логоFacebook  Twitter  YouTube  eMail

Кожувчанка

  Crkvi.krstovi.jpg

ПАСИВЕН АТЕИЗАМ – Опасност за Црквата
In Патрологија, Православие, Православна светлина, Современи искушенија on Јануари 3, 2013 at 6:24 pm

Ереј Бобан Миленковиќ

Поимот пасивен атеизам во себе го сокрива парадоксот на секојдневното живеење кај повеќето формални верници. На прв поглед колку и да е нелогичен и незабележлив, непостоечки, пасивниот атеизам во стварност претставува појава толку забележлива, што ние свештениците како проблем во својата апостолска служба и не го забележуваме, бидејќи од сите страни нè опкружува исто како и воздухот.
Поедноставно кажано, на поимот пасивен атеизам, кога станува збор за формата на верниот народ, најдобро му одговара изразот суштинска незаинтересираност за верата и вистинска оттуѓеност на верниот народ од соборниот, подвижничко-литургиски начин на живот во Црквата.
Најголемиот дел од верниот народ својот живот во Црквата го засновува и исполнува на ниво на фолклорно-историски однос во кој доволно е да се знае домашната слава која ја славеле нашите дедовци, кога е првата недела на постот кога „треба“ да не се јаде мрсна храна, за да можеш да се причестиш – „бидејќи така треба“. Потоа доволно е по истиот тој принцип да се знае кога е Божиќ, Велики Петок, Велигден со сите пропратни народни обичаи. Неопходно е панатаму да се обрати внимание и на деновите кога се слават големите празници и слави. Набљудувано низ призмата на фолклорно-историскиот однос кон верата, исто така и сите молитви, како и самата Света Причест, се сфаќаат, иако најсвети, како народни обичаи, народна традиција. Празниците стануваат изговори за световни празнувања и веселби, без желба подлабоко да се навлезе во нивната спасителна смисла, и низ нив, молитвено соживување со Христос Богочовекот, Кој е темел на сè.
Постот кај еден дел од народот не е сфатен како време на покајание, туку како форма за одржување на телесното здравје, како диета, на чијшто крај стои Причеста како гест на добрата човекова волја кон Бога. Само во траги може да се најде свест дека кршењето на постот е грев, и тоа само за прашањето за прекршување на постот пред Причест. Нема желба да се истрае во преумувањето, туку само се задоволува формата заради оправдување на веселбите без Бога. Не толку одамна во поголемиот број случаи свадбената веселба, бивала заради венчавката, сега е обратно, па венчавката е само убав украс на семејната веселба. Украс кој по силата на обичаите мора да се испочитува. Така е и кај добриот дел на крштевки, опела, парастоси, и домашни слави. Формата на обичаите и законите е задоволена, така што многумина од нас свештениците, воодушевени од надворешниот сјај на транспарентната побожност, во поголемиот број случаи доцна го забележуваме она што се крие зад побожната маска која ни се прикажува.
Ни се случува во Црквата да венчаме пагани и за луѓе потполно туѓи од благодатта на Светиот Дух и заедницата на Светиите да пееме „Со Светиите упокој ги…“ Тоа е оттука што животот во Црквата се сфаќа и доживува како нешто што може да биде остварено во потполност и без вистинска вера во Христос Богочовекот и Црквата како Негов Богочовечки организам.
Нашето време е време на сеопшта секуларизација. Таа не може да се сведе на теориски „прогон“ на Бога на небото, како што многумина денес учат, таа се состои во отпаѓање од духовно-терапевтскиот метод на Црквата, односно од искуството на очистувањето, просветлувањето на умот и обожението како степени на духовниот живот. На тој начин формално верните пасивни атеисти, себеси си ја одземаат можноста за избавување од гревот и смртта, бидејќи се сведуваат на границите на времето и просторот без Христос Кој единствениот ја победи смртта.
