логоFacebook  Twitter  YouTube  eMail

Кожувчанка

 

Akuzativ.com

Кој е склон да лаже и краде, богатиот или сиромашниот поединец? Звучи логично некој кој е веќе богат да може да си дозволи да игра фер.

Кој е склон да размислува за потребите на сиромашните? Звучи логично сиромашно лице да е преокупирано со сопствената тешка економска положба. Наспроти таа, богатиот човек, немајќи такви грижи, може да си дозволи да се позанимава со туѓите проблеми.

Психолозите, т.е. резултатите од нивните истражувања, велат дека оваа логика фундаментално е погрешна. Како што се качува лицето по социоекономската скала, така неговата способност да разбира и сочувствува со тие пониско од него, се намалува.

Социоекономската положба и неетичкото однесување

Алчноста е здрава, лајтмотив во говорот на Иван Бески познат берзански трговец од Вол Стрит, со кој се обрати на дипломците од Бизнис академијата при Универзитетот во Калифорнија во Беркли, генерација 1986 година. Говорот му послужи на Оливер Стоун како инспирација за говорот Алчноста е добра, кој во неговиот филм Вол Стрит, по една година ја изговори главниот лик Гордон Геко.

Дали богатите алчноста навистина ја сметаат за пожелна? Некои 25 години по Бески, токму на Беркли, изведен е цел низ на експериментални студии кои се бават со врската меѓу социоекономскиот статус, неетичкото однесување и неемпатичните реакции.

Традиционалното на социолошката тема, проф. по психологија на Беркли Дахер Келтнер и неговиот докторант Пол Пиф пријдоа на поинаков начин. За потребите на една од студиите, соработниците на Келтнер и Пиф надгледувале една сообраќајна раскрсница во урбаното јадро на Сан Франциско, бележејќи марки на автомобили чии сопственици не го почитуваат правото на предимство и непрописно ги сечат другите учесници во сообраќајот. Во друга теренска студија, повторно поаѓајќи од премисата дека типот на автомобилот сведочи за социоекономскиот статус на лицето зад воланот, следеле возачи кои не кочат пред пешачки премин, иако пешак веќе стапнал на зебрата.

Двете натуралистички студии, експерименти во real-life околината, покажале дека богатите независно од полот, староста, независно од кое време во денот е, од густината на сообраќајот, во моментот на набљудувањето – се склони кон безобразно однесување во сообраќајот. Колку однесувањето на возачите било подрско, толку корелацијата со социоекономскиот статус била посилна; на пример, сопствениците на скапи автомобили далеку почесто нагло забрзуваат за да го престигнат пешакот кој веќе почнал да ја преминува улицата, дури и откако преку предното стакло воспоставиле контакт со очи со лице на кое му го пресекуваат патото во возењето.

Третата студија изведена е во лабораторија. На испитаниците, студенти од Беркли, им биле претставени неколку сценарија кои опишуваат неетичко однесување, кои потоа се изјаснувале за степенот на согласноста со одлуката на актерот (во сите опишани ситуации, актерот на измама стекнува лична корист) и сопствена подготвеност во слични околности да донесат слична одлука.

Овој пат истражувачите се обиделе да дојдат до директни проценки за статусот на испитаниците. Како мерен инструмент им послужила МекАртуровата скала за субјективно социоекономската положба, социодемографскиот прашалник кој стандардно се употребува во студии од ваков тип. Како и во случај со теренските студии, утврдена е корелација меѓу класната припадност и неетичноста. Стратификациски подобро позиционираните испитаници покажале поголем степен на согласност со измамите кои ги прави друг, како и поголема подготвеност и самите да постапат на ист начин.

Прашањето кое се поставило пред истражувачите гласело: Дали богатите поединци се неетични затоа што се богати, или неетичноста ги довела до богатство? Пиф и Келтнер дизајнирале нова студија, со цел да ја тестираат хипотезата дека искуството од високата социоекономска положба ја зголемува склоноста кон неетичко однесување.

Идеален начин да се тестира ваква хипотеза, за жал не е изведлив. Имено, невозможно е експериментално да се промени реалната социоекономска положба на испитаниците, а потоа да се следат промените во нивното однесување или ставовите. Меѓутоа, можно е успешно да се манипулира со субјективната, чувствителната компонентна на перцепцијата и автоперцепцијата.

Откако поминале низ идентична процедура како и субјектите од претходната, трета експериментална ситуација, Пиф и Келтнер барале од своите испитаници да поминат неколку минути споредувајќи ја сопствената социоекономска положба со тие на врвот, или со тие на дното на стратификациската скала. Логиката на оваа постапка е следна: споредбата со најсиромашните, кај испитаниците создала впечаток дека нивната вистинска социоекономска положба е подобра од што навистина е; обратно, споредбата со екстремно богатите, испитаниците ги навела за себе да мислат дека се посиромашни од што се. За да можат дополнително да им го зајакнат лажното доживување, истражувачите на субјектите администрирале модифициран социодемографски прашалник, подесен така да ги сврстува многу високо или многу ниско во однос на наводниот просек.

Самиот експеримент бил релативно едноставен. На излегување од лабораторијата, наводно во знак на благодарност за учеството во експериментот, на испитаникот му било понудено од чинија со чоколадни бонбони да земе колку сака бонбони. Дополнително, на секој испитаник му било кажано дека тоа што ќе преостане ќе оди во хуманитарни цели.

Резултатот од експериментот: Испитаниците наведени сами да се доживеат како многу високо позиционирани на социоекономската скала, земале многу повеќе бонбони, т.е. оставале помалку за хуманитарни цели.

Во следна студија, се покажало дека богатите поединци имаат поповолен став кон алчноста, како и дека токму тоа е варијабила која ги прави склони кон свесно лажење во интерперсонална интеракција (на пример, ставен во улога на работодавец, испитаник со подобар социоекономски статус е склон од лице кое бара вработување да сокрие информација дека работното место за кое конкурира наскоро ќе биде укинато). Следната експериментална ситуација покажала дека испитаниците со подобра класна положба почесто лажат ако за тоа им се укаже прилика. Резултатите од вкупно седум експерименти на студиите на Пиф и соработниците, се сведуваат на следното: Побогатите поединци помалку ги почитуваат етичките норми.

Класата и сочувствителноста

– Важно е да се грижиме за ранливите луѓе.

– Кога гледам дека некој е повреден или му треба помош, чувствувам силен порив да му помогнам на тоа лице.

– Грижата за другите ми дава внатрешно чувство на топлина.

– Често гледам луѓе на кои им треба помош.

– Јас сум многу чувствително лице.

Пет тези, на кои испитаникот дава еден од седум можни одговори – од целосно не се согласувам до целосно се согласувам, често во психолошките истражувања се користат како тест на сочувствителност. Тие се дел од поширок мерен инструмент, познат како Скала на диспозиција кон позитивните емоции ДПЕС, која покрај сочувствителноста ја мери тендецијата кон доживување и покажување на уште шест емоции: радост, љубов, забавност, задоволство, гордост и стравопочит.

(Стравопочитта е додадено на листата од технички причини; поради корелација со некои димензии на лица и можноста Скалата за позитивни емоционални тенденции да се користи во истражување на религиозноста и авторитарноста).

Како што кажува самото име, ДПЕС не испитува дали некој е во состојба да почувствува излистани емоции, туку во која мера секоја од нив поединечно е трајна одлика на нечиј емоционален стил; попрецизно, колку често и со кој интензитет овие емоции се присутни во нечиј емоционален живот. Со серија на студии кои ги извеле во претходните неколку години, Келтнер и соработниците се обиделе да одговорат на прашањето: Постои ли врска меѓу класната припадност и сочувството?

Психолозите сочувството го дефинираат како тагата или грижата за другите, која ја следи желбата да им се пружи помош и да им се намали страдањето. Разлагањето на сочувството на две компоненти има свои теориски темели. Емпириски пак, желбата да им се пружи помош на другите и да им се намали страдањето, ретко се јавува ако претходно не постои чувство на тага, предизвикано од нивните проблеми.

Со помош на тестот за сочувство и стандардниот социодемографски прашалник, Келтнер и соработниците откриле дека меѓу тенденцијата кон сочувство и класната припадност постои негативна корелација. Колку лицето е повисоко на стратификациската скала, толку почесто и помалку интензивно сочувствува со проблемите на другите.

За да отидат чекор подалеку од прашалникот и самопроценките, истражувачите во една од студиите на испитаниците им покажале две видеа: едно неутрално (филм за уредување на дворот) и еден кој треба да буди сочувство (деца на хемотерапија).

Многу претходни истражување утврдиле дека успорувањето на срцевиот ритам претставува еден од најточните физиолошки показатели за фокусираност на другите. Авторите на студијата поради тоа одлучиле на испитаниците да им го следат бројот на срцевите удари во минута, но во тек на целата експериментална процедура, а не само за време на гледање на видео записите. Значи, и додека ги пополнувале прашалниците, испитаниците носеле мини-електрокардиограм, што на истражувачите им овозможило да апстрахираат евентуални промени во срцециот ритам на испитаникот, настанати поради возбуда во учеството во експериментот и необичната ситуација во која се нашле. Како што и предвиделе, физиолошкиот параметар на сочувство се искажувал почесто и поинтензивно кај социоекономски послабо котираните испитаници.

Резултатот укажува на недостиг на ангажман кај богатите, т.е. факт дека не се фокусираат на проблемот на другите. Келтнер и неговиот колега од Универзитетот во Илиноис Мајкл Краус добиле потврда од овој наод и на бихејвиоралниот тест.

Во едноставна експериментална поставка, меѓусебно запознавање и кус разговор меѓу луѓе кои претходно не се сретнале, Келтнер и Краус дошле до заклучок дека богатите далеку повеќе и почесто манифестираат невербални показатели на нефокусираност: местење на косата и облеката во текот на разговорот, манипулација со ситни објекти во раката (пенкало или мобилен, на пример) во текот на разговорот, гледање на страна… За разлика од нив, сиромашните луѓе, во директен контакт, внимателно го слушаат соговорникот, потврдуваат или одрекуваат со глава, се насмевнуваат, ги подигнуваат веѓите…

Зошто богатите луѓе се себични?

Општо, резултатите од десетина опишани студии можат да се сведат на два наоди:

– Колку лицето е поблиску до врвот на социоекономската скала, толку е помалку сочувствително.

– Колку лицето е поблиску до врвот на социоекономската скала, толку е помалку етично.

Како да се објаснат?

Многу истражувачи кои се занимаваат со оваа тематика веруваат дека недостигот на емпатија кај луѓето од повисоката класа е стекната карактеристика, која произлегува од лично искуство од економската благосостојба.

Имено, добрата социоекономска положба лицето го прави помалку зависно од другите. Со самото тоа, може да го направи и помалку чувствително на присуството и на положбата на другите. Друга причина може да биде и позитивниот однос, т.е. став кон алчноста, кој пак бара посебно објаснување.

Едно од можните гласи:

Многу луѓе кои се богати во развиениот свет, посебно ако се работи за самиот стратификациски врв, доаѓаат од корпоративната средина, што ќе каже дека формално или неформално имаат економско образование. Современата економска теорија го слика човекот како рационален поединец кој се стреми да ја максимизира сопствената корист. На страна дали таквата слика на човековата природа е точна, а не е, она што е рационално сите помалку или повеќе го сметаме за пожелно и исправно. Освен тоа, економски образован поединец, ако е уште и богат, ќе се раководи од максимата времето е пари, што може да го објасни недостигот на внимание кое го посветуваат на случаен соговорник.

Односот кон алчноста може да влијае и на тенденцијата на богатите да го оправдаат неетичното однесување, сопственото или туѓото. Кога се работи за ситни прекршоци, како сообраќајни, секако дека од влијание може да биде и фактот дека тие луѓе можат да си дозволат да платат казна за направениот прекршок.

На крај, знаете ли зошто е воведено судење со порота, неколку векови пред психологијата воопшто да стане посебна дисциплина? Затоа што се увидело дека судиите, по правило од аристократско потекло, во споровите меѓу класно нееднакви странки, практично не го слушаат и не го гледаат тој кој припаѓа на понискиот социјален слој.

Извор:http://lider.mk/2015/05/17/psihologija-na-bogatite-kako-statusot-ja-ubiva-empatijata/



dobrotoljubie

Поуки од Светите Отци

Видео содржини

dobrotoljubie

Наука и Култура

Септември 25, 2024
Zivko.Grozdanoski3

Интервју со Живко Грозданоски: ДПМ може да дејствува гласно, сложно и независно

Ми се чини дека надворешните предизвици, како на пример отсуството на соработка со некои членови (на Управниот одбор) на ДПМ, некои обиди за саботажа итн. (сè се тоа нешта што веројатно секогаш ќе ги има); па сега слабиот рејтинг на ДПМ меѓу членството и во…
Август 29, 2024
TviTER231

„РАДОСТА НЕ ДОАЃА САМА, ТАА МОЖЕ ДА ЈА ЗАСЕНИ ТАГАТА“ Академик Ќулавкова добитничка на наградата „Браќа Миладиновци“ на СВП

Пред 35 години, август 1989-та, ми беше доделена првата награда за најдобра поетска книга на годината, напишана на македонски јазик, ‘Браќа Миладиновци’. Тоа беше мојата книга ‘Жедби’, со поднаслов ‘Престапни песни’. Во неа, во шест циклуси, опеав неколку…

По премиерата на новиот филм „The Walk“ во Њујорк на двојната кандидатка за Оскар - Тамара Котевска

Ное 14, 2023 Филм, Театар 1909
Tamara.Kotevska
Работејќи од нејзините разговори со Асил и другите деца бегалци, режисерката направи…

„ПОЕЗИЈА ОД МАКЕДОНИЈА“ и „Версвил“

Авг 19, 2023 Литература 2422
TVIT762
Реномираното меѓународно списание за поезија „Версвил“, својот најнов број во целост го…

Беседи

Жарко Ѓорѓиевски: Беседа,13. октомври 2024 година

Жарко Ѓорѓиевски: Беседа,13. октомври 2024 година

Како што постојат места на земјата на кои успева само еден вид растение и нема такви други места на кои истото растение би растело, така и во Црквата Христова постои...

 Aрхим. Георги Капсанис: ВО ЗНАК НА НАШАТА ЉУБОВ

Aрхим. Георги Капсанис: ВО ЗНАК НА НАШАТА ЉУБОВ

Незамисливо е да се биде христијанин без подвиг и крст. Оној што води лесен живот не може да се нарече христијанин. Некои луѓе отсекогаш верувале дека христијанин е оној кој...

Отец Александар Шмеман: Воздвижение на Чесниот Крст

Отец Александар Шмеман: Воздвижение на Чесниот Крст

Тоа бил празникот на христијанското царство, кое се родило под закрилата на Крстот, во денот кога царот Константин го видел Крстот над кој пишувало:: „Со ова ќе победиш…” Тоа е...

Митрополит Софрониј - ПРОПОВЕД ЗА РОЖДЕСТВО НА ПРЕСВЕТА БОГОРОДИЦА

Митрополит Софрониј - ПРОПОВЕД ЗА РОЖДЕСТВО НА ПРЕСВЕТА БОГОРОДИЦА

Во Ветената земја - Палестина, дадена на израилскиот народ од Бога, во планините на Галилеја се наоѓа градот Назарет. Во тоа време тој бил толку непознат и малку важен, што...

Свети Јован Крстител беше испратен од Бог да ги повика луѓето на покајание

Свети Јован Крстител беше испратен од Бог да ги повика луѓето на покајание

Самиот тој, со својот начин на живот, е олицетворение на покајанието. И нормално, не би ни можел да биде повикан од Бог да проповеда покајание ако целата негова сила не...

БОГОРОДИЦА

БОГОРОДИЦА

„Испитувајќи што му е најпотребно на молитвеникот за да беседи со Бог, по кој пат доаѓа молитвата, Богородица го пронаоѓа свештеното тихување..., оддалеченост од светот, заборав на сè земно и...

Св. Јован Кронштатски - Слово на денот на Успение на Пресвета Богородица

Св. Јован Кронштатски - Слово на денот на Успение на Пресвета Богородица

И колку славно било Нејзиното успение! Со каква светлина сјаело Нејзиното пречисто лице. Колку прекрасно, неописливо, неспоресливо благоухание извирало од нејзиното пречисто, приснодевствено тело, како што пишува св. Дионисиј Ареопагит,...

Свети Лука (Војно - Јасеницки): СЛОВО ЗА УСПЕНИЕТО НА ПРЕСВЕТА БОГОРОДИЦА

Свети Лука (Војно - Јасеницки): СЛОВО ЗА УСПЕНИЕТО НА ПРЕСВЕТА БОГОРОДИЦА

Многу е важно правилно да разбереме и да ги запомниме зборовите на тропарот на великиот празник на Успението на Пресвета Богородица: „... По Успението не си го оставила светот, Богородице...’’.Нејзината...

Архива: Беседа на Преображението на Господ и Бог и Спасителот наш, Исус Христос – Свети Григориј Палама

Архива: Беседа на Преображението на Господ и Бог и Спасителот наш, Исус Христос – Свети Григориј Палама

А и зошто Господ, пред почетокот на Преображението ги избира најглавните од апостолскиот лик и ги возведува со Себе на гората? Секако, за да им покаже нешто големо и таинствено....

« »

Најново од култура

Православен календар

 

24/11/2024 - недела

Св. великомаченик Мина; Св. маченик Стефан Дечански, крал српски; Св. маченици Виктор и Стефанида; Св. маченик Викентиј ѓакон; Преп. Теодор Студит;

Правила и одредби на Православната Црква за постот
Православен календар за овој месец - МПЦ

Кожувчанка

Молитви кон Пресвета Богородица за секој ден во седмицата

 Радувај се, Ти Која од ангелот ја прими радоста на добрата вест дека Бог Слово ќе прими тело од Тебе! Радувај се оти го носеше Создателот во Твојата утроба! Радувај се Ти Која го роди Бога во тело, Спасителот на светот! Повеќе...

Тропар

Тропар на светите Кварт, Родион, Сосипатар и Терциј 10 ноември / 23 ноември 2024

Тропар на светите Кварт, Родион, Сосипатар и Терциј 10 ноември / 23 ноември 2024

О, свети апостоли Христос Спасителотво вас се зацари, душата во убавина се облече и венци за вас Животот исплете.За Олимпа...

Тропар на  свети Нектариј Егински 9 ноември / 22 ноември 2024

Тропар на свети Нектариј Егински 9 ноември / 22 ноември 2024

Изданок од Визант и Егина,заштитниче кој си јавен во последните времиња,миленик на вистинската врлина.Нектарие, те почитуваме,ние верните како богоугоден исцелител...

Тропар на соборот на светиот Архангел Михаил 8 ноември / 21 ноември 2024

Тропар на соборот на светиот Архангел Михаил 8 ноември / 21 ноември 2024

Архистратизи на небесните воинства,ние недостојните постојано ве молиме:со вашите молитви заштитете нѐ,под покровот на крилјата на вашата славаневешествена, пазејќи нѐ...

Духовната убавина на Богородица се пројавува и во моментот на Распнувањето на Нејзиниот Син

Тебе, Богородице поборнице – војвотко, ние слугите Твои, откако се избавивме од зло, Ти пееме победни и благодарствени песни. Ти имаш сила непобедна, од секакви опасности ослободи не за да Ти пееме : Радуј се, Невесто Неневесна! Повеќе...

Болестите според светоотечкото учење

Значи, не се надевај на лекарска вештина без благодат и не ја отфрлај своеволно, туку моли Го Бога да ја спознаеш причината за казната, а потоа моли за избавување од немоќта, трпејќи сечење, горење, горчливи лекови и сите лекарски казни Повеќе...

Свети Лука Симтерополски: Архиепископ и хирург

Едноставно е да се претпостави дека професорот – епископ, соединувајќи го во своите раце крстот и скалпелот, ги порази современиците токму со тоа необично соединување на двете разновидни сфери на активност.  Повеќе...

Духовни поуки: „Помоли се за мене“

Со Бога зборувај многу, а со луѓето малку; ако во Божјиот закон се подучуваш - ќе успееш и во едното и во другото. Повеќе...

Живот без стрес

Ако разбереме што се крие зад стресот, ако ја видиме лагата, која што се крие зад него, на крајот ќе увидиме дека не постои причина за да бидеме во стрес.. Повеќе...

Митрополит Струмички Наум - Да пораснеме барем до Стариот Завет

И не само што немаат туку се и очигледна пречка за влез во Царството Небесно, и пречка да се сфати и пренесе неговата идеја и порака. Повеќе...

Епископ Тихон Шевкунов: „НЕСВЕТИ, А СВЕТИ“

Несвети, а свети. Луѓе, кои навидум живееле во нашето секојдневие, се соочувале со проблемите со кои ние се судираме, боледувале од болести од кои ние боледуваме, често осудувани од околината, а сепак, не биле секојдневни. Луѓе, кои не се на иконите, но го предавале животот од иконите во сите нивни дела, зборови, мисли. Луѓе, за кои тишината прозборила дека се свети.  Повеќе...

ГОЛЕМАТА ТАЈНА НА ДИВЕЕВО - Кој ќе доживее, ќе види

Како дополнување на оваа тајна, еве што слушнав од устата на 84-годишната игуманија на манастирот Дивеево, Марија. Бев кај неа во почетокот на 1903 година веднаш по канонизирањето на преподобниот Серафим и заминувањето на царското семејство од Дивеево. Повеќе...

Арх. Калиник Мавролеон: Монологот БОЖЈИ

 

Те гледав кога се разбуди угрово. Чекав да ми кажеш два-три збора, да се заблагодариш за се што ти се случува, да побараш мое мислење за се што треба да правиш денес. Повеќе...

За Моето име

Поуки на грузискиот Старец Гаврил Ургебадзе за последните времиња

 

„Ѓаволот има 666 мрежи. Во времето на антихристот луѓето ќе очекуваат спасение од космосот. Тоа ќе биде и најголемата замка на ѓаволот: човештвот ќе бара помош од вонземјаните, не знаејќи дека тоа се, всушност. – демони.“ Повеќе...

Взбранной Воеводе победительная