логоFacebook  Twitter  YouTube  eMail

Кожувчанка

Епископ Велички Методиј

(за смислата на ктиторството)

Црковните имоти во контекст на денационализацијата, нивното враќање, докажувањето на сопстевноста, модусите на компензација, нивното вреднување, кој кому треба да направи услуга со тоа, чии права се испочитувани итн., на различни начини ги провоцираат општествените структури, па и најшироката јавност. Мислењата не само што се подвоени, туку и мошне различни. Техничката страна на проблемот секако е работа на стручните служби и експертите, но она што загрижува е, прво, дека овој процес кој е од витална важност за Црквата се политизира, како всушност и секоја најмала поединост во животот на државава, второ, очигледно е намерно забавување и одложување на одредени предмети, а најискомплицирани се они кои се однесуваат на имотите на манастирите кои заживуваат и имаат огромна потреба од сопствените материјални добра, потоа трето, загрижувачкото неразбирање на традицијата на ктиторството, која сî уште се дефинира по марксистички, како експлоатација и профитерство на црковната олигархија од феудален тип и што уште не. Сето тоа се случува бидејќи на овој навидум најприземен аспект на животот на Црквата се гледа од надвор, малициозно формално, по терковите на атеистичката социологија на религијата. Тоа е само уште еден показател за трагичното отуѓување на општеството од изворните текови на сопствените духовни корени.

metodij.soboren.jpgНо, поентата не ми е ниту да повампирувам некаков антикомунизам, тоа е бесмислено, ниту да набројувам аргументи заради кои на Црквата, па и на сите регистрирани религиозни заедници, треба да им се дозволи да се ползуваат со сопствените материјални ресурси, заради што тие би биле вистински независни и одделени од државата и нејзиното азно.

Настрана од избанализираното секојдневие кое полека се претвора во обемна Вијановска енциклопедија на мачнина, убаво е нашата свест и нашиот граѓански став по прашање на животот на Црквата, и оној духовниот и оној материјалниот, да го облагородиме со смислата и содржината на добриот обичај на ктиторството. Дали е тој само средновековен пандан на денешното спонзорство, детал од феудалната политичка економија? Или добар изговор за постојаните контракции меѓу власта и религијата, нешто на што се темелат појавите на папоцезаризмот и цезаропапизмот?

Наспроти грубото искривување на претставите за автентичниот живот на Црквата, - што под влијание на атеистичките идеологии, а уште повеќе поради недоследностите и злоупотребите на самите членови на црковните заедници, особено меѓу клирот, - во тивкото сеќавање благоверните чувари на преданието се негува сведоштвото дека ктиторството не е само израз на каритативниот активизам на верниците, туку тоа произлегува првенствено од чувствувањето на соборноста како онтолошки белег на црковноста и духовниот живот. Спасението е соборен подвиг. Литургијата е соборно дело. Ктиторството е израз на саможртвеното учество во соборноста. Таа соборна љубов и доброволно дарување ги подигна најпрекрасните православни манастири и храмови насекаде во Македонија. Таа ги наслика најубавите фрески и кони, виртуозните резби и иконостаси. Таа ги ракописа богомудрите книги со кои се описмени сиот славјански свет, па и пошироко. Таа и денес ги воскреснува и Лешочкиот манастир, и Плаошник и храмот на Пресвета Богородица во Скопје и ред други духовни огништа во кои се одржува и чува нашата горазда љубов кон Бога. Ако ни импонира раскошната духовна традиција со која се идентификуваме тогаш кога сакаме да му се претставиме на светот, треба да го имаме на ум фактот дека тоа е убавината на верата која ја отелотвориле токму самите членови на Црквата. Оние кои живата вода на личниот литургиски живот и култура ја преточиле во незалезен украс. А тој украс не е икона на нивното богатство или моќ, туку икона на нивната добродетелна вера.

