логоFacebook  Twitter  YouTube  eMail

предмет: Обраќање – Осврт кон прашањето на воведувањето верското овразование 

тема: Вебинар – Религијата во образованието 

датум: 12.05.2021 

Проф. Др. Ѓоко Ѓорѓевски, декан на Православниот Богословски факултет Свети Климент Охридски, Скопје 

Почитуван господин Даниел Браун,  Официјален претставник на Фондацијата Конрад Аденауер,

Почитуван декан Шабан Сулејмани,

Почитувани учесници на панел дискусијата на тема:

Како може религијата да ги зајакне достигнувањата во образованието? Потреба од веронаука во училиштата?


Денешната тема за потребата од религиската едукација во основните училишта е од огромно значење, затоа што дава основа и остава простор, да се иницира темата, кои се можните начини и патишта за демократско решавање на ова прашање и во Македонија, имајќи ги предвид како актуелните закони, така и историјата со религиската едукација во образованието во нашата земја.

Проф. Др. Ѓоко Ѓорѓевски

Најнапред, нека ми биде дозволено да ја изразам огромната благодарност до Фондацијата Конрад Аденауер, за организирање на настанот со избор на една толку значајна тема, како што е религијата во образованието, исклучително важна тема за сите времиња, но посебно денес, кога се случуваат радикални реформи во основното образование во нашата земја, со кои целосно се исклучува религиската едукација од наставните планови и програми.

Познато е дека за христијанската, а верувам и за исламската традиција во Македонија, религијата, просветата и образованието се нераскинливо поврзани. Впрочем, почетокот на словенската писменост, образование, култура, идентитет е поврзан со верата. Светите Кирил и Методиј биле свештени лица, кои за да ја забележат и пренесат евангелската порака на разбирлив јазик, ја составиле словенската азбука. Нивното дело е продолжено од светите Климент и Наум, во светиклиментовата школа, како што умееме да кажеме, првиот балкански универзитет, низ кој за 7 години поминале дури 3500 ученици. Сето тоа се случува пред 10 века. Поголемиот дел од понатамошната историја е обележана од туѓински владеења и влијанија, но образованоста и писменоста опстојува преку скриптоиумите и црковните книжевни центри. Подоцна, од манастирските ќелијни училишта ќе се родат првите современи школи на мајчин јазик во склоп на македонските црковно-училишни општини. Значи, низ целото минато нашиот идентитет и духовност е граден врз верата, видена и потврдена како основа на напредокот во многу области, за разлика од денес, кога некои се обидуваат да ја стават на маргините, или уште полошо, под маргините на општеството, да ја дефинираат како противник на прогресот и назадувач во напредните процеси. Таквиот пристап, во име на секуларноста и одвојување на црквата од државата, очигледно има огромно влијание и врз образовната концепција, како и врз местото и улогата на религиската едукација во сите стадиуми од образованието. Но, и во едно секуларно општество, ако е демократско, неопходно е да се одвои простор за религиското образование. Потврда за тоа е начинот како ова прашање го имаат решено бројни европски држави. Овдешниот проблем е во промовирањето и интерпретирањето на секуларноста како бришење и отстранување на религијата од јавниот простор, па и во образованието. При таквата антирелигиска поставеност, свесно или несвесно, се отстрануваат ресурсите коишто можат значително да придонесат во одржувањето и унапредувањето на нашето општество, такво разнобојно какво што е.

Потребата од религиска едукација е уште поголема кога станува збор за земја со повеќе религиски традиции, како што е нашата. Оттаму и потребата од меѓурелигискиот и меѓукултурниот дијалог, чија важност денес никој не ја оспорува. Но, се поставува прашањето, дали сум јас подготвен да стапам во таков дијалог и да се запознам со верувањето и традицијата на другиот, ако не ги познавам своето верување и традиција?

На почетокот спомнав дека во тек е интензивно имплементирање на нова концепција во основните училишта, при што единствениот предмет, којшто досега се изучуваше само една година, етика во религиите, исчезна од наставниот план. Од друга страна, пак, голем број на проблематични содржини, спротивни на верувањето и светогледот на граѓаните на оваа држава биваат инкорпорирани во сите наставни програми и планови. Станува збор концепција заснована врз, како што велат, „европските вредности“, во име на инклузивноста, родовата рамноправност, мултикултурализмот,  која промовира „едно општество за сите“ во која нема место за верата и религијата.

Денешната тема за потребата од религиската едукација во основните училишта е од огромно значење, затоа што дава основа и остава простор, да се иницира темата, кои се можните начини и патишта за демократско решавање на ова прашање и во Македонија, имајќи ги предвид како актуелните закони, така и историјата со религиската едукација во образованието во нашата земја.