Во нам современиот свет, кога се говори за обожение на човекот и неговото живеење, тогаш обожението се сфаќа како соединување и заедница со Христос, но во една сосема апстрактна смисла. Меѓутоа, никој не може да здобие заедница со Христос, без аскетски живот, кој навистина е живот на очистување, просветлување и обожение.
Имајќи го предвид погоре кажаното, доаѓаме до еден болен, но точен заклучок. Просто ни се наметнува фактот дека во Црквата, Богочовечкиот организам кој во светот го објавува Христос Спасителот, кој осмислува сè видливо и невидливо, во голема мера е занемаренa внатрешнатa мисионерскa дејност.
Очигледната незаинтересираност на верниците за подлабоко запознавање на православната вера во голема мера има корени во недостигот на волја кај свештениците со свој личен пример да им покажат како е можно сега и во овие услови да се живее целосен христијански живот. Наместо да бидеме град кој стои на гората, ние духовните пастири повеќе потсетуваме на сол која станала блуткава и се изедначила со сивилото на секојдневието. Формалното извршување на богослужбата, без чувството за нејзината светост, со многу скратување и прескокнување на молитви, нас свештениците со верниот народ наместо да нè води кон молитвено соживување со Христос и сите светии, нè води во прелест, во која таканареченото богослужење се претвора со демонослужење. Тоа е така затоа што нема чувства, а понекогаш, се плашам, и вера дека Христос е тука со нас и до нас. Многу често потребите на верниците како што се крштевањето, венчавањето, опелата и др. од страна на свештенството се објавуваат и доживуваат како магиски чин, со кој се исполнува формата неопходна за автоматско делување на благодатта врз човекот, а свештеникот за тоа добива материјална исплата. Благодатта, која е неразделна од секоја богослужба, останува затрупана со народни, а често и нехристијански обичаи и ритуали, бидејќи со неа не содејствува и свештеничката поука и објаснување кое ја просветлува темнината на незнаењето кај верниците. Наместо на секое место и во секој миг народот да го воздигаме кон Христа, неретко молчејќи стапуваме со она што народната душа по инерција го прави, барајќи Го Бога.
Зборовите од проповедта во Црква често пати, ако воопшто има проповед, ни звучат празни и личат на „губење време“, бидејќи не се проследени од пример со личниот живот. Не може верниот народ да се излечи од суеверието, а при тоа по налог на бајачите да им се читаат во црква непостоечки молитви на верниците кои ги бараат. Како е можно да се укажува за светост на бракот доколку во приватниот живот се одобрува и афирмира предбрачниот и вонбрачен заеднички живот на мажот и жената?
Очигледна е незаинтересираноста на дел од свештенството за градење и одржување на подлабок духовен однос со парохјаните преку светите тајни исповед и духовен отец. Како да го забораваме фактот дека пред Христа Богочовекот ќе дадеме одговор за доверената душа.
Основниот позив на покајание, меѓусебната љубов и простувањето многу ретко можат да се чујат во нашите говори по нашите цркви и на друго место каде што ние како свештеници треба да бидеме. Тоа и не е чудно, бидејќи и помеѓу нас свештениците светата тајна покајание и меѓусебен соживот во љубовта Христова е малку застапена, како и послушноста кон духовниот отец, ако го имаме па макар и формално. Светата тајна исповед претворена е во нешто резервирано за оние кои не можат да умрат бидејќи се многу грешни или пак за оние кои немаат попаметна работа. Исто е и со Светата Причест, која од една страна строго се врзува за одредени денови кога е „единствено дозволена“, а од друга страна постои сфаќање според кое може да се причестува секој кога сака без оглед на соблазната кај другите или обратно. Си дозволуваме луксуз верниците да ни се делат на Павлови, Аполосови или Петрови заборавајќи дека Христос по благоволието на Отецот и силата на Духот е единствениот Животодавец за покајаните човечки души. Како да не постои вистинска желба верниците да ги приведеме кон Христа и како благодатта на свештенството да ни е наметнато бреме кое е тешко да се носи. И навистина е тешко, не затоа што Христовиот товар не е лесен, туку затоа што не го сакаме најнапред Царство Небесно, па се друго да ни се придодаде. Најчесто го правиме спротивното, но Бог е милостив и долго трпи, не сакајќи со сила да нè приведе кон Себеси, без разлика што понекогаш излегува дека човекот живее само за леб; а не живее само за леб.
