логоFacebook  Twitter  YouTube  eMail

Кожувчанка

 

 

Големиот водосвет се извршува секоја година на 5/18 и 6/19 јануари. Многумина прашуваат дали оваа Агијазма (света вода) се пие, се користи за миење, се чува во домовите и дали ја заменува Божествената Причест. Во текстот кој следи имаме објаснување за Великиот Водосвет (богојавленската вода), т.е. како треба христијаните да ја чуваат таа вода, како да ја примаат.

    Постои ли разлика помеѓу Великиот Водосвет кој се извршува во навечерието на Богојавление (на Водокрст), и оној кој се извршува на самиот празник?

               Великиот Водосвет кој се извршува во навечерието на Богојавление и на денот на празникот, е потполно ист. Погрешно некои мислат дека оној кој се извршува во навечерието е „мал водосвет“, а следниот ден „Великиот“. И во двата случаи се извршува Великиот Водосвет. Малиот Водосвет се извршува во првиот ден од секој месец, како и редовно кога тоа го бараат христијаните во разни прилики (осветување на куќи, продавници и институции, при освет на темели итн.). Великиот Водосвет се извршува само двапати во годината, на 18 и 19 јануари во храмот.

    Каде се чува Богојавленската вода и за што се користи?

Богојавленската вода се чува цела година во храмот. Се чува не без причина. А причината не е друга, освен за да „се употребува“ од верниците под одредени услови и претпоставки. Вообичаена е ситуацијата која се однесува на оние кои се под епитимија од духовникот, кога им е забрането да се причестуваат, на извесен период, и тогаш им се дава богојавленска вода, за благослов и утеха. Не постои ниту една пречка за ова, ако се наоѓаат „во покајание и се исповедаат“. Но задолжително треба да бидат известени дека Богојавленскиот водосвет не ја заменува Божествената причест со Телото и Крвта Христови, за која треба со покајание да се подготват, за да се ослободат од пречките на гревот, та да се удостојат поскоро да се причестат.

    Може ли Богојавленската вода да се чува во домовите и да пијат верниците од неа кога се болни или за заштита од урочување и секое сатанско влијание?

Одговорот е позитивен. Тоа се содржи во свештените текстови од Службата на Великиот Водосвет, каде се вели, „за сите кои црпат и се причестуваат од неа (од оваа осветена вода) да им биде за исцеление од болките (страстите), за осветување на домовите, за секаква посебна полза“, и „да биде поразителна за демоните, непристапна за противничките сили“ (види и во молитвата против уроци, каде се вели: „Отстрани од твоите слуги секакво ѓаволско влијание, секакво сатанско помрачување и напаѓање… причинето од лош поглед или злокобна мисла или пожелба од злобни луѓе“). Несомнено на овој начин верникот се раководи да ги избегнува другите места („бајачници“, маѓии и други методи на лукавиот), и да прибегнува кон валидните „водосвети“ на Црквата, како што е Богојавленскиот (Великиот) водосвет, но и т.н. Мал водосвет, ризницата на Божествената благодат, како свесен член на Црквата и учесник во нејзините осветувачки средства. Се разбира, се претпоставува дека во домовите каде што се чува Богојавленската вода, да гори и кандилото редовно, и да има побожност кај членовите на семејството, кај сопружниците и кај децата, и да се избегнува секоја причина која ја прогонува божествената благодат (како што е богохулството и други бесрамности).

    Која е врската меѓу постот и Великиот водосвет?

Историскиот почеток на Великиот водосвет е следниов: Во древната Црква во навечерието на Богојавленијата – како во навечерието на Пасха и на Педесетница – имало крштевања на Огласените, т.е. на новите христијани. На полноќ се извршувало осветување на водите заради извршување на крштението; оттогаш влезе обичајот – како што нѐ известува светиот Јован Златоуст – христијаните да земаат од осветената вода и да пијат од неа и да ја носат во своите домови за благослов и да ја чуваат преку целата година (од Словото на Светото Крштение на Спасителот).

Но подоцна, во времињата на литургиско назадување, службата на Водосветот се издвои од службата на Крштението, макар што сочува многу елементи од него. Остана обичајот верните да земаат од осветената вода „за осветување на домовите“, како што ни соопштува осветителната молитва од Богојавленскиот водосвет.

Исто така рано се прошири обичајот да се пости пред празникот Богојавленија, од две причини:

Прво, двата големи празници на Рождеството Христово и на Богојавленијата во древната Црква беа соединети во еден, во празникот на Богојавленијата или Епифанијата (Јавување од Небесата), кој се извршуваше на 6/19 јануари (обичај кој се сочувал во Ерменската црква до денес); но светиот Јован Златоуст (4 век) ги разделил двата празника и одредил Рождеството Христово да се празнува на 25 декември/7 јануари, а, пак, Крштението Христово и Објавувањето на Света Троица да се слави на 6/19 јануари. Пред секој Господов празник претходи пост за душевно и телесно очистување на верниците. Да си спомнеме дека постот во себе содржи елемент на жалење поради гревовите. Па така, кога се разделија двата празника, постот кој претходеше продолжи пред празникот Рождество Христово; затоа Црквата одреди да постиме само во навечерието на Богојавленијата како подготовка за празникот, а не повеќе денови, бидејќи се наоѓаме во празничен период, во светиот дванаесетдневник (во периодот на 12празнични денови, од Божиќ до Богојавление, кога Црквата слави и не се пости).

И второ: древен обичај беше исто така, оние кои се крштеваа да постат и заедно со нив и нивните кумови, роднините, но и другите христијани кои запазуваа доброволен пост „за оние кои се крштеваат“. Па не беше тешко во свеста на христијаните да се поврзат пиењето на осветената вода и постот, без да постои причинска врска помеѓу нив.

Па така, пренесувајќи го прашањето во денешно време можеме да кажеме дека, оние кои редовно ги примаат Светите Таинства (Светата Причест) и кои ги запазуваат сите пости на Црквата, како што е на 18 јануари, се веќе подготвени да пијат од Богојавленската вода на 18 или 19 јануари.

(Богојавленската вода се пие секојдневно од празникот Богојавление па сѐ до одданието на празникот, без посебен пост).

На крајот, оние кои редовно пијат од Богојавленската вода, што ја чуваат во нивните домови, во моментите на болест и опасности и др., со или без пост, нека не заостануваат во духовниот пост, оддалечувајќи се „од секаква скверност на телото и духот, па да твориме дела свети и во страв Божји“ (2.Кор. 7,1).

Превод од грчки јазик: Свештеник Јани Мулев

Извор: http://amvon.mk/2018/01/vodosvet-bogojav/

 

 

 



dobrotoljubie

Поуки од Светите Отци

dobrotoljubie

Духовност

Октомври 20, 2024
TviTER281

Монашки и свештенички семинар во митрополијата на Киншаса (06.09.2024 21:29)

Со Божја благодат и благослов на Неговата Светост Папата и Патријарх Александриски и на цела Африка г. Теодор II, во Митрополијата на Киншаса, во Конго, се одржаа семинари за монасите и свештениците.
Јуни 30, 2024
Avraamovo.GOSTOLJUBIE

Света Троица во Стариот Завет

„Секоја енергија која од Бога се простира на творевината и се именува со многу имиња, од Отецот излегува, низ Синот се протега, а во Духот Свет се совршува“ (Свети Григориј Ниски, „За тоа дека не смее да се говори за три Бога“). Вистината за постоењето на…

За нафората

HRISTOS.nafora
Нафората е осветен леб,кој бил принесен на жртвеникот и чија средина е извадена и…

Проскомидија

TVIT602
·Што е Проскомидија? Еретиците немаат Проскомидија. Проскомидијата е уводниот дел на…

Јован Дебарски Архиепископ Охридски (30 август/12 септември)

Сеп 13, 2021 Житија 3213
Овој свет и богоносен отец наш Јован Дебранин, Архиепископ Охридски и прв ктитор на…

Свети свештеномаченик Харалампиј

Фев 23, 2020 Житија 7697
ih3387
Секој човек со своето раѓање добива лично име по кое го препознаваат во текот на целиот…

Најново од духовност

Православен календар (2)

 

22/12/2024 - недела

Божикен пост (на риба)

Зачнувањето на Света Ана; Св. Ана, мајката на Пророкот Самуил; Преп. Стефан Новосјаен; Св. Софрониј, архиепископ Кипарски;
Правила и одредби на Православната Црква за постот
Православен календар за овој месец - МПЦ

Кожувчанка

Молитви кон Пресвета Богородица за секој ден во седмицата

 Радувај се, Ти Која од ангелот ја прими радоста на добрата вест дека Бог Слово ќе прими тело од Тебе! Радувај се оти го носеше Создателот во Твојата утроба! Радувај се Ти Која го роди Бога во тело, Спасителот на светот! Повеќе...

Тропар

Тропар на св. Христови маченици Мина, Ермоген и Евграф 10 декември / 23 декември 2024

Тропар на св. Христови маченици Мина, Ермоген и Евграф 10 декември / 23 декември 2024

Велики сте вие Мино и Ермогене,кои лично Христово присуство вовашите страдања измоливте.Благодатта преку вас не само Евграфа туку и целото...

Тропар на светата Господова пророчица Ана мајка на Пророк Самоил 9 декември / 22 декември 2024

Тропар на светата Господова пророчица Ана мајка на Пророк Самоил 9 декември / 22 декември 2024

Се зарадува душата твоја во Господа,а таа радост по твоите молитви Христос ја пренесе на верните свои,о Ано смирена слугинко...

Тропар на светиот апостол Андреј Првоповикан 30 ноември / 13 декември 2024

Тропар на светиот апостол Андреј Првоповикан 30 ноември / 13 декември 2024

Како првоповикан меѓу апостолите,и брат на врховниот апостол,Андрее, моли го Владиката на сите,мир да ѝ подари на вселената,и на душите...

Духовната убавина на Богородица се пројавува и во моментот на Распнувањето на Нејзиниот Син

Тебе, Богородице поборнице – војвотко, ние слугите Твои, откако се избавивме од зло, Ти пееме победни и благодарствени песни. Ти имаш сила непобедна, од секакви опасности ослободи не за да Ти пееме : Радуј се, Невесто Неневесна! Повеќе...

Болестите според светоотечкото учење

Значи, не се надевај на лекарска вештина без благодат и не ја отфрлај своеволно, туку моли Го Бога да ја спознаеш причината за казната, а потоа моли за избавување од немоќта, трпејќи сечење, горење, горчливи лекови и сите лекарски казни Повеќе...

Свети Лука Симтерополски: Архиепископ и хирург

Едноставно е да се претпостави дека професорот – епископ, соединувајќи го во своите раце крстот и скалпелот, ги порази современиците токму со тоа необично соединување на двете разновидни сфери на активност.  Повеќе...

Духовни поуки: „Помоли се за мене“

Со Бога зборувај многу, а со луѓето малку; ако во Божјиот закон се подучуваш - ќе успееш и во едното и во другото. Повеќе...

Живот без стрес

Ако разбереме што се крие зад стресот, ако ја видиме лагата, која што се крие зад него, на крајот ќе увидиме дека не постои причина за да бидеме во стрес.. Повеќе...

Митрополит Струмички Наум - Да пораснеме барем до Стариот Завет

И не само што немаат туку се и очигледна пречка за влез во Царството Небесно, и пречка да се сфати и пренесе неговата идеја и порака. Повеќе...

Епископ Тихон Шевкунов: „НЕСВЕТИ, А СВЕТИ“

Несвети, а свети. Луѓе, кои навидум живееле во нашето секојдневие, се соочувале со проблемите со кои ние се судираме, боледувале од болести од кои ние боледуваме, често осудувани од околината, а сепак, не биле секојдневни. Луѓе, кои не се на иконите, но го предавале животот од иконите во сите нивни дела, зборови, мисли. Луѓе, за кои тишината прозборила дека се свети.  Повеќе...

ГОЛЕМАТА ТАЈНА НА ДИВЕЕВО - Кој ќе доживее, ќе види

Како дополнување на оваа тајна, еве што слушнав од устата на 84-годишната игуманија на манастирот Дивеево, Марија. Бев кај неа во почетокот на 1903 година веднаш по канонизирањето на преподобниот Серафим и заминувањето на царското семејство од Дивеево. Повеќе...

Арх. Калиник Мавролеон: Монологот БОЖЈИ

 

Те гледав кога се разбуди угрово. Чекав да ми кажеш два-три збора, да се заблагодариш за се што ти се случува, да побараш мое мислење за се што треба да правиш денес. Повеќе...

За Моето име

Поуки на грузискиот Старец Гаврил Ургебадзе за последните времиња

 

„Ѓаволот има 666 мрежи. Во времето на антихристот луѓето ќе очекуваат спасение од космосот. Тоа ќе биде и најголемата замка на ѓаволот: човештвот ќе бара помош од вонземјаните, не знаејќи дека тоа се, всушност. – демони.“ Повеќе...

Взбранной Воеводе победительная