логоFacebook  Twitter  YouTube  eMail

Кожувчанка



Денес, во Музејот на град Скопје, Неговото Блаженство Архиепископот Охридски и Македонски г.г. Стефан ја отвори изложбата „Црковната традиција во Скопје и скопско од 4 век до денес“.

 

 СКОПСКАТА МИТРОПОЛИЈА НИЗ ВЕКОВИТЕ

 Слово на Архиепископот г.г. Стефан на отворањето на изложбата Црковната традиција во Скопје и Скопско од IV  век до денес одржано во „Музеј на град Скопје”, на 9 јули 2008 година.

 

Возљубени во Господа,

            Верувам сте согласни дека да се говори за толкувековен период од животот на Скопје, особено за црковната традиција во него и во неговата околина, како што е насловена изложбава – не е ни лесна, ни кратка тема. Скопје и како Скупи бил не само економски и административен, политички и стратешки центар, туку бил и духовен центар. Градот, како и неговата околина, во вековите пред нас, изобилувале со духовност, со сакрални градби и дела, со личности и настани коишто Скопје или Скупи, и Скупи или Скопје, го потврдуваат како вистинска духовна тврдина, како место во кое се раѓале, растеле или со кое, во неговото долго опстојување, владееле истакнати личности.

            Изложбава што е пред нас, иако е само мал дел од богатото духовно наследство на градот на Вардар, претставува прекрасен прилог во одбележувањето на полувековното самостојно делување на МПЦ како возобновена Охридска архиепископија, со одлуката на Црковнонародниот собор во Охрид, одржан од 4-6 октомври 1958 година. Музејот на град Скопје е меѓу првите институции која се сети на овогодишниот јубилеј на нашата Света Црква и која избра вистински начин за да ги посведочи и долгите и длабоките духовни траги на овој дел од македонската земја.

            Инаку, во Македонија за Евангелската вистина се слушнало уште во средината на И век. Во 51 година светиот апостол Павле ги посетил македонските градови Филипи, Солун и Верија и ги формирал првите црковни општини. Во следните години, сè до Миланскиот едикт од 313 година, на нашиве простори, во областа Дарданија и во нашето древно Скупи, христијанизацијата се одвивала под истите услови што важеле како за целиот Источен Илирик, така и за целата Империја. Христијанството не било слободна религија, а христијаните биле прогонувани и измачувани за својата вера во Господа Исуса Христа.

            Со Миланскиот едикт од 313 г., донесен од царот Константин, Христијанството добило слобода, со што се овозможило процесот на покрстување да се одвива со едно забрзано темпо. До крајот на ИВ и В век, Христијанството речиси целосно го потиснало паганството и другите присутни верувања.

            Во тој период, центар и главен град на областа Дарданија било древното Скупи (Скопје). Црковниот живот во овој регион бил солидно организиран, така што веќе во V ек (451 г.) Скупската епархија прераснала во митрополија. Нешто малку подоцна, во Источниот Илирик веќе имало околу 120 епархии. Во тие години, црковните градби во Скупската митрополија главно биле сконцентрирани во три региони: во самиот град, на Скопска Црна Гора и по течението на реката Треска.

            Во архитектурата и живописот, нашите предци го вградувале својот духовен живот, со што се вброиле во најцивилизираните народи на стариот континент. Драгоцен придонес во духовниот живот на Скупската митрополија, во тој период, дале нејзините митрополити: Дакус – учесник на Првиот Вселенски собор 325 г., Паригориј – учесник на соборот во Сердика – Софија 343 г., Јован и др. Духовниот растеж на Скупската митрополија бил прекинат со земјотресот во 518 година.

            Од ВИ век, поконкретно од 535 г., Скупската митрополија влегла во рамките на познатата Архиепископија Јустинијана Прима, чие седиште, исто така, било во скопската котлина. Таквата положба траела сè до крајот на векот – до 602 г. Јустинијана Прима оставила силен духовен печат на нашите простори и подоцна послужила како основа за Охридската Архиепископија.

            Христијанизацијата и утврдувањето на верата во Источниот Илирик, како процес не бил завршена ни во ВИИ век. Тоа траело и во времето на императорите иконоборци, во ВИИИ век, а се потврдува и со мисиите на светите Браќа од Солун, како и со издадениот државен декрет за покрстување на сето население во државата во 864 година. Но и по тој официјален државен акт, христијанизацијата не била целосно завршена. Дури со доаѓањето на светите Климент и Наум во денешна Западна Македонија, кон крајот на IX и почетокот на X век, тој процес на христијанизација конечно бил завршен.

