логоFacebook  Twitter  YouTube  eMail

Кожувчанка

„Сите филмски и литерарни клишеа се мали деца во однос на политичките и историските Силдавии“, рече Горан Стефановски на предавањето во ЕУ-инфоцентар под наслов „Тинтин на Балканот“

Катерина Богоева

„Крајно време е да се воспостави баланс меѓу супериорноста и инфериорноста, кој не го воспоставуваме онака смирено и паметно како што би можеле и како што е ред тука во Македонија“, рече меѓу другото во ЕУ-инфоцентарот во четвртокот, драматургот и писател Горан Стефановски, кој на предавањето под наслов „Тинтин на Балканот (нивните клишеа за нас и нашите клишеа за нив)“ говореше за политиката на идентитетот и проблемите на културалниот превод. Салата беше полна, а првата верзија на текстот кој го читаше илустрирајќи го со слајдови, Стефановски напомена дека го напишал лани за потребите на еден истражувачки семинар во Кантербери, Велика Британија, каде што живее и предава драматургија. Ги презентираше анализираните, жилави клишеа и стереотипи во претставувањето, искривената слика која Европа ја има за Балканот и обратно. Зборуваше за стрип-серијалот „Авантурите на Тинтин“ на белгискиот стрип-цртач Жорж Реми Ерже, а меѓу другото и за клишеата кои како што рече, „како коров се обиделе да се вовлечат и во неговата сопствена кретивна работа“, посочувајќи на филмот, „До балчак“, кој по негово сценарио, а во режија на Столе Попов беше премиерно прикажан во Македонија во 2014 година. Стефановски укажа, на очигледно изненадување на многумина во публиката, „дека не бил вклучен во претппродукцијата, снимањето, постпродукцијата на овој филм, иако е автор на сценариото“, но и дека „да имал можност, ќе прашал чија е таа приказна?“. „Дали само на комитата Крсто“, кој, вели Стефановски, „најмалку се менува во филмот и зошто станала клучна неговата додатно допишана реплика ’Ебати животот ако не си спремен да умреш за него?’. Зар не е можна контрареплика на Филип (прагматичниот политичар), ’Ебати животот ако мора да умреш за него?’“, запраша драматургот и додаде: „Зошто и Филип учествува во самоубиствениот чин во последниот стоп-кадар?“. „Штета што немавме поблиска соработка со мојот режисер и како што подоцна се испостави, косценарист. А ќе беше добро да е така како и што ќе беше ред“. Горан Стефановски напомена дека малку од неговото сценарио влегло во „До балчак“, но веќе имал потпишано договор и ги продал авторските права и потоа, како што нагласи „немал веќе абер од екипата“. Филмот го гледал, како што рече, „дури сега скоро на видео, со голема трема и со големо шише вино“. Откри и дека планира во „Табернакул“ да издаде книшка со двете верзии на сценариото со првобитен наслов „Приказни од Дивиот Исток“ (старото од 1988 и новото од 2010 година) за филмот „До балчак“ заедно со текстот што вечерта го говореше. Говорејќи за шумот во комуникацијата при размената на културални елементи: ставови, верувања, вредности и поведенија, Стефановски откри дека по преселувањето со семејството во Кантербери во 1992 година се запознал со Ник Бартон, филмски режисер и професор на катедрата за филм на тамошниот Универзитет, кој меѓу првите работи што му ги кажал била дека кога бил дете се' што знаел за делот од светот од каде што доаѓа Стефановски го дознал од стрипот „Тинтин“ во епизодата „Жезлото на кралот Отокар“.

