логоFacebook  Twitter  YouTube  eMail

Кожувчанка

1. НЕКОЛКУ ЗАБЕЛЕШКИ ВО ВРСКА СО ПРИМАЊЕТО НА СВЕТАТА ТАЈНА ПРИЧЕСТ

pricest.jpgПрашањето и противречностите околу честото примање на светата причест, околу врската помеѓу светата тајна Причест и покајанието (исповедта), околу суштината и значењето на исповедта, денес, во нашата Црква, не се знак на слабост или на духовно пропаѓање, туку знак на живот и будење. Не може да се негира фактот дека во православниот свет се појавува зголемено интересирање, суштинска глад и жед, за повисок духовен живот и за тоа треба да Му бидеме благодарни на Бога. Ако, постои криза, како што многумина мислат - тогаш, неизбежно, и сите испитувања и продлабочувања на духовната будност се криза, а тоа е добра криза, во вистински момент. Би било погрешно, а и невозможно, да се прават обиди таа криза да се реши со административни мерки, декрети и забрани. Ние денес сме соочени со тешко духовно прашање коешто се однесува на сите аспекти на нашиот живот, а јас би додал, и на самата суштина на православието, во нашиот длабоко разбрануван модерен свет.

Само духовно слепите и потполно бесчувствените би можеле да негираат дека на нашата Црква - без оглед на нејзините успеси и релативни достигнувања, претежно надворешни и материјални - и се заканува опасност однатре, ужасна опасност којашто е во пораст, а тоа е опасноста на секуларизмот. Што е секуларизам? Во една статија, објавена пред неколку години, се обидов да го дефинирам вака:
.. .универзалното гледиште, а доследно на тоа и начинот на живот според кој основните аспекти на човековото постоење - семејството, воспитувањето, пауката, професијата итн. - не само што немаат корен во нашата вера и што не се поврзани со нашето исповедање на верата, туку се порекнува и неопходноста, а и можноста за таквата поврзаност. Се смета дека секуларната област на животот е автономна, т.е. дека со неа управуваат нејзините сопствени вредиости, принципи и мотиви, коишто се сосема различни од верските. Секуларизмот е, помалку или повеќе, составен дел на модерната цивилизација, а особено на американската, којашто во овој случај најмногу се однесува ла нас. Американскиот секуларизам ниту е антирелигиозен, ниту е атеистички. Тој, напротив, смета дека религијата претставува еден од неговите битни елементи, така што и неговиот конечен став коп религијата со право може да се нарече религиозен.

Тоа е исто толку философија на религијата колку и философија на животот. Отворено антирелигиозното општество - како што е Советска Русија или Црвената Кина - не може да се нарече секуларистичко. Таму религијата е непријател што треба да се уништи. Сите компромиси со неа можат, во најдобар случај, да бидат само привремени. Меѓутоа, карактеристичните црти на американската култура и на нејзиниот начин на живот, се такви што религијата ја прифаќаат како нешто суштинско за човекот, а истовремено, негираат дека таа е интегрален, сеопшт поглед на светот, и дека таа го вообличува тоталитетот на човековото постоење.

Секуларистот може да биде многу религиозен човек којшто и е оддаден на Црквата, редовно да ги посетува Богослужбите, да биде дарежлив со своите прилози, да биде многу точен во молитвите. Тој својот брак свечено ќе го склучи во Црквата, ќе ја освети својата куќа, ќе ги исполни своите религиски обврски, и сето тоа, без дволичност. Меѓутоа, сето тоа не го менува фактот дека неговото поимање на сите аспекти на животот - бракот и семејството, куќата и професијата, и, на крајот, самите верски должности - не потекнува од верата што ја исповеда во Црквата, не потекнува од неговото исповедање на верата во воплотувањето, смртта и воскресението на Христа,   Синот   Божји,   туку   од   животната   фшософија, односно од идејата и убедувањето коешто не само што нема ништо заедничко со верата, туку е дури и спротивно од неа. Треба само да наброиме неколку клучни вредности на нашата култура: успех, сигурност, конкурентност, добивка, престиж, амбиции - за да сфатиме дека тие му се потполно спротивни на целокупниот етос и евангелска инспирација...

