логоFacebook  Twitter  YouTube  eMail

Кожувчанка

Епископ Методиј Златанов

( сега Митрополит Аамериканско- канадски )

metodij.klub.jpgПрашањето за релацијата меѓу номиналната власт и власта на слободниот креативен израз од секогаш како по правило се врзувала за феноменот на таканаречената ангажирана уметност. Модернизмот го тотализираше овој феномен до потполно поистоветување: уметност е еднакво на ангажман. Со иста цел, а со различна методологија, постмодернизмот, а до крајна инстанца постструктурализмот, конечно ја демистифицира оваа фиктивна граница која во уметноста и нејзината многулика историја одржуваше состојба на перманентна шизофренија. Сî што беше на некој начин “премногу смело” за вкусот и критериумите на малограѓанската етикеција беше означувано како ангажирано. Секој обид да се воспостави самосвоен поетички систем и прагма беше подведен под категоријата уметнички ангажман. И не само тоа, туку и секој потфат мотивиран од искушението да се проституира уметноста во полза на некоја идеолошка матрица го добиваше истиот означител. И ова набројување може да продолжи до бесконечност, доколку сакаме идејата за ангажираност на уметноста како некој ексклузивитет да ја сведеме до апсурд. Уметноста првенствено е давање. Тоа логично го отвара прашањето: Постои ли уметност која не е ангажирана? Или, што значи тоа неангажиран израз? Со други зборови, дали ангажманот на уметноста и во уметноста не е еуфемизам за функционализирање на уметноста? Се разбира, прашањето е реторичко. Тоа само треба да ја потенцира илузорноста на концептот на подвоеност на уметничкиот израз на ангажиран и неангажиран.


Ваквата анализа евидентно не го допира проблемот на односот на уметноста кон власта. Уметноста може да биде ангажирана, а таа експлицитно да не го допира подножјето на политичкиот (идеолошкиот) Олимп. За да поставиме добар почеток во расветлувањето на оваа исконска дилема, ќе се обидеме тежиштето на проблематизирање да го лоцираме на виталното прашање: Што е власта?


Еден парадигматичен дијалог кој í припаѓа на библиската историја може да ни помогне во одговорот. Се работи за нијанси во наративниот натурализам дали ќе го употребиме оригиналниот текст на евангелистот Јован, или дајџестот на Михаил Булгаков од романот “Мајсторот и Маргарита”, кој патем речено е ремитологизација со фантастична драматичност. Поентата е иста. Сепак, да се држиме до корените: “Пилат му рече: “Мене ли не ми одговараш? Не знаеш ли дека имам власт да Те распнам, и власт имам да Те пуштам.” Исус одговори: “Ти не би имал никаква власт над Мене, ако не ти беше дадено одозгора... “ (Јован. 19, 10-11).


Дефиницијата која е имплицирана во ова кажување е квинтесентна. Таа ни ја открива власта како нешто дадено. Како нешто што се дава. Ако, пак, е дадено, тогаш најголемото злосторство е зачнато во идејата дека власта е вродена, односно природена. Врзана за личноста по некоја надисториска нужност или судбина. Затоа скоро по правило секоја тиранија својот онтолошки концепт го врзува за некоја форма на детерминизам или фатализам. Она што по својата суштина се дава, ниту може да се купи, ниту да се украде, ниту да се освои, а притоа да не се промени по себе, т.е. да не се претвори во својата антитеза. Пилатовата варијанта е: имам власт. Христовата варијанта е: таа ти е дадена, таа е дар.  Власта е благородна категорија. Таа првенствено подразбира свештено служење, а не експлоатација. Затоа и во поуките кон своите ученици Христос ја поистоветува желбата за првенство, за совршенство со повикот да им се служи на сите. Кој сака да биде во врвна добродетел, треба да се грижи за сите, да има љубов  за сите, да им благодари на сите заради дарот да биде над сите. Совото Божјо Кој стана човек од љубов кон човекот, тоа го покажа со својот личен пример со воплотувањето, со миењето на нозете на апостолите, со страдањето, со распетието, со смрттта. Еве уште едно библиско место: Пилат Му рече: “Ти, пак, Цар ли си?” Исус одговори: “Ти велиш дека сум Цар. Јас за тоа се родив и за тоа дојдов на светот, за да сведочам за вистината; секој, кој е од вистината, го слуша гласот Мој.” Пилат го праша: “Што е вистината?”(Јован 18, 37-38).


