логоFacebook  Twitter  YouTube  eMail

Кожувчанка



valaam.jpgЗА ИСУСОВАТА МОЛИТВА

 Духовната ќерка му пишува на свети Теофан: „Кај мене беше една благочестива личност и ние разговаравме за Божјите дела. Се допревме и до молитвата. На мое чудење, гостинката држеше до ставот дека мирјаните не само што немаат сила, туку воопшто не им прилега да имаат умствена молитва. На тоа, јас го кажав она што имав да го кажам. Ве молам да кажете и Вие некој збор за тоа”.


 Свети Теофан ѝ одговара: „Вашата гостинка не расудувала како што треба. Оној кој нема умствена внатрешна молитва, тој нема никаква, зашто само умствената молитва е вистинска молитва, угодна и пријатна на Бог. Таа треба да ја сочинува душата на домашното и црковното молитвословие, така што ако ја нема како таква, тогаш молитвословијата само приличуваат на молитва, а не се молитва. Зашто, што е молитвата? Молитвата е вознесување на умот и срцето кон Бог, славословие и благодарение на Бог, и испросување на потребните духовни и телесни добра. Суштината на молитвата, значи, е умствено возвишување од срцето кон Бог. Умот застанува во срцето сознателно пред лицето на Бог и, исполнувајќи се со достоинствено и должно благоговение, почнува пред Него да го излева своето срце. Токму тоа е умствена молитва! Но таква треба да биде секоја молитва. Надворешното молитвословие, домашното или црковното, на молитвата ѝ дава само зборови или форма, а душата, пак, или суштината на молитвата, секој ја носи сам во себе во својот ум и срце. Сиот наш молитвословен чин, сите молитви составени за нашето домашно молитвено правило, исполнети се со умствено обраќање кон Бог. Оној кој ги извршува, само со малку внимание, не може да го избегне ова умствено кон Бог обраќање, освен ако не е сосема невнимателен кон делото што го извршува. Без умствена молитва не се може. Ние не можеме да не се вознесуваме кон Бог молитвено, зашто нашата духовна природа тоа го бара. А да се вознесеме кон Бог поинаку и не можеме, освен со умствено дејствие, зашто Бог е умствен. Умствена молитва има, навистина и при усното молитвење, надворешно, било да е домашно или црковно; и постои умствена молитва сама по себе, без каква било надворешна форма, или телесна положба, но суштината на делото и таму и овде е едно и исто. И во едниот, и во другиот вид таа е задолжителна и за мирјаните. Спасителот заповедал: Но ти, кога се молиш, влези во својата скришна соба, помоли Му се на твојот Отец, Кој е во тајност” (Мат. 6, 6). Таа скришна соба, како што толкува свети Дмитриј Ростовски, го означува срцето. Следствено, Господовата заповед нè обврзува во срцето тајно со умот да Му се молиме на Бог. Таа заповед се однесува на сите христијани. Ете што заповеда и апостол Павле кога зборува со секаква молитва и прозба молете се со духот во секое време  (Ефес. 6, 18). Ја заповеда умствената молитва - духовната, и им заповеда на сите христијани, без разлика. Тој на сите христијани им заповеда: Молете се постојано (1 Сол. 5, 17). А постојано молење не може поинаку освен со умствена молитва во срцето. Така, не треба да се спори со тоа дека умствената молитва е задолжителна за сите христијани, а ако е задолжителна, тогаш не смее да се зборува дека речиси е невозможна, зашто Бог на невозможно не нѐ обврзува. Дека е тешка, тоа е вистина, а дека е невозможна, неправедно е да се каже. Но, зар сѐ што е добро не е тешко? Уште повеќе, таква треба да биде молитвата - извор на сè добро и нашата верна потпора.


Некој ќе праша: како тоа да се постигне? Многу едноставно: Имај страв Божји. Стравот Божји, како чувство, ќе го привлече вниманието и сознанието кон срцето, а бидејќи е страв, ќе го натера вниманието и сознанието да стојат благоговејно пред Бог. Токму тоа е умствено претстоење пред Бог, и токму тоа е умствена молитва! Додека е во срцето стравот Божји, дотогаш умственото претстоење пред Бог нема да го напушти срцето. Тоа е седејствително средство за умствената молитва! Ама како? Ќе рече некој: должностите го одвлекуваат вниманието! Нема да нѐ одвлекуваат ако го имаме стравот Божји. На умственото претстоење пред Бог, или на сеќавањето за Бог, не му пречат должностите, туку пустоделието и злоделието. Отстрани го празното и злото, остави го само задолжителното - не според светската, туку според евангелската задолжителност, и ќе видиш дека исполнувањето на таквата задолжителност не само што не нè отргнува од Бог туку, напротив, го привлекува умот и срцето кон Бог. И едното, и другото (задолжителните според Евангелието дела и молитвата) се од исто потекло и бараат ист душевен поредок. Што и да почнеш да правиш од кругот на тие дела, секогаш ќе се обратиш кон Бог, за да испросиш помош и делото да Му го посветиш во слава. Станувајќи наутро, при својата утринска молитва, застани поцврсто пред Бог во срцето и потоа замини да ја извршуваш својата должност од Бог определена, не одделувајќи ги од Него своите чувства и сознание. И ќе биде така, што со силата на душата и телото ќе ги извршуваш своите должности, а со умот и срцето ќе пребиваш во Бог. Погрешно ја разбираат умствената молитва тогаш кога мислат дека за неа треба да се најде посебно место за седење, скришно, и само на тој начин да се созерцува Бог. Нема потреба од никакво криење, освен во своето срце, и собирајќи се таму, да го зерцаме Господ пред себе, како да е Он оддесно, како што правел свети Давид. Велат: како помошно средство при творењето на умствената молитва служи осамувањето, а за мирјаните како е возможно осамувањето? Тие постојано имаат некаква работа и доаѓаат во судири. Изгледа, тие никогаш не ќе можат да ја стекнат умствената молитва. Точно е дека за умствената молитва треба осамување. Но, постојат два вида на осамување: едно е целосно, постојано, кога некој оди во пустина и живее сам; другото е поединечно, се случува повремено. Првото, навистина, не се однесува на мирјаните, а второто е можно и за нив, и тие секако го имаат. Секој има некое време во текот на денот кога останува сам, макар и да не се погрижил намерно за тоа да си најде мигови кога ќе се осами. Токму тие мигови може да ги посвети на творење, укрепување и оживување на умствената молитва. Следствено на тоа, никој не може да се оправдува за недостаток од благопријатни за умствената молитва услови во поредокот на својот живот. Штом дограбиш таков миг, вдлабочи се во себе. Отфрли ги сите грижи, застани умствено во срцето пред Бог и излеј ја пред Него својата душа. Освен надворешното, има и внатрешно осамување. Надвор е вообичаениот тек на човечките задолженија, меѓутоа, среде нив стои еден друг човек - во сопственото срце, што не слуша ништо. Сите го имаат искусено тоа, кога некого го боли срцето поради нешто, тогаш тој и во највеселото и најбучно друштво, ништо не слуша и не гледа. Таму, во своето срце, тој седи со својата болка. Секој тоа го знае од сопствен опит. Ако така се случува во секојдневните животни работи, тогаш зошто да нема сличен поредок и во духовниот живот? И тука има болки, кои се уште многу посилни и подлабоки од сите животни болести. Кога на некој ќе му се вреже болка во срцето во тој поредок на живеење, која е таа сила што може да ја извлече неговата свест од осаменичкото пребивање во срцето? Следствено, срцето треба да се поттикне на осамување, иако не сме на само. А за тоа не треба да се оди далеку. Оживеј го стравот Божји и ќе се појави чувство на најскрушена болка, која ќе ги прикова вниманието и чувството кон единственото што е потребно - како да пријдеме и да се јавиме пред лицето Божјо. Тоа е осамување! Има уште една недоумица: за умствената молитва треба да се има раководител, а мирјанинот каде да го најде? Па таму, во светот, и меѓу духовните отци и дури меѓу мирјаните. Вистина е дека сѐ поретко и поретко има лица на кои човек може благонадежно да им се обрати за совети во духовниот живот. Но, нив секогаш ги има и ќе ги има. И оној што сака, секогаш ги пронаоѓа, по милоста Божја. Духовниот живот е Божји живот, и Господ има особена грижа за оние кои Го бараат. Само покажи ревност и сѐ што е потребно ќе најдеш околу себе. Така, значи, сакале или не сакале, мирјаните нема со што да бараат оправдување по прашање на умствената молитва. Нека се зафатат со неа и нека се учат на неа”.

Превод од руски: Оливера Павловиќ

 Извор: ПРЕМИН бр. 51-51

 

Посети: {moshits }



dobrotoljubie

Поуки од Светите Отци

dobrotoljubie

Духовност

Октомври 20, 2024
TviTER281

Монашки и свештенички семинар во митрополијата на Киншаса (06.09.2024 21:29)

Со Божја благодат и благослов на Неговата Светост Папата и Патријарх Александриски и на цела Африка г. Теодор II, во Митрополијата на Киншаса, во Конго, се одржаа семинари за монасите и свештениците.
Јуни 30, 2024
Avraamovo.GOSTOLJUBIE

Света Троица во Стариот Завет

„Секоја енергија која од Бога се простира на творевината и се именува со многу имиња, од Отецот излегува, низ Синот се протега, а во Духот Свет се совршува“ (Свети Григориј Ниски, „За тоа дека не смее да се говори за три Бога“). Вистината за постоењето на…

За нафората

HRISTOS.nafora
Нафората е осветен леб,кој бил принесен на жртвеникот и чија средина е извадена и…

Проскомидија

TVIT602
·Што е Проскомидија? Еретиците немаат Проскомидија. Проскомидијата е уводниот дел на…

Јован Дебарски Архиепископ Охридски (30 август/12 септември)

Сеп 13, 2021 Житија 3213
Овој свет и богоносен отец наш Јован Дебранин, Архиепископ Охридски и прв ктитор на…

Свети свештеномаченик Харалампиј

Фев 23, 2020 Житија 7697
ih3387
Секој човек со своето раѓање добива лично име по кое го препознаваат во текот на целиот…