Дали ова значи дека религиозниот секуларист е циник, фарисеј или схизофреник. Воопшто не значи. Значи само дека неговото сфаќање на религијата потекнува од неговиот секуларистички поглед на светот, а не обратно. Во несекуларистичкото општество - единственото општество што православието го познавало во минатото - религијата и нејзините вред-ности биле критериум на целокупниот човеков живот, биле мершо, по кое се проценува човекот, општеството и културата. Дури и кога отстапуваат од ова мерило, кога во животот се раководат од световни мотиви и живеат по световни мерила, и тогаш религијата е таа што ги опоменува, па макар само со својата пасивна присутност. Според тоа, "начинот на живот" може да биде нерелигиозен, иако "животната философија" е религиозна. Во секуларистичкото општество е сосема спротивно: религијата е вклучена во "начинот на живот", а "животната философија" ја исклучува.

Прифаќањето на секуларизмот, радикално ја трансформира самата религија. Секуларизмот може да се придржува кон сите нејзини надворешни и традиционални облици, но сепак, однатре тоа е сосема поинаква религија. Кога секуларизмот ја "одобрува" религијата и и дава почесно место во општествениот живот, го прави тоа само затоа што и самата религија прифаќа да биде дел од секуларистичкиот поглед на светот, да биде оправдување на неговите вредности и помошник во достигнувањето и остварувањето на тие вредности. И навистина, кога секуларизмот зборува за религијата, не употребува ни еден збор повеќе од зборот "помош". "Од помош е" односно "од корист е" да се припаѓа во некоја верска организација, човекот да се идентификува со религиската традиција, да е активен во Црквата, да се моли. Накратко, " корисно е" да "имаш вера ". А бидејќи религијата "помага", бидејќи таа е корисен фактор во личниот и општествениот живот, тогаш нејзе треба и да и се помогне. Оттука, сите статистики го потврдуваат восхитувачкиот успех на религијата во Америка. Секуларизмот ја прифаќа религијата, но под свои услови. Тој и одредува функција, и, под услов религијата да ја прифаќа функцијата што и е доделена и ја исполнува, секуларизмот ќе ја награди со богатство, почести и престиж. В. Херберт пишува: Изгледа дека Амерша во исто време е и најрелигиозната и најсекуларистичната земја ... Секој аспект на современиот верски живот живот го одразува овој парадокс: незадржлив секуларизам во религијата, којашто е во подем...

(продолжува)

отец Александар Шмеман

Великиот пост

Издавач:ИКОНА

Посети:{moshits}



dobrotoljubie

Поуки од Светите Отци

dobrotoljubie

Духовност

Октомври 20, 2024
TviTER281

Монашки и свештенички семинар во митрополијата на Киншаса (06.09.2024 21:29)

Со Божја благодат и благослов на Неговата Светост Папата и Патријарх Александриски и на цела Африка г. Теодор II, во Митрополијата на Киншаса, во Конго, се одржаа семинари за монасите и свештениците.
Јуни 30, 2024
Avraamovo.GOSTOLJUBIE

Света Троица во Стариот Завет

„Секоја енергија која од Бога се простира на творевината и се именува со многу имиња, од Отецот излегува, низ Синот се протега, а во Духот Свет се совршува“ (Свети Григориј Ниски, „За тоа дека не смее да се говори за три Бога“). Вистината за постоењето на…

За нафората

HRISTOS.nafora
Нафората е осветен леб,кој бил принесен на жртвеникот и чија средина е извадена и…

Проскомидија

TVIT602
·Што е Проскомидија? Еретиците немаат Проскомидија. Проскомидијата е уводниот дел на…

Јован Дебарски Архиепископ Охридски (30 август/12 септември)

Сеп 13, 2021 Житија 3213
Овој свет и богоносен отец наш Јован Дебранин, Архиепископ Охридски и прв ктитор на…

Свети свештеномаченик Харалампиј

Фев 23, 2020 Житија 7698
ih3387
Секој човек со своето раѓање добива лично име по кое го препознаваат во текот на целиот…

Најново од духовност

Православен календар (2)

 

22/12/2024 - недела

Божикен пост (на риба)

Зачнувањето на Света Ана; Св. Ана, мајката на Пророкот Самуил; Преп. Стефан Новосјаен; Св. Софрониј, архиепископ Кипарски;
Правила и одредби на Православната Црква за постот
Православен календар за овој месец - МПЦ

Кожувчанка

Молитви кон Пресвета Богородица за секој ден во седмицата

 Радувај се, Ти Која од ангелот ја прими радоста на добрата вест дека Бог Слово ќе прими тело од Тебе! Радувај се оти го носеше Создателот во Твојата утроба! Радувај се Ти Која го роди Бога во тело, Спасителот на светот! Повеќе...