Ова прашање што Понтиј Пилат толку саркастично го поставува има универзална конотација. За да се разбере интонацијата со кое тоа е изговорено треба да се проникне во колебливоста на римскиот управник. Тој знае со кого си има работа. Неговата сопруга е таен приврзаник на Христовото учење. Свесен е исто така дека случајот со овој Назареец воопшто не е рутински и обичен. Интуицијата му кажува дека е ставен во ситуација да се меша во нешта кои се далеку над неговите ингеренции. Тоа дополнително го фрустрира заради неговата маргинална позиција на работ од цивилизираниот свет. Агонијата во која се мешаат желбата за апсолутна власт и свеста дека таа, низ личноста и зборовите на смирениот осуденик пред него, му се открива на сосема поинаков начин, уште повеќе го збунува. Пред него се урива стариот поредок. Пилатовиот избор е да се ничкоса со него, или да се преобрази. Тој само успева да си ги измие рацете. Тоа е експлицитен израз на немоќ. Толкава е доблеста на Пилат и сите негови епигони. Тоа е и дијагнозата на желбата за власт која се колеба меѓу самоостварување или самоуништување.


Секој граѓанин, секој уметник, секој човек, треба да живее постојано поставувајќи си го Пилатовското прашање што има единствена суштина, но три ипостаси: Што е власта? => Ти цар ли си? => Што е вистината?
Што е власта? Ти цар ли си? Што е вистината?


Одговорот на него повторно е содржан во евангелското собитие. Христос му одговара на Пилата: Ти велиш дека сум цар. Со други зборови, јас сум цар, т.е. јас имам власт доколку ти ми ја дадеш. Ти имаш власт доколку јас ти ја дадам, според власта која и мене ми е дадена од Бога. Самонаречената власт има благо кажано донкихотовска конотација. За тоа всушност се напишани многу философски и книжевни дела. Од најразличен жанр. И понатаму: Јас за тоа се родив и за тоа дојдов на светот..., т.е. јас се родив за да бидам даруван со власт, како Адам во почетокот, всушност, во мојот образ јас веќе ја добив власта да му служам на она што е вистина и да ја дадам власта на она што е вистинско. Тоа е власта. Да се дадеш себе си од љубов кон вистината. Взаемно принесување на оној што дава и оној што прима. Затоа уметноста и власте се едно во Литургијата. Каков квалитативен амбис. Погледнете низ прозорецот! Погледнете во телевизискиот екран!


Вака поставен, предметот на нашата анализа се удвојува. Човекот (уметникот) и власта, и/или човекот (уметникот) и тиранијата. Уметноста, ќе повторам, е давање. Затоа давањето мора да биде свесно, така се воспитува оној што ја добива власта.

Извор: Време

Посети:{moshits}



dobrotoljubie

Поуки од Светите Отци

Видео содржини

dobrotoljubie

Духовност

Октомври 20, 2024
TviTER281

Монашки и свештенички семинар во митрополијата на Киншаса (06.09.2024 21:29)

Со Божја благодат и благослов на Неговата Светост Папата и Патријарх Александриски и на цела Африка г. Теодор II, во Митрополијата на Киншаса, во Конго, се одржаа семинари за монасите и свештениците.
Јуни 30, 2024
Avraamovo.GOSTOLJUBIE

Света Троица во Стариот Завет

„Секоја енергија која од Бога се простира на творевината и се именува со многу имиња, од Отецот излегува, низ Синот се протега, а во Духот Свет се совршува“ (Свети Григориј Ниски, „За тоа дека не смее да се говори за три Бога“). Вистината за постоењето на…

За нафората

HRISTOS.nafora
Нафората е осветен леб,кој бил принесен на жртвеникот и чија средина е извадена и…

Проскомидија

TVIT602
·Што е Проскомидија? Еретиците немаат Проскомидија. Проскомидијата е уводниот дел на…

Јован Дебарски Архиепископ Охридски (30 август/12 септември)

Сеп 13, 2021 Житија 3127
Овој свет и богоносен отец наш Јован Дебранин, Архиепископ Охридски и прв ктитор на…

Свети свештеномаченик Харалампиј

Фев 23, 2020 Житија 7601
ih3387
Секој човек со своето раѓање добива лично име по кое го препознаваат во текот на целиот…

Најново од духовност

Православен календар

 

17/11/2024 - недела

Преп. Јоаникиј Велики; Св. свештеномаченик Никандар, епископ Мирски и Ермеј презвитерот;

Правила и одредби на Православната Црква за постот
Православен календар за овој месец - МПЦ

Кожувчанка

Молитви кон Пресвета Богородица за секој ден во седмицата

 Радувај се, Ти Која од ангелот ја прими радоста на добрата вест дека Бог Слово ќе прими тело од Тебе! Радувај се оти го носеше Создателот во Твојата утроба! Радувај се Ти Која го роди Бога во тело, Спасителот на светот! Повеќе...

