логоFacebook  Twitter  YouTube  eMail

Кожувчанка

(Лк. 10, 25-37) Соборноста како суштинска нишка на нашата вера постојано го исправа пред нас прашањето: како се однесуваме кон нашите блиски, оние чиј живот е неразделно врзан со нашиот? Во таа релација се огледа и автентичноста на нашата лична побожност. Старецот Силуан вели: мојот брат е мојот живот. Моето спасение.

 

Во параболата за милостивиот Самарјанин Господ ни предочува два типа на побожност. Едната, побожноста на законикот, кој иако ги знае заповедите Божји, сепак Го искушува Спасителот; и втората, побожноста на анонимниот Самарјанин од параболата, кој не спомнува ниту јота од законот, но на дело го исполнува сето она што Бог ни го заповеда. Законикот наликува на оние кои ги знаат правилата и обичаите, но не ги исполнуваат, или ги исполнуваат само механички. Неговото знаење му служи за надмудрување, правдање и докажување на формалната религиозност. Тој го искушува Господ во знаењето на Законот, а пристапува нарекувајќи го Учител. Во таа противречност се разобличува добронамерноста на неговото прашање. Затоа и Спасителот му одговара со прашање, за да ни открие дека тоа што го прави законикот не од незнаење, туку од лукавство. Што е напишано во законот? – вели Тој, – Како читаш? Господ го употребува најпрецизниот збор. Тој не вели: „како веруваш, или како исповедаш, или како исполнуваш; туку само: како читаш“, сакајќи со тоа да покаже дека во формалната побожност фарисеите и закониците се робови на буквата од Законот. Само празното знаење е суета и мака за духот. Затоа Господ на друго место вели: Одете и научете се што значи: “Милост сакам, а не жртва!”(Мт. 9,13), повторувајќи ги зборовите од книгата на светиот пророк Осиј, кој вели: „Оти Јас сакам повеќе милост, а не жртва, и познавање на Бога, отколку жртва сепаленица“ (Осиј 6,6). Со колкава духовна полза ќе беше обдарен законикот ако навистина го познаеше Спасителот барем како Учител. Но, познанието на Бога е за оние што го очистиле своето срце.

Во знаењето на Божјите заповеди законикот е беспрекорен. Тој дури ја употребува и истата синтеза на Декалогот, како и самиот Господ Исус Христос во еден друг случај, кога, откако ги посрами садукеите, еден законик го запраша: „Учителе, која заповед е најголема во Законот?“ А Исус му одговори: „Возљуби Го Господа, својот Бог, со сето свое срце, и со сета своја душа, и со сиот свој разум; тоа е прва и најголема заповед; а втората е слична на неа: Возљуби го својот ближен како себеси! На тие две заповеди се крепат целиот Закон и Пророците“ (Мт. 22, 36-40). На чудесно истоветен начин во оваа прилика законикот одговара: „Возљуби Го Господа, Твојот Бог, со сето свое срце, со сета своја душа, со сета своја сила и со сите свои помисли; и својот ближен како себеси!“

Суштината на Законот е во љубовта кон Бога, од која се учиме и на љубовта кон ближниот, кого треба да го љубиме, како што се љубиме себе си. Но, знаењето е ништо, ако тоа не се претвори во живот. Во дело. За тоа и Господ вели, дека блажени се оние, што ги слушаат зборовите Божји и ги исполнуваат!!! – Така Тој ѝ одговори и на жената која ги изрече пофалните зборови кон Богородица: Блажена е утробата, што Те носела и градите, од кои си се хранел!” А Он рече: Да, но блажени се и оние што го слушаат словото Божјо, и го пазат”(Лк.11,27-28). Пазењето, односно исполнувањето на законот на љубовта е начинот на кој стекнуваме живот вечен. Или поинаку кажано, дарот на вечниот живот е содржан во љубовта кон нашиот ближен. Нашиот ближен е нашиот вечен живот.

Параболата за добриот Самајранин

Параболата за добриот Самајранин

 Основниот проблем на законикот е тоа што тој го знае законот, но, сакајќи да се оправда, вели дека не знае кој е неговиот ближен. Нема поголемо измачување за човекот и поголем апсурд од тоа да има потреба да љуби, а да не знае кому таа љубов да ја упати. И Господ ја кажува приказната за штедроста на Самарјанинот, откривајќи ни дека секој што ја носи истата човечка природа како нас е достоен да биде љубен како што се љубиме себе си. Самата парабола, освен јасната морална поука, има и длабока сотириолошка конотација.

