логоFacebook  Twitter  YouTube  eMail

Кожувчанка

 ЕСХАТОНОТ И РАДОСТА

Za.Shmeman.

 Za.Shmeman.1

ЕСХАТОНОТ И РАДОСТА
Од отец Александар Шмеман до преподобниот Порфириј Кавсокаливит

Za.Shmeman.2

                   Човекот е создаден за радост и блаженство на царството Божјо (Мт. 25:21). Првенствено Божјиот план за создавање на човекот не содржел болка, страдање и смрт, туку екстатичност и полнота на животот. Бог слободно и со љубов избира да му даде на човекот и на целото создание учество по благодат во Неговото вечно блаженство. Тоа е онтолошката вистина на човекот и на создавањето на светот, односно учество во Божјата радост.
                Затоа светиот апостол Павле зборува за радоста како плод на Светиот Дух (Гал. 5:22-26). Затоа што јавувањето на последните времиња, односно на царството Божјо во историјата, е дело на Светиот Дух. Тој го внесува во човечкото битие опитот и присуството на радоста, покажувајќи дека тоа не е историски производ или човечко достигнување, туку благодат и Божјо делување.
Затоа радоста е онтолошки и есхатолошки настан кој доаѓа од иднината, осветлувајќи ја сегашноста на нашите животи. Радоста во овој свет е дело на противречност, дело на крајниот протест против болката и страдањето, против едно болно и гладно дете, во крајна линија против присуството на смртта. Радоста не може да биде производ на овој свет, никој не може да се насмее пред страдањето и смртта. Нема место за радост, апатија или стоицизам пред смртта.
                   Христос, за разлика од Сократ, не ја прифаќа смртта без негодување, како природен настан за човекот и тоа е така затоа што не ја смета за дел од Божјото создание. Радоста не е од овој свет, но таа е посведочена во животот на верниците како парусија ( присуство ) на Светиот Дух. Секој пат кога се смееме, сведочиме за Светлината што доаѓа од иднината како одговор на сегашноста. Сведочиме за радоста не поради тоа што сме, туку поради тоа што ќе станеме.

Za.Shmeman.6


            Оваа есхатолошка радост и убавина ја пренеле во нивниот живот и дело двајца големи црковни личности, о. Александар Шмеман и преп. Порфириј Кавсокаливит.
              Нивното сведоштвото на еден апсолутен начин ни покажува дека радоста е критериум на здравата христијанска духовност. Онаму каде што ја нема радоста, отсутен е и Бог, без тоа да води и до отсуство на проблеми и маки во животот. Како што забележува о. Александар Шмеман, „Изворот на лажната религија е неможноста да се радуваме, поточно отсуството на радоста. Радоста е апсолутно важна затоа што несомнено е плод на Божјото присуство. Не е возможно некој да знае дека Бог постои а да не се радува...“
Христијанскиот живот не може да се идентификува со намргоденост и злочестие, со негација на животот и даровите на Божјото создание. Духовноста која го поништува и не го преобразува животот и созданието не може да биде христијанска. Да не заборавиме дека едно од најголемите обвинувања против христијанската црква беше дека ја изгубила радоста на Духот, заменувајќи ја со нејасно нематеријално метафизичко искуство. „Само како радост Црквата триумфираше во светот и го загуби светот кога ја изгуби и радоста...“ (За животот на светот)
                    Духовноста на о. Шмеман и преп. Порфириј не е ниту нематеријална ниту бестелесна, туку е отелотворена. Св. Порфириј вели: „Радувајте се на сè што не опкружува. Сè нè учи и води кон Бога. Сите работи околу нас се капки на Божјата љубов. И живите и неживите, и растенијата, и животните, и птиците, и планините, и морето, и зајдисонцето и ѕвезденото небо. Тоа се малите пројави на љубовта, преку кои стигнуваме до големата Љубов, до Христос“ (2). И за двајцата, аскетското одрекување од светот се бори против мудроста, која ги претвора силата и власта во идол, против владеењето со материјата на штета на духот а во никој случај против Божјото создавање на светот.
                Секаков презир, понижување или противречење на создавањето е демонски чин и хула против Самиот Бог. Според о. Александар Шмеман: „Лажниот аскетизам, без исклучок, живее гнасејќи се од плотта, светот, животот. Се храни со презир, учествувајќи во богохулењето на демонот против создавањето“ (3). Напротив, во Црквата создавањето на тварта е извор на радост и благослов, повик за живот и заедништво, во кои човекот е повикан да ги живее даровите на светот, принесувајќи ги како Евхаристија (благодарење) на Бог. Затоа, во Светата Евхаристија, која е центар на црковниот живот, човекот преку Христа во Светиот Дух го воздигнува целото создание кон Бога Отецот. „Целото создание е создадено за да го открие и објави Царството Божјо... Евхаристијата е влез на Црквата во радоста на нејзиниот Господ“ (За животот на светот).
                 Но, оваа есхатолошка радост не е идеја или емоција, туку личност. Радоста во Црквата извира од односот со една личност, Христовата. Не може да постои радост кога сè е заплашено од ништавилото на смртта. Затоа, Христос е причината и изворот на радоста, бидејќи само Тој го ослободува човекот од оковите на смртта, настан кој во својата апсолутна форма ќе се појави во есхатонот на историјата (1. Кор. 15:56). Така за о. Александар Шмеман „единствено важно нешто во животот е тоа што ја разрушува смртта, поточно не „тоа“ туку „тој“ - Христос. Несомнено, има само една радост: да Го познаеш (Христос) и да Го споделиш со другите“ (Дневникот). А св. Порфириј вели дека „Христос е радоста, вистинската светлина, среќата. Христос е нашата надеж. Од таму извира радоста... Радоста е Самиот Христос. Радост што те прави поинаков човек...“ (Живот и слова).
Оваа последна радост на соединувањето на сè, видливо и невидливо, разбирливо и воочливо, со Христос во царството на Отецот, иако веќе присутно, доаѓа и како ветување и како полнота. Есхатонот влегува во сегашноста на нашиот живот, преку Светиот Дух, преку секојдневните дела и искуства. Со други зборови, човечкото секојдневие е исполнето со капки и моменти на вечноста способни да го нахранат нашето постоење со смисла.
                   За о. Александар Шмеман и преп. Порфириј ова искуство не го поништува овој живот заради некаков друг, туку го преобразува во место за средба со Бога. Тоа не е ниту привилегија на духовна елита, туку можност за сите луѓе и созданија. Св. Порфириј ги поттикнува луѓето да живеат и да уживаат во сè без да го криминализираат животното искуство: „Сè е свето, и морето и капењето и јадењето. Уживајте во се. Сè нè збогатува, сè нè води кон големата Љубов, сè нè води кон Христос...“ (Живот и слова). Отец Александар Шмеман среќата ја препознава во наједноставните и најочигледните нешта, кои кога ги презираме или понижувачки поминуваме покрај нив, правиме грев: „Доста го почувствував мојот грев, што не ја прифаќам, со други зборови, реалноста на мојот живот и дека не останувам верен во нештата што изгледаат безначајни. Мораме да го прифатиме секој ден и сè во него како дар од Бога и секој ден да го преобразуваме во радост“ (Дневникот).
                  Така станува јасно дека радоста е онтолошки и есхатолошки настан што верникот го претвкусува во Светата Евхаристија и последователно во секојдневниот живот: „изворот на есхатолошката светлина на воздигнувањето на целиот живот е Светата Тајна Евхаристија...“. (Дневникот). Отец Александар Шмеман верува дека есхатологијата е одговорот на Црквата на суровите и болни прашања на нашето време. Тоа е радоста што ја победува светската тага, ослободувањето од скршеното минато и предавањето на полнотата на иднината. Како што забележува во неговиот „Дневник“: „Христијанството останува исклучиво „Константиново“, па оттука и неговата срамна немоќ. Единствената можност што постои е есхатологијата. Постојано мислам дека токму оваа есхатологија на христијанството вклучува толкување на сè: на животот и смртта, на падот на развиениот свет, на страшното заживување на исламот, на тајната на Русија, на екологијата, на психологијата, на сè. "
               Секој усилба на Црквата да убеди, имајќи ја како појдовна точка историјата, преминува во идеологија, мириса на крв и смрт. Само есхатонот, како радост на Царството Божјо, може да биде одговор за еден распнат свет кој копнее по Воскресението. Впечатливи се зборовите на Достоевски во делото Злосторство и казна, каде последниот збор, за несреќните и намачените од овој свет, не го има историјата, туку есхатонот и Воскресението: „сакаа да зборуваат, но не можеа. Очите им се наполнија со солзи. Беа бледи и слаби, но на нивните згмечени лица сега трепереше зората на новата иднина, на целосното воскресение во еден нов живот...“.

 

Отец Харалампиј Пападопулос / Извор: sveticarboris.net
Подготвил: Симеон Стефковски

 

Април 2024 лето Господово

 

 

 



dobrotoljubie

Поуки од Светите Отци

dobrotoljubie

Духовност

Октомври 20, 2024
TviTER281

Монашки и свештенички семинар во митрополијата на Киншаса (06.09.2024 21:29)

Со Божја благодат и благослов на Неговата Светост Папата и Патријарх Александриски и на цела Африка г. Теодор II, во Митрополијата на Киншаса, во Конго, се одржаа семинари за монасите и свештениците.
Јуни 30, 2024
Avraamovo.GOSTOLJUBIE

Света Троица во Стариот Завет

„Секоја енергија која од Бога се простира на творевината и се именува со многу имиња, од Отецот излегува, низ Синот се протега, а во Духот Свет се совршува“ (Свети Григориј Ниски, „За тоа дека не смее да се говори за три Бога“). Вистината за постоењето на…

За нафората

HRISTOS.nafora
Нафората е осветен леб,кој бил принесен на жртвеникот и чија средина е извадена и…

Проскомидија

TVIT602
·Што е Проскомидија? Еретиците немаат Проскомидија. Проскомидијата е уводниот дел на…

Јован Дебарски Архиепископ Охридски (30 август/12 септември)

Сеп 13, 2021 Житија 3213
Овој свет и богоносен отец наш Јован Дебранин, Архиепископ Охридски и прв ктитор на…

Свети свештеномаченик Харалампиј

Фев 23, 2020 Житија 7697
ih3387
Секој човек со своето раѓање добива лично име по кое го препознаваат во текот на целиот…

Најново од духовност

Православен календар (2)

 

22/12/2024 - недела

Божикен пост (на риба)

Зачнувањето на Света Ана; Св. Ана, мајката на Пророкот Самуил; Преп. Стефан Новосјаен; Св. Софрониј, архиепископ Кипарски;
Правила и одредби на Православната Црква за постот
Православен календар за овој месец - МПЦ

Кожувчанка

Молитви кон Пресвета Богородица за секој ден во седмицата

 Радувај се, Ти Која од ангелот ја прими радоста на добрата вест дека Бог Слово ќе прими тело од Тебе! Радувај се оти го носеше Создателот во Твојата утроба! Радувај се Ти Која го роди Бога во тело, Спасителот на светот! Повеќе...

Тропар

Тропар на светата Господова пророчица Ана мајка на Пророк Самоил 9 декември / 22 декември 2024

Тропар на светата Господова пророчица Ана мајка на Пророк Самоил 9 декември / 22 декември 2024

Се зарадува душата твоја во Господа,а таа радост по твоите молитви Христос ја пренесе на верните свои,о Ано смирена слугинко...

