логоFacebook  Twitter  YouTube  eMail

Кожувчанка

Во нашата епоха која изобилува со зборови и информации, известувања, дискусии, дијалози, комуникација, да зборуваш за молчанието звучи прилично чудно. Во време кога зборот се користи за лажење, богохулење, ласкање, иронија, измама и потсмев, вреди да проговори човек и за свесното, пристојно и полезно молчание. Молчанието е форма на поведение.

Кога човек молчи, тоа не мора да значи дека тој е рамнодушен, инертен, мрзлив и невнимателен. Обмисленото молчание, внимателното краткословие и отфрлањето на разговорливоста и озборувањето, значат претпочитање на тишината и избегнување на заморното многусловие, кое обично предизвикува разни проблеми, како што се кавгите со расправии и отуѓувањето. Сериозните луѓе зборуваат со своето сериозно молчание. Тие не зборуваат, не затоа што не знаат да зборуваат, не поради непопустливост, надменост и скриена ароганција, дека не учествуваат во разговори на доволно високо за нив ниво, туку заради скромното чувство дека немаат ништо важно да кажат. Тие едноставно молчат. Дури и кога зборуваат, нивното слово има зрела содржина.


Молчаливите луѓе не се вообичаени, сакани и претпочитани. Општеството денес бара смели говорници. Некои дури ги сметаат молчаливите за болни, безвредни, страшливи, исплашени и проблематични. Се разбира, некои може да се такви, како што, патем, можат да бидат и зборлестите. Во секој случај, навистина молчаливите луѓе „го чувствуваат мирисот на еден друг живот којшто другите, кои ги засакале надворешните форми на поведение, не можат да го сфатат. Молчанието ја исполнува нивната душа со радост и им ги открива хоризонтите на една интензивната духовна активност која нивната човечка средина тешко може да ја разбере и цени“ (Георгиос Красанакис).

На овој начин, се откриваат две форми на молчание. Едната е немоќ, а другата е добродетел. Ајде внимателно да ги разгледаме и двете.



✣✤✣



Рековме дека можеме да имаме молчание од страв или плашливост, што е резултат на болна душевна состојба. Болното молчание е мрачно, безрадосно, подмолно, заморно и штетно. Го измачува самиот човек, кој е неурамнотежен, јасен, чесен, искрен, експресивен и отворен. Понекогаш некој може да се преправа дека е тивок и смирен, а внатре во него да владее голема збунетост, вознемиреност, немир, грижа и вообразеност. Ова преправање е страшно и лицемерие за осуда. Еден навидум тивок човек е во заблуда. Тој молчи од лошо расположение кон ближниот, од недостаток на смелост или од длабока внатрешна празнина. Смирено молчаливиот не е асоцијален, некомуникативен, кој ги избегнува луѓето и небратољубив. Тој не се затвора во нарцисоидна школка, водејќи монолог со своето „мудро“ јас и понижувајќи го својот брат.

Следствено, постои лошо и добро молчание, како и добро и лошо слово. Внатрешниот квалитет на човекот го обојува и дава мирис на неговата тишина и говор. Евангелието не сака секогаш да бидеме молчаливи. Честопати нè повикува на проповедање, мисионерска работа, исповед, охрабрување и совет. Христос му рече на Свети Апостол Павле не плаши се, туку зборувај и не молчи, зашто Јас Сум со тебе (Дела 18,9-10). Тој му вели бестрашно да го проповеда Евангелието и да не молчи. Постојаното присуство на Господ го зацврстувало неговото слово.

Свети Игнатиј Богоносец вели дека Божјото Слово дошло преку молчанието. По долго молчење во пустината, Христос ја започнал Својата проповед. Големите тајни се извршуваат сред безмолвие и се обвиткани со свештено молчание. Тајната на Воплотувањето на Синот и Словото Божјо се разбира подобро во молчание. Тука се претпочита молчанието. „Нека царува тишината“. Молчанието е лесно и безбедно. Молчанието го изразува смирението на умот, погледот на срцето, благодарноста на душата, која останува безгласна и ги слуша химните на Ангелите и богоисткаените химни на свештената православна химнологија.

Исповедта на верата не е залуден и формален збор, туку доаѓа од молчанието на чистото срце. Така молчанието раѓа чисто, убаво и зрело слово. Умот се трогнува меѓу возвишените работи и не го тера јазикот да изговара зборови, тој се воздржува и не ги изразува недостижните поими на божествените тајни.