            Со создавањето на Самоиловата држава, во 976 година, Скопската епархија се нашла во рамките на Охридската архиепископија. Меѓу архиепископските столици што се наоѓаат во апсидата од олтарот на соборната црква Св. Ахил, на истоимениот остров во Преспанското езеро, имало и столица за скопскиот владика. Од сочуваните археолошки наоди се гледа дека Црквата во Самоиловата држава развила богат духовен живот, што се одразувало и во Скопската епархија. Меѓутоа, веќе во 1004 година Византија успеала да му го одземе на Самоила градот Скопје, со што и епархијата била ставена под јуриздикција на Цариградската патријаршија и истата не се наоѓа во бројот на епархиите што ѝ припаѓале на Охридската архипископија при пропаѓањето на Самоиловото царство во 1018 година.

            Сепак, уште со Првата повелба што императорот Василиј ИИ ја издал за Охридската архиепископија во 1019 г., Скопската епархија била ставена под јуриздикција на Охрид. Од списокот на местата со кои управувал скопскиот владика се гледа дека епархијата се простирала врз повеќе места на север – односно на Косово. Низ целиот XI и XII век Скопската епархија е под ингеренција на Охридската архиепископија, која е во рамките на Источното Римско Царство, односно Византија, која се простирала сè до Сава и Дунав. Таа се наоѓа и во трите нотиции на епархиите на Охридската архи­епископија од крајот на XI век, а исто така се сретнува во кореспонденцијата и актите на охридскиот архиепископ Теофилакт, од крајот на XI и почетокот на XII век. Тоа е можеби најсјајната епоха на Охридската архиепископија, кога истата претендирала да постане дури и црква од екуменски карактер. Тогаш и духовниот живот во Архиепископијата, па и во Скопската епархија, е со највисок подем. Тоа, веројатно, се должи и на многубројното монаштво кое во тој период бегало од Мала Азија и се доселувало на балканските простори. Од епохата за која станува збор останати ни се манастирските светилишта: Св. Прохор Пчински, Св. Гаврил Лесновски, Св. Јоаким Осоговски и др. Сепак, од тој период, најоригинална сочувана градба, која плени со своето архитектонско решение и со својот живопис, е манастирот Св. Пантејлемон во Горно Нерези, кој датира од 1164 година. Големи светилишта во тој период биле и манастирите: Св. Ѓорѓи на левиот брег на реката Серава, наспроти денешниот Бит Пазар, потоа црквата Св. Богородица Троерачица и Св. Архангел, кои не се сочувани.

            Од крајот на ЏИИ и почетокот на ЏИИИ век, на нашите простори започнуват големи воени судири и политички промени од кои била засегната и Скопската епархија. Така, со создавањето на Второто Бугарско царство во 1185/7 г. Скопската епархија била приклучена кон Трновската црква, што ќе потрае сè до 1207 г., кога севастократорот Стрез успеал да ја врати во составот на Охридската архиепископија. Во периодот 1207-1214 година, таа била под ингеренција на Охридската архиепископија, а во рамките на Стрезовото кнежество. Во понатамошниот тек на XII век, Скопската епархија останала под јурисдикција на Охридската архиепископија, иако политичките господари се менувале: Епирско деспотство, Бугарија, Византија и Србија... Впрочем, XIII век е меѓу најтешките периоди за македонскиот народ, а согласно со тоа и за Скопската епархија.

            Од 1261 година, - со почетокот на обновувањето на Византија, па сè до 80-тите години на тој век, Скопската епархија имала мирен, спокоен и плодотворен живот, кој потсетувал на ЏИ и ЏИИ век.

            Од 1281/82 г. започнале освојувачките походи на српската средовековна држава кон југ. Наскоро биле освоени градовите: Скопје, Куманово, Кратово, Полог и Дебар. Кралот Милутин, иако ги освоил териториите на Скопската, Дебарската и Брегалничката епархија, не ги приклучил кон Српската црква, туку му ги оставил на Охрид, сè до постигнувањето на мировниот договор со Византија, во 1299 година, кога цела Македонија ја добил како мираз со византиската принцеза Симонида. Така, откако Скопската епархија се нашла во рамките на српската држава, некаде по 1347 година, истата била подигната на повисок ранг, веднаш по Пеќ и Охрид.

