логоFacebook  Twitter  YouTube  eMail

Кожувчанка

Свети Антониј Велики, со цел да ја засили мислата за несогрешување и совршенство, бидејќи ние луѓето постојано се прашуваме дали можеме да ги достигнеме, а во реалноста всушност сатаната нѝ ја става на ум оваа помисла само за да не бидеме радосни, продолжува со овие зборови: Размислувај и говори на себеси: ʺНема да останам на овој свет: и нема да згрешам пред Богʺ!
    Размислувај и говори, па дури и ако не го мислиш тоа:ʺКолку ќе останам на овој свет?ʺ Ако почнеш да размислуваш дека можеби денес, а можеби пак утре ќе умреш, нема да согрешиш. Никој не греши кога мисли на смрт. Меѓутоа, потребно е да имаме совршена смелост пред Бог, да не се плашиме да направиме скок во смртта, бидејќи тоа е скок во Рај, во Царство Небесно. Сето она што нѐ задржува во светот, сето она што нѝ прави да се плашиме, тоа треба да го отфрлиме.
    Не е потребно да се молиме на Бог со зборовите: ʺБоже мој, спаси ме, направи да бидам добро, помогни миʺ. Што сака Бог нека биде! Патуваш по море и бродот почнува да тоне. Патуваш со авион и тој се запалува. Што ти е гајле? Никогаш немој да се молиш Бог да ти помогне. Самиот Бог ќе ти помогне, ако ја имаш оваа смелост пред Него. Не треба да прифатиме да помине ниту еден ден, а да немаме потполна смелост пред Бог. Никој не може да Го почитува Бог ако нема смелост (пред Него). Немојте да јадете, немојте да пиете; прво средете ги сметките со Бога и ќе видите колку е лесен животот. Не биди лаком и не се предавај на прејадување, за да не се обноват во тебе претходните гревови.
     Во времето на Антониј Велики луѓето преминувале во вера од идолопоклонската лага, од неморалност и разврат, од ерес и раскол, така што претходни гревови означуваат живот на лага, незнаење, а Бог нѝ го дарува овој живот за да задобиеме чистота: ќе дадеме одговор за секое наше дело. Гревот станал едно со телото и душата на луѓето; тоа била некоја природно-неприродна состојба. Толку многу гревот го беше уништил човечкиот организам така што човекот живеел противно на природата како да е тоа нешто природно. Човекот станал како животно, со разврат и нечесен живот, со заколнувања и идолски беснеења, со гордост и со сите страсти, така што она противприродното  превладало како секојдневна природа до таа мера та човек се прашувал дали постои барем една личност со чист живот.  

 Кога човекот се враќал кон Бог, неговите гревови се простени со Крштението и монашкиот потстриг, што претставува многу свесен и одговорен чин, и човекот задобивал особена сила на чистотата-единствена претпоставка да живее во Бога. Наспроти сето тоа, човекот, и по очистувањето кое Бог му го дал, се сеќавал на својата неприродна состојба, острастеноста во која паѓала човечката природа-иконата Божја. Но, тој не се сеќавал на претходните гревови како искуствена состојба, како обновување на гревовите во своето срце; живеел како никогаш да не согрешил. Имал само чувстување на својата физичка грешност, но, живеел во Бог и во добрата на духовниот живот. Немал сеќавања, не чувстувал потреба да се врати на старо; немал други недоумици за стариот живот. Бог можел да управува со него.


  

 Но, постоеле околности кога целата сила на минатиот живот се враќала како непогода во човечката душа и човекот ја губел снагата да се спротистави на тоа; природата ја задобивала својата противприродна снага. Дивото  магаре, кое се криело во срцето, се будело и ги барало своите права, така што човекот се враќал на гревот, иако веќе го бил примил белиот хитон на Крштението. Сепак, можел повторно да ја побара благодатта Божја, И Црквата ќе му простела. Кога во текот на многу години ќе докажел дека останал блиску до Бог, тогаш би ја задобивал претходната сила и чистота. А за да му помогнат на човекот Светите Отци за него одредувале долгогодишна епитимија, која траела од три до дваесет и пет години, многу пати сѐ до крајот на животот.     

Луѓето тогаш не биле самољубиви како ние и не поседувале начин на размислување свртен само кон себе. Ние еден ден грешиме, а следниот ден, бидејќи сме се исповедале, сакаме да се причестиме. Тие биле сигурни дека се одалечиле од Бог, дека излегле од Рајот и дека сега огнениот меч ја чува Светета Причест. Значи, барале да се оддалечат од Светата Причест заради свое спасение, за да живеат во пеколот на одсуството од Светата причест, за да докажат својата љубов кон Бог, и потоа да можат повторно да се причестат.    Малку по малку Црквата почнала да ги намалува годините на епитимија, поради слабоста на својата паства. Значи, бидејќи многу верници ја отфрлиле благодатта Божја и порадо бирале во својот живот да живеат во агонија, Црквата за да не ги напушти, ги следела во своите колебања, “за барем некој од нив да се спаси”, како што вели светиот апостол Павел.  

 Смалувањето на годините на епитимија било доказ дека се зголемил бројот на болни луѓе во Црквата. Наспроти сето тоа, постоел и напредок кој се случувал напоредно. Онолку колку се зголемувал гревот, дотолку благодатта Божја станувала поизобилна, создавајќи на спротивната страна голем број на чисти луѓе. Тие уште од детството се воздржувале и останувале чисти и непорочни сѐ до крајот на својот живот. Нивната чистота  се состоела во воздржание од телесни гревови, но, првенствено на оние во умот, како што се состојбите на хула, гнев, нарушување на дадените заклетви, гордост, празнословие и неверување, ереси и особено самољубието-јас да бидам мерило и моите желби и слично на тоа.
    Целата оваа војска свети луѓе се зголемувала станувајќи на тој начин противтежа на гревот, така што Црквата со голема радост исповедала, дека како тело, напредувала. Покајникот го менува својот живот, создава ‹нов живот›″ кој се обновува од слава во слава, од совршенствово совршенство, од светиња во светиња″, станува нов свет, нов човек. Во овој случај демонското влијание постепено се повлекува, Бог нè освојува и започнуваме да се искачуваме на басамците на безгрешноста. Сега Бог нѝ помага нашите страсти, кои новата природа ги ‹изгонува›, да неможат да се пројават.
    Меѓутоа, гревот не престанал да постои и никогаш нема да престане, освен ако Бог не ја укине нашата слобода. Но, Бог никогаш нема да укине, така што никогаш нема да престанеме да имаме власт над себе, да бираме помеѓу гревот и светоста. А тој избор можеме да го направиме во секој миг од нашиот живот. Односно, со нашето мечтаење, со нашите помисли, желби или преку нашиот вид ние можеме повторно да се вратиме во идолопоклоничка состојба, и да ги поставиме, еве заради пример, парите, жената, самољубието, нарцизмот, упорноста или што и да е друго, како наше божество.
    Особено, можеме да западнеме во непослушност кон Бог, што е еднакво на идолопоклонство; т.е. толку да веруваме на своите помисли, на своите желби, особено на нашето мислење и знаење, на тој начин што тие да владеат со нас, а Бог за нас да нема духовна наслада и сила. Во овие случаи човек секогаш паѓа во демонски дејства. Демонот задобива право, влегува во луѓето и постепено неговите права стануваат неотуѓиви, а луѓето се мачат и борат до крајот на својот живот.   

 Како што веќе кажавме, покајникот го менува својот живот, создава ‹нов живот›″ кој се обновува од слава во слава, од совршенствово совршенство, од светиња во светиња″, станува нов свет, нов човек, демонското влијание постепено се повлекува, Бог нè освојува и започнуваме да се искачуваме на басамаците на безгрешноста. Сега Бог нѝ помага нашите страсти, кои новата природа ги ‹изгонува›, да неможат да се пројават. Понатаму, Он во нас сè изменува,  дури и она што е најскриено во нашето битие, и тогаш стануваме едно со Него; достигаме до состојба на безгревовност, природна состојба на Божјиот човек. Кога имаме искушенија, желби, кога се враќаме на стариот човек, тоа значи дека во нас живее уште она што е неприродно.

  

 Кога ја задобиваме природната состојба, можеме да кажеме дека и во нашето тело и во нашата душа, а и тоа како јадеме и тоа како постиме и како спиеме и стануваме или бдееме-сè во слава Божја чиниме. Тогаш се исполнува молитвата Оче наш: «Да се свети Името Твое». Нè обзема благодатта Божја која засекогаш нè осветува и нѝ прнесува небесни доживувања. Тогаш стануваме странци  на земјата, «чудна глетка и чуден звук». Бог ги спушта небесата и не враќа во првобитната состојба на праведност. Ова чудо сепак не е чудо, тоа е природа и дело на Црквата. Ако Црквата сето тоа не може да го направи од нас, тогаш значи дека тоа не го прима нашето срце, бидејќи сме навикнати на други нешта.
    