Искушенијата во секојдневниот живот се големи и од сите страни налетуваат и нè вплеткуваат нас свештениците во подвижничко-литургиското сведочење на Христа. Демонот ни нуди илјада изговори и оправдувања за нашата малодушност, за натрупувањето на земските блага, за меѓусебните конфликти. Меѓутоа, не е неопходно само да се верува во Бог, туку и да Му веруваме на Бога дека е секогаш со нас, токму како што тоа го правеле и апостолите и Светите Отци, бидејќи иста е благодатта на нас, како и непријателот пред нас. Непријателот е победен и немоќен, доколку ние сме моќни во верата Христова. По зборовите на Свети Симеон Нов Богослов, најголем еретик е оној што говори дека не е можно да се живее животот на Светите Отци и во ова време имајќи го при тоа во вид стварното и постојано Христово присуство и дејство со нас во сите денови до крајот на светот.
Дали сме со Христос или надвор од Него тоа зависи од нас, исто како што од нас зависи и нашето определување дали ќе бидеме и дали ќе останеме борци за полнотата на растот на човекот во Христа, или себеси ќе се претвориме во агрегати на пасивност и мртвила на формите и обичаите. Самата форма без суштинско проникнување во причините за постоењето на човекот и светот не претставуваат ништо. За да ја поминеме длабочината на рајската состојба, да го надминеме мигот на самото создавање на светот и човекот, и како слободни богови по благодатта Христова да застанеме пред престолот на нашиот Отец водени од Светиот Дух на Господ Животодавецот, неопходно е со својот подвиг, со своите зборови и дела, да ги престигнеме крилјата и гласот на ангелите во славењето на Господа. Само на тој начин ќе можеме да бидеме малку помали од ангелите со слава и чест овенчани. Свештеникот во овој свет не е градител и утврдител на светското, туку рушител и уништувач на светот без Бога со сето оружје на љубовта Христова која ја поседува Добриот Пастир заради сите и за сите нас.
Само покајанието внатре во Црквата, но првин кај нас свештениците, може од Црквата да ја протера пасивноста и незаинтересираноста за спасението од гревот и смртта; друг пат, освен патот кон смртта заради гревот и гордата себезадоволност нема за нас, ако не сме подготвени самите себеси и едни на другите, со сите светии, на Христа Бога да се предадеме.

Превод од српски јазик:

Јаков Илкоски, дипл. инженер по Биологија

 
Православна светлина бр. 24

Преземено од:

Ортодоксија и отопраксија

Друго:

 „Библијата и христијанските вредности во современиот живот на младиот човек“


dobrotoljubie

Поуки од Светите Отци

Видео содржини

dobrotoljubie

Беседи

 Игумен Фотиј Беровски: Ангелите

Игумен Фотиј Беровски: Ангелите

  Ангелите ги славиме,се присетуваме на нив, ги повикуваме на помош, но тоа што човекот го добил како достоинство и неговиот удел кај Бога е многу поголем од оној на...

Исцеление на демонизираниот човек во Гадара

Исцеление на демонизираниот човек во Гадара

Евангелието е еден вид огледало, во кое се огледуваме себеси, и гледајќи се во него, се дотеруваме внатрешно. Како што секоја куќа има огледало, така треба секоја куќа да има...

Лекот го знаеме, а не го користиме

Лекот го знаеме, а не го користиме

 Посебно, проблемот се состои во тоа што, ако стварноста е сосема поинаква од тоа што ние си мислиме, не се ни запрашуваме за негