Грција е балкански мангуп во богато друштво
Благодарејќи на Охридскиот рамковен договор, етноцентристичкиот пристап во градењето на македонската нација е целосно напуштен.
Албанските граѓани во Македонија сериозно заостануваат во нивната трансформација од колективитет во збир на индивидуи.
Ако продолжи трендот на девалвирање на образовниот систем на Албанците во Македонија, тие нема да се интегрираат во матицата на македонската нација туку ќе останат најзаостанатиот дел од албанската заедница на Балканот.
Името на државата Македонија во себе никогаш не содржело етничка конотација, како во случајот со другите балкански држави.
Грција е балкански мангуп кој успеал да влезе во богато семејство, само за да си обезбеди егзистенција, но не сака да ги смени уличните навики
ВЕСТ: Како ќе се интегрираме во ЕУ и во НАТО како нација од два милиона, поделени и скарани по сите основи?
ДОНЕВ: Многу лесно. Оној момент кога Република Грција ќе се врати на принципиелната позиција, се разбира, ако се врати, дека недоразбирањето во врска со користењето на нашето уставно име нема да претставува пречка за членство на Република Македонија во меѓународните организации, во тој момент ние ќе станеме членка на НАТО и ќе ги почнеме преговорите за прием во Европската унија. Кажано со други зборови, нашата внатрешна ситуација во ништо не се разликува од останатите демократски држави членки на НАТО. Копенхагенските критериуми ги исполнивме во целост, нешто што го потврди и самата Европска комисија. Да заклучам, ниту сме раскарани ниту сме поделени. Над осумдесет отсто од граѓаните на Република Македонија го поддржуваат евроатлантското интегрирање на државата. Тоа е повеќе отколку што треба. Плус, над шеесет отсто од истите граѓани се против членството во овие институции, доколку се смени името. Уште еден доказ дека не сме скарани. Едноставно, во Република Македонија постои широк консензус за стратешките прашања поврзани со иднината на државата. А тоа е исклучително добро.
ВЕСТ: Зошто во Македонија е табу-тема создавањето на македонската нација?
ДОНЕВ: Не знам од каде ви е сега ова? Прашањето за создавањето на македонската нација воопшто не е табу-тема. Напротив, може да се каже дека за корените и историските процеси во нејзиното создавање, одвреме -навреме, има и премногу дискусија. И тоа е добро. Секоја нова генерација на припадниците на нацијата, во клучни историски моменти, се навраќа на своите корени, ги преоценува историските процеси, и на тој начин бара одговор на прашањата од денешнината. Гледано од овој аспект, ние не сме исклучок, уште повеќе што во изминатиов период ние, ако не се лажам, сме единствената држава од постсоцијализмот која официјално не изврши деидеологизација на сопствената историографија.
ВЕСТ: На Австралијците им требаше да им гинат илјадници војници на Галиполе за да се обединат како нација. Што треба нам да ни се случи за да сфатиме дека припаѓаме на иста нација?
ДОНЕВ: Нема потреба од нови случувања. Малку ли ни се сите тие што сме ги имале низ историјата. Граѓаните на Република Македонија, најголемиот дел од нив, разбираат и чувствуваат дека се припадници на македонската нација. Доволен доказ се бројките кои ви ги посочив во претходното прашање. Штом една група луѓе зборува во ист глас, размислува на ист начин и препознава стратешки заеднички интерес, таа група слободно може да се дефинира како нација.
ВЕСТ: Кои се алките што можат да ги врзат двете поголеми заедници во Македонија во создавањето на нацијата?
ДОНЕВ: Сосема не ви го разбирам прашањево. Всушност, не ви ја разбирам потребата да ја девалвирате македонската нација и да ја сведете на поголема заедница. Доколку на овој начин сакате да укажете дека во Република Македонија постојат две племиња, тогаш тезата ви е целосно погрешна. Најголемиот дел од граѓаните на Република Македонија се декларираат како припадници на македонската нација, без оглед на нивната етничка припадност. Кај Албанците ситуацијата е нешто поинаква, но тешко дека и нив можеме да ги дефинираме како заедница. Тие во Република Македонија се дел од албанскиот народ, поделен во три држави, но меѓу припадниците на овој народ што живеат во Република Македонија постои развиено етноцентристичко албанско чувство. Оттука прашањето кое во иднина ќе треба да се набљудува е како Албанците на Косово ќе го надоградат својот идентитет за да прераснат во Косовци, односно како Албанците во Македонија ќе се надоградуваат идентитетски за да навлезат во матицата на македонската нација.
ВЕСТ: Дали митовите за Александар Велики и за Скендербег можат да ни послужат за тоа, бидејќи двете фигури се прифатливи за двете заедници?
ДОНЕВ: Ова прашање е исклучително комплексно, и не може да се случи преку ноќ. Уште многу вода ќе протече низ Вардар за да дојдеме до тој момент. Разликите во јазикот и во верата, земени како систем на културни вредности во најширока смисла на зборот, претставуваат сериозен предизвик во овој правец. Во нашиов случај, социјалниот инженеринг треба да се имплементира исклучително внимателно. Всушност, треба да се примени методот на варење жаба, без нагли потези. Охридскиот договор и уставните измени кои произлегоа од него се исклучително важна основа за натамошно работење во овој правец. Создавањето заеднички митови, во комбинација со градењето на заедничка општествена елита, се, исто така, дел од овој механизам. Да не зборуваме за изучувањето на македонскиот јазик и елиминирањето на образовната сегрегација. Потиснувањето на верските разлики, во смисла на нивно сместување во сферата на приватното, исто така. И да не набројувам. Сепак би потсетил. За танго се потребни двајца. Да се надеваме дека нашето танго ќе продолжи, без оглед што на моменти се чини дека партнерите одвреме-навреме ги грешат чекорите.
ВЕСТ: Зошто не го користиме искуството од илинденскиот период, кој е светол пример за обединување на сите во борбата за слобода?
ДОНЕВ: Искуствата од илинденскиот период не треба да ги користиме, зашто за такво нешто нема потреба. Нема белки пак да креваме востание!? Но, шегата настрана. Илинден е голем македонски мит. Илинден е срцевината на македонската нација и држава. И како таков, тој постојано е присутен во сите историски важни моменти. Тој беше со нас од 1941 до 1944 и нè доведе до АСНОМ. Од 1945 до 1990 година го негувавме за да нè доведе до референдумот за независност. Во 2001 година повторно излезе пред нас. Зар некој мисли дека Македонците така лесно ќе го прифатеа Охридскиот рамковен договор ако кај нас сите не беше присутна лекцијата од Илинден и свеста за потребата од заедничко живеење, која произлегува од него.
ВЕСТ: Има ли воопшто волја во Македонија кај елитите да се започне процесот на правење на нацијата?
ДОНЕВ: Понекогаш имам впечаток дека во Република Македонија, од толку многу дискусии и дебати, се губи суштината на прашањето. Ние немаме потреба од некаква елита која ќе гради нација. Нацијата е создадена уште поодамна. Тоа што, претпоставувам, сакате да го потенцирате, е прашањето на кој начин албанските граѓани во Република Македонија би се интегрирале во македонската нација. Во оваа смисла, Охридскиот рамковен договор е моќно орудие. Не сум сигурен дека во овој момент сите ние сфаќаме дека, благодарејќи на Охридскиот рамковен договор, етноцентристичкиот приод во градењето на македонската нација е целосно напуштен. Почнат е процес на градење на нација, базирана врз граѓанинот. Нешто што македонската елита, свесно или полусвесно, го прифаќа и го поддржува. Опструкции од одредени групи или поединци секогаш се можни, но тие не го нарушуваат целиот процес. Од друга страна, забележлива е тенденцијата на отпор кај дел од албанската елита кон овој процес. Едноставно, тие и понатаму инсистираат на колективитети. Ова е разбирливо, но не може да биде прифатливо. Повеќедецениското потиснување и дискриминација што се вршеше врз Албанците во Република Македонија, создаде генерации и генерации на недоволно или воопшто необразовани поединци што не се во состојба да ја препознаат нужноста од индивидуалност. Од замената на колективитетот со индивидуалитетот. Ова за некого може да биде навредливо, но, за жал, ситуацијата е таква. Како поинаку ќе го објасниме феноменот дека ниту една албанска невладина организација во Македонија не се спротивстави на Законот за борба против дискриминацијата. Или некој сака да ни каже дека меѓу Албанците во Република Македонија нема хомосексуалци. Зошто никој јавно не проговори против незамисливото и безмилосно убиство на човек среде бел ден, само затоа што работел во "Електростопанство". Па слушна ли некој еден збор на осуда против родителите чии деца беа приведени од полицијата затоа што си играле со огнено оружје. И да не набројувам. Ова се доволни индикатори дека албанските граѓани во Република Македонија сериозно заостануваат во нивната трансформација од колективитет во збир на индивидуи. Секако, ова некому му одговара, но тие треба по секоја цена да се изборат за длабоки и демократски трансформации. Крајно време е нивната интелектуална елита во еден глас да се спротивстави на овие и на други појави, доколку навистина сакаат некој сериозно да ги разбере дека ги поддржуваат евроатлантските интеграции на Република Македонија.
ВЕСТ: Која е улогата и одговорноста на политичките и интелектуалните елити за водење на нацијата кон современите предизвици?
ДОНЕВ: Ако сакаме да бидеме искрени, најголемиот дел од македонските политичари и интелектуалци и досега беа свесни и одговорни за нивната улога во овие исклучително значајни моменти од нашата историја. Од едно затворено, исплашено и ксенофобично општество, за дваесет години создадовме заедница која, по сите нишани, може да се мери со средноразвиените демократии во светот. Ова не е доволно, секако. Можевме и можеме уште повеќе, но ниту ова не треба да го потценуваме. Не е малку, посебно што зборуваме за македонски услови. Зборуваме за демократски процеси во исклучително сиромашна земја. Демократијата е скапа работа. Таа побарува ресурси од секаков вид, а нам некои од нив сериозно ни недостигаат.
ВЕСТ: Каква улога играат соседите во овој процес? Ни прават ли сопки?
ДОНЕВ: Живееме во реален свет. Во свет кој е полн со себичност и безмилосна конкуренција. Во тој свет сосема е нормално со соседите, одвреме -навреме, да имате недоразбирање. Понекогаш вие им ставате сопки, понекогаш тие. Но тоа што е важно за нас е сите тие недоразбирања да ги решиме на мирен и демократски начин. Да ги решиме на начин кој навистина ќе покаже дека сите ние имаме заедничка цел. Изградба на регион на општествена благосостојба. Се разбира, при ова не мислам на Република Грција. Таа е балкански мангуп кој успеал да влезе во богато семејство, само за да си обезбеди егзистенција, но не сака да ги смени уличните навики. Жално, ама и таа ни е сосед, а наша задача треба да биде од овој балкански мангуп да помогнеме да се направи пристоен член на заедничкото европско семејство.
ВЕСТ: Дали сè уште мислите дека образовниот јаз меѓу етничките Македонците и Албанците е пречка за креирање на нова нација?
ДОНЕВ: Не разбирам што подразбирате под поимот нова нација? Ако под нова ја подразбирате постојната македонска нација во која би биле вклучени и Албанците од Македонија, во тој случај имате сериозен предизвик. За ова нешто зборував и во вашите претходни прашања. Сега само би додал, жално е што толку млади Албанци во Република Македонија се жртви на нашиот образовен процес. Наместо, од нивна страна, да се инсистира на евентуално зголемување на позитивните квоти на државните универзитети, наместо, по секоја цена, да се бараше натамошно доградување на квалитетот на наставно-образовниот процес на Универзитетот на Југоисточна Европа, нивните политичари се определија за Државниот универзитет во Тетово. И што добија? Добија вработување на професори што се со сомнителни квалитети, се разбира, секоја чест на исклучоците, и добија генерации и генерации осакатени студенти. Студенти, чија диплома тешко дека го оправдува називот високообразовна. Страшно е што за овој нивни проект се трошат пари од даночните обврзници на Република Македонија, уште пострашно е што со овој проект продолжува и се надоградува сегрегацијата во образовниот процес, но најстрашно од сè е за некаква изборна победа, за некаква претстава за заштитник на правата на македонските Албанци, да се жртвуваат генерации млади луѓе. Срамота е во дваесет и првиот век, кога знаењето е најмоќниот капитал, некој, по секоја цена, да инсистира на упропастување на својот подмладок, само и само за да се остане или да ја освои власта, сеедно. Тешко ми е да кажам, но ако овој тренд продолжи, Албанците во Република Македонија не само што нема да се интегрираат во матицата на македонската нација туку и ќе останат најзаостанатиот дел од албанската заедница на Балканот. Неодамнешната тепачка во една од скопските џамии е сериозен индикатор дека работите одат во овој правец.