Уште еднаш, благодарност до организаторот, а на учесниците им посакувам успешна и плодна дискусија.

 https://bigorski.org.mk/vesti/soopshtenija/77699/

 

 

 

 

 

 



Поуки од Светите Отци

dobrotoljubie

Наука и Култура

Ноември 29, 2022
1926.Sava.SHumanovich

Конзерваторска приказна за сликата „Турска бања “

Со стручно-научна поддршка на Институтот за историја на уметноста на Филозофскиот факултет на Универзитетот во Белград, во рамките на дводневната научна конференција во изминатиот викенд, истакнати експерти од Србија, Хрватска, Северна Македонија и Франција…
Септември 26, 2022
TViTer448

„Турска бања“ на Националната галерија изложена во Европска престолнина на културата за 2022, Нови Сад

„Ваквите претставувања отвораат врати за идни билатерални соработки помеѓу нашите земји. Особена чест и задоволство е за Националната галерија да биде дел од ваков исклучителен настан. Значението на учеството е дотолку поголемо бидејки ние како институција

ТРКАЛЕЗНА МАСА ЗА ПОДАТОЦИТЕ ЗА Е-ТРГОВИЈАТА ВО НАШАТА ЗЕМЈА

Јул 24, 2022 Друго од култура 589
TViTer319
Од АЕТМ велат дека со оваа тркалезна маса, Асоцијацијата за е-трговија на Македонија и…

Конгресот на САД ќе носи резолуција за славење на македонскиот јазик и наследство

Јан 27, 2022 Друго од култура 911
Во Конгресот на САД е покрената резолуција за прогласување на септември 2022 за „Месец на…

„Анатомија на бумбарот” на Стефан Марковски

Дек 28, 2021 Литература 995
3.to.Naoganje.glava.sv.Jovan.Krstitel
Во романот, чие македонско издание е објавено од „Паблишер“, се дефинира енергична и…

Беседи

о. Горан Стојчевски: Дар на светот, икона на човекот, учителка на послушанието, педагог на служењето, првиот исихаст, родителка на вечниот живот, божествен цвет на сè создадено

о. Горан Стојчевски: Дар на светот, икона на човекот, учителка на послушанието, педагог на служењето, првиот исихаст, родителка на вечниот живот, божествен цвет на сè создадено

 Таа единствена тихувателка и патоводителка низ исихијата, нè приведува во заедницата од која се откинавме, а еве повторно ни е дадена можност, не само да се вратиме, туку да црпиме...

Митрополит Струмички Наум: СВЕТИ ГРИГОРИЈ ПАЛАМА (26.11.2022 )

Митрополит Струмички Наум: СВЕТИ ГРИГОРИЈ ПАЛАМА (26.11.2022 )

Во Црквата не постои надворешен, т.е. научен критериум за познавање на Вистината – Христос, туку постои внатрешен, аскетско-исихастички (молитвен) критериум, преку кој лично и опитно Го познаваме Христос Вистинскиот Бог.Кога...

Сашко Николовски: СВЕТИ ЈОВАН ЗЛАТОУСТ 13/26 ноември

Сашко Николовски: СВЕТИ ЈОВАН ЗЛАТОУСТ 13/26 ноември

Животот на Златоуст бил тежок и бурен. Тоа е живот на подвижник и маченик. Меѓутоа, Златоуст не се подвизувал во својата келија, ниту пак во пустина, туку сред животната таштина,...

Св. Григориј Палама - „Господи, просвети ја мојата темнина„ (Собрани беседи)

Св. Григориј Палама - „Господи, просвети ја мојата темнина„ (Собрани беседи)

Градот војува сам со себе, завојувал сам со себе, се гази од своите сопствени нозе, се руши од своите сопствени раце, одекнува од своите сопствени извици. Она што е кај...

Поминувајте го времето на своето живеење со стравот ( I Пет. 1,17)

Поминувајте го времето на своето живеење со стравот ( I Пет. 1,17)

 Ова се зборови на големиот апостол Петар, зборови кои имаат двојна потврда: небесно вдахновение и сопствено искуство. По небесното вдахновение простиот рибар Петар, стана учител на народот, столб на верата,...

Игумен Фотиј Беровски: Извадоци од  беседа

Игумен Фотиј Беровски: Извадоци од беседа

        "Секогаш го дефинираме односот кон другите и односот кон себе...Каде и кога? Постојано, почнувајќи овде во Црквата а потоа и во своите домови. Секогаш кога зборуваме  на  оваа тема зборуваме...

Митрополит Струмички Наум : Како да ја зачуваме Божјата благодат во нас

Митрополит Струмички Наум : Како да ја зачуваме Божјата благодат во нас

За денешното евангелско четиво (види: Лука 8, 41–56) битно е да се запамети следново:Како што крвта е потребна за животот на телото, така и благодатта Божја е потребна за вистинскиот...

БEСEДА за пoзивoт на ситe христијани да бидат свeти

БEСEДА за пoзивoт на ситe христијани да бидат свeти

Акo вo пoслeднитe врeмиња свeтитe пoстаналe исклучoк, вo oниe први врeмиња, нeсвeтитe билe исклучoк.Свeтитe билe правилo. Всушнoст, нe трeба да сe чудимe штo апoстoлoт ги нарeкува ситe крстeни души вo...

БЕСЧУВСТВИТЕЛНОСТА КОН ГРЕВОТ

БЕСЧУВСТВИТЕЛНОСТА КОН ГРЕВОТ

Мораме да го слушаме Господ и да го правиме она што Господ ни заповеда и тогаш нема да ни требаат чуда за да веруваме! Верата доаѓа од срцето! Кога човек...

« »