логоFacebook  Twitter  YouTube  eMail

Кожувчанка

metodij.jpg
 
Епископ Велички Методиј
ЛАИЦИТЕТ БУКВАЛНО


За новите Европејци, добро наклукани со позитивизмите на материјалистичките идеологии, семантиката на религиозно искуство најчесто кореспондира со извесни форми на ограничување или злоупотреба. Никогаш не треба да се потценува силата на одбивањето. Имено затоа, деценија наназад, за периодот во којшто живееме се одомаќинува изразот пост-христијанско раздобје, а на хуманизмот, односно алтуизмот, во неговите актуелни концепции видливо смислено му се ампутира вкоренетата религиозна конотација. Ваквиот процес на секуларизација, конечно, недвосмислено се поддржува и со актуелизирање на т.н. лаицитет, или поедноставно кажано, концепт на одвојување на црквата (религиозната заедница, или заедници) од државата. Се разбира, тој принцип не е измислен вчера, а уште повеќе не е толку едноставен и еднослоен како што на прв поглед некому изгледа.

Коренот на терминот упатува на архаичниот христијански назив за народ Божји - лаос, а поимот лаик, во таа смисла, се однесува на член на Црквата кој не е во свештен чин, т.е. мирско лице. Денешното значење кое под лаик подразбира неупатен, т.е. некомпетентен човек е плод на клерикализмот кој го апстрахира првичното значење до антитеза. Во таа примарна конотација лаицитет би значел обнародување или понароднување - на општеството, конкретно, што од друга страна е варијација на поимот демократизација.

Започнувам со етимологијата бидејќи таа без непотребни заобиколувања и теоретизирања ќе нî доведе до срцето на проблемот. Предисторијата на лаицитетот се врзува за секуларизацијата на Парискиот универзитет некаде во 14-от век, или, според други теории, од времето на Француската буржоаска револуција. За овие два настана многу е пишувано и прикажувано, и тие со својот историски багаж му даваат дополнителен подтекст на феноменот лаиситî. Основната причина заради која се јавува идејата за лаификација е со векови присутната колизија меѓу цезаропапизмот и папоцезаризмот, појави кои од друга страна немаат никаква врска со Константиновата симфонија. Трансвестијата, со која државата глуми црква, или црквата глуми држава, е фатална за општеството и неговите чинители. Овие два ентитета природно се допираат не во полето на владеење или во ингеренциите, туку во човекот кој истовремено може да биде и граѓанин и верник. Со мешање на компетенциите, всушност, се создава насилна состојба во која човекот треба да бира дали е граѓанин или верник, што од своја страна е продуцирање на една латентна шизофренија и во поединецот и во заедницата.

Личната религиозност не е политичка опција. Исто така и политичкиот (граѓанскиот) став и ориентација не е конфесија. Симфонијата е можна само доколку е јасно дефинирано нивното взаемодејствие. Според Миланскиот едикт на свети Константин Велики, соработката меѓу земната и небесната власт е можна доколку во една здрава и силна држава (каква што била Византија во тоа време, на пример) се гарантира религиозната слобода, или како што буквално е запишано во едиктот: секому се дозволува да верува онака, како што наоѓа за сходно. Грижата за религиозните слободи на цркавата í ја доделува функцијата да биде совест на државата; душа на државата. Од друга страна, пак, божествената инвеститура брз државната власт овозможува таа да ја има функцијата на тело на црквата, чувар на законите и поредокот. Како два аспекта на животот битие на општеството тие имено на тој начин можеле да функционираат во синергија. Во моментот кога едниот ентитет посегнува по функциите на другиот, патологијата на горе спомнатите цезаропапизам и папоцезаризам резултира со онтолошка дисхармонија на севкупниот систем. Наместо соработка, односот меѓу црквата и државата се претвора во непомирливо ривалство и неуморно надмудрување. Противречност која за крајна инстанца ја има дисквалификацијата на оној другиот. Црквата нема потреба од држава, а државата нема потреба од црква. Како последица се јавува или теократијата или атеистичкиот тоталитаризам.

Од времето кога поимот со новата конотација влегува во употреба, коренито се менуваат и релациите меѓу црквата и државата во европските општества. Тоа се рефликтира и на односот меѓу науката и религијата, глобално. Фактичката поларизација на овие два ентитета со ист корен и долга заедничка историја им ја задава улогата на спротивставени идиолекти, односно  дискурси на спротивставените институции во општеството - духовната и световната власт.

Со ваква насока, еволуцијата на концептот на лаицитет логично и нужно доведува до становиштето според кое релациите меѓу црквата и државата треба сосема да се изолираат со невидлива бариера, со потполен прекин на комуникацијата и соработката меѓу нив. Ваквиот берлински ѕид, во основа, е повторно заговарање на шизофренија во индивидуата и заедницата. За религиозниот човек, државата ќе претставува непријател кој врши репресија на она со што тој се идентификува. За секуларниот граѓанин, пак, црквата е некаков анахронизам кој само го забавува или комплицира развојот на државата. Ваквата диоптрија е фатална. Имено зато решението не е во екстремите. Соработката меѓу црквата (религиозната заедница, или заедници) и државата е од витално значење, но само доколку тие го чуваат и својот интегритет и интегритетот на другиот. Таквата лаификација или лаицитет, како нов чекор во демократизацијата (обнародувањето) е навистина корисно. Само таа ќе може да ги зацврсти темелите на општеството. Нашето искуство во тоа, низ призмата на Миланскиот едикт, треба да е многу поголемо од она на европските општества.

Посети: {moshits}


dobrotoljubie

Поуки од Светите Отци

Видео содржини

dobrotoljubie

Духовност

Октомври 20, 2024
TviTER281

Монашки и свештенички семинар во митрополијата на Киншаса (06.09.2024 21:29)

Со Божја благодат и благослов на Неговата Светост Папата и Патријарх Александриски и на цела Африка г. Теодор II, во Митрополијата на Киншаса, во Конго, се одржаа семинари за монасите и свештениците.
Јуни 30, 2024
Avraamovo.GOSTOLJUBIE

Света Троица во Стариот Завет

„Секоја енергија која од Бога се простира на творевината и се именува со многу имиња, од Отецот излегува, низ Синот се протега, а во Духот Свет се совршува“ (Свети Григориј Ниски, „За тоа дека не смее да се говори за три Бога“). Вистината за постоењето на…

За нафората

HRISTOS.nafora
Нафората е осветен леб,кој бил принесен на жртвеникот и чија средина е извадена и…

Проскомидија

TVIT602
·Што е Проскомидија? Еретиците немаат Проскомидија. Проскомидијата е уводниот дел на…

Јован Дебарски Архиепископ Охридски (30 август/12 септември)

Сеп 13, 2021 Житија 3133
Овој свет и богоносен отец наш Јован Дебранин, Архиепископ Охридски и прв ктитор на…

Свети свештеномаченик Харалампиј

Фев 23, 2020 Житија 7608
ih3387
Секој човек со своето раѓање добива лично име по кое го препознаваат во текот на целиот…

Најново од духовност

Православен календар

 

19/11/2024 - вторник

Свети Павле Исповедник, патријарх Цариградски; Преподобен Варлам Хутински ;

Правила и одредби на Православната Црква за постот
Православен календар за овој месец - МПЦ

Кожувчанка

Молитви кон Пресвета Богородица за секој ден во седмицата

 Радувај се, Ти Која од ангелот ја прими радоста на добрата вест дека Бог Слово ќе прими тело од Тебе! Радувај се оти го носеше Создателот во Твојата утроба! Радувај се Ти Која го роди Бога во тело, Спасителот на светот! Повеќе...