Тропар на светиот апостол Андреј Првоповикан 30 ноември / 13 декември 2024

Тропар на светиот апостол Андреј Првоповикан 30 ноември / 13 декември 2024

Како првоповикан меѓу апостолите,и брат на врховниот апостол,Андрее, моли го Владиката на сите,мир да ѝ подари на вселената,и на душите...

Тропар на светиот Христов маченик Парамон и другите 370 маченици 29 ноември / 12 декември 2024

Тропар на светиот Христов маченик Парамон и другите 370 маченици 29 ноември / 12 декември 2024

Исповедниче на вистината, сведоку на благодатта, проповедниче на слободата, Парамоне свети мачениче, трубо Божја за сведоштво,оправдание на твоите триста и седумдесет

Духовната убавина на Богородица се пројавува и во моментот на Распнувањето на Нејзиниот Син

Тебе, Богородице поборнице – војвотко, ние слугите Твои, откако се избавивме од зло, Ти пееме победни и благодарствени песни. Ти имаш сила непобедна, од секакви опасности ослободи не за да Ти пееме : Радуј се, Невесто Неневесна! Повеќе...

Болестите според светоотечкото учење

Значи, не се надевај на лекарска вештина без благодат и не ја отфрлај своеволно, туку моли Го Бога да ја спознаеш причината за казната, а потоа моли за избавување од немоќта, трпејќи сечење, горење, горчливи лекови и сите лекарски казни Повеќе...

Свети Лука Симтерополски: Архиепископ и хирург

Едноставно е да се претпостави дека професорот – епископ, соединувајќи го во своите раце крстот и скалпелот, ги порази современиците токму со тоа необично соединување на двете разновидни сфери на активност.  Повеќе...

Духовни поуки: „Помоли се за мене“

Со Бога зборувај многу, а со луѓето малку; ако во Божјиот закон се подучуваш - ќе успееш и во едното и во другото. Повеќе...

Живот без стрес

Ако разбереме што се крие зад стресот, ако ја видиме лагата, која што се крие зад него, на крајот ќе увидиме дека не постои причина за да бидеме во стрес.. Повеќе...

Митрополит Струмички Наум - Да пораснеме барем до Стариот Завет

И не само што немаат туку се и очигледна пречка за влез во Царството Небесно, и пречка да се сфати и пренесе неговата идеја и порака. Повеќе...

Епископ Тихон Шевкунов: „НЕСВЕТИ, А СВЕТИ“

Несвети, а свети. Луѓе, кои навидум живееле во нашето секојдневие, се соочувале со проблемите со кои ние се судираме, боледувале од болести од кои ние боледуваме, често осудувани од околината, а сепак, не биле секојдневни. Луѓе, кои не се на иконите, но го предавале животот од иконите во сите нивни дела, зборови, мисли. Луѓе, за кои тишината прозборила дека се свети.  Повеќе...

ГОЛЕМАТА ТАЈНА НА ДИВЕЕВО - Кој ќе доживее, ќе види

Како дополнување на оваа тајна, еве што слушнав од устата на 84-годишната игуманија на манастирот Дивеево, Марија. Бев кај неа во почетокот на 1903 година веднаш по канонизирањето на преподобниот Серафим и заминувањето на царското семејство од Дивеево. Повеќе...

Арх. Калиник Мавролеон: Монологот БОЖЈИ

 

Те гледав кога се разбуди угрово. Чекав да ми кажеш два-три збора, да се заблагодариш за се што ти се случува, да побараш мое мислење за се што треба да правиш денес. Повеќе...

За Моето име

Поуки на грузискиот Старец Гаврил Ургебадзе за последните времиња

 

„Ѓаволот има 666 мрежи. Во времето на антихристот луѓето ќе очекуваат спасение од космосот. Тоа ќе биде и најголемата замка на ѓаволот: човештвот ќе бара помош од вонземјаните, не знаејќи дека тоа се, всушност. – демони.“ Повеќе...

Взбранной Воеводе победительная