логоFacebook  Twitter  YouTube  eMail

Кожувчанка

 

Маја Ангеловска-Панова
Институт за национална историја-Скопје

 ТИПИКОТ ВО ВИЗАНТИЈА: МОНАШКИ УСТАВ ИЛИ
                              ЖИВОТЕН ПРЕДИЗВИК?


Етимологијата на терминот типик  се поврзува со грчкото тупикÒн, што во основа значи образец  за вршење богослужба,  со паралелен збир од  соодветни правила со кои се регулирал животот на монасите во смисла на нивното однесување, задолженија, правата и обврските. Иако постојат исклучоци сепак грчкиот термин  типик имал  доминантна употреба во рамките на словенското јазично подрачје токму поради фактот што словенскиот превод устав или правилник повеќе имплицирале  на текстови со правно-политичка содржина  и не го отсликувале вистинскиот карактер на книжевниот вид.
Всушност, во фокусот на вниманието е  дискурсот на типиците, нивните еволутивни фази, проследени преку неколку поеклатантни примери, кои извршиле есенцијален импакт во  организирање на монашкиот живот и воопшто во дефинирањето на  богослужбата во рамките на православното христијанство.
Во текот на долгиот историски континуитет на монаштвото опстојале и се идентификувани 50 типици, кои претставуаат  релевантен нормативен идеал и систем  за  организирање на монашките комуни.
Во однос на структурно-содржинската  поставеност  типиците во принцип се состоеле од три дела и тоа: прв општ дел кој ја засегал  литургијата, изведувана во обични и празнични денови како и  етаблирање на норми на однесување во рамките на монашката заедница.
Вториот дел содржел  упатства за  евентуална измена на песните, изведувани  во деновите од месецот, а третиот дел,пак, се однесувал на измените на песните во текот на седмичен или годишен циклус.
Интегралното проучување на типиците ја наметнува и дилемата околу потребата од нивното настанување и практично-употребната вредност.
Општо познато е дека почетоците на монаштвото кореспондираат со ермитското или анахоретското монаштво, кое како форма подразбирало живот во изолација, претежно во пустинските предели на Мала Азија, Египет и Палестина, постојана контемплација и радикален аскетизам сè со цел постигнување духовно-телесен пуризам како своевидно ¥кме на религискиот ентузијазам и подвиг. 
  Нема сомнение дека така обмислениот  модус на духовно произнесување претставувал предизвик за голем број христијани, но секако не треба да се занемари фактот дека практичната примена на ермитското монаштво воедно значела и соочување со  определени  потешкотии, во смисла на тоа дека монахот ермит како поединец тешко обезбедувал храна, не присуствувал на заеднички молитви, што од своја страна,пак, наметнувало и психолошки проблеми.  
Со цел барем делумно да се надмине состојбата на апсолутна изолација  сосем спонтано се јавила потребата од организирање на т.н. лавра во чии рами испосниците живееле издвоено, но биле под управа на еден игумен и заедно ја минувале неделната евхаристија.  Сè повеќе изразената тенденција за живот во заедница резултирал со појавата на киновското монаштво, кое како форма функционирало врз основа на централизирана комуна и заеднички живот во форма на братства,  односно сестринста, зашто напоредно со машкото се развивало и женското монаштво.
Предизвикот на киновското монаштво се поврзува со фактот што теоретски   тоа претставувало замена на биолошките со спиритуалните семејства и не случајно монасите и монахињите во меѓусебната комуникација се нарекувале браќа и сестри, а нивните претпоставени, коишто всушност требале да ги воведат во катехезата на христијанскиот теологизам и да раководат со заедницата  во практична смисла, биле нарекувани татковци и мајки.  
Голем придонес во развојот на киновскиот тип на монаштво дал Пахомиј (290-345 г.), кој во функција на одржување на беспрекорна дисциплина и апсолутен комформизам  во рамките на манастирските комплекси го составил и првиот монашки устав, кој повеќе или помалку  ќе биде имплементиран во основата на сите подоцнежни типици.   Оригинлната верзија била напишана на коптски јазик, а во 404 година Јероним го подготвил преводот на латински јазик.  Интересно е што типикот претставувал  образец и за Правилникот, што подоцна го составил   св. Бенедикт, којшто се смета за основоположник на западното монаштво.  
Пахомиј првобитно и самиот бил монах-ермит, кој во текот на искушеничкиот период и  подвргнувањето на радикалниот аскетизам доживеал своевидно привидение или, како што, автентично стои во Житието посветено нему: “божја волја е да посредуваш меѓу луѓето, да ги присоединиш кон Него.” Тоа претставувало иницијален момент што повлијаел врз Пахомиј, понатамошната монашка кариера да ја развива во  киновски манир. Во функција на реализирање на својата визија, тој во  Тавенеси во непосредна близина на Египет  основал  монашка заедница, а набргу потоа во 325 година го составил и првиот монашки устав, кој се состоел од 194 правила. 142 од нив биле категорично дефинирани како правила, а останатите 52 претставувале дополненија кои се однесувале исклучиво  на егзегезата. 
Поконкретно станува збор за имплементирање регулатива, којашто се однесувала пред сè на физичката работа, заедничката молитва и  читањето  на Светото писмо без можност за посеризно  развивање на интелектуалниот потенцијал и автентична книжевно-творечка активност на монасите. Значи стекнување репутација за дисциплина и пиетет, но не и  претензија кон образование и интелектуално   издигнување.   
Условно, и покрај овој недостаток, монашкиот устав промовиран од Пахомиј претставувал  релевантен образец за  Василиј од Каесереа (329-379 г.), кој нешто подоцна  ги составил Долгиот и Краткиот правилник, составени во форма на прашања и одговори.  Терминот Правилник, не е автентично инкорпориран од авторот Василиј Велики, туку претставува интерполација од подоцнежните препишувачи.   
 Инаку, Василиј Велики потекнувал од благородничко семејство  во кое посебно се инсистирало на духовните христијански вредности. Неговото семејство живеело организирано во т.н. “монашко домаќинство” , што како пракса било воведено  во периодот на ИВ век во Мала Азија и во Сирија. Тој бил исклучителен ерудит, кој уште во младоста  се стекнал  со знаења од областа на филозофијата, дијалектиката и реториката така што во однос на вештините со кои владеел  многумина го  споредувале со Платон и Демостен.
Умерениот аскетизам концентриран на самодисциплина и апстиненција од сè она што може да ја поттикне душата кон деструктивно задоволство биле приоритетните принципи инкорпорирани во рамките на Долгиот и  Краткиот правилник. Василиј Велики особено се ангажирал да ги поттикне  членовите  на  монашката заедница  на колективна работа за физичкото опстојување на манастирот, но и да им укаже на значењето на колективитетот во смисла на меѓусебното охрабрување во процесот на духовниот подвиг. Како човек со исклучителна интелектуална харизма тој бил дециден во амбицијата за перманентно усовршување на монасите во смисла едукација, апсолвирање на христијанскиот теологизам и доктрина и активност од социјален карактер во добротворни цели.
Во неговата перцепција “монахот пред сè требал да се стекне со нелаком живот, телесна самотија, доличен изглед, одмерен глас и пристоен говор; храна и пиење треба да зема тивко и воздржано; во присуство на постари треба да молчи; мудрите треба да ги слуша, а кон еднаквите да има љубов;  на понижите од себе да им дава совет полн со љубов; да се дистанцира од расипани, страсни и суетни луѓе; повеќе да мисли, а помалку да говори; да избегнува дрскост во говорот и претерување во разговорите; да не се изложува на потсмев, да биде покорен; да се труди со сопствените раце;...постојано да се моли; на сè да се заблагодарува; пред сите да биде смирен; да ја мрази вообразеноста; да биде трезвоумен и да го чува срцето од злобни мисли...”
Василиј Велики придавал големо значење на послушанието кон  игуменот, но и на обврските и одговорноста што игуменот ги имал кон оние што се подвизуваат, истакнувајќи: “И самиот игумен, како татко кој се грижи за своите вистински деца треба да ги испитува потребите на сите и, во зависност од можностите да користи соодветно лекување и згрижување. Секој монах, кој навистина онемоќил душевно или телесно, тој треба да го поддржува со љубов и благонаклоност својствени за татко.
Посебно инсистирал на формирање на манастирски комплекси во урбаните средини, заради можноста монасите полесно да комуницираат со верниците и посебно  да се вклучат во работа во добротворни цели.   Во таа смисла манастирите нуделе храна за сиромашните, преноќиште за патниците и помош за болните, изнемоштени лица.
Во рамките на манастирските комплекси Василиј Велики организирал  училишта, наменети за децата-сираци, но и за оние што имале родители, а немале мож¬ност за едукација, при што особено се водело сметка за полот и за возраста на децата. Некои од нив биле обучувани за свеште¬нич¬ка служба, други, пак, за опитност во уметноста и во занает¬и¬те, со што им се овозможувал слободен избор за идната вока¬ција.    
Во еден прилично деликатен период на иконоборските конфронтации од крајот на ВИИИ и почетокот на IV  век значаен придонес  во  утврдувањето на монашката регулатива дал  Теодор Студит. Реформата што тој ја спровел во однос на монашкиот живот била сконцентрирана на 3 основни принципи и тоа: формирање монашки правилник со кој ќе се реставрира учењето на светите отци, инсистирање на монаштво во киновски манир и  живот во апсолутна сиромаштија.  
Во воведниот дел  на  Типикот, инаку составен за потребите на Студитскиот манастир во кој тој бил игумен се тврдело дека тоа е “најдобриот и највозвишениот пропис” избран од “повеќемина најдобри монаси.”  Не случајно  Типикот ќе се третира како прототип врз чијашто основа ќе се моделираат многу подоцнежни текстови од ваков вид.   Колкаво значење имал Типикот за Теодор Студит говори фактот што во кореспонденцијата со неговиот штитеник Никола тој му сугерира “да не ги менува без потреба типот и правилата” што ги стекнал за време на престојот во Студитскиот манастир. 
Теодор Студит особено инсистирал  на  значењето на работата, независно од тоа дали станува збор за литургиски и едукативни должности, за мануелна, или, пак за работа од социјален карактер. Во текот на зимскиот период монасите биле обврзани да работат четири и половина часови, а летно време најмалку осум часови.
Во неговиот  типик слично како и во Краткиот и Долгиот правилник на Василиј Велики  приоритетно било заедништвото во рамките на монашката комуна.
Монашката  реформа промовирана со типикот на  Теодор се однесувала пред сè на преструктуирање на хиерархиската поставеност   преку доделување  конкретни задолженија на монасите. Во таа смисла   покрај игуменот, се споменуваат уште економ (оикономос) , кој се грижел за имотот на манастирот, понатаму монах (келларитес), одговорен за  храната и кујната и на крајот монаси именувани како (епистемонарцхес, таџиарцхес и епитеретес), задолжени за оддржување на дисциплината во манастирот.    
Независно од овој вид практични задолженија, голем дел од времето монасите минувале на лична едукација, што всушност како пракса било  востановено  уште во периодот на ранохристијанското монаштво. Јероним, Августин од Хипо,  Амброзиј, Василиј Велики  се само  дел од имињата на црковните отци, инаку вистински христијански интелектуалци, кои биле сконцентрирани на  етаблирањето и развојот на  христијанскиот теологизам и  догматика.
Конкретно во типикот на Теодор стои: “Треба да се знае дека во деновите, кога се одмараме од телесните обрски, библиотекарот ѕвони со дрвениот ѕвонец еднаш: браќата се собираат во библиотеката; секој зема книга и се чита до вечерта.”
Во таа смисла општ е впечатокот дека мана¬сти¬рите во една поширока хронолошка рамка  претставувале  културни средишта и скрипторски цен¬три, во кои паралелно со преведувачката дејност се развивала и книжевност со автентичен карактер, достапни не само за едукација на  монасите туку  и за читателите надвор од манастир¬ските комуни.
Во  Студитскиот манастир, Теодор  лично се ангажирал во областа на литургијата  којашто  станала  архетип за  источнто  христијанство, така што многу од црковните песни компонирани во ИЏ  век сè уште се актуелни во рамките на литургиската пракса на Православната црква.
Типикот на Теодор Студит бил имплементиран во голем број манастири во Константинопол, а почнувајќи од втората половина на Џ  век тој бил воведен и на Света Гора,    која многу бргу станала кредо на православното монаштво, а подоцна  и на мистично-контемплативните тенденции прокламирани со  исихазмот.
Значаен по својот автентичен карактер и сеопфатност во однос на внатрешното црковно-правно уредување  бил и Типикот составен за потребите на манастирот св. Богородица Елеуса во селото Велјуса во непосредна близина на Струмица. Манастирот имал автономен статус потврден со империален декрет од 1085 година, издаден лично од Алексиј И Комнин (1085-1118 год.).
Автор на Типикот бил игуменот Мануил, кој претходно престојувал во манастирот св. Авксентиј во близината на Халкедон, каде, како што и самиот констатира го искусил аскетизмот и  фигуративно “доброто млеко” на животот во осаменост. 
Типикот се состои од 22 правила и изобилува со книжевен израз во духот на морализаторско-религиските реминисценции , со цитати од Светото писмо, од патристичката литература, како и со делови инкорпорирани од типикот на Теодор Студит. Сето тоа говори во прилог на фактот дека игуменот Мануил  истапувал од позиција на исклучителен ерудит. Впрочем, како и неговите претходници така и Мануил инсистирал на киновски структуирана монашка заедница или како што автентично стои во текстот на Типикот: “...монасите да живеат во заедница, така што меѓу нив да нема никаква разлика во исхраната, за да не се јави поради тоа нарушување во заедништвото, туку сите со задоволство да земат 
учество во јадењето и пиењето. Зашто, заедничкото живеење значи да се нема никаква разлика во ништо...   “ 
Со Типикот биле регулирани и компетенциите на игуменот, кој за таа функција требало да престојува подолго време во манастирот, да се одликува со исклучителен морално-етички интегритет и да покаже опитност во извршување на административните работи,  редот и  дисциплината и моралните обврски на монасите, како и за правилно изведување на богослужбата.
Во согласност со критериумите за монашки живот монасите имале прилично рестриктивна можност за приватна сопственост, тие всушност поседувале “само постелнина, облека и свети икони за почитување”, што кореспондирало со јасно изразената тенденција за живот во сиромаштво како императив за ослободување на духот од желбата нешто да се поседува.
Независно од физичката работа, која  била составен дел од секојдневието на братството, монасите голем дел од времето минувале во апсолвирање на христијанската мистагогија. Имено, посебно внимание се посветувало на запазаување на принципот на возраста, во смисла “стар и млад”, за да може, како  што впрочем стои во Типикот “младиот, преобразувајќи се според карактерот на стариот, уште на младини да покаже старечка мудрост,” што секако имало и едукативно значење, како еден вид методологија за воведување на монахот во христијанскиот теологизам и доктрина.  За културно-образовните активности во манастирот говорат и податоците од Инвентарот на манастирскиот имот, составен во 1164 година, а зачуван во подоцнежен препис од ЏИВ-ЏВ век со интерполирани податоци.  Според Инвентарот, манастирската библиотека располагала со фонд од 68 ракописни книги со правна, религиско-историска и литургиска содржина и со воспоставена пракса за позајмување книги. 
Формите на аскетизмот, идентификувани преку контемплативните молитви и постот биле приоритетни начела во рамките на монашките заедници. Контемплацијата изискувала беспрекорна концентрација на умот на што упатуваат и податоците во Типикот: “Но ако додека се молите имате такви поматени душевни чувства и душа - а токму тоа не го посакувам-раздвоена, па место едновидна ја правите двојна, поради влијанието на световните работи и го препуштате духот на лоши размисли, не само што кревањето на вашите раце нема да се упати кон него...туку се чини вашата молитва и обраќање кон Бога станува и опасна, зашто непријателот, кој е завидлив на вашите добрини, ги забележува слабоста и колебливоста на вашето расудување... .”  
Како што веќе укажавме аскетизмот подразбирал и придржување кон определен начин на исхрана, така што во понеделник, среда и петок, во согласност со правилата во Типикот консумирале само два оброка од леќа и зеље, а во останатите денови имале по три оброка.
Нема сомнение дека типиците претставувале значајни книжевни споменици, но тие истовремено се и релевантни историски извори со чиешто посредство се врши автентична реконструкција на монашкиот живот.
Интеракцијата на релација типик-монах е повеќе од очигледна. Типикот како специфичен книжевен жанр, кој тематски се однесувал на монашката регулатива не би имал соодветен статус и значење без можноста од неговата имплементација, односно без можноста од неговата употребна вредност меѓу монасите. Од друга страна,пак,  животот според типикот на којшто се подвргнувале монасите  не претставувал само пасивно следење на правилата, туку и предизвик, зашто да се биде монах значело и сè уште значи да се поседува доблест и  храброст за да се истрае во духовниот подвиг и во апсолвирањето на христијанската паидеија. Предизвикот што со себе го носи монаштвото меѓу другото се должи и на неговата социјална предиспонираност и хуманистички тенденции, зашто во текот на долгиот период на монашкиот егзистенционализам перманентно можеле да се видат примери на монаси кои во функција на арбитери интерактивно посредувале во конфликти помеѓу световните авторитети и граѓаните, како и монаси кои со своите потфати претставувале извор на утеха и на духовна инспирација во турбулентните времиња исполнети со тага и несреќи.   