А Исус молчеше. Христос молчи не само пред првосвештениците и Пилат во преториумот. Но, Исус ништо повеќе не одговори, додава евангелистот Марко. Тој не дал никаков одговор. Мислел дека ништо не излегува со зборовите; дека ќе зборува и тие нема да Го чујат Него; дека Неговите зборови ќе одат залудно. Не дека немал желба да зборува, но го видел доброволното заглушување на луѓето што имале уши, но не ги користеле. Христос не го галел слухот. Тој не го кажувал она што тие сакале да го слушнат. Тој свесно молчи. Евангелистот Лука спомнува дека Тој не одговарал ништо на многубројните прашања. Како уште тогаш да зборувал дека многуте зборови се оскудни. Тој видел дека ништо не се добива од дискусиите. Евангелистот Јован го истакнува бестрашното молчание на Исус и покрај заканите од страна на властите. Во Личноста на Христос се потврдува древното – громогласниот пророк Исаија вели: Тој воопшто не ја отвори устата и остана безгласен пред Своите гонители.

    Кога човек одговара на предизвикот со молчание, тој ја намалува и отстранува напнатоста, ја смирува јароста, го гасне гневот и ги смирува тешките состојби. Етосот, изразот и тропосот на оваа тишина се, исто така, важни. Ако е себично, очигледно е. Ако е презир, не може да се скрие. Но, кога некој понизно молчи за работите да не се влошуваат, тој попушта, покажува толеранција, се повлекува, ги намалува своите големи права заради мир, единство и љубов, тогаш тој победува, додека надворешно изгледа како да губи. Оној кој е паметен, се прави глупав – велат на Света Гора. Скромното однесување на молчаливиот може да го предизвика другиот кон љубочестие, да го натера да размисли подобро. Кога човек ја има силата што доаѓа најмногу од смирението, да не реагира на пркосен напад, иронија и потсмев и молчи, тоа не значи дека е плашлив и безумен, туку дека има херојство поголемо од бестрашноста на наглоста, дрскоста, продолжувањето на кавгата и роптањето поради големиот внатрешен отпор. Кога е предизвикан, човек чувствува потреба да се брани, да зборува, да се оправдува и да создаде одбранбена безбедност. Потребна е поголема сила за човек да замолчи, отколку да зборува. Но, молчанието бара мудро знаење, самоконтрола и најмногу од сè – смирение.

Молчанието не е за секого, за сите места и засекогаш. Светите отци детално го опишале здравото молчание и имале божествено слово. Многу е важно и вредно луѓето да знаат кога ќе зборуваат, што ќе кажат, на кого ќе го кажат, зошто ќе го кажат, колку ќе кажат и кога ќе треба да замолчат, да се повлечат, да се скријат. Колку убаво се вели дека „усното слово го ограничува внатрешното слово кое се содржи во молчанието. Тоа никогаш не може да го опфати и да го изрази на апсолутен начин. Затоа молчанието често е во состојба да изрази повеќе отколку словото“ (Георгиос Манѕаридис). Ова се случува во богословието, во свештеното безмолвие.

 

Извор:

https://bigorski.org.mk/slova/pouchni/molchanieto-koe-zboruva-prv-del/

 

 

 



dobrotoljubie

Поуки од Светите Отци

Видео содржини

dobrotoljubie

Духовност

Октомври 20, 2024
TviTER281

Монашки и свештенички семинар во митрополијата на Киншаса (06.09.2024 21:29)

Со Божја благодат и благослов на Неговата Светост Папата и Патријарх Александриски и на цела Африка г. Теодор II, во Митрополијата на Киншаса, во Конго, се одржаа семинари за монасите и свештениците.
Јуни 30, 2024
Avraamovo.GOSTOLJUBIE

Света Троица во Стариот Завет

„Секоја енергија која од Бога се простира на творевината и се именува со многу имиња, од Отецот излегува, низ Синот се протега, а во Духот Свет се совршува“ (Свети Григориј Ниски, „За тоа дека не смее да се говори за три Бога“). Вистината за постоењето на…

За нафората

HRISTOS.nafora
Нафората е осветен леб,кој бил принесен на жртвеникот и чија средина е извадена и…

Проскомидија

TVIT602
·Што е Проскомидија? Еретиците немаат Проскомидија. Проскомидијата е уводниот дел на…

Јован Дебарски Архиепископ Охридски (30 август/12 септември)

Сеп 13, 2021 Житија 3141
Овој свет и богоносен отец наш Јован Дебранин, Архиепископ Охридски и прв ктитор на…

Свети свештеномаченик Харалампиј

Фев 23, 2020 Житија 7620
ih3387
Секој човек со своето раѓање добива лично име по кое го препознаваат во текот на целиот…

Најново од духовност

Православен календар

 

23/11/2024 - сабота

Светите апостоли Ераст, Кварт, Родион, Сосипатар и Терциј; Светиот маченик Орест; Свети Нон, епископ Илиополски;

Правила и одредби на Православната Црква за постот
Православен календар за овој месец - МПЦ

Кожувчанка

Молитви кон Пресвета Богородица за секој ден во седмицата

 Радувај се, Ти Која од ангелот ја прими радоста на добрата вест дека Бог Слово ќе прими тело од Тебе! Радувај се оти го носеше Создателот во Твојата утроба! Радувај се Ти Која го роди Бога во тело, Спасителот на светот! Повеќе...

