логоFacebook  Twitter  YouTube  eMail

Кожувчанка

 


 Crkva.vo.nok.jpg

Лесниот и опуштено-површниот однос спрема животот станале болест на нашето време. Безгрижниот и самоугодувачкиот американски „стил на жиевење“ станува норма и кај нас: насекаде се забележува отсуство на сериозност, на длабочина, особено среде разгалените, егоистичните и неисполнетите млади луѓе. Впечатливо манифестирање на овој дух е потсмешливост и подбивност коишто станале толку распространети и толку вообичаени, што веќе одамна не се доживуваат како нешто грешно. Тука можат да се вбројат глуприрачко-безобѕирните изјави на семожни водители на ТВ емисии и духовитоста на пародичарите, сеkjодневните анегдоти и вицеви. Смеата ја користат и политичарите за слушателите, гледачите и бирачите полесно да ги прифатат.

За какви годе работи да се зборува во разновидни програми и текстови во електронските и во печатените медиуми, и тоа не само наменети за младите, сè е задолжително зачинето со шегување и мајтапење. Притоа, се работи за особен вид смеа: тоа не е добродушна смеа, не е паметна иронија, не е „смеа низ солзи“, па дури не е ниту уништувачки сарказам. Тоа е тапа, бесмислена смеа проследена со она што во жаргон се нарекува „феноменално“. Да се стави обетка во папок е „феноменално“. Стара жена паднала на улица  тоа повторно е „феноменално“. На некого му ја смачкале главата така што мозокот му се распрснал на сите страни  дури и тоа е „феноменално“.

  • „Анегдотската смеа“ со која се смеат пред телевизор, на улица, во театар, на забави и журки, смеата со која „весели и духовити“ луѓе лесно ги засмеваат своите блиски, се потсмеваат на слабостите и на човековото достоинство, на совеста и на гревовите, заради развеселување и заради заборавање на тагата, без смисла и фалбаџиски засмејувајќи ги другите, сето тоа е символ на болеста на духот  гревовна страст.
За жал, денес подбивањето е прилично широко распространето дури и во црковната средина. Дури и меѓу свештенослужителите, монасите, воспитаниците (како и професорите) на духовните училишта, како и меѓу „современите богослови“. Овие последните се досетиле да ја користат смеата при изложувањето на православното учење, за „подобро усвојување“ на материјалот. Овие „современи богослови“ сакаат да им се потсмеваат и на „православните маргиналци“, „иененисти“ и „есхатолошци“ (како што со потсмев ги нарекуваат), коишто од своја страна истапуваат против личните кодови и против други појави на апостасија.

Потсмевањето на вистината е карактеристична црта на последните времиња

Познатиот западен религиозен философ Кјеркегор (18131855) напишал: „Кога Христос би се појавил во нашето време, не би Го предале на смрт, туку едноставно би Го исмеале.“ Изминало времето кога мачениците умирале сведочејќи за Божјата правда. Денешната идеологија го понижува и го исмејува човекот, за да ја уништи вистината. Ниче, омилениот автор на Хитлер, вака им се обраќа на „богословите“, односно на „оние коишто веруваат во Христос“: „Зарем вие мислите дека ќе дозволиме да станете маченици за вашата лага?“ (Овие зборови ги кажува самиот ѓавол, заменувајќи ја вистината со лага, а мачениците со злосторници.) Блажени се гонетите заради правда  нè теши Господ  Блажени сте вие кога ќе ве срамат и прогонат и кога ќе говорат против вас секакви лоши зборови лажно  заради Мене!

Првославниот психијатар Н. Гурјев дејството на смеата во однос на она што ја предизвикува го споредува со дејството на свртен двоглед со кој се набљудуваат предмети: тие се оддалечени и намалени. Сето она кон што е насочена смеата станува помалку важно и односот спрема тоа нешто станува полесен. Смеата подеднакво ги оддалечува и доброто и злото. Ако му се потсмеваме на некое добро, тоа како да престанува да биде добро, и настојувањето да се стекне таквото добро веќе нема голема смисла. Ако смеата е свртена спрема злото, и тоа станува мало, невино, делува како да не е ни најмалку страшно, како не само да не вреди човекот да се бори против него, туку и дека не вреди човекот да се трга настрана пред него, или, едноставно, дека не вреди да се пази од него.

Што во себе носи смеата? Прво, човек склон на потсмевање, свесно или несвесно, силно го осиромашува својот живот исфрлајќи ги од него сериозните грижи и големите радости  за него сè станува плитко, ништижно, ништо не заслужува сериозно внимание. Второ, човекот привремено си го олеснува животот, зашто сето она што е ситно и безначајно го диживува како лесно. И, како трето, потсмешлив човек, минимизирајќи го со својот потсмев она што се случува околу него, илузорно се издига самиот себеси во своите очи.