Од оваа состојба на бестрастие човекот може повторно да се врати и тоа засекогаш, во страстна состојба. Веќе наведовме неколку примери. Сега ќе се задржиме на јадењето, бидејќи тоа е доста вообичаен проблем, а истовремено тоа претставува и лизгав терен на кој секој може да падне. Човекот тежнее да јаде јадења кои го задоволуваат неговото грло и стомакот. Стомакоугодувањето, задоволувањето на стомакот, повеќе се однесува на прејадувањето, но има врска и со добрата исхрана, односно кога јадам јадења кои гојат и кои пружаат задоволство, кои изискуваат умешност и трошок. Така се обновуваат нашите претходни гревови. Затоа нашата Црква придава толку големо значење на воздржувањето од јадење и настојува на зедничка трпеза. Поинаку на бидува христијански живот. Сега можеме да разбереме зошто се смета дека постот е сеќавање на Бога, трагање по Него и Негово исчекување. Постот означува исчекување на Духот Свет, вера и наш двиг кон Бог и Неговото Царство. Да не го забораваме тоа.  

 Кога имаме можност да бираме колку јадење сакаме, оправдувајќи се дека не знаеме колку и што треба да јадеме, ние со тоа избираме, тоа најдоброто, т.е. иконата Божја, тоа создание кое Бог го створил, да го измениме во демонски лик; живееме болно, а мсилиме дека живееме со духовен живот. Свесно запаѓаме во стари гревови. После тоа, единствена можност да се спасиме е преку мачење или покајание во последниот миг од животот. Но, никој не зне дали ќе му биде даден последен час од животот. Ќе излезеш од Света Гора, ќе се качиш на брод, а времето прекрасно. Но, се случува нешто, бродот се превртува и ти си изгубен. Нема последен час за тебе. Тоа исто се случува и со болеста. Човекот е склон да го сака животот-всушност тоа е љубов кон смртта, односно човекот не верува дека ќе умре. Зошто? Затоа што не живее со духовен живот. Кој живее со духовен живот, тој ја сака смртта. Кој живее грешно, тој ја мрази смртта и сака да ја сопре. И таа да дојде, тој не би поверувал дека ќе умре и затоа за него не постои последен час.

 

Извор:    http://vidovdan.org/2017/03/02/svet-covek-normalan-covek/

подготви: М. Б.



Видео содржини

Поуки од Светите Отци

dobrotoljubie

Духовност

Јуни 10, 2023
TVIT602

Проскомидија

·Што е Проскомидија? Еретиците немаат Проскомидија. Проскомидијата е уводниот дел на Литургијата, нејзин пролог. Таа е нашиот допир со Небесното Царство и Небесното жителство.
Септември 13, 2021

Јован Дебарски Архиепископ Охридски (30 август/12 септември)

Овој свет и богоносен отец наш Јован Дебранин, Архиепископ Охридски и прв ктитор на Бигорската Обител, засветлил како светлозарна ѕвезда на богопрославениот светителски небосклон на Црквата Христова, во првата половина на ΧΙ век. За неговото родословие,…

Беседа за Успение на Пресвета Богородица oд Викарниот Епископ Јаков Стобиски

Сеп 03, 2021 Беседи 5809
Default Image
Беседа за Успение на Пресвета Богородица изречена од Викарниот Епископ Јаков Стобиски во…

Свети свештеномаченик Харалампиј

Фев 23, 2020 Житија 6627
ih3387
Секој човек со своето раѓање добива лично име по кое го препознаваат во текот на целиот…

Живот во служба на Бога и на луѓето

Јан 29, 2020 Беседи 6412
3.angeli.so.truba
Неговите слова зрачат со силна нагласеност на светиклиментовиот образец и претставуваат…

Почитување на Пресветата Мајка Божја

Дек 09, 2019 Полезно и Потребно 5607
7.Vselenski.sobor
Таа е заштитничка и покров на христијанскиот род. Како Мајка на Синот Божји, таа има…

Најново од духовност

Православен календар

 

19/04/2024 - петок

Велигденски пости; (строг пост)

+Упокоение на Свети Методиј Солунски; Свети Евтихиј, патријарх Цариградски; Светите Сто и дваесет маченици коишто пострадаа во Персија; Преподобен Григориј Синаит; (Акатист); (второ бдение);

Правила и одредби на Православната Црква за постот
Православен календар за овој месец - МПЦ

Кожувчанка

Молитви кон Пресвета Богородица за секој ден во седмицата

 Радувај се, Ти Која од ангелот ја прими радоста на добрата вест дека Бог Слово ќе прими тело од Тебе! Радувај се оти го носеше Создателот во Твојата утроба! Радувај се Ти Која го роди Бога во тело, Спасителот на светот! Повеќе...