Дарителите, градителите и украсителите на храмовите не се случајни донатори кои од некои ирационални побуди од надвор се мешаат во работата и животот на Црквата, тие се верни членови, живо тело на Црквата кои градејќи се вградуваат себе си во небоземното и вечнодевствено тело на Црквата. Кои, дарувајќи, Му се даруваат себе си на Бога, Кој е дарител на секоја добрина. Кои, украсувајќи ги светите храмови, го украсуваат храмот на своето спасение, т.е. се украсуваат себе си. Секое добро давање и секој совршен дар доаѓа одозгора од Отецот на Светлините и тоа едно дарување нî прави едно семејство во Црквата, а не туѓинци и аутсајдери кои со искалкулирано добротворството си купуваат за себе дел од Црквата, како приватна сопственост или, пак, некому даваат нешто свое, кое неповратно се оттуѓува од нив. Смислата на ктиторството е во припадноста и во живото светотаинско учество во животот на Црквата. Тоа има евхаристиска смисла. Што значи тоа? Низ светата тајна на благодарењето (евхаристија) Бог му се принесува на човекот, на љубовната трпеза во телото и крвта Христова. Човекот, како одговор на божествениот принос Му се принесува на Бога преку здравата вера, добродетелниот живот, преку подвигот на богољубието и братољубието и конечно преку приносот на секој богоизворен талант или дар. Така сите стануваме Црква, конкретен собор од конкретни личности, а не само симпатизери и спонзори кои даваат, а тоа давање не нî преобразува суштински.

Ктиторството е духовен подвиг. Лична литургиска анафора. Тоа не е формално регулирање на имотноправни односи, ниту безбеден начин за перење пари и заобиколување даноци. Човек може на целиот свет да му послужи, ако на душата своја í напакости ништо не му вреди. А крајната инстанца е следната: сî е оставено на човековата совест, сî до моментот кога секој од нас ќе одговара за своите постапки пред единствениот Судија. Тоа е темелот на трпението кое слегува одозгора: и да го раздадам целиот свој имот, да позволам телото да ми изгори, - штом љубов немам, ништо не сум и ништо не ми користи. А љубовта не се состои во тоа да ти го дадам она што е мое и да го земам она што е твое, туку да ти се дадам себе си и да те примам тебе самиот. Жртва на себепринесување. Совршено ктиторство кое го гради Новиот Ерусалим.



dobrotoljubie

Поуки од Светите Отци

Видео содржини

dobrotoljubie

Духовност

Октомври 20, 2024
TviTER281

Монашки и свештенички семинар во митрополијата на Киншаса (06.09.2024 21:29)

Со Божја благодат и благослов на Неговата Светост Папата и Патријарх Александриски и на цела Африка г. Теодор II, во Митрополијата на Киншаса, во Конго, се одржаа семинари за монасите и свештениците.
Јуни 30, 2024
Avraamovo.GOSTOLJUBIE

Света Троица во Стариот Завет

„Секоја енергија која од Бога се простира на творевината и се именува со многу имиња, од Отецот излегува, низ Синот се протега, а во Духот Свет се совршува“ (Свети Григориј Ниски, „За тоа дека не смее да се говори за три Бога“). Вистината за постоењето на…

За нафората

HRISTOS.nafora
Нафората е осветен леб,кој бил принесен на жртвеникот и чија средина е извадена и…

Проскомидија

TVIT602
·Што е Проскомидија? Еретиците немаат Проскомидија. Проскомидијата е уводниот дел на…

Јован Дебарски Архиепископ Охридски (30 август/12 септември)

Сеп 13, 2021 Житија 3133
Овој свет и богоносен отец наш Јован Дебранин, Архиепископ Охридски и прв ктитор на…

Свети свештеномаченик Харалампиј

Фев 23, 2020 Житија 7608
ih3387
Секој човек со своето раѓање добива лично име по кое го препознаваат во текот на целиот…

Најново од духовност

Православен календар

 

19/11/2024 - вторник

Свети Павле Исповедник, патријарх Цариградски; Преподобен Варлам Хутински ;

Правила и одредби на Православната Црква за постот
Православен календар за овој месец - МПЦ

Кожувчанка

Молитви кон Пресвета Богородица за секој ден во седмицата

 Радувај се, Ти Која од ангелот ја прими радоста на добрата вест дека Бог Слово ќе прими тело од Тебе! Радувај се оти го носеше Создателот во Твојата утроба! Радувај се Ти Која го роди Бога во тело, Спасителот на светот! Повеќе...