Патот од Ерусалим до Ерихон е тегобниот пат на севкупната човечка историја. Тоа е патот на Адамовото прогонство од Рајската градина во овој свет, во параболата символично претставен како пат од духовниот Ерусалим кон земниот Ерихон. Човекот во својот животен пат е нападнат од секакви искушенија и опасности. Разбојниците се демоните и непријателите Божји кои се обидуваат да ја расипат божестевната убавина во човекот, оставајќи го, како што се вели во приказната, во рани и полумртов. Единствен кој постапува милосрдно е еден туѓинец, човек од Самарија, кој во својата анонимност нé потсетува на зборовите на проокот Исаија кој вели: А родот негов кој ќе го објасни? (Иса. 53.8)

Самарјанинот е Господ Исус Христос, Кој доаѓа по старозаветните првосвештеници и левити, за да го спаси човечкиот род во свештената анафора на своето Тело и Крв. Маслото и виното се милосрдието и љубовта во крвта на Спасителот.Тој ги преврзува раните на човекот поразен од гревовните напасти, символично изобразувајќи ја Својата спасителна мисија, искажана повторно преку пророштовото на Исаија: Тој ги зеде на Себе нашите немоќи и ги понесе болестите (Иса. 53,.4). Се погрижи за несреќникот, го кажи на добитокот и го однесе во гостилницата, продолжувајќи ја грижата за него.

Гостилницата е Црквата – местото на нашето духовно лекување. Место безбедно од разбојништвото на демоните и поднебесните стихии. Некој можеби ќе праша зошто гостилница? Затоа што таа е за странци, а ние сме странци во овој свет. Нашата татковина е Небесниот Ерусалим. Ете, и во ова место за странци, Спасителот, преку своето милосрдие ни подготви сигурно место за духовно лекување и поправање.

Двата сребреника ја означуваат благодатта, двојната благодат (благодат врз благодат) со која сме дарувани од Спасителот, за што зборува и свети Јован Богослов: Јован сведочеше за Него и велеше зборувајќи: Овој е за Кого реков: Оној, Кој иде по мене, ме испревари, оти постоеше порано од мене! И од Неговата полнота ние сите примивме благодат врз благодат; зашто Законот беше даден преку Мојсеја, а благодатта и вистината произлегоа од Исуса Христа (Јн. 1, 15-17). Со други зборови, двата сребреника се Стариот и Новиот Завет, т.е. Библијата. Во нив ни се дадени сите откровенија до второто доаѓање на Спасителот.

Привременото заминување на Самарјанинот и ветувањето за неговото враќање е воскресението и вознесението на Спасителот и ветувањето за Неговото повторно доаѓање во слава.

На крајот од евангелското четиво Спасителот порчува на секому од нас: оди и ти прави така! – Заповедта за љубовта и нејзиното усрдно исполнување ќе нé збогати со изобилството на љубовта на ближните, а во идниот век ќе ни го даде и Царството Небесно.

Митрополит Методиј Златанов

„Каскади“

Извор: http://pravoslavie.mk.

Прочитајте повеќе на: http://pravoslavie.mk/mojot-blizen/ .



dobrotoljubie

Поуки од Светите Отци

dobrotoljubie

Духовност

Октомври 20, 2024
TviTER281

Монашки и свештенички семинар во митрополијата на Киншаса (06.09.2024 21:29)

Со Божја благодат и благослов на Неговата Светост Папата и Патријарх Александриски и на цела Африка г. Теодор II, во Митрополијата на Киншаса, во Конго, се одржаа семинари за монасите и свештениците.
Јуни 30, 2024
Avraamovo.GOSTOLJUBIE

Света Троица во Стариот Завет

„Секоја енергија која од Бога се простира на творевината и се именува со многу имиња, од Отецот излегува, низ Синот се протега, а во Духот Свет се совршува“ (Свети Григориј Ниски, „За тоа дека не смее да се говори за три Бога“). Вистината за постоењето на…

За нафората

HRISTOS.nafora
Нафората е осветен леб,кој бил принесен на жртвеникот и чија средина е извадена и…

Проскомидија

TVIT602
·Што е Проскомидија? Еретиците немаат Проскомидија. Проскомидијата е уводниот дел на…

Јован Дебарски Архиепископ Охридски (30 август/12 септември)

Сеп 13, 2021 Житија 3228
Овој свет и богоносен отец наш Јован Дебранин, Архиепископ Охридски и прв ктитор на…

Свети свештеномаченик Харалампиј

Фев 23, 2020 Житија 7723
ih3387
Секој човек со своето раѓање добива лично име по кое го препознаваат во текот на целиот…

Најново од духовност

Православен календар (2)

 

29/12/2024 - недела

Божикен пост (пост на масло)

Светиот пророк Агеј; Свети Никола Хрисоверг, патријарх Цариградски; Светата царица Теофанија;
Правила и одредби на Православната Црква за постот
Православен календар за овој месец - МПЦ

Кожувчанка

Молитви кон Пресвета Богородица за секој ден во седмицата

 Радувај се, Ти Која од ангелот ја прими радоста на добрата вест дека Бог Слово ќе прими тело од Тебе! Радувај се оти го носеше Создателот во Твојата утроба! Радувај се Ти Која го роди Бога во тело, Спасителот на светот! Повеќе...