„Јас и самиот пораснав со ’Астерикс’ и ’Талични Том’. ’Тинтин’ не е ми беше во видното поле затоа што не се објавуваше кај нас. Го најдов веднаш стрипот го прочитав и сфатив дека се работи за спектакуларна травестија и лакрдија. Си реков, како е можно на едно место да се собрани толку многу каприциозни произволности, предрасуди, фактички грешки и општи места“, рече тој, напоменувајќи дека токму тоа и му го засилило интересот за тие феномени познати под името клишеа и стереотипи. „Многумина во мојата татковина се' уште веруваат дека во Лондон има постојана магла и смог и дека Шерлок Холмс го брка Џек Мевосек. Некако забораваме дека нашите градови станаа викторијански според загадувањето и криминалот. Се разбира во Британија постојат разни убедувања за мојот дел од светот, за нашата замислена земја која се вика Балкан. Еднаш прашав еден колега која му е првата слика која му излегува кога ќе се спомене Балкан, а тој ми рече ’коњокрадец со златни заби’. И си велам, ај сега оди расправај се и докажувај се!“. Стефановски меѓу примерите го покажа познатиот лик на праматарот, продавачот на газиени ламби кој се појавува на почеток на филмот „Аладин“ на Волт Дизни. „Според една интерпретација, тој е духот од ламбата, тоа е неговата приказна“ и го нарече продавачот комбинација на крајна инфериорност и висока супериорност. „Можеби сме сиромашни, но затоа во рака држиме прашина од која се направени ѕвездите. Можеби сме на маргините, но тука кај нас е вистинскиот центар. За жал, во номенклатурата на Холивуд човек со такво лице како продавачот не може да биде херој. Тој е само спореден лик, еден од оние безимени створови кои Индијана Џонс ги ништи на ангро“, рече Стефановски. Меѓу примерите беше наведен и музичкиот филм „Летен распуст“ од 1963 година. „Во него Клиф Ричардс на патување кон Грција минува низ нашиве простори, чиста травестија на она што некогаш беше Југославија. Една од песните се вика ’Југословенска свадба’, глупава комбинација на славјански танци на Дворжак, музичка ничија земја, папазјанија кому иде. Мажи дибеци, играат племенски игри во гуњови од овчи кожи. Зошто бил потребен ваков примитивен фон за еден рокенрол- филм? За техник колорот да биде потехник, а рок-музиката порокерска“. Тој презентираше и мапи со стереотипи од интернет и меѓу нив „Европа видена од страна на Луксембург“ каде што на местото на Балканот стои напишано: „клептоманијаци и рискантни типови“.

Презентирајќи го своето видување на стриповите „Тинтин“, Горан Стефановски посочи дека „одамна тие и биле контроверзни по прашањето на расни и политички предрасуди. „Првата епизода ’Тин Тин во земја на Собјетите’ била нарачана во 1929 година како антикомунистичка пропаганда за деца, па следувала ’Тинтин во Kонго’ во која Тинтин држи и предавање пред мали црни деца во Конго и им зборува за ’нивната земја Белгија’. Книгата наишла на строги критики поради своите расистички ставови и во целиот свет е забранета за деца. Денес можете да ја набавите само во кафеава кеса, под тезга, скоро како политичка порнографија“. Стефановски со поголемо внимание се задржа на осмата епизода во серијата „Жезлото на кралот Отокар“, нарачана од подлисток на детски конзервативен белгиски весник која излегувала во продолженија од август 1938 до август 1939 година. Била замислена како сатирична критика на експанзиите на нацистичка Германија, комерцијално била успешна и набргу отпечатена како посебна книга. Во 1947 година била објавена низ светот и адаптирана за телевизија. Во неа се говори за Силдавија, која ја нарече „некакво фиктивно кралство кое личи на сценографија за операта“. „Силдавија е земја измислица составена од куп несоодветности: историја на Бохемија, на Словачка и Чешка, која нема ништо заедничко со Балканот. Костими некаде од Црна Гора и Далмација, некои селани, џамии од Босна или од нашиов свет, амблеми од Романија, српски слова, државно знаме со црн пеликан сличен на албанскиот црн орел, имиња со строго чешки или полски додавки и чудна мешавина на кирица и латиница. Интересно е што добар дел од земјите од кои е составена ова фиктивна земја по Втората светска војна навистина завршија во Источниот блок“. Меѓу другото Горан Стефановски потенцираше дека се' уште се одржуваат разни конференции на тема на политиката на „Тинтин“. „Овие книги се' уште се продаваат како алва, млади деца се' уште учат за Силдавија, големите светски книжарници имаат специјални Тинтин одделенија. Фановите на ’Тинтин’ го имаат прифатено силдавскиот јазик и имаат составено граматика и речник“.