ВЕСТ: Ако е точна констатацијата дека свеста на етничките Албанци е пречка за раѓањето на новата нација, тогаш зошто македонските елити не го започнуваат процесот со помалите етнички заедници? Дури се измислуваат и чудни ентитети, како Македонци муслимани. Зар тие не се Македонци?
ДОНЕВ: И ова прашање не го разбирам во целост. Прашањето на идентитетот треба да се гледа повеќеслојно. Секој човек поседува по неколку идентитети, нешто што државите, поради правниот сообраќај, не го посакуваат. Нивна тенденција е секогаш работите да се поедностават. Од тие причини, нив ги интересира само идентитетот поврзан со државјанството, односно националноста, а сето останато го препуштаат во сферата на индивидуалните човекови права и слободи. Се разбира, во рамките на овој корпус се наоѓаат и правата за заштита и негување и на колективните идентитети, што кај нас е обезбедено со Бадентеровиот принцип. Оттука Република Македонија, и да сака, не може да избега од ова поедноставување. Не можеме на светот да му ја откриваме топлата вода. Притоа треба да се каже дека во нашиот случај, што е редок во светот, го имаме најмоќното оружје за ова поедноставување - името на државата Македонија. Тоа име во себе никогаш не содржело етничка конотација, како во случајот со Србија, Хрватска, Бугарија, па ако сакате и со Албанија. За волја на вистината, за време на поранешната јужнословенска федерација, во Македонија се создаде процес на етноцентристичко креирање на македонската нација, длабоко базиран врз блискоста на македонскиот јазик со останатите јужнословенски јазици, што нанесе извесна штета на целиот процес по осамостојувањето. Фактички, даде свој придонес за конфликтот од 2001 година. Но сега тоа е зад нас. Со Рамковниот договор, Република Македонија го напушти етноцентристичкиот пристап во градењето на нацијата и создаде услови за инкорпорирање на сите етнички групи во матицата на нацијата. Дали тоа им се допаѓа некому или не, не знам, но за мене "Скопје 2014" е токму тоа. Материјална експресија на напуштањето на етноцентристичкиот пристап. Некои имаат волја, и ова го прифаќаат, а некои, како еден дел од Албанците, сè уште се спротивставуваат. Сè уште сонуваат за некои други решенија.
ВЕСТ: Дали доцнењето во создавањето на нацијата ни ја отежнува и позицијата во спорот за името?
ДОНЕВ: Нема потреба од такви тврдења. Во нив се крие токму грчката пропаганда. Според неа, македонска нација не постои. Тоа што денес се нарекува македонска нација, всушност, се покрстени од југословенските комунисти делови од бугарскиот народ, на кои им е залепено името Македонец и Македонија, преку крадење на деловите од грчката и бугарската национална историја. Според ова тврдење, сега е време крадците, односно ние Македонците, да им вратиме сè што им е украдено, вклучувајќи го и идентитетот. Се разбира, кон ова треба да се додаде и уште една нивна теза. Со обезличувањето на македонската нација, преку враќањето на тоа што тие го сметаат за украдено, ќе се создадат услови тоа славомакедонско племе, односно ние, да почне процес на градење на нова нација во која веднаш би се вклучиле и Албанците од Република Македонија, нешто за што тие имаат волја, но им пречи името Македонија, односно македонска нација. Да сумирам. Доколку ние Македонците се откажеме од нашето уставно и национално име, во тој случај сите проблеми, и внатрешни и надворешни, ќе исчезнат, и сите заедно среќно и весело ќе влеземе во Европската унија и во НАТО. Не е страшно што балканскиот мангуп Грција го смислила ова. Не е страшно што еден дел од албанската политичка елита го поддржува ова. Страшно е што некои европски држави, исто така, ја застапуваат оваа теза. Доколку не се научи историјата, таа се повторува како фарса. И токму тоа сега се случува. Тие исти држави, кои во 19 и 20 век не ни дозволуваа да создадеме држава со образложение дека сме биле македонска салата, дека не сме имале своја нација, сега на тие истите им пречи нашата нацијата и сакаат да нè претворат во македонска салата. А сè за доброто на нас самите. Цела среќа што нè наседнуваме на овие трикови. Уште еден доказ дека сме зрела нација. Нација која размислува со своја глава и за свое добро.
Насер Селмани
Фото: Борис Грдановски