Тропар

Тропар на св.Христов исповедник Георгиј Митиленски митрополит 7 април / 20 април 2024

Тропар на св.Христов исповедник Георгиј Митиленски митрополит 7 април / 20 април 2024

Пастироначалниче на скитското подвижништвово степите руски непроодни,Ниле ученику Христов облагодатен,денес и во веки Бога преку тебе Го прославуваме,и твоите подвизи...

Тропар на светиот Методиј Солунски 6 април / 19 април 2024

Тропар на светиот Методиј Солунски 6 април / 19 април 2024

Словото Божјо, слово земно подаде,кое ти Свети епископе Методие во слава Негова го раздаде,а Он Началникот на животот устрои заради...

Тропар на светите Христови маченици Агатопод ѓакон и Теодул чтец 5 април / 18 април 2024

Тропар на светите Христови маченици Агатопод ѓакон и Теодул чтец 5 април / 18 април 2024

Вистина непоколеблива имајќи во срцата вашиАгатоподе и Теодуле,познавте дека земниот живот е суета, сенка и сон,а верата во Љубовта го...

Духовната убавина на Богородица се пројавува и во моментот на Распнувањето на Нејзиниот Син

Тебе, Богородице поборнице – војвотко, ние слугите Твои, откако се избавивме од зло, Ти пееме победни и благодарствени песни. Ти имаш сила непобедна, од секакви опасности ослободи не за да Ти пееме : Радуј се, Невесто Неневесна! Повеќе...

Болестите според светоотечкото учење

Значи, не се надевај на лекарска вештина без благодат и не ја отфрлај своеволно, туку моли Го Бога да ја спознаеш причината за казната, а потоа моли за избавување од немоќта, трпејќи сечење, горење, горчливи лекови и сите лекарски казни Повеќе...

Свети Лука Симтерополски: Архиепископ и хирург

Едноставно е да се претпостави дека професорот – епископ, соединувајќи го во своите раце крстот и скалпелот, ги порази современиците токму со тоа необично соединување на двете разновидни сфери на активност.  Повеќе...

Духовни поуки: „Помоли се за мене“

Со Бога зборувај многу, а со луѓето малку; ако во Божјиот закон се подучуваш - ќе успееш и во едното и во другото. Повеќе...

Живот без стрес

Ако разбереме што се крие зад стресот, ако ја видиме лагата, која што се крие зад него, на крајот ќе увидиме дека не постои причина за да бидеме во стрес.. Повеќе...

Митрополит Струмички Наум - Да пораснеме барем до Стариот Завет

И не само што немаат туку се и очигледна пречка за влез во Царството Небесно, и пречка да се сфати и пренесе неговата идеја и порака. Повеќе...

Епископ Тихон Шевкунов: „НЕСВЕТИ, А СВЕТИ“

Несвети, а свети. Луѓе, кои навидум живееле во нашето секојдневие, се соочувале со проблемите со кои ние се судираме, боледувале од болести од кои ние боледуваме, често осудувани од околината, а сепак, не биле секојдневни. Луѓе, кои не се на иконите, но го предавале животот од иконите во сите нивни дела, зборови, мисли. Луѓе, за кои тишината прозборила дека се свети.  Повеќе...

ГОЛЕМАТА ТАЈНА НА ДИВЕЕВО - Кој ќе доживее, ќе види

Како дополнување на оваа тајна, еве што слушнав од устата на 84-годишната игуманија на манастирот Дивеево, Марија. Бев кај неа во почетокот на 1903 година веднаш по канонизирањето на преподобниот Серафим и заминувањето на царското семејство од Дивеево. Повеќе...

Арх. Калиник Мавролеон: Монологот БОЖЈИ

 

Те гледав кога се разбуди угрово. Чекав да ми кажеш два-три збора, да се заблагодариш за се што ти се случува, да побараш мое мислење за се што треба да правиш денес. Повеќе...

За Моето име

Поуки на грузискиот Старец Гаврил Ургебадзе за последните времиња

 

„Ѓаволот има 666 мрежи. Во времето на антихристот луѓето ќе очекуваат спасение од космосот. Тоа ќе биде и најголемата замка на ѓаволот: човештвот ќе бара помош од вонземјаните, не знаејќи дека тоа се, всушност. – демони.“ Повеќе...

Взбранной Воеводе победительная