Говорејќи за клишеата и стеротипите во дел до филмовите за Балканот, Стефановски ги посочи и филмовите „Гркот Зорба“, „Мис Стон“, „Пред дождот“, но и дел од критиките за нив, а меѓу другото ја цитираше и Дина Јорданова, која во нејзината книга „Балканска кинематографија“ вели: „Сите балкански земји веруваат дека се јасно посебни и разграничени една од друга и дека заслужуваат да бидат третирани како засебни единки, но во западното поимање, тие се само една голема европска периферија“.

„Но не е само Западот тој кој конструира стереотипи“, рече Стефановски „туку таквите конструкции ги преземаат на себе и ги спроведуваат на терен многу балкански писатели и филмски режисери“. „Но сите овие филмски и литерарни клишеа се мали деца во однос на оние политичките и историските Силдавии. Минатото изобилува со случаи кога цели држави преку ноќ решиле да му стават крај на клишето кое дотогаш постоело за него. Се обиделе со закони и декрет да воведат проект за нова стварност, да избегаат на претходните урнеци да станат вечни и немерливи, неподложни на објективна верификација и библиографија. Да не личат веќе на соседите, да не личат веќе ни на себе самите“, рече тој и меѓу другото напомена дека „носиме во главите и во срцата клишеа и стереотипи“. „Само спокојно и да им објавиме војна на клишеата и на патосот. Да ги истребиме како вошки. Против клишеата ни е неопходна дневна хигиена, дисциплинирано и упорно секое утро и секоја вечер, онака како што ги четкаме забите, го миеме лицето како што ги сечеме ноктите и како што ги симнуваме гурелките од очите“. 

Никој не не' гледа посебно

„Една работа останува за жал, многу јасна. Секогаш кога ќе отидам на ручек кај чичко ми Ристо ќе ме праша ’А бе што кажуваат за нас таму?’ Проблемот е што никој не не' гледа посебно. Таму има едно општо место, таму, тоа. Си велам нема општо место, јас сум од тука од Македонија. Кому да му објаснуваш за Византија кому да му збориш за Нерези, дека не се даваме никому. Секој третокласен кој ќе се појави во градов, ќе го прашаат од каде си? Од Америка‚ и веднаш‚ ’Кока-кола’ и ‚Џенерал моторс’ дува енергија во нивните едра. А со такви сме се занимавале со децении, случајни луѓе. Кога бевме деца викавме ’Ај да ти ги врзам двете раце од позади да играме кошарка’“.

 

Извор: Утрински весник

(п.п- насловниот текст е по наш избор)



dobrotoljubie

Поуки од Светите Отци

Видео содржини

dobrotoljubie

Наука и Култура

Ноември 14, 2023
Tamara.Kotevska

По премиерата на новиот филм „The Walk“ во Њујорк на двојната кандидатка за Оскар - Тамара Котевска

Работејќи од нејзините разговори со Асил и другите деца бегалци, режисерката направи гласовна нарација (испорачана од друга девојка, а не од Асил што ја гледаме на екранот) која е резервна, поетска и застрашувачка. „Треба да најдам место каде што можам да ги…
Септември 25, 2023
Snimatel.Naum

Наум Доксевски, кинематографер на „Домаќинство за почетници“: Со Горан бевме согласни дека најважно е да ја доловиме емоцијата на платното

На денешната прес –конференција екипата на филмот „Домаќинство за почетници“, кој беше прикажан на свеченото отворање на 44. издание на ИФФК „Браќа Манаки“ проговори за текот на снимањето, раѓањето на идејата за филмот, соработката на снимањето, кастингот…

„ПОЕЗИЈА ОД МАКЕДОНИЈА“ и „Версвил“

Авг 19, 2023 Литература 1862
TVIT762
Реномираното меѓународно списание за поезија „Версвил“, својот најнов број во целост го…

Промоција на Речник на медиумска писменост

Мај 31, 2023 Литература 2183
Ова лексикографско издание е прв сериозен обид за систематизирање на термините коишто се…

Интервју со Јована Матевска Атанасова – писателско име кое полека оди кон врвот на македонската литература

Мар 09, 2023 Интервју 2054
Jovana.matevska
Најпрво сум радосна што ја имав привилегијата да пораснам емотивно. Некои луѓе трошат цел…

Беседи

Лекот го знаеме, а не го користиме

Лекот го знаеме, а не го користиме

 Посебно, проблемот се состои во тоа што, ако стварноста е сосема поинаква од тоа што ние си мислиме, не се ни запрашуваме за негативните последици од погрешните заклучоци по нашиот...

Александар Несторовски: РАЃАЊЕТО НА СВ. ЈОВАН КРСТИТЕЛ 07.07.2024

Александар Несторовски: РАЃАЊЕТО НА СВ. ЈОВАН КРСТИТЕЛ 07.07.2024

И во нашите животи се случува во некој момент јасно да го слушнеме гласот Божји кој не вика по име и тогаш исполнети со восхит сме спремни на било каков...

Архиепископ Андреј Римаренко: Беседа на Неделата на сите Светии

Архиепископ Андреј Римаренко: Беседа на Неделата на сите Светии

Сите светители кои денес ги славиме го следеле Христовиот пример. И секој од нив, во своето време, во своите животни околности, ја исполнил Божјата заповед за љубовта кон Бога и...

БEСEДА  за патoт на живoтoт и патoт на смртта

БEСEДА за патoт на живoтoт и патoт на смртта

Пoнeкoгаш на чoвeкoт му сe причинува дeка бeзбoжничкиoт пат e прав, бидeјќи глeда дeка бeзбoжникoт сe збoгатува и успeва. O кoга би му сe дoзвoлилo да гo види крајoт на...

Митрополит Струмички Наум:...За контрола и програмирање на умот; и кому, главно, му служи?

Митрополит Струмички Наум:...За контрола и програмирање на умот; и кому, главно, му служи?

Богочовекот Христос ги поучува Своите ученици на кратката молитва: „Господи Исусе Христе, помилуј нè“, како што и секој духовен отец треба да ги подучува своите, т.е. Божјите чеда. Веднаш можеме...

АРХИВА: Митрополит Струмички Наум: Недела на Светите отци на Првиот Вселенски собор (12.06.2021)

АРХИВА: Митрополит Струмички Наум: Недела на Светите отци на Првиот Вселенски собор (12.06.2021)

Да разбереш, односно да сфатиш – во духовно православна смисла, го означува просветлувањето на умот – со дарот на умно-срдечната молитва. Оти, какво е тоа сфаќање и разбирање без просветленост...

БEСEДА  какo мудрoста сe јавува насeкадe

БEСEДА какo мудрoста сe јавува насeкадe

Нo Прeмудрoста Бoжја e најгласна и најјасна вo лицeтo на самиoт Гoспoд Исус Христoс. Вo лицeтo на Гoспoда Исуса Христа прeмудрoста Бoжја сe јавила вo тeлo и сe пoкажала на...

Св. Климент Охридски: Поука на вознесение на Господ наш Исус Христос

Св. Климент Охридски: Поука на вознесение на Господ наш Исус Христос

Поради тоа, браќа, бидејќи нè очекува бесконечна мака, да се потрудиме преку подвиг да ја избегнеме, со милостина да го пречекаме бедниот и да го угостиме, примајќи го туѓинецот, гладниот...

« »

Најново од култура

Православен календар

 

16/07/2024 - вторник

Св. маченик Јакинт; Свети Анатолиј, патријарх Цариградски; Преп. Александар; Св. Исаија Отшелник;

Правила и одредби на Православната Црква за постот
Православен календар за овој месец - МПЦ

Кожувчанка

Молитви кон Пресвета Богородица за секој ден во седмицата

 Радувај се, Ти Која од ангелот ја прими радоста на добрата вест дека Бог Слово ќе прими тело од Тебе! Радувај се оти го носеше Создателот во Твојата утроба! Радувај се Ти Која го роди Бога во тело, Спасителот на светот! Повеќе...