Тропар

Тропар на преподобниот Христов подвижник Јоаникиј Велики 4 ноември / 17 ноември 2024

Тропар на преподобниот Христов подвижник Јоаникиј Велики 4 ноември / 17 ноември 2024

Јоаникие оче наш преподобен, Тебе на кого надеж ти е Отецот,  прибежиште Синот, а покров Духот Свети,  моли се о ти...

Тропар на светиот Христов Победоносец Георгиј 3 ноември / 16 ноември 2024

Тропар на светиот Христов Победоносец Георгиј 3 ноември / 16 ноември 2024

Како ослободител на плениците и заштитник на сиромасите,лекар на немоќните,помошник на владетелите,

Тропар на светите маченици Акиндин, Пигасиј, Афтониј, Елпидифор и Анемподист 2 ноември / 15 ноември 2024

Тропар на светите маченици Акиндин, Пигасиј, Афтониј, Елпидифор и Анемподист 2 ноември / 15 ноември 2024

Страдалници Господови, блажена  е земјата, која се напои од вашата крв,  и свети се населбите кои ги примија телата ваши. На боиштето...

Духовната убавина на Богородица се пројавува и во моментот на Распнувањето на Нејзиниот Син

Тебе, Богородице поборнице – војвотко, ние слугите Твои, откако се избавивме од зло, Ти пееме победни и благодарствени песни. Ти имаш сила непобедна, од секакви опасности ослободи не за да Ти пееме : Радуј се, Невесто Неневесна! Повеќе...

Болестите според светоотечкото учење

Значи, не се надевај на лекарска вештина без благодат и не ја отфрлај своеволно, туку моли Го Бога да ја спознаеш причината за казната, а потоа моли за избавување од немоќта, трпејќи сечење, горење, горчливи лекови и сите лекарски казни Повеќе...

Свети Лука Симтерополски: Архиепископ и хирург

Едноставно е да се претпостави дека професорот – епископ, соединувајќи го во своите раце крстот и скалпелот, ги порази современиците токму со тоа необично соединување на двете разновидни сфери на активност.  Повеќе...

Духовни поуки: „Помоли се за мене“

Со Бога зборувај многу, а со луѓето малку; ако во Божјиот закон се подучуваш - ќе успееш и во едното и во другото. Повеќе...

Живот без стрес

Ако разбереме што се крие зад стресот, ако ја видиме лагата, која што се крие зад него, на крајот ќе увидиме дека не постои причина за да бидеме во стрес.. Повеќе...

Митрополит Струмички Наум - Да пораснеме барем до Стариот Завет

И не само што немаат туку се и очигледна пречка за влез во Царството Небесно, и пречка да се сфати и пренесе неговата идеја и порака. Повеќе...

Епископ Тихон Шевкунов: „НЕСВЕТИ, А СВЕТИ“

Несвети, а свети. Луѓе, кои навидум живееле во нашето секојдневие, се соочувале со проблемите со кои ние се судираме, боледувале од болести од кои ние боледуваме, често осудувани од околината, а сепак, не биле секојдневни. Луѓе, кои не се на иконите, но го предавале животот од иконите во сите нивни дела, зборови, мисли. Луѓе, за кои тишината прозборила дека се свети.  Повеќе...

ГОЛЕМАТА ТАЈНА НА ДИВЕЕВО - Кој ќе доживее, ќе види

Како дополнување на оваа тајна, еве што слушнав од устата на 84-годишната игуманија на манастирот Дивеево, Марија. Бев кај неа во почетокот на 1903 година веднаш по канонизирањето на преподобниот Серафим и заминувањето на царското семејство од Дивеево. Повеќе...

Арх. Калиник Мавролеон: Монологот БОЖЈИ

 

Те гледав кога се разбуди угрово. Чекав да ми кажеш два-три збора, да се заблагодариш за се што ти се случува, да побараш мое мислење за се што треба да правиш денес. Повеќе...

За Моето име

Поуки на грузискиот Старец Гаврил Ургебадзе за последните времиња

 

„Ѓаволот има 666 мрежи. Во времето на антихристот луѓето ќе очекуваат спасение од космосот. Тоа ќе биде и најголемата замка на ѓаволот: човештвот ќе бара помош од вонземјаните, не знаејќи дека тоа се, всушност. – демони.“ Повеќе...

Взбранной Воеводе победительная