логоFacebook  Twitter  YouTube  eMail

Кожувчанка


1. Увид

Ivica.markov.jpg

Еден од поважните плодови од духовниот раст на личноста во Светиот Дух, во рамките на православната христијанска духовност, е можноста да се стекне објективен (искрен) увид како во личната духовна состојба, така и во духовната состојба на општеството во кое живееме. Во тој увид ние осознаваме дека многу нешта со кои се соочуваме во нашето сопство (јаство, личен идентитет, ипостас), но и во секојдневниот живот, не се соприродни со нашата духовно - душевно - телесна природа, туку се неприродни, или, поточно може да се каже дека се противприродни. Светиот апостолот Павле за истото во своето послание до Црквата во Рим го пишува следното:
“Не го разбирам тоа што го правам; бидејќи не го правам она што сакам, туку она што го мразам, тоа го правам. Ако, пак, го правам она што не го сакам, тогаш се согласувам со Законот дека е добар. Значи, тоа веќе не го правам јас, туку гревот, што живее во мене. Јас знам дека во мене, односно во моето тело, не живее доброто; навистина, желба за добро во мене има, но не наоѓам сила да го правам. Зашто не го правам доброто, што сакам да го правам, туку злото, што не сакам да го правам. А штом го вршам она што не го сакам, не го вршам веќе јас, туку гревот кој живее во мене. И така, во себе наоѓам ваков закон: кога сакам да го правам доброто, злото ми е близу. Бидејќи, според својот внатрешен човек,  наоѓам наслада во законот Божји, но во своите телесни делови гледам друг  закон, кој војува против законот на мојот ум и ме држи заробен во гревовниот закон, кој е во моите органи. (Рим.7, 15 - 23) “         
Самиот апостол Павле, исто како и светителите на Црквата и сите искрени, и во спасоносниот духовен живот втемелени ученици Христови,  гледаат, стекнуваат увид, дека во нивната природа, во нивната личност, има нешто што не е соприродно со нивниот од Творецот промислен, создаден и благословен идентитет. Тоа што не е соприродно со нашата природа е гревот,  а гревот, како болна духовна состојба во која ние ја промашуваме целта, смислата и начинот на нашето постоење, својата основа за егзистенција ја има во злото. Таму каде што личната и општествената егзистенција се гледа и гради низ призмата на гревот, кој се темели врз агресијата која е насочена кон се што е добро (разбрано како совршена состојба на егзистенција промислена, создадена и благословена од Бога), таму се губи мирот (хармонијата, рамнотежата) и настанува немир (негација /агресија врз мирот) или хаос.

2. Очистување

Сите кои сакаат да се спасат од промашувањето (гревот) и од патолошката агресија (злото) вековното предание на православната католична Црква ги повикува на очистување (к¢љарсиј - пурифицатион). Под очистување се подразбира свесно и слободно личносно учество и содејство (сунерг‹а) во:
 1. силата и плодот на искупителната жртва на Месијата преку Светите тајни  на Црквата кои ни овозможуваат да ја осознаеме во себе вистината за нашиот вистински од Творецот промислен, создаден и благословен идентитет  и духовна состојба;
2. и во божествените несоздадени сили и енергии на Светиот Дух кои ни овозможуваат откриената вистинска духовна состојба и идентитет  да ја сочуваме и умножиме преку духовниот (подвижнички - аскетски) живот на личноста во Црквата, а сето она, што како последица од заразата со гревот и злото го имаме во нас, да го отстраниме од тоа што навистина сме.
Преку горенаведениот процес на очистување и личносно созревање и усовршување се осознава и доживува оној мир за кој Христос вели: 
“ Мир ви оставам; Мирот свој ви го давам. Јас ви го давам не како што го дава светот . Да не се плаши срцето ваше, ниту да страхува. (Јован. 14, 27)”.
И навистина е така, мирот што се здобива преку животот во Христос со многу нешта се разликува од оној мир за кој говори и се стреми светот ; тхе њорлд; њорлд ордер, отпаднатиот од Бога овосветски поредок). Во светот под мир најчесто се подразбира компромис, нужност,  купување на време пред следниот немир, присила на посилниот врз послабиот, но во Христа - мирот е помирување, простување, разбирање, полнота на различности во единството на Царството Божјо, бескрајна љубовно - творечка хармонија, природна состојба на нашата личност и природа. Во духот на горенаведеното свети апостол Павле и свети Григориј Палама ќе напишат:
“Царството Божјо не е во јадењето или пиењето, туку во праведноста и мирот и радоста во Светиот Дух. (Рим. 14, 17)”    
 “Ако умот ги пренебрегнува божествените заповеди, тогаш води борба со ближните, постапува свирепо против другите, непријателува против оние кои не се согласуваат со неговите безумни желби и, за жал, човекот станува човекоубиец, уподобувајќи се  не само на бесловесните стрвници, но и на влекачите и на отровните животни: на скорпијата, змијата... и се ова постанува  оној чие предназначување е да стане пријател Божји!?”
 Како заклучок се наметнува сознанието дека без започнат, или, уште подобро, остварен процес на духовен мир во нашиот внатрешен човек, е многу тешко, ако не и скоро невозможно да се говори и сведочи за мирот во неговата вистинска смисла. Професорот Алексеј Осипов во својот текст “Меч и мир” вели: 
 “Нехристијанската мисла, без обзир на константниот неуспех во текот на целата историја на човештвото да го реши ова прашање, сеуше препорачува некаков одговор, и тоа, најчесто се препорачува како најпозитивен. Таа предложува различни модели за постигнување на сеопшт мир, од кои денес највпечатлив модел е изградбата на единствена планетарна држава. Во неа, според овој начин на мислење, нема да има кој со кого да војува, а разните несакани конфликти ќе се одстрануваат со сила од мал број професинални полициски формации.”
 Според ова размислување, но и според многу нешта што денес ни се нудат од светот како мир, миротворство, одржлив мир, во многу нешта се во спротивност со она што христијанството го подразбира под мир. И затоа помеѓу овие две концепции за разбирање на мирот имало, има, и ќе има несогласување. 