Тропар

Тропар на св. Павле патријарх Цариградски 6 ноември / 19 ноември 2024

Тропар на св. Павле патријарх Цариградски 6 ноември / 19 ноември 2024

Со исповедувањето на Божествената вера,Црквата те покажа како втор Павле,ревнител меѓу свештениците:со тебе повикува и Авел кон Господа,

Тропар на светите Христови маченици Галактион и Епистима 5 ноември / 18 ноември 2024

Тропар на светите Христови маченици Галактион и Епистима 5 ноември / 18 ноември 2024

Вера имајќи повредна од животот земен,дарувана ви беше о Галактионе и Епистимо, времето дадено за преумување мудро го употребивте поучени...

Тропар на преподобниот Христов подвижник Јоаникиј Велики 4 ноември / 17 ноември 2024

Тропар на преподобниот Христов подвижник Јоаникиј Велики 4 ноември / 17 ноември 2024

Јоаникие оче наш преподобен, Тебе на кого надеж ти е Отецот,  прибежиште Синот, а покров Духот Свети,  моли се о ти...

Духовната убавина на Богородица се пројавува и во моментот на Распнувањето на Нејзиниот Син

Тебе, Богородице поборнице – војвотко, ние слугите Твои, откако се избавивме од зло, Ти пееме победни и благодарствени песни. Ти имаш сила непобедна, од секакви опасности ослободи не за да Ти пееме : Радуј се, Невесто Неневесна! Повеќе...

Болестите според светоотечкото учење

Значи, не се надевај на лекарска вештина без благодат и не ја отфрлај своеволно, туку моли Го Бога да ја спознаеш причината за казната, а потоа моли за избавување од немоќта, трпејќи сечење, горење, горчливи лекови и сите лекарски казни Повеќе...

Свети Лука Симтерополски: Архиепископ и хирург

Едноставно е да се претпостави дека професорот – епископ, соединувајќи го во своите раце крстот и скалпелот, ги порази современиците токму со тоа необично соединување на двете разновидни сфери на активност.  Повеќе...

Духовни поуки: „Помоли се за мене“

Со Бога зборувај многу, а со луѓето малку; ако во Божјиот закон се подучуваш - ќе успееш и во едното и во другото. Повеќе...

Живот без стрес

Ако разбереме што се крие зад стресот, ако ја видиме лагата, која што се крие зад него, на крајот ќе увидиме дека не постои причина за да бидеме во стрес.. Повеќе...

Митрополит Струмички Наум - Да пораснеме барем до Стариот Завет

И не само што немаат туку се и очигледна пречка за влез во Царството Небесно, и пречка да се сфати и пренесе неговата идеја и порака. Повеќе...

Епископ Тихон Шевкунов: „НЕСВЕТИ, А СВЕТИ“

Несвети, а свети. Луѓе, кои навидум живееле во нашето секојдневие, се соочувале со проблемите со кои ние се судираме, боледувале од болести од кои ние боледуваме, често осудувани од околината, а сепак, не биле секојдневни. Луѓе, кои не се на иконите, но го предавале животот од иконите во сите нивни дела, зборови, мисли. Луѓе, за кои тишината прозборила дека се свети.  Повеќе...

ГОЛЕМАТА ТАЈНА НА ДИВЕЕВО - Кој ќе доживее, ќе види

Како дополнување на оваа тајна, еве што слушнав од устата на 84-годишната игуманија на манастирот Дивеево, Марија. Бев кај неа во почетокот на 1903 година веднаш по канонизирањето на преподобниот Серафим и заминувањето на царското семејство од Дивеево. Повеќе...

Арх. Калиник Мавролеон: Монологот БОЖЈИ

 

Те гледав кога се разбуди угрово. Чекав да ми кажеш два-три збора, да се заблагодариш за се што ти се случува, да побараш мое мислење за се што треба да правиш денес. Повеќе...

За Моето име

Поуки на грузискиот Старец Гаврил Ургебадзе за последните времиња

 

„Ѓаволот има 666 мрежи. Во времето на антихристот луѓето ќе очекуваат спасение од космосот. Тоа ќе биде и најголемата замка на ѓаволот: човештвот ќе бара помош од вонземјаните, не знаејќи дека тоа се, всушност. – демони.“ Повеќе...

Взбранной Воеводе победительная