Тропар

Тропар на св. Христов маченик Јакинт 3 јули / 16 јули 2024

Тропар на св. Христов маченик Јакинт 3 јули / 16 јули 2024

Мачениче Христов, свети Јакинте,земната храна со небесната си ја заменил,на Бога послужувајќи, срцето твое дел на Светиот Дух постана,тебе кого...

Тропар за чесната риза на Пресвета Богородица во Влахерна 2 јули /15 јули 2024

Тропар за чесната риза на Пресвета Богородица во Влахерна 2 јули /15 јули 2024

Богородице Приснодево, заштито на луѓето,ризата и појасот на Твоето пречисто телоси го дарила на твојот град како моќна ограда,останувајќи нетлена...

Тропар на св. Христови бессребреници Козма и Дамјан 1 јули / 14 јули 2024

Тропар на св. Христови бессребреници Козма и Дамјан 1 јули / 14 јули 2024

Христос нашиот Бог и Господ,повика срце да принесеме,о свети бессребреници Козмо и Дамјане,за да Спасителот него го очисти од страстите.Наука...

Духовната убавина на Богородица се пројавува и во моментот на Распнувањето на Нејзиниот Син

Тебе, Богородице поборнице – војвотко, ние слугите Твои, откако се избавивме од зло, Ти пееме победни и благодарствени песни. Ти имаш сила непобедна, од секакви опасности ослободи не за да Ти пееме : Радуј се, Невесто Неневесна! Повеќе...

Болестите според светоотечкото учење

Значи, не се надевај на лекарска вештина без благодат и не ја отфрлај своеволно, туку моли Го Бога да ја спознаеш причината за казната, а потоа моли за избавување од немоќта, трпејќи сечење, горење, горчливи лекови и сите лекарски казни Повеќе...

Свети Лука Симтерополски: Архиепископ и хирург

Едноставно е да се претпостави дека професорот – епископ, соединувајќи го во своите раце крстот и скалпелот, ги порази современиците токму со тоа необично соединување на двете разновидни сфери на активност.  Повеќе...

Духовни поуки: „Помоли се за мене“

Со Бога зборувај многу, а со луѓето малку; ако во Божјиот закон се подучуваш - ќе успееш и во едното и во другото. Повеќе...

Живот без стрес

Ако разбереме што се крие зад стресот, ако ја видиме лагата, која што се крие зад него, на крајот ќе увидиме дека не постои причина за да бидеме во стрес.. Повеќе...

Митрополит Струмички Наум - Да пораснеме барем до Стариот Завет

И не само што немаат туку се и очигледна пречка за влез во Царството Небесно, и пречка да се сфати и пренесе неговата идеја и порака. Повеќе...

Епископ Тихон Шевкунов: „НЕСВЕТИ, А СВЕТИ“

Несвети, а свети. Луѓе, кои навидум живееле во нашето секојдневие, се соочувале со проблемите со кои ние се судираме, боледувале од болести од кои ние боледуваме, често осудувани од околината, а сепак, не биле секојдневни. Луѓе, кои не се на иконите, но го предавале животот од иконите во сите нивни дела, зборови, мисли. Луѓе, за кои тишината прозборила дека се свети.  Повеќе...

ГОЛЕМАТА ТАЈНА НА ДИВЕЕВО - Кој ќе доживее, ќе види

Како дополнување на оваа тајна, еве што слушнав од устата на 84-годишната игуманија на манастирот Дивеево, Марија. Бев кај неа во почетокот на 1903 година веднаш по канонизирањето на преподобниот Серафим и заминувањето на царското семејство од Дивеево. Повеќе...

Арх. Калиник Мавролеон: Монологот БОЖЈИ

 

Те гледав кога се разбуди угрово. Чекав да ми кажеш два-три збора, да се заблагодариш за се што ти се случува, да побараш мое мислење за се што треба да правиш денес. Повеќе...

За Моето име

Поуки на грузискиот Старец Гаврил Ургебадзе за последните времиња

 

„Ѓаволот има 666 мрежи. Во времето на антихристот луѓето ќе очекуваат спасение од космосот. Тоа ќе биде и најголемата замка на ѓаволот: човештвот ќе бара помош од вонземјаните, не знаејќи дека тоа се, всушност. – демони.“ Повеќе...

Взбранной Воеводе победительная