Во спојот со снисходливоста, потсмевањето ја формира онаа воедначена и, однадвор гледано, невина црта на карактерот кој обично се нарекува ироничност, којашто нема за цел да ја разбранува околината, туку попрво со помош на потсмев да ја констатира нејзината ништожност и безначајност во споредба со замислената несомнена величина на ироничниот човек.
Потсмевањето (ироничноста), подигрувањето и хуморот се проследени со чувство на духовна опустошеност. Човекот по нападот на смеа станува подостапен на секакви негативни влијанија, станува лесно ранлив. Затоа е одамна забележано дека по смеата, особено кај децата, следат солзи.

Наличјето на потсмевањето е отуѓеноста

„Пакосната смеа“ не е од Бога. Подбивната насмевка , сарказмот на вицот  тоа е пародија на евангелската сол на мудроста. Крајната граница на духовната нечистотија на смеата е „хомеровското кикотење“, урнебесната смеа...
 
 „Шегата  истакнува архимандритот Рафаил Карелин  најчесто не ја раѓа добрината, туку нешто сосема спротивно: гордоста и садизмот. Понижувајќи го човекот во шегата, ние под изговор на добродушна игра му пружаме задоволство на нашето сурово срце. Затоа шегата го исклучува човекот од духовниот живот.“ Шегата е создавање на лажен свет на карикатура, значи  свет на демони, зашто таткото на лагата е ѓаволот.

  • Постојат два вида смеа: светла и темна  размислува за проблемот на смеата архиепископот Јован Шаховској. Тие веднаш можат да се распознаат според насмевката, по очите на оној којшто се смее. Тој може да се разликува спроред духот што го следи: ако нема лесна радост, префинето значење коешто го омекнува срцето, смеата не е светла. Ако, пак, во срцето е тврдо и суво, и смеата се искривува, тоа е нечиста смеа. Таа секогаш настанува после кажан или слушнат виц, после некакво исмевање на хармонијата на светот. Искривената хармонија на свето ја искривува човековата душа, и тоа се отсликува во искривувањето на цртите на лицето.“

Според учењето на светите отци, непристојната смеа е знак на сластољубиво срце, на слаба и плашлива душа; смеата се раѓа од демонот на блудот, од суетата, од дрскоста  презаситеноста; смеата го растура богатството насобрано во душата, оддалечува од Божјата благодат, го убива секавањето на смртта, влијае на заборавањето на Страшниот Суд. Човекот што се смее светите отци го сметаат за невнимателен и негрижлив во духовиот живот.

Според преподобниот Исак Сириски, „духовитоста на зборовите го лади во душата пламенот на љубовта спрема Христос“. „Ако ништо не се согласува толку добро со смиреноумието како што тоа го прави плачот  учи преподобниот Јован Лествичнник,  тогаш, без сомнение, ништо не му е толку спротивно како што е смеата.“

Христос не ги нарекува блажени оние што се смеат, туку оние што плачат: Блажени се оние што плачат, оти ќе се утешат (Матеј 5:4). Тешко вам што се смеете сега, зашто ќе заридате и заплачете (Лука 6:25).
Преданиет на Црквата ни кажува дека Господ Исус Христос никогаш не се смеел, но затоа во Светото Писмо наоѓаме дека заплакал.

  • Св. Јустин Поповиќ во својата исповед „Срна во изгубениот рај“ вели: „Ме обзема ужас при помислата дека во овој тажен свет постојат битија на коишто им е смешно. О, каква проколната дарба! Да се смееш во свет во кој сè врие од тага, во кој извира болка и беснее смрт!? Каква жална дарба!


Свештеник Андреј Горбунов

 
Подготви: д-р Драган Михајловиќ
Посети: {moshits} 

 



Видео содржини

Поуки од Светите Отци

dobrotoljubie

Духовност

Јуни 10, 2023
TVIT602

Проскомидија

·Што е Проскомидија? Еретиците немаат Проскомидија. Проскомидијата е уводниот дел на Литургијата, нејзин пролог. Таа е нашиот допир со Небесното Царство и Небесното жителство.
Септември 13, 2021

Јован Дебарски Архиепископ Охридски (30 август/12 септември)

Овој свет и богоносен отец наш Јован Дебранин, Архиепископ Охридски и прв ктитор на Бигорската Обител, засветлил како светлозарна ѕвезда на богопрославениот светителски небосклон на Црквата Христова, во првата половина на ΧΙ век. За неговото родословие,…