 

 

Maja Angelovska-Panova
Institute of National History-Skopje
TYPIKON IN BYZANTIUM: MONASTIC RULE OR LIFE CHALLENGE?

          Typikon represents a specific literary genre, which relates to liturgical practice as well as to  the regulation of monastic life in manner of koinÕj b…oj. 
           The purpose of the article is to explore the  more characteristic examples of typica  that have committed essential  influence in the establishment of monastic regulations in terms of rights and obligations of the monks.
         The first monastic constitution, composed by  Pachomius originates from the period of the IV century. Constitution more or less has been implemented in all subsequent typika.  Actually, it was a solid basis for creating the Short and Long Rule of Basil of Kaeserea, who especially insisted on manual work, education and personal improvement  of the monks.
          An important contribution in terms of determining the monastic life style gave Theodore Studite, who committed some reforms  concerning the question of hierarchical structure of the monks within the frame of   monastic communities  in a rather delicate period of iconoclastic  confrontation.
         Typikon from the monastery of St.. Virgin Eleusa in Veljusa is also one of the characteristic examples of typika, composed of Manuel abbot in  the same  monastery.
          It is a common impression that the typica represent not only the literary works, but also they are relevant historical sources for reconstructing the monasticism in a wider chronological context.
         In that respect the life according to the typikon represented not only  passively following of  the monastic rules, but it was a life challenge because  to be  a monk means to possess virtue, wisdom and courage and perseverance in monastic asceticism.

 

 

 

 

 

 

 

 

 



Видео содржини

Поуки од Светите Отци

dobrotoljubie

Наука и Култура

Ноември 14, 2023
Tamara.Kotevska

По премиерата на новиот филм „The Walk“ во Њујорк на двојната кандидатка за Оскар - Тамара Котевска

Работејќи од нејзините разговори со Асил и другите деца бегалци, режисерката направи гласовна нарација (испорачана од друга девојка, а не од Асил што ја гледаме на екранот) која е резервна, поетска и застрашувачка. „Треба да најдам место каде што можам да ги…
Октомври 15, 2023

Почнува 8-то издание на „Киненова“

Со проекција на филмот „Зад стоговите сено“ на грчката режисерка Асемина Проедроу и доделување на наградата за особен придонес во филмската уметност на актерот Бранислав Лечиќ денес (13.10.) во Синеплекс со почеток во 20 часот ќе биде отворено 8 издание на…

„ПОЕЗИЈА ОД МАКЕДОНИЈА“ и „Версвил“

Авг 19, 2023 Литература 1238
TVIT762
Реномираното меѓународно списание за поезија „Версвил“, својот најнов број во целост го…

Промоција на Речник на медиумска писменост

Мај 31, 2023 Литература 1562
Ова лексикографско издание е прв сериозен обид за систематизирање на термините коишто се…

Беседи

Митрополит Струмички Наум: Недела на Православието (20.03.2021)

Митрополит Струмички Наум: Недела на Православието (20.03.2021)

 Спознанието на вистината, на лично ниво, не е интелектуално човечко достигнување, туку, пред сè, е Божји дар на просветленост на умот и обожение на личноста; дар Божји кој се добива...

БEСEДА за љубoвта кoн ближнитe

БEСEДА за љубoвта кoн ближнитe

Таму, на нeбoтo, e вистинскoтo Христoвo царствo и вистинскиoт Христoв живoт бeз примeси на грeв и смрт. Нo љубoвта на Синoт Бoжји кoн луѓeтo нашла дeка e пoпoтрeбнo да бидe...

БEСEДА за внатрeшната милoстиња

БEСEДА за внатрeшната милoстиња

Милoстињата штo сe прави oд цeлиoт ум, гo чисти чoвeкoвиoт ум. Сo eдeн збoр внатрeшната милoстиња гo исчистува цeлиoт чoвeк. Акo e милoстињата самo oд рака, таа нe ја чисти...

Месопусна недела: Страшниот суд

Месопусна недела: Страшниот суд

Христијанската љубов е „возможна невозможност“ да се види Христос во секој човек, кој и да е, човекот што Бог, по Својата вечна и тајна промисла, решил да го воведе во...

 Архива: Митрополит Струмички Наум - На Страшниот суд (10.02.2018)

Архива: Митрополит Струмички Наум - На Страшниот суд (10.02.2018)

Што се случува со оние кои Страшниот суд ги затекнува во грев и пад? Тоа што Богочовекот Христос воопшто стапува во дијалог со нив, колку и да звучи тоа страшно...

Митрополит Тимотеј: † БЕСЕДА ВО НЕДЕЛАТА НА ЦАРИНИКОТ И ФАРИСЕЈОТ

Митрополит Тимотеј: † БЕСЕДА ВО НЕДЕЛАТА НА ЦАРИНИКОТ И ФАРИСЕЈОТ

Параболата за цариникот и фарисејот претставува длабоко проникнување во човековата душа, и за нас е многу важно да го задржиме нашето внимание врз ова кажување. Оваа парабола нема во предвид...

Свети Теофан Затворник: Беседа на Сретение Господово

Свети Теофан Затворник: Беседа на Сретение Господово

Каква умилна слика ни претставува Сретението Господово! Старецот Симеон во раце Го држи Младенецот, спроти него – праведниот Јосиф и Пресветата Дева Богородица; во близина – пророчицата Ана, постничка и...

Дејан Трајков: Оддалечување од Христа и од христијанските идеали

Дејан Трајков: Оддалечување од Христа и од христијанските идеали

Современиот човек брза по светските суети, бега од скромниот живот и во празните и лажни авантури бара да ја заборави душевната горчина, која му ја создава свеста за безбожните дела....

Беседа на денешното Евангелие, посветена на Преподобна Ксенија Римјанка

Беседа на денешното Евангелие, посветена на Преподобна Ксенија Римјанка

Да се потсетиме на еден збор што го слушнавме од светиот Апостол, он спомна „посиновување“. Он спомна нешто што е навистина пресвртница во човековиот живот. Во човековиот живот, покрај тоа...

« »

Најново од култура

Православен календар

 

18/04/2024 - четврток

Велигденски пости; (строг пост)

Светите маченици Агатопод и Теодул; Преподобен Марко Трачески; Преподобна Теодора Солунска;

Правила и одредби на Православната Црква за постот
Православен календар за овој месец - МПЦ

Кожувчанка

Молитви кон Пресвета Богородица за секој ден во седмицата

 Радувај се, Ти Која од ангелот ја прими радоста на добрата вест дека Бог Слово ќе прими тело од Тебе! Радувај се оти го носеше Создателот во Твојата утроба! Радувај се Ти Која го роди Бога во тело, Спасителот на светот! Повеќе...

