логоFacebookTwitterYouTubeeMail

Филип Зидаров

 

 

Ликовниот критичар од Софија селектираше 45 дела за Зимскиот салон на ДЛУМ

КАТЕРИНА БОГОЕВА

Во Скопје неделава за прв пат во функција на селектор на пристигнатите ликовни дела за презентација на годинешниот „Зимски салон“ на Друштвото на ликовните уметници на Македонија, престојуваше ликовниот критичар, кураторот од Софија Филип Зидаров. Тој одбра четириесет и пет, од вкупно 120-те дела работени во различни техники, од автори од различни генерации кои публиката ќе може да ги види на традиционалната биенална изложба што треба да биде отворена во средината на февруари во Мултимедијалниот центар „Мала станица“.

Во разговорот воден по селектирањето, Зидаров посочи на своето познавање на македонската ликовната сцена и за време на поранешна Југославија, на начинот на кој размислувал при селекцијата на делата создавани на тема „Шенген - непристоен предлог“, а ја искажа и својата разочараност од неповолната ситуација во која се наоѓа денес ликовната критика во Бугарија.

„Позната ми е македонската ликовна сцена, во земјава сум доаѓал и претходно во неколку наврати. Нашите земји се блиски територијално, јазикот ни е близок и ваквите контакти ги сметам за многу нормални.

Мојот интерес за македонската современа уметност датира уште од времето на поранешна Југославија. Јас своите специјализации на полето на ликовната уметност и критиката ги минав во Европа и Америка и имам богато искуство како куратор и ликовен критичар на локален, регионален и интернационален план, но не можам да речам дека примарно го следам регионот, бидејќи интересот е поврзан секогаш со одредена задача во одреден период “ - вели селекторот кој од пред извесно време работи и на реализација на балканско - американски проект, во рамките на кој за една до две години треба да селектира уметници од неколку балкански земји и Америка, со цел нивното творештво да го презентира на соодветни изложби на двете страни.

Вели дека работата на селекцијата на делата за Зимскиот салон за него претставувала предизвик кој го разбрал како понудена можност ДЛУМ да добие професионално безпристрасно мнение, но и да се огради од различните игри меѓу авторските кругови.

„Менувањето на селекторите на изложбата го сметам за многу добро решение, бидејќи на тој начин и се менува и погледот, аголот на гледање на понудените дела, што е од полза и за културата воопшто. Може да се каже дека дојдов сосема на „бела територија“, иако и претходно познавав некој од уметниците кои учествуваат со свои дела. Се обидов да се ослободам од предвремени очекувања за не бидам пристрасен. Им пријдов на делата со врзани очи, па потоа го тргнав превезот и видов што има пред мене. Според мене, тоа ќе биде една многу интересна изложба, бидејќи сметам дека предизвик за самите автори е самата тема која може да ограничува од една страна , но и да биде толкувана на најразлични начини. За мене беше многу интересен проблемот шенген со кој се занимава изложбата, сакав да видам дали има тука нешто типично македонско. Секој човек кој живее на Балканот го има чувството дека е жртва, на чие надминување мора да се работи. Но, тука има уште еден момент, секој проблем преведен на јазикот на уметноста или во сферата на естетиката добива друга смисла, духовна, филозофска и затоа нештата одат многу подалеку од конкретниот проблем. Утре или друг ден , Македонија или некоја друга балканска земја ќе биде член на шенген, но тоа луѓето нема да ги направи поразлични. Други нешта влијаат на разликите, а не тоа. Парадоксот на хомобалканикусот е синдромот на доцнењето, поради што и последните држави кои се примаат и ќе бидат примени во ЕУ се од Балканот “ вели кураторот Филип Зидаров, кој како што потенцира при селекцијата на делата, не размислувал за техниките во кои истите се работени, туку за присуството на ликовните содржини. Имал, вели, доволно неутрален поглед кон темата, која доколку се буквализира, почнува и да се оддалечува од својата метафоричност.

„Не ме интересираат буквализми и затоа сакам повеќе изложбата „Зимски салон“ да може да зборува и на својот филозофски јазик, на својот јазик на уметноста, а не само на јазикот на конкретната тема. Имињата на уметниците ги видов кога веќе беше направен 90 проценти од изборот на делата и не се изненадив од избраните имиња. Не сакав да им робувам на авторитетите, кои ги има и кај нас и кај вас, бидејќи уметноста е игра , прекрасно движење на некакви знаци. Затоа и сакав да ја запазам можноста за поливалентност, полифункционалност“.


Александар Нетковски „Вчерашен свет“, 2005 година

За него македонската ликовна сцена е некаков наследник на ликовната сцена од поранешна Југославија, која за разлика од другите источноевропски земји, ја опишува како многу послободна.

„За разлика од уметниците кај нас и на исток, македонските уметници можеа да патуваат по цел свет, а тоа создаваше контакти и можности за нивен подиректен естетски развој. Ми се чини дека работите донекаде се свртеле. И во Македонија има една нова завеса, (колку е железна или не, неможам да кажам), но претпоставуваме дека е дел од внатрешната дилема на авторите пред кои беше поставена темата за работа. Иако работите се вртат, најважна е верата во она што го правиш и затоа се надевам дека темата на оваа изложба „Шенген- непристоен предлог“ е многу поширока отколку што изгледа на прв поглед. Не станува тука за шенген, туку за синусоидата на човековиот живот. Моето присуство тука го гледам и како можност за воспоставување и развој на естетските контакти кои треба да ја движат ликовната сцена во поширокиот простор.“

Филип Зидаров предава на Ликовната академија каво Софија и е шеф на одделот за ликовна уметност во Националната уметничка галерија. За местото на ликовната критика во Бугарија говори со огорченост, нагласувајќи дека истата нема значење ниту за ликовната сцена, ниту пак за самата себеси.

„Тоа не проблем од вчера. Во изминатите десет години работите станаа многу потрагични, бидејќи специјализираните весници за уметност почнаа да исчезнуваат , а можам да кажам и дека сосема исчезнаа. Весниците кои излегуваат, вклучувајќи ги и дневните, наполно се профанизирани и се занимаваат само со исклучително непријатниот дел од популарната култура која е на најниското ниво. Во Бугарија е наречена - чалга и нема ништо заедничко со високата уметност, ниту пак со ликовната сцена. Немаме каде да објавуваме, бидејќи не постои интерес за вистинска ликовна критика. Нештата се сведени на најнизок тип новинарство, а има и уште еден негативен момент, се помалку луѓе пишуваат ликовна критика.

Во изминатите десет години, ликовните критичари од Бугарија со сериозен интерес се занимаваат со меѓународно кураторство. Тоа дава многу повеќе резултат и има повеќе професионална смисла за самиот автор на критиката. Сакам работите да се променат и да придонесат за поголемо раздвижување, вклучувајќи ја и ликовната критика бидејќи има за што да се говори, да се толкува, да се пишува за некакви настани кои ги предизвикуваат ликовните интереси кои излегуваат од рамките на локалното. Сметам дека тогаш ќе има повеќе смисла за постоење на ликовната критика како наука, како дејност“ - рече на крајот на разговорот ликовниот критичар, селекторот на годинешниот „Зимски салон“, кој и ќе ја постави изложбата, за како што вели, истата да биде куратоски поавторска.

Извор: Утрински весник



Видео содржини

Поуки од Светите Отци

dobrotoljubie

Наука и Култура

Февруари 20, 2021
„МАКЕДОНИСИМО“ ЈА ДОЛОВУВА СУШТИНАТА НА МУЗИКАТА – АЛБУМОТ НА ТРПЧЕСКИ СО ОДЛИЧНИ РЕЦЕНЗИИ ВО САД

„МАКЕДОНИСИМО“ ЈА ДОЛОВУВА СУШТИНАТА НА МУЗИКАТА – АЛБУМОТ НА ТРПЧЕСКИ СО ОДЛИЧНИ РЕЦЕНЗИИ ВО САД

„Народната музика во неговата родна Македонија е преполна со ритмичка виталност и модална убавина. За Трпчески и многу други Македонци, таа е дел од секојдневниот живот и така е уште од детството. За ‘Македонисимо’, тој групирал песни и танци во шест…
Февруари 09, 2021
3.angeli.so.truba

Прашањето на идентитетот во фокусот на канадските и македонските уметници

Во Чифте амам, во Национална галерија, од 10 до 26 февруари ќе се одржи изложбата FLUX IDENTITY, на која динамичен дијалог на тема идентитет и неговата разновидност водат уметници од Канада и од Македонија. Автор на проектот и куратор е Светлана Младенов од…