По помирувањето меѓу Цариградската патријаршија и Пеќката архиепископија во 1375 година, Охридската архиепископија се обидела да ги поврати епархиите што $ припаѓале порано, пред сè Скопската и Горнополошката. Но, по сè изгледа, Скопската епархија останала во рамките на Пеќката архиепископија сè до паѓањето на Скопје под Отоманска власт во 1392 година.  

            Од ХИВ век зачувани се бројни црковни градби, како што се: манастирот „Св. вмч. Димитриј” - Марков манастир кај Сушица, „Св. Архангел Гаврил”, „Св. Богородица”, „Св. Никита”, „Св. Илија” – сите на планината Скопска Црна Гора, потоа, „Св. Богородица”, „Св. Андреј” и „Св. Никола” на реката Треска и др.

            Со паѓањето на Македонија под Отоманска власт, Скопската епархија дошла под ингеренција на Охридската архиепископија и таквата положба се задржала сè до 1557 година, - до обновувањето на Пеќката архиепископија, под чија јуриздикција, со мали исклучоци, останала сè до 1766 година. Од тој период датираат црквите „Св. Ѓорги” – Бањани, „Св. Спас” – с. Добри Дол, „Св. Никола” – с. Радишани, „Успение Богородично” – с. Дивље и др. 

            По укинувањето на Пеќката архиепископија во 1766 г., Скопската митрополија потпаднала под јуриздикција на Цариградската патријаршија.

            Со создавањето, пак, на Егзархијата во февруари 1870 г., по потпишаните истилијами, Скопската епархија влегла во рамките на споменатата црква. Градот Скопје бил изложен на црковно двовластие, но и на активностите на странските црковни и национални пропаганди. Сведоштво за тоа е што при крајот на XIX век српската пропаганда успеала да се избори за митрополитско место во Скопје. Така, Скопската епархија станала центар на борбите на македонската граѓанска класа за црковни и национални права, и за обнова на Охридската архиепископија. Пример за тоа се напорите на митрополитот Теодосиј Гологанов, во 90-тите години на XIX век, за обнова на Охридската архиепископија.

            Во духовниот, како и во економскиот и просветниот живот, XIX век битно се разликувал од претходните периоди. Откако со Ѓулханскиот хатишериф биле добиени дозволи за градба на цркви, за 30–тина години македонскиот народ го направил тоа што не го постигнал можеби ни за четири века пред тоа, кога се изградени соборните цркви скоро во сите македонски градови. Таквата активност се манифестира и во Скопската епархија.

            Неуспехот на Илинденското востание, како и балканските војни 1912/13 г. предизвикале големи промени во животот на македонскиот народ, како на национален, така и на духовен план. За време на Првата светска војна, од октомври 1915 г. па сè до свршетокот на истата на 11. 11. 1918 г., српското владеење било заменето со бугарско.

            Потоа, со создавањето на кралството СХС, Скопската епархија и останатите македонски епархии во Вардарскиот дел, како и Рашкопризренската и босанските епархии, од Цариградската патријаршија, откако биле платени еден и пол милион златници, добиле канонски отпуст за влегување во рамките на Обединетата СПЦ, во чии рамки останале сè до 06. 04. 1941 година.

            Во текот на Втората светска војна (1941/44 г.) Скопската епархија повторно се нашла во рамките на Егзархијата. По ослободувањето и создавањето на Југословенската федерација, односно од 1944 до 1958 година, во Македонија немало висок црковен клир, се разбира, како резултат на политиката на црквите кои владееле со македонските простори. Но, слободата на дел од македонската земја набрзо дало позитивни резултати и на духовен план.

            Во февруари 1945 година, во Скопје се одржал Првиот црковнонароден собор, при што претставници од домородното македонско свештенство и верници-делегати од македонскиот народ, донеле одлуки за формирање на Иницијативен одбор за организирање на МПЦ.

            Во декември 1946 година во Скопје, се одржала Свештеничка конференција која, немајќи друг избор, прифатила српскиот патријарх, покрај СПЦ, да ја претставува и МПЦ, како и тоа дека на чело на МПЦ да стои Архиепископ Охридски и Митрополит Македонски.

            Во 1958 година во Охрид, од 4 - 6 октомври, се одржал Втор црковнонароден собор, кога била донесена Одлука за обнова на Охридската архиепископија и создавање на МПЦ, кога бил избран и првиот Архиепископ, во лицето на блажено­упокоениот архиепископ Доситеј. На тој Собор бил донесен и Уставот на возобновената Охридска архиепископија како МПЦ, според кој градот Скопје станал седиште на МПЦ.

            Еве, токму по повод на тој историски Собор, одбележуваме 50 години, во чие прославување, со оваа прекрасна изложба, учествува и „Музејот на град Скопје”, за што од името на соборјаните од пред половина век и од име на оние кои, со Божја помош, биле градители на славата и чувари на достоинството на древната Охридска архиепископија, а во неа и на Скопската епархија, им благодарам на сите коишто дадоа придонес во подготовката и реализацијата на оваа содржајна изложба.

            На вас присутните, ви благодарам за вниманието и ве повикувам истата да ја разгледаме.   

 известува: проф. Ѓоко Ѓорѓевски

 Извор:МПЦ

Посети:{moshits}

 


dobrotoljubie

Поуки од Светите Отци

Видео содржини

dobrotoljubie

Беседи

Исцеление на демонизираниот човек во Гадара

Исцеление на демонизираниот човек во Гадара

Евангелието е еден вид огледало, во кое се огледуваме себеси, и гледајќи се во него, се дотеруваме внатрешно. Како што секоја куќа има огледало, така треба секоја куќа да има...

Лекот го знаеме, а не го користиме

Лекот го знаеме, а не го користиме

 Посебно, проблемот се состои во тоа што, ако стварноста е сосема поинаква од тоа што ние си мислиме, не се ни запрашуваме за негативните последици од погрешните заклучоци по нашиот...

Александар Несторовски: РАЃАЊЕТО НА СВ. ЈОВАН КРСТИТЕЛ 07.07.2024

Александар Несторовски: РАЃАЊЕТО НА СВ. ЈОВАН КРСТИТЕЛ 07.07.2024

И во нашите животи се случува во некој момент јасно да го слушнеме гласот Божји кој не вика по име и тогаш исполнети со восхит сме спремни на било каков...

Архиепископ Андреј Римаренко: Беседа на Неделата на сите Светии

Архиепископ Андреј Римаренко: Беседа на Неделата на сите Светии

Сите светители кои денес ги славиме го следеле Христовиот пример. И секој од нив, во своето време, во своите животни околности, ја исполнил Божјата заповед за љубовта кон Бога и...

БEСEДА  за патoт на живoтoт и патoт на смртта

БEСEДА за патoт на живoтoт и патoт на смртта

Пoнeкoгаш на чoвeкoт му сe причинува дeка бeзбoжничкиoт пат e прав, бидeјќи глeда дeка бeзбoжникoт сe збoгатува и успeва. O кoга би му сe дoзвoлилo да гo види крајoт на...

Митрополит Струмички Наум:...За контрола и програмирање на умот; и кому, главно, му служи?

Митрополит Струмички Наум:...За контрола и програмирање на умот; и кому, главно, му служи?

Богочовекот Христос ги поучува Своите ученици на кратката молитва: „Господи Исусе Христе, помилуј нè“, како што и секој духовен отец треба да ги подучува своите, т.е. Божјите чеда. Веднаш можеме...

АРХИВА: Митрополит Струмички Наум: Недела на Светите отци на Првиот Вселенски собор (12.06.2021)

АРХИВА: Митрополит Струмички Наум: Недела на Светите отци на Првиот Вселенски собор (12.06.2021)

Да разбереш, односно да сфатиш – во духовно православна смисла, го означува просветлувањето на умот – со дарот на умно-срдечната молитва. Оти, какво е тоа сфаќање и разбирање без просветленост...

БEСEДА  какo мудрoста сe јавува насeкадe

БEСEДА какo мудрoста сe јавува насeкадe

Нo Прeмудрoста Бoжја e најгласна и најјасна вo лицeтo на самиoт Гoспoд Исус Христoс. Вo лицeтo на Гoспoда Исуса Христа прeмудрoста Бoжја сe јавила вo тeлo и сe пoкажала на...

« »

Православен календар

 

30/07/2024 - вторник

+Светата маченичка Марина; Преподобен Леонид Устнедумски;

Правила и одредби на Православната Црква за постот
Православен календар за овој месец - МПЦ

Кожувчанка

Молитви кон Пресвета Богородица за секој ден во седмицата

 Радувај се, Ти Која од ангелот ја прими радоста на добрата вест дека Бог Слово ќе прими тело од Тебе! Радувај се оти го носеше Создателот во Твојата утроба! Радувај се Ти Која го роди Бога во тело, Спасителот на светот! Повеќе...

Тропар

Тропар на св. Христов маченик Емилијан 18 јули / 31 јули 2024

Тропар на св. Христов маченик Емилијан 18 јули / 31 јули 2024

Емилијане свети мачениче,од роб на луѓе слуга Божји постана,од лагата во вистината Мудроста те приведе.Идолите рушејќи ги прво во себе,

Тропар на св. Христова вмч-ца Марина 17 јули / 30 јули 2024

Тропар на св. Христова вмч-ца Марина 17 јули / 30 јули 2024

Како Елена света која по Крстот трагаше –Крст од Небесата за тебе испратен беше,како Јона кој во китова утроба патуваше...

Тропар на св. Христов свешт-мч Атиноген и неговите десет ученици 16 јули / 29 јули 2024

Тропар на св. Христов свешт-мч Атиноген и неговите десет ученици 16 јули / 29 јули 2024

Нема ученик поголем од својот учител,но радоста учителска е потполна кога ученикот го продолжи делото, Христе Боже наш, Атиноген свети...

Духовната убавина на Богородица се пројавува и во моментот на Распнувањето на Нејзиниот Син

Тебе, Богородице поборнице – војвотко, ние слугите Твои, откако се избавивме од зло, Ти пееме победни и благодарствени песни. Ти имаш сила непобедна, од секакви опасности ослободи не за да Ти пееме : Радуј се, Невесто Неневесна! Повеќе...

Болестите според светоотечкото учење

Значи, не се надевај на лекарска вештина без благодат и не ја отфрлај своеволно, туку моли Го Бога да ја спознаеш причината за казната, а потоа моли за избавување од немоќта, трпејќи сечење, горење, горчливи лекови и сите лекарски казни Повеќе...

Свети Лука Симтерополски: Архиепископ и хирург

Едноставно е да се претпостави дека професорот – епископ, соединувајќи го во своите раце крстот и скалпелот, ги порази современиците токму со тоа необично соединување на двете разновидни сфери на активност.  Повеќе...

Духовни поуки: „Помоли се за мене“

Со Бога зборувај многу, а со луѓето малку; ако во Божјиот закон се подучуваш - ќе успееш и во едното и во другото. Повеќе...

Живот без стрес

Ако разбереме што се крие зад стресот, ако ја видиме лагата, која што се крие зад него, на крајот ќе увидиме дека не постои причина за да бидеме во стрес.. Повеќе...

Митрополит Струмички Наум - Да пораснеме барем до Стариот Завет

И не само што немаат туку се и очигледна пречка за влез во Царството Небесно, и пречка да се сфати и пренесе неговата идеја и порака. Повеќе...

Епископ Тихон Шевкунов: „НЕСВЕТИ, А СВЕТИ“

Несвети, а свети. Луѓе, кои навидум живееле во нашето секојдневие, се соочувале со проблемите со кои ние се судираме, боледувале од болести од кои ние боледуваме, често осудувани од околината, а сепак, не биле секојдневни. Луѓе, кои не се на иконите, но го предавале животот од иконите во сите нивни дела, зборови, мисли. Луѓе, за кои тишината прозборила дека се свети.  Повеќе...

ГОЛЕМАТА ТАЈНА НА ДИВЕЕВО - Кој ќе доживее, ќе види

Како дополнување на оваа тајна, еве што слушнав од устата на 84-годишната игуманија на манастирот Дивеево, Марија. Бев кај неа во почетокот на 1903 година веднаш по канонизирањето на преподобниот Серафим и заминувањето на царското семејство од Дивеево. Повеќе...

Арх. Калиник Мавролеон: Монологот БОЖЈИ

 

Те гледав кога се разбуди угрово. Чекав да ми кажеш два-три збора, да се заблагодариш за се што ти се случува, да побараш мое мислење за се што треба да правиш денес. Повеќе...

За Моето име

Поуки на грузискиот Старец Гаврил Ургебадзе за последните времиња

 

„Ѓаволот има 666 мрежи. Во времето на антихристот луѓето ќе очекуваат спасение од космосот. Тоа ќе биде и најголемата замка на ѓаволот: човештвот ќе бара помош од вонземјаните, не знаејќи дека тоа се, всушност. – демони.“ Повеќе...

Взбранной Воеводе победительная