Тропар

Тропар на светиот Божји пророк Агеј 16 декември / 29 декември 2024

Тропар на светиот Божји пророк Агеј 16 декември / 29 декември 2024

Глас 2Агее свети пророче, ти кој поведен беше, храмот Господов духовно да го осознаеш, оној кој човек не го гради,туку Господ...

Тропар на светиот Христов свештеномаченик Елевтериј Илирски и неговата мајка Антија 15 декември / 28 декември 2024

Тропар на светиот Христов свештеномаченик Елевтериј Илирски и неговата мајка Антија 15 декември / 28 декември 2024

Глас 3Свети свештеномачениче Елевтерие,ти кој ѕверови скротуваше, со благодат Божја срца човечки лекуваше,Христос преку тебе луѓе во ангели приведе

Тропар на светите Христови маченици Тирс, Левкиј, Калиник, Филимон, Аполониј и други со нив 14 декември / 27 декември 2024

Тропар на светите Христови маченици Тирс, Левкиј, Калиник, Филимон, Аполониј и други со нив 14 декември / 27 декември 2024

Маченици свети Христови, вие кои со благодат Господова огнот во вас го скротивте,  а силата негова во ревност за Бога ја...

Духовната убавина на Богородица се пројавува и во моментот на Распнувањето на Нејзиниот Син

Тебе, Богородице поборнице – војвотко, ние слугите Твои, откако се избавивме од зло, Ти пееме победни и благодарствени песни. Ти имаш сила непобедна, од секакви опасности ослободи не за да Ти пееме : Радуј се, Невесто Неневесна! Повеќе...

Болестите според светоотечкото учење

Значи, не се надевај на лекарска вештина без благодат и не ја отфрлај своеволно, туку моли Го Бога да ја спознаеш причината за казната, а потоа моли за избавување од немоќта, трпејќи сечење, горење, горчливи лекови и сите лекарски казни Повеќе...

Свети Лука Симтерополски: Архиепископ и хирург

Едноставно е да се претпостави дека професорот – епископ, соединувајќи го во своите раце крстот и скалпелот, ги порази современиците токму со тоа необично соединување на двете разновидни сфери на активност.  Повеќе...

Духовни поуки: „Помоли се за мене“

Со Бога зборувај многу, а со луѓето малку; ако во Божјиот закон се подучуваш - ќе успееш и во едното и во другото. Повеќе...

Живот без стрес

Ако разбереме што се крие зад стресот, ако ја видиме лагата, која што се крие зад него, на крајот ќе увидиме дека не постои причина за да бидеме во стрес.. Повеќе...

Митрополит Струмички Наум - Да пораснеме барем до Стариот Завет

И не само што немаат туку се и очигледна пречка за влез во Царството Небесно, и пречка да се сфати и пренесе неговата идеја и порака. Повеќе...

Епископ Тихон Шевкунов: „НЕСВЕТИ, А СВЕТИ“

Несвети, а свети. Луѓе, кои навидум живееле во нашето секојдневие, се соочувале со проблемите со кои ние се судираме, боледувале од болести од кои ние боледуваме, често осудувани од околината, а сепак, не биле секојдневни. Луѓе, кои не се на иконите, но го предавале животот од иконите во сите нивни дела, зборови, мисли. Луѓе, за кои тишината прозборила дека се свети.  Повеќе...

ГОЛЕМАТА ТАЈНА НА ДИВЕЕВО - Кој ќе доживее, ќе види

Како дополнување на оваа тајна, еве што слушнав од устата на 84-годишната игуманија на манастирот Дивеево, Марија. Бев кај неа во почетокот на 1903 година веднаш по канонизирањето на преподобниот Серафим и заминувањето на царското семејство од Дивеево. Повеќе...

Арх. Калиник Мавролеон: Монологот БОЖЈИ

 

Те гледав кога се разбуди угрово. Чекав да ми кажеш два-три збора, да се заблагодариш за се што ти се случува, да побараш мое мислење за се што треба да правиш денес. Повеќе...

За Моето име

Поуки на грузискиот Старец Гаврил Ургебадзе за последните времиња

 

„Ѓаволот има 666 мрежи. Во времето на антихристот луѓето ќе очекуваат спасение од космосот. Тоа ќе биде и најголемата замка на ѓаволот: човештвот ќе бара помош од вонземјаните, не знаејќи дека тоа се, всушност. – демони.“ Повеќе...

Взбранной Воеводе победительная