ЈЕЛЕНА ЈОВАНОВА ПЕРИЌ – РАНЛИВОСТА Е ХРАБРОСТ

Јан 06, 2021 Ставови 328
ЈЕЛЕНА ЈОВАНОВА ПЕРИЌ – РАНЛИВОСТА Е ХРАБРОСТ
Горда сум на секој проект и позади секој еден стојам непоколебливо. Нормално, некои од…

Кога некој ќе се потруди да те изгуби- ти потруди се да не те најде повеќе

Јан 05, 2021 Ставови 376
3.angeli.so.truba
Исто така секој момент можете да научите и некое друго сценарио и да сфатите, дека…

ПИЈАНМАНОВ: Уметноста е една од последните сили кои можат да го спасат човештвото

Дек 30, 2020 Интервју 365
3.angeli.so.truba
Прогласувањето национални паркови и зелени заштитни зони во југоисточна Македонија е исто…

Беседи

Јован Пачемски: Недела на митарот и фарисејот (21.02.2021)

Јован Пачемски: Недела на митарот и фарисејот (21.02.2021)

Во самиот почеток од прочитаната свангелска приказна, нашиот Спасител Господ Исус ХРИСТОС ни покажува на кого ја наменил оваа парабола. Таа е упатена кон сите оние кои во себе се...

Митрополит Струмички Наум: Почетната благодат на митарот (20.02.2021 16:58)

Митрополит Струмички Наум: Почетната благодат на митарот (20.02.2021 16:58)

Главната карактеристика, која го оформува профилот на луѓе каков што е фарисејот, е користењето на знаењето што останува по доволното чистење на енергијата на умот за судење и осудување на...

Свети Теофан Затворник: Беседа на Сретение Господово

Свети Теофан Затворник: Беседа на Сретение Господово

Каква умилна слика ни претставува Сретението Господово! Старецот Симеон во раце Го држи Младенецот, спроти него – праведниот Јосиф и Пресветата Дева Богородица; во близина – пророчицата Ана, постничка и...

Митрополит Струмички Наум: Закхеј (13.02.2021)

Митрополит Струмички Наум: Закхеј (13.02.2021)

   Колкумина се навистина подготвени да се откажат од своето славољубие, од својата лажна слава; и колкумина се подготвени да изгледаат бедно или да служат за потсмев заради Господ Христос, и...

Митрополит Струмички Наум: Гноми, т.е. мислење (03.02.2021)

Митрополит Струмички Наум: Гноми, т.е. мислење (03.02.2021)

Гноми постои и е поврзана со создадената ипостас, односно со човечката личност. Со овој термин се означува слободната падната волја на создадената ипостас – која, колебајќи се помеѓу доброто и...

Митрополит Струмички Наум: Дејствување сега и овде (30.01.2021 17:13)

Митрополит Струмички Наум: Дејствување сега и овде (30.01.2021 17:13)

Сѐ нешто чекаме да се случи, па да преземеме некакви конкретни чекори кон подобрување на нашиот духовен живот. На пример, подобри услови за молитва.Или, чекаме работите во нашиот живот да...

о. Сашко Николовски: Недела по Богојавление

о. Сашко Николовски: Недела по Богојавление

За денот и часот на второто Христово доаѓање нe се знае, така ни вели Светото писмо, но со сигурност знаеме дека тоа ќе биде кога повторно во светот ќе царува...

Митрополит Струмички Наум: Светилникот на нашето време (11.01.2021)

Митрополит Струмички Наум: Светилникот на нашето време (11.01.2021)

Се сеќавам, кога понекогаш ќе ми беше многу тешко и кога ќе отидев кај него на исповед, ќе ме сослушаше и без да ми даде никаков совет, само ќе одмавнеше...

Митрополит Струмички Наум: КОПНЕЖ – ДУХОВНО ДА СЕ ПРОГЛЕДА (10.01.2021)

Митрополит Струмички Наум: КОПНЕЖ – ДУХОВНО ДА СЕ ПРОГЛЕДА (10.01.2021)

Слепиот верува дека Господ Исус може да го исцели и затоа никој, и покрај забраните, не може да го спречи неговиот молитвен повик кон Него. Тоа е вистинска пројава на...

« »