Тропар

Тропар на светите Кварт, Родион, Сосипатар и Терциј 10 ноември / 23 ноември 2024

Тропар на светите Кварт, Родион, Сосипатар и Терциј 10 ноември / 23 ноември 2024

О, свети апостоли Христос Спасителотво вас се зацари, душата во убавина се облече и венци за вас Животот исплете.За Олимпа...

Тропар на  свети Нектариј Егински 9 ноември / 22 ноември 2024

Тропар на свети Нектариј Егински 9 ноември / 22 ноември 2024

Изданок од Визант и Егина,заштитниче кој си јавен во последните времиња,миленик на вистинската врлина.Нектарие, те почитуваме,ние верните како богоугоден исцелител...

Тропар на соборот на светиот Архангел Михаил 8 ноември / 21 ноември 2024

Тропар на соборот на светиот Архангел Михаил 8 ноември / 21 ноември 2024

Архистратизи на небесните воинства,ние недостојните постојано ве молиме:со вашите молитви заштитете нѐ,под покровот на крилјата на вашата славаневешествена, пазејќи нѐ...

Духовната убавина на Богородица се пројавува и во моментот на Распнувањето на Нејзиниот Син

Тебе, Богородице поборнице – војвотко, ние слугите Твои, откако се избавивме од зло, Ти пееме победни и благодарствени песни. Ти имаш сила непобедна, од секакви опасности ослободи не за да Ти пееме : Радуј се, Невесто Неневесна! Повеќе...

Болестите според светоотечкото учење

Значи, не се надевај на лекарска вештина без благодат и не ја отфрлај своеволно, туку моли Го Бога да ја спознаеш причината за казната, а потоа моли за избавување од немоќта, трпејќи сечење, горење, горчливи лекови и сите лекарски казни Повеќе...

Свети Лука Симтерополски: Архиепископ и хирург

Едноставно е да се претпостави дека професорот – епископ, соединувајќи го во своите раце крстот и скалпелот, ги порази современиците токму со тоа необично соединување на двете разновидни сфери на активност.  Повеќе...

Духовни поуки: „Помоли се за мене“

Со Бога зборувај многу, а со луѓето малку; ако во Божјиот закон се подучуваш - ќе успееш и во едното и во другото. Повеќе...

Живот без стрес

Ако разбереме што се крие зад стресот, ако ја видиме лагата, која што се крие зад него, на крајот ќе увидиме дека не постои причина за да бидеме во стрес.. Повеќе...

Митрополит Струмички Наум - Да пораснеме барем до Стариот Завет

И не само што немаат туку се и очигледна пречка за влез во Царството Небесно, и пречка да се сфати и пренесе неговата идеја и порака. Повеќе...

Епископ Тихон Шевкунов: „НЕСВЕТИ, А СВЕТИ“

Несвети, а свети. Луѓе, кои навидум живееле во нашето секојдневие, се соочувале со проблемите со кои ние се судираме, боледувале од болести од кои ние боледуваме, често осудувани од околината, а сепак, не биле секојдневни. Луѓе, кои не се на иконите, но го предавале животот од иконите во сите нивни дела, зборови, мисли. Луѓе, за кои тишината прозборила дека се свети.  Повеќе...

ГОЛЕМАТА ТАЈНА НА ДИВЕЕВО - Кој ќе доживее, ќе види

Како дополнување на оваа тајна, еве што слушнав од устата на 84-годишната игуманија на манастирот Дивеево, Марија. Бев кај неа во почетокот на 1903 година веднаш по канонизирањето на преподобниот Серафим и заминувањето на царското семејство од Дивеево. Повеќе...

Арх. Калиник Мавролеон: Монологот БОЖЈИ

 

Те гледав кога се разбуди угрово. Чекав да ми кажеш два-три збора, да се заблагодариш за се што ти се случува, да побараш мое мислење за се што треба да правиш денес. Повеќе...

За Моето име

Поуки на грузискиот Старец Гаврил Ургебадзе за последните времиња

 

„Ѓаволот има 666 мрежи. Во времето на антихристот луѓето ќе очекуваат спасение од космосот. Тоа ќе биде и најголемата замка на ѓаволот: човештвот ќе бара помош од вонземјаните, не знаејќи дека тоа се, всушност. – демони.“ Повеќе...

Взбранной Воеводе победительная