Тропар

Тропар на св. Христови маченици Мина, Ермоген и Евграф 10 декември / 23 декември 2024

Тропар на св. Христови маченици Мина, Ермоген и Евграф 10 декември / 23 декември 2024

Велики сте вие Мино и Ермогене,кои лично Христово присуство вовашите страдања измоливте.Благодатта преку вас не само Евграфа туку и целото...

Тропар на светата Господова пророчица Ана мајка на Пророк Самоил 9 декември / 22 декември 2024

Тропар на светата Господова пророчица Ана мајка на Пророк Самоил 9 декември / 22 декември 2024

Се зарадува душата твоја во Господа,а таа радост по твоите молитви Христос ја пренесе на верните свои,о Ано смирена слугинко...

Тропар на светиот апостол Андреј Првоповикан 30 ноември / 13 декември 2024

Тропар на светиот апостол Андреј Првоповикан 30 ноември / 13 декември 2024

Како првоповикан меѓу апостолите,и брат на врховниот апостол,Андрее, моли го Владиката на сите,мир да ѝ подари на вселената,и на душите...

Духовната убавина на Богородица се пројавува и во моментот на Распнувањето на Нејзиниот Син

Тебе, Богородице поборнице – војвотко, ние слугите Твои, откако се избавивме од зло, Ти пееме победни и благодарствени песни. Ти имаш сила непобедна, од секакви опасности ослободи не за да Ти пееме : Радуј се, Невесто Неневесна! Повеќе...

Болестите според светоотечкото учење

Значи, не се надевај на лекарска вештина без благодат и не ја отфрлај своеволно, туку моли Го Бога да ја спознаеш причината за казната, а потоа моли за избавување од немоќта, трпејќи сечење, горење, горчливи лекови и сите лекарски казни Повеќе...

Свети Лука Симтерополски: Архиепископ и хирург

Едноставно е да се претпостави дека професорот – епископ, соединувајќи го во своите раце крстот и скалпелот, ги порази современиците токму со тоа необично соединување на двете разновидни сфери на активност.  Повеќе...

Духовни поуки: „Помоли се за мене“

Со Бога зборувај многу, а со луѓето малку; ако во Божјиот закон се подучуваш - ќе успееш и во едното и во другото. Повеќе...

Живот без стрес

Ако разбереме што се крие зад стресот, ако ја видиме лагата, која што се крие зад него, на крајот ќе увидиме дека не постои причина за да бидеме во стрес.. Повеќе...

Митрополит Струмички Наум - Да пораснеме барем до Стариот Завет

И не само што немаат туку се и очигледна пречка за влез во Царството Небесно, и пречка да се сфати и пренесе неговата идеја и порака. Повеќе...

Епископ Тихон Шевкунов: „НЕСВЕТИ, А СВЕТИ“

Несвети, а свети. Луѓе, кои навидум живееле во нашето секојдневие, се соочувале со проблемите со кои ние се судираме, боледувале од болести од кои ние боледуваме, често осудувани од околината, а сепак, не биле секојдневни. Луѓе, кои не се на иконите, но го предавале животот од иконите во сите нивни дела, зборови, мисли. Луѓе, за кои тишината прозборила дека се свети.  Повеќе...

ГОЛЕМАТА ТАЈНА НА ДИВЕЕВО - Кој ќе доживее, ќе види

Како дополнување на оваа тајна, еве што слушнав од устата на 84-годишната игуманија на манастирот Дивеево, Марија. Бев кај неа во почетокот на 1903 година веднаш по канонизирањето на преподобниот Серафим и заминувањето на царското семејство од Дивеево. Повеќе...

Арх. Калиник Мавролеон: Монологот БОЖЈИ

 

Те гледав кога се разбуди угрово. Чекав да ми кажеш два-три збора, да се заблагодариш за се што ти се случува, да побараш мое мислење за се што треба да правиш денес. Повеќе...

За Моето име

Поуки на грузискиот Старец Гаврил Ургебадзе за последните времиња

 

„Ѓаволот има 666 мрежи. Во времето на антихристот луѓето ќе очекуваат спасение од космосот. Тоа ќе биде и најголемата замка на ѓаволот: човештвот ќе бара помош од вонземјаните, не знаејќи дека тоа се, всушност. – демони.“ Повеќе...

Взбранной Воеводе победительная