Најново од духовност

Православен календар (2)

 

22/12/2024 - недела

Божикен пост (на риба)

Зачнувањето на Света Ана; Св. Ана, мајката на Пророкот Самуил; Преп. Стефан Новосјаен; Св. Софрониј, архиепископ Кипарски;
Правила и одредби на Православната Црква за постот
Православен календар за овој месец - МПЦ

Кожувчанка

Молитви кон Пресвета Богородица за секој ден во седмицата

 Радувај се, Ти Која од ангелот ја прими радоста на добрата вест дека Бог Слово ќе прими тело од Тебе! Радувај се оти го носеше Создателот во Твојата утроба! Радувај се Ти Која го роди Бога во тело, Спасителот на светот! Повеќе...

Тропар

Тропар на св. Христови маченици Мина, Ермоген и Евграф 10 декември / 23 декември 2024

Тропар на св. Христови маченици Мина, Ермоген и Евграф 10 декември / 23 декември 2024

Велики сте вие Мино и Ермогене,кои лично Христово присуство вовашите страдања измоливте.Благодатта преку вас не само Евграфа туку и целото...

Тропар на светата Господова пророчица Ана мајка на Пророк Самоил 9 декември / 22 декември 2024

Тропар на светата Господова пророчица Ана мајка на Пророк Самоил 9 декември / 22 декември 2024

Се зарадува душата твоја во Господа,а таа радост по твоите молитви Христос ја пренесе на верните свои,о Ано смирена слугинко...

Тропар на светиот апостол Андреј Првоповикан 30 ноември / 13 декември 2024

Тропар на светиот апостол Андреј Првоповикан 30 ноември / 13 декември 2024

Како првоповикан меѓу апостолите,и брат на врховниот апостол,Андрее, моли го Владиката на сите,мир да ѝ подари на вселената,и на душите...

Духовната убавина на Богородица се пројавува и во моментот на Распнувањето на Нејзиниот Син

Тебе, Богородице поборнице – војвотко, ние слугите Твои, откако се избавивме од зло, Ти пееме победни и благодарствени песни. Ти имаш сила непобедна, од секакви опасности ослободи не за да Ти пееме : Радуј се, Невесто Неневесна! Повеќе...

Болестите според светоотечкото учење

Значи, не се надевај на лекарска вештина без благодат и не ја отфрлај своеволно, туку моли Го Бога да ја спознаеш причината за казната, а потоа моли за избавување од немоќта, трпејќи сечење, горење, горчливи лекови и сите лекарски казни Повеќе...

Свети Лука Симтерополски: Архиепископ и хирург

Едноставно е да се претпостави дека професорот – епископ, соединувајќи го во своите раце крстот и скалпелот, ги порази современиците токму со тоа необично соединување на двете разновидни сфери на активност.  Повеќе...

Духовни поуки: „Помоли се за мене“

Со Бога зборувај многу, а со луѓето малку; ако во Божјиот закон се подучуваш - ќе успееш и во едното и во другото. Повеќе...

Живот без стрес

Ако разбереме што се крие зад стресот, ако ја видиме лагата, која што се крие зад него, на крајот ќе увидиме дека не постои причина за да бидеме во стрес.. Повеќе...

Митрополит Струмички Наум - Да пораснеме барем до Стариот Завет

И не само што немаат туку се и очигледна пречка за влез во Царството Небесно, и пречка да се сфати и пренесе неговата идеја и порака. Повеќе...

Епископ Тихон Шевкунов: „НЕСВЕТИ, А СВЕТИ“

Несвети, а свети. Луѓе, кои навидум живееле во нашето секојдневие, се соочувале со проблемите со кои ние се судираме, боледувале од болести од кои ние боледуваме, често осудувани од околината, а сепак, не биле секојдневни. Луѓе, кои не се на иконите, но го предавале животот од иконите во сите нивни дела, зборови, мисли. Луѓе, за кои тишината прозборила дека се свети.  Повеќе...

ГОЛЕМАТА ТАЈНА НА ДИВЕЕВО - Кој ќе доживее, ќе види

Како дополнување на оваа тајна, еве што слушнав од устата на 84-годишната игуманија на манастирот Дивеево, Марија. Бев кај неа во почетокот на 1903 година веднаш по канонизирањето на преподобниот Серафим и заминувањето на царското семејство од Дивеево. Повеќе...

Арх. Калиник Мавролеон: Монологот БОЖЈИ

 

Те гледав кога се разбуди угрово. Чекав да ми кажеш два-три збора, да се заблагодариш за се што ти се случува, да побараш мое мислење за се што треба да правиш денес. Повеќе...

За Моето име

Поуки на грузискиот Старец Гаврил Ургебадзе за последните времиња

 

„Ѓаволот има 666 мрежи. Во времето на антихристот луѓето ќе очекуваат спасение од космосот. Тоа ќе биде и најголемата замка на ѓаволот: човештвот ќе бара помош од вонземјаните, не знаејќи дека тоа се, всушност. – демони.“ Повеќе...

Взбранной Воеводе победительная