Тропар

Тропар на светиот Методиј Солунски 6 април / 19 април 2024

Тропар на светиот Методиј Солунски 6 април / 19 април 2024

Словото Божјо, слово земно подаде,кое ти Свети епископе Методие во слава Негова го раздаде,а Он Началникот на животот устрои заради...

Тропар на светите Христови маченици Агатопод ѓакон и Теодул чтец 5 април / 18 април 2024

Тропар на светите Христови маченици Агатопод ѓакон и Теодул чтец 5 април / 18 април 2024

Вистина непоколеблива имајќи во срцата вашиАгатоподе и Теодуле,познавте дека земниот живот е суета, сенка и сон,а верата во Љубовта го...

Тропар на светиот Христов преподобен Јосиф химнограф 4 април / 17 април 2024

Тропар на светиот Христов преподобен Јосиф химнограф 4 април / 17 април 2024

Славен и прославен е Господ од целиот род човечки,што изнедри таква фиданка како тебе о, Јосифе,рако продолжена на Духот Свети,поттикнат...

Духовната убавина на Богородица се пројавува и во моментот на Распнувањето на Нејзиниот Син

Тебе, Богородице поборнице – војвотко, ние слугите Твои, откако се избавивме од зло, Ти пееме победни и благодарствени песни. Ти имаш сила непобедна, од секакви опасности ослободи не за да Ти пееме : Радуј се, Невесто Неневесна! Повеќе...

Болестите според светоотечкото учење

Значи, не се надевај на лекарска вештина без благодат и не ја отфрлај своеволно, туку моли Го Бога да ја спознаеш причината за казната, а потоа моли за избавување од немоќта, трпејќи сечење, горење, горчливи лекови и сите лекарски казни Повеќе...

Свети Лука Симтерополски: Архиепископ и хирург

Едноставно е да се претпостави дека професорот – епископ, соединувајќи го во своите раце крстот и скалпелот, ги порази современиците токму со тоа необично соединување на двете разновидни сфери на активност.  Повеќе...

Духовни поуки: „Помоли се за мене“

Со Бога зборувај многу, а со луѓето малку; ако во Божјиот закон се подучуваш - ќе успееш и во едното и во другото. Повеќе...

Живот без стрес

Ако разбереме што се крие зад стресот, ако ја видиме лагата, која што се крие зад него, на крајот ќе увидиме дека не постои причина за да бидеме во стрес.. Повеќе...

Митрополит Струмички Наум - Да пораснеме барем до Стариот Завет

И не само што немаат туку се и очигледна пречка за влез во Царството Небесно, и пречка да се сфати и пренесе неговата идеја и порака. Повеќе...

Епископ Тихон Шевкунов: „НЕСВЕТИ, А СВЕТИ“

Несвети, а свети. Луѓе, кои навидум живееле во нашето секојдневие, се соочувале со проблемите со кои ние се судираме, боледувале од болести од кои ние боледуваме, често осудувани од околината, а сепак, не биле секојдневни. Луѓе, кои не се на иконите, но го предавале животот од иконите во сите нивни дела, зборови, мисли. Луѓе, за кои тишината прозборила дека се свети.  Повеќе...

ГОЛЕМАТА ТАЈНА НА ДИВЕЕВО - Кој ќе доживее, ќе види

Како дополнување на оваа тајна, еве што слушнав од устата на 84-годишната игуманија на манастирот Дивеево, Марија. Бев кај неа во почетокот на 1903 година веднаш по канонизирањето на преподобниот Серафим и заминувањето на царското семејство од Дивеево. Повеќе...

Арх. Калиник Мавролеон: Монологот БОЖЈИ

 

Те гледав кога се разбуди угрово. Чекав да ми кажеш два-три збора, да се заблагодариш за се што ти се случува, да побараш мое мислење за се што треба да правиш денес. Повеќе...

За Моето име

Поуки на грузискиот Старец Гаврил Ургебадзе за последните времиња

 

„Ѓаволот има 666 мрежи. Во времето на антихристот луѓето ќе очекуваат спасение од космосот. Тоа ќе биде и најголемата замка на ѓаволот: човештвот ќе бара помош од вонземјаните, не знаејќи дека тоа се, всушност. – демони.“ Повеќе...

Взбранной Воеводе победительная