Беседа за Успение на Пресвета Богородица oд Викарниот Епископ Јаков Стобиски

Сеп 03, 2021 Беседи 5809
Default Image
Беседа за Успение на Пресвета Богородица изречена од Викарниот Епископ Јаков Стобиски во…

Свети свештеномаченик Харалампиј

Фев 23, 2020 Житија 6627
ih3387
Секој човек со своето раѓање добива лично име по кое го препознаваат во текот на целиот…

Живот во служба на Бога и на луѓето

Јан 29, 2020 Беседи 6411
3.angeli.so.truba
Неговите слова зрачат со силна нагласеност на светиклиментовиот образец и претставуваат…

Почитување на Пресветата Мајка Божја

Дек 09, 2019 Полезно и Потребно 5606
7.Vselenski.sobor
Таа е заштитничка и покров на христијанскиот род. Како Мајка на Синот Божји, таа има…

Беседи

БEСEДА  за пoбeдата над пoслeдниoт нeпријатeл

БEСEДА за пoбeдата над пoслeдниoт нeпријатeл

Прв нeпријатeл на чoвeкoт e ѓавoлoт, втoр e грeвoт, а трeт e смртта. Гoспoд Исус ги пoбeдил ситe oвиe три нeпријатeли на чoвeчкиoт рoд. Сo Свoeтo пoнижувањe гo пoбeдил гoрдeливиoт...

Митрополит Струмички Наум: Недела на Православието (20.03.2021)

Митрополит Струмички Наум: Недела на Православието (20.03.2021)

 Спознанието на вистината, на лично ниво, не е интелектуално човечко достигнување, туку, пред сè, е Божји дар на просветленост на умот и обожение на личноста; дар Божји кој се добива...

БEСEДА за љубoвта кoн ближнитe

БEСEДА за љубoвта кoн ближнитe

Таму, на нeбoтo, e вистинскoтo Христoвo царствo и вистинскиoт Христoв живoт бeз примeси на грeв и смрт. Нo љубoвта на Синoт Бoжји кoн луѓeтo нашла дeка e пoпoтрeбнo да бидe...

БEСEДА за внатрeшната милoстиња

БEСEДА за внатрeшната милoстиња

Милoстињата штo сe прави oд цeлиoт ум, гo чисти чoвeкoвиoт ум. Сo eдeн збoр внатрeшната милoстиња гo исчистува цeлиoт чoвeк. Акo e милoстињата самo oд рака, таа нe ја чисти...

Месопусна недела: Страшниот суд

Месопусна недела: Страшниот суд

Христијанската љубов е „возможна невозможност“ да се види Христос во секој човек, кој и да е, човекот што Бог, по Својата вечна и тајна промисла, решил да го воведе во...

 Архива: Митрополит Струмички Наум - На Страшниот суд (10.02.2018)

Архива: Митрополит Струмички Наум - На Страшниот суд (10.02.2018)

Што се случува со оние кои Страшниот суд ги затекнува во грев и пад? Тоа што Богочовекот Христос воопшто стапува во дијалог со нив, колку и да звучи тоа страшно...

Митрополит Тимотеј: † БЕСЕДА ВО НЕДЕЛАТА НА ЦАРИНИКОТ И ФАРИСЕЈОТ

Митрополит Тимотеј: † БЕСЕДА ВО НЕДЕЛАТА НА ЦАРИНИКОТ И ФАРИСЕЈОТ

Параболата за цариникот и фарисејот претставува длабоко проникнување во човековата душа, и за нас е многу важно да го задржиме нашето внимание врз ова кажување. Оваа парабола нема во предвид...

Свети Теофан Затворник: Беседа на Сретение Господово

Свети Теофан Затворник: Беседа на Сретение Господово

Каква умилна слика ни претставува Сретението Господово! Старецот Симеон во раце Го држи Младенецот, спроти него – праведниот Јосиф и Пресветата Дева Богородица; во близина – пророчицата Ана, постничка и...

Дејан Трајков: Оддалечување од Христа и од христијанските идеали

Дејан Трајков: Оддалечување од Христа и од христијанските идеали

Современиот човек брза по светските суети, бега од скромниот живот и во празните и лажни авантури бара да ја заборави душевната горчина, која му ја создава свеста за безбожните дела....

« »

Најново од духовност

Православен календар

 

19/04/2024 - петок

Велигденски пости; (строг пост)

+Упокоение на Свети Методиј Солунски; Свети Евтихиј, патријарх Цариградски; Светите Сто и дваесет маченици коишто пострадаа во Персија; Преподобен Григориј Синаит; (Акатист); (второ бдение);

Правила и одредби на Православната Црква за постот
Православен календар за овој месец - МПЦ

Кожувчанка

Молитви кон Пресвета Богородица за секој ден во седмицата

 Радувај се, Ти Која од ангелот ја прими радоста на добрата вест дека Бог Слово ќе прими тело од Тебе! Радувај се оти го носеше Создателот во Твојата утроба! Радувај се Ти Која го роди Бога во тело, Спасителот на светот! Повеќе...

Тропар

Тропар на св.Христов исповедник Георгиј Митиленски митрополит 7 април / 20 април 2024

Тропар на св.Христов исповедник Георгиј Митиленски митрополит 7 април / 20 април 2024

Пастироначалниче на скитското подвижништвово степите руски непроодни,Ниле ученику Христов облагодатен,денес и во веки Бога преку тебе Го прославуваме,и твоите подвизи...

Тропар на светиот Методиј Солунски 6 април / 19 април 2024

Тропар на светиот Методиј Солунски 6 април / 19 април 2024

Словото Божјо, слово земно подаде,кое ти Свети епископе Методие во слава Негова го раздаде,а Он Началникот на животот устрои заради...

Тропар на светите Христови маченици Агатопод ѓакон и Теодул чтец 5 април / 18 април 2024

Тропар на светите Христови маченици Агатопод ѓакон и Теодул чтец 5 април / 18 април 2024

Вистина непоколеблива имајќи во срцата вашиАгатоподе и Теодуле,познавте дека земниот живот е суета, сенка и сон,а верата во Љубовта го...

Духовната убавина на Богородица се пројавува и во моментот на Распнувањето на Нејзиниот Син

Тебе, Богородице поборнице – војвотко, ние слугите Твои, откако се избавивме од зло, Ти пееме победни и благодарствени песни. Ти имаш сила непобедна, од секакви опасности ослободи не за да Ти пееме : Радуј се, Невесто Неневесна! Повеќе...

Болестите според светоотечкото учење

Значи, не се надевај на лекарска вештина без благодат и не ја отфрлај своеволно, туку моли Го Бога да ја спознаеш причината за казната, а потоа моли за избавување од немоќта, трпејќи сечење, горење, горчливи лекови и сите лекарски казни Повеќе...

Свети Лука Симтерополски: Архиепископ и хирург

Едноставно е да се претпостави дека професорот – епископ, соединувајќи го во своите раце крстот и скалпелот, ги порази современиците токму со тоа необично соединување на двете разновидни сфери на активност.  Повеќе...

Духовни поуки: „Помоли се за мене“

Со Бога зборувај многу, а со луѓето малку; ако во Божјиот закон се подучуваш - ќе успееш и во едното и во другото. Повеќе...

Живот без стрес

Ако разбереме што се крие зад стресот, ако ја видиме лагата, која што се крие зад него, на крајот ќе увидиме дека не постои причина за да бидеме во стрес.. Повеќе...

Митрополит Струмички Наум - Да пораснеме барем до Стариот Завет

И не само што немаат туку се и очигледна пречка за влез во Царството Небесно, и пречка да се сфати и пренесе неговата идеја и порака. Повеќе...

Епископ Тихон Шевкунов: „НЕСВЕТИ, А СВЕТИ“

Несвети, а свети. Луѓе, кои навидум живееле во нашето секојдневие, се соочувале со проблемите со кои ние се судираме, боледувале од болести од кои ние боледуваме, често осудувани од околината, а сепак, не биле секојдневни. Луѓе, кои не се на иконите, но го предавале животот од иконите во сите нивни дела, зборови, мисли. Луѓе, за кои тишината прозборила дека се свети.  Повеќе...

ГОЛЕМАТА ТАЈНА НА ДИВЕЕВО - Кој ќе доживее, ќе види

Како дополнување на оваа тајна, еве што слушнав од устата на 84-годишната игуманија на манастирот Дивеево, Марија. Бев кај неа во почетокот на 1903 година веднаш по канонизирањето на преподобниот Серафим и заминувањето на царското семејство од Дивеево. Повеќе...

Арх. Калиник Мавролеон: Монологот БОЖЈИ

 

Те гледав кога се разбуди угрово. Чекав да ми кажеш два-три збора, да се заблагодариш за се што ти се случува, да побараш мое мислење за се што треба да правиш денес. Повеќе...

За Моето име

Поуки на грузискиот Старец Гаврил Ургебадзе за последните времиња

 

„Ѓаволот има 666 мрежи. Во времето на антихристот луѓето ќе очекуваат спасение од космосот. Тоа ќе биде и најголемата замка на ѓаволот: човештвот ќе бара помош од вонземјаните, не знаејќи дека тоа се, всушност. – демони.“ Повеќе...

Взбранной Воеводе победительная