3. Единство во различноста или за соживотот со сожителот

 Да се живее заедно, па, ако сакате, и да се живее сам со себе, во овој свет, за кој ние христијаните велиме дека е отпаднат, загаден, инфициран со злото, гревот и смртта, е навистина тешка и напорна работа. Свети Максим Исповедник во своето познато дело “400 глави за љубовта” го пошува следното:
 “Ако сакаш да живееш заедно со своите ближни, своите желби и својата воља остави ја пред вратите на нивните срца. На ниту еден друг начин ти (во овој свет) не можеш да бидеш во мир со своите сожители, а и со Бога.” 
Најголемите трагедии на планот на соживотот настануваат кога едната страна (без разлика дали се работи за личносна, меѓуетничка, меѓурелигиозна и меѓуцивилизациска релација), врз основа на некоја своја внатрешна мотивација и логика, на другата страна насилно и ја наложува својата воља, желба, потреба, идеологија, вера. . . .
 Факт е дека во овој свет, сите што живееме во него, сме различни по многу нешта. Самата различност, според  христијанското верување, е дел од Божјата промисла за сите ние да можеме да научиме да живееме во логосноста на љубовта и во есхатолошката вистина на Царството Божјо - во кое не' очекува вечно љубовно постоење во личносна различност. Различноста беше една од главните причини зашто во еден од најсовршените ангели се најде беззаконие. (Језекил. 28, 14-15) Под безаконие се подразбире нељубовното споредување на себеси со нешто надвор од себе, што за прв пат го направи гореспомнатиот ангел, кој во ангелската хиерархија беше - херувим. Нељубовното спредување, со текот на времето, го нарековме - завидливост. Завидливоста, како болна духовна состојба, ја нарушува личносната хармонија, внатрешниот мир, на од Бога создадените созданија. Нарушениот внатрешен  духовен мир води кон внатрешно пореметено (патолошко) доживување на личноста кое предизвикува нереален (неискрен) увид кој е причина за појавата на гордоста - егоизмот - суетата - лагата - насилието - смртта - злото. И Творецот, по сета трагедија што настана во духовниот и материјалниот свет, не ја укина различноста. Истата, по отпаѓањето на нашите прародители од блаженството на Царството, стана уште поразнолика. И затоа нашиот Спасител Исус Христос непрестано ја потенцира љубовта.
 “А јас, пак, ви велам: љубете ги непријателите свои, благословувајте ги оние што ве колнат, правете им добро на оние што ве мразат и молете се за оние што ве навредуваат и гонат, за да бидете синови на вашиот Отец Кој е на небесата. . . (Матеј. 5, 44 - 45)”
 Надвор од поврзувачката сила на љубовта различноста предизвикува нетрпеливост, завидливост, а завидливоста предизвикува помрачување на лицето, а тогаш гревот е пред вратата на срцето и започнува да влече кон себе и ако не го победиме - предизвикува смрт на нашиот сожител. (1. Мој. 4, 6 - 9). Горенаведеното е формула, уште од времето на Каин и Авел, како започнуваат сите насилија, сите трагедии, етнички чистења, геноциди. Но горенаведеното, исто така, може да се искористи и како формула за сожителство. Не е возможно во овој наш свет да не дојде моментот кога “ќе ни се помрачи лицето”, кога гревот ќе започне да го влече нашето срце кон темнина смртна, кога мислите ќе ни се замрзнат со жестока домоноподобна омраза - и тогаш, ако имаме вера во Изворот на мирот, ќе започнеме да го осознаваме оној друг пат, или друг начин, од тоа да станеме робови на немирот, насилието и смртта. Другиот пат, или, другиот начин е во:
1. осознавање во духот на љубовта на она во што другиот / другите се разликуваат од мене / нас и прифаќање на различноста како надополнување на мистичната, од Творецот промислена целост или полнота на дарови во човештвото,
2. осознавање во духот на љубовта на тоа дека  различноста кај другиот / другите не е мој / наш недостаток, туку следна фаза во личниот и општествениот развој во која другиот / другите се наш пример, наше ново искуство, а не соперници и непријатели.
Можеби звучи иделистички, но ако погледнеме искрено и објективно, ако провериме на кој начин се одвивал процесот на личниот, општествениот и цивилизацискиот развој низ историјата ќе забележиме дека горните насоки се во основата на нештата. Доколку се случело различноста кај другиот / другите да не се осознава и прифаќа во горните насоки - настанувале војни, крвопролевања, безброј невини жртви, осиромашување на секаков план. 
 Но, за да се каже - НЕ на гревот кој не' влече кон темнина смртна во овој огревовен свет е надприроден напор. За тој напор да биде ефективен истиот треба да се тренира со вештини на ненасилниот светоглед кои сета човечка природа ќе ја обликуваат, осилуваат и навикнуваат да не подлегнува на влечењето на гревот. Во исто време личноста која го обликува својот пристап со ненасилните вештини треба сериозно да работи на стекнувањето на внатрешниот духовен мир. Можеби некој ќе запраша за тоа кој тоа треба да го спроведува во рамките на општесвото. Одговорот е едноставен - пред се и над се - Црквата, но не разбрана само како институција, туку како заедница на Народот Божји кој секојдневно исповеда дека: 
 “Блажени се миротворците, зашто тие ќе се наречат синови Божји!” (Матеј. 5, 9)  

Мир на сите! 


презвитер м-р Ивица Тодоров;
раководител на одделот за просвета и мисионерство на Скопската Епархија на МПЦ

 

Посети: {moshits}
      

 



dobrotoljubie

Поуки од Светите Отци

Видео содржини

dobrotoljubie

Духовност

Октомври 20, 2024
TviTER281

Монашки и свештенички семинар во митрополијата на Киншаса (06.09.2024 21:29)

Со Божја благодат и благослов на Неговата Светост Папата и Патријарх Александриски и на цела Африка г. Теодор II, во Митрополијата на Киншаса, во Конго, се одржаа семинари за монасите и свештениците.
Јуни 30, 2024
Avraamovo.GOSTOLJUBIE

Света Троица во Стариот Завет

„Секоја енергија која од Бога се простира на творевината и се именува со многу имиња, од Отецот излегува, низ Синот се протега, а во Духот Свет се совршува“ (Свети Григориј Ниски, „За тоа дека не смее да се говори за три Бога“). Вистината за постоењето на…

За нафората

HRISTOS.nafora
Нафората е осветен леб,кој бил принесен на жртвеникот и чија средина е извадена и…

Проскомидија

TVIT602
·Што е Проскомидија? Еретиците немаат Проскомидија. Проскомидијата е уводниот дел на…

Јован Дебарски Архиепископ Охридски (30 август/12 септември)

Сеп 13, 2021 Житија 3109
Овој свет и богоносен отец наш Јован Дебранин, Архиепископ Охридски и прв ктитор на…

Свети свештеномаченик Харалампиј

Фев 23, 2020 Житија 7567
ih3387
Секој човек со своето раѓање добива лично име по кое го препознаваат во текот на целиот…

Најново од духовност

Православен календар

 

05/11/2024 - вторник

Св.ап.Јаков брат Господов; Игнатиј Цариградски

Правила и одредби на Православната Црква за постот
Православен календар за овој месец - МПЦ

Кожувчанка

Молитви кон Пресвета Богородица за секој ден во седмицата

 Радувај се, Ти Која од ангелот ја прими радоста на добрата вест дека Бог Слово ќе прими тело од Тебе! Радувај се оти го носеше Создателот во Твојата утроба! Радувај се Ти Која го роди Бога во тело, Спасителот на светот! Повеќе...

Тропар

Тропар на св. Христов великомаченик АРЕТА 24 октомври / 6 ноември 2024

Тропар на св. Христов великомаченик АРЕТА 24 октомври / 6 ноември 2024

Блажен си ти Арето, верен слуга на Бога Живиот, кому Спасителот Му подари разум за умудрување на мнозина,  со дела достојни...

Тропар на светиот апостол Јаков брат Господов 23 октомври / 5 ноември 2024

Тропар на светиот апостол Јаков брат Господов 23 октомври / 5 ноември 2024

Како праведен Господов ученик,си го примил Евангелието,како маченик имаш смелост непобедлива,како јерарх се молиш, ти кој си брат Божји.

Тропар на светиот Христов рамноапостолен Епископ Ерополски Аверкиј 22 октомври / 4 ноември 2024

Тропар на светиот Христов рамноапостолен Епископ Ерополски Аверкиј 22 октомври / 4 ноември 2024

Божји угодниче, Аверкие свети милостив, незнаењето човечко го исплака,заблудата кон идолите ја разруши со силата Христова,адот пред тебе глава наведна,

Духовната убавина на Богородица се пројавува и во моментот на Распнувањето на Нејзиниот Син

Тебе, Богородице поборнице – војвотко, ние слугите Твои, откако се избавивме од зло, Ти пееме победни и благодарствени песни. Ти имаш сила непобедна, од секакви опасности ослободи не за да Ти пееме : Радуј се, Невесто Неневесна! Повеќе...

Болестите според светоотечкото учење

Значи, не се надевај на лекарска вештина без благодат и не ја отфрлај своеволно, туку моли Го Бога да ја спознаеш причината за казната, а потоа моли за избавување од немоќта, трпејќи сечење, горење, горчливи лекови и сите лекарски казни Повеќе...

Свети Лука Симтерополски: Архиепископ и хирург

Едноставно е да се претпостави дека професорот – епископ, соединувајќи го во своите раце крстот и скалпелот, ги порази современиците токму со тоа необично соединување на двете разновидни сфери на активност.  Повеќе...

Духовни поуки: „Помоли се за мене“

Со Бога зборувај многу, а со луѓето малку; ако во Божјиот закон се подучуваш - ќе успееш и во едното и во другото. Повеќе...

Живот без стрес

Ако разбереме што се крие зад стресот, ако ја видиме лагата, која што се крие зад него, на крајот ќе увидиме дека не постои причина за да бидеме во стрес.. Повеќе...

Митрополит Струмички Наум - Да пораснеме барем до Стариот Завет

И не само што немаат туку се и очигледна пречка за влез во Царството Небесно, и пречка да се сфати и пренесе неговата идеја и порака. Повеќе...

Епископ Тихон Шевкунов: „НЕСВЕТИ, А СВЕТИ“

Несвети, а свети. Луѓе, кои навидум живееле во нашето секојдневие, се соочувале со проблемите со кои ние се судираме, боледувале од болести од кои ние боледуваме, често осудувани од околината, а сепак, не биле секојдневни. Луѓе, кои не се на иконите, но го предавале животот од иконите во сите нивни дела, зборови, мисли. Луѓе, за кои тишината прозборила дека се свети.  Повеќе...

ГОЛЕМАТА ТАЈНА НА ДИВЕЕВО - Кој ќе доживее, ќе види

Како дополнување на оваа тајна, еве што слушнав од устата на 84-годишната игуманија на манастирот Дивеево, Марија. Бев кај неа во почетокот на 1903 година веднаш по канонизирањето на преподобниот Серафим и заминувањето на царското семејство од Дивеево. Повеќе...

Арх. Калиник Мавролеон: Монологот БОЖЈИ

 

Те гледав кога се разбуди угрово. Чекав да ми кажеш два-три збора, да се заблагодариш за се што ти се случува, да побараш мое мислење за се што треба да правиш денес. Повеќе...

За Моето име

Поуки на грузискиот Старец Гаврил Ургебадзе за последните времиња

 

„Ѓаволот има 666 мрежи. Во времето на антихристот луѓето ќе очекуваат спасение од космосот. Тоа ќе биде и најголемата замка на ѓаволот: човештвот ќе бара помош од вонземјаните, не знаејќи дека тоа се, всушност. – демони.“ Повеќе...

Взбранной Воеводе победительная