници Козма и Дамјан 1 јули / 14 јули 2024

Христос нашиот Бог и Господ,повика срце да принесеме,о свети бессребреници Козмо и Дамјане,за да Спасителот него го очисти од страстите.Наука...

Духовната убавина на Богородица се пројавува и во моментот на Распнувањето на Нејзиниот Син

Тебе, Богородице поборнице – војвотко, ние слугите Твои, откако се избавивме од зло, Ти пееме победни и благодарствени песни. Ти имаш сила непобедна, од секакви опасности ослободи не за да Ти пееме : Радуј се, Невесто Неневесна! Повеќе...

Болестите според светоотечкото учење

Значи, не се надевај на лекарска вештина без благодат и не ја отфрлај своеволно, туку моли Го Бога да ја спознаеш причината за казната, а потоа моли за избавување од немоќта, трпејќи сечење, горење, горчливи лекови и сите лекарски казни Повеќе...

Свети Лука Симтерополски: Архиепископ и хирург

Едноставно е да се претпостави дека професорот – епископ, соединувајќи го во своите раце крстот и скалпелот, ги порази современиците токму со тоа необично соединување на двете разновидни сфери на активност.  Повеќе...

Духовни поуки: „Помоли се за мене“

Со Бога зборувај многу, а со луѓето малку; ако во Божјиот закон се подучуваш - ќе успееш и во едното и во другото. Повеќе...

Живот без стрес

Ако разбереме што се крие зад стресот, ако ја видиме лагата, која што се крие зад него, на крајот ќе увидиме дека не постои причина за да бидеме во стрес.. Повеќе...

Митрополит Струмички Наум - Да пораснеме барем до Стариот Завет

И не само што немаат туку се и очигледна пречка за влез во Царството Небесно, и пречка да се сфати и пренесе неговата идеја и порака. Повеќе...

Епископ Тихон Шевкунов: „НЕСВЕТИ, А СВЕТИ“

Несвети, а свети. Луѓе, кои навидум живееле во нашето секојдневие, се соочувале со проблемите со кои ние се судираме, боледувале од болести од кои ние боледуваме, често осудувани од околината, а сепак, не биле секојдневни. Луѓе, кои не се на иконите, но го предавале животот од иконите во сите нивни дела, зборови, мисли. Луѓе, за кои тишината прозборила дека се свети.  Повеќе...

ГОЛЕМАТА ТАЈНА НА ДИВЕЕВО - Кој ќе доживее, ќе види

Како дополнување на оваа тајна, еве што слушнав од устата на 84-годишната игуманија на манастирот Дивеево, Марија. Бев кај неа во почетокот на 1903 година веднаш по канонизирањето на преподобниот Серафим и заминувањето на царското семејство од Дивеево. Повеќе...

Арх. Калиник Мавролеон: Монологот БОЖЈИ

 

Те гледав кога се разбуди угрово. Чекав да ми кажеш два-три збора, да се заблагодариш за се што ти се случува, да побараш мое мислење за се што треба да правиш денес. Повеќе...

За Моето име

Поуки на грузискиот Старец Гаврил Ургебадзе за последните времиња

 

„Ѓаволот има 666 мрежи. Во времето на антихристот луѓето ќе очекуваат спасение од космосот. Тоа ќе биде и најголемата замка на ѓаволот: човештвот ќе бара помош од вонземјаните, не знаејќи дека тоа се, всушност. – демони.“ Повеќе...

Взбранной Воеводе победительная