Тропар

Тропар на св. Павле патријарх Цариградски 6 ноември / 19 ноември 2024

Тропар на св. Павле патријарх Цариградски 6 ноември / 19 ноември 2024

Со исповедувањето на Божествената вера,Црквата те покажа како втор Павле,ревнител меѓу свештениците:со тебе повикува и Авел кон Господа,

Тропар на светите Христови маченици Галактион и Епистима 5 ноември / 18 ноември 2024

Тропар на светите Христови маченици Галактион и Епистима 5 ноември / 18 ноември 2024

Вера имајќи повредна од животот земен,дарувана ви беше о Галактионе и Епистимо, времето дадено за преумување мудро го употребивте поучени...

Тропар на преподобниот Христов подвижник Јоаникиј Велики 4 ноември / 17 ноември 2024

Тропар на преподобниот Христов подвижник Јоаникиј Велики 4 ноември / 17 ноември 2024

Јоаникие оче наш преподобен, Тебе на кого надеж ти е Отецот,  прибежиште Синот, а покров Духот Свети,  моли се о ти...

Духовната убавина на Богородица се пројавува и во моментот на Распнувањето на Нејзиниот Син

Тебе, Богородице поборнице – војвотко, ние слугите Твои, откако се избавивме од зло, Ти пееме победни и благодарствени песни. Ти имаш сила непобедна, од секакви опасности ослободи не за да Ти пееме : Радуј се, Невесто Неневесна! Повеќе...

Болестите според светоотечкото учење

Значи, не се надевај на лекарска вештина без благодат и не ја отфрлај своеволно, туку моли Го Бога да ја спознаеш причината за казната, а потоа моли за избавување од немоќта, трпејќи сечење, горење, горчливи лекови и сите лекарски казни Повеќе...

Свети Лука Симтерополски: Архиепископ и хирург

Едноставно е да се претпостави дека професорот – епископ, соединувајќи го во своите раце крстот и скалпелот, ги порази современиците токму со тоа необично соединување на двете разновидни сфери на активност.  Повеќе...

Духовни поуки: „Помоли се за мене“

Со Бога зборувај многу, а со луѓето малку; ако во Божјиот закон се подучуваш - ќе успееш и во едното и во другото. Повеќе...

Живот без стрес

Ако разбереме што се крие зад стресот, ако ја видиме лагата, која што се крие зад него, на крајот ќе увидиме дека не постои причина за да бидеме во стрес.. Повеќе...

Митрополит Струмички Наум - Да пораснеме барем до Стариот Завет

И не само што немаат туку се и очигледна пречка за влез во Царството Небесно, и пречка да се сфати и пренесе неговата идеја и порака. Повеќе...

Епископ Тихон Шевкунов: „НЕСВЕТИ, А СВЕТИ“

Несвети, а свети. Луѓе, кои навидум живееле во нашето секојдневие, се соочувале со проблемите со кои ние се судираме, боледувале од болести од кои ние боледуваме, често осудувани од околината, а сепак, не биле секојдневни. Луѓе, кои не се на иконите, но го предавале животот од иконите во сите нивни дела, зборови, мисли. Луѓе, за кои тишината прозборила дека се свети.  Повеќе...

ГОЛЕМАТА ТАЈНА НА ДИВЕЕВО - Кој ќе доживее, ќе види

Како дополнување на оваа тајна, еве што слушнав од устата на 84-годишната игуманија на манастирот Дивеево, Марија. Бев кај неа во почетокот на 1903 година веднаш по канонизирањето на преподобниот Серафим и заминувањето на царското семејство од Дивеево. Повеќе...

Арх. Калиник Мавролеон: Монологот БОЖЈИ

 

Те гледав кога се разбуди угрово. Чекав да ми кажеш два-три збора, да се заблагодариш за се што ти се случува, да побараш мое мислење за се што треба да правиш денес. Повеќе...

За Моето име

Поуки на грузискиот Старец Гаврил Ургебадзе за последните времиња

 

„Ѓаволот има 666 мрежи. Во времето на антихристот луѓето ќе очекуваат спасение од космосот. Тоа ќе биде и најголемата замка на ѓаволот: човештвот ќе бара помош од вонземјаните, не знаејќи дека тоа се, всушност. – демони.“ Повеќе...

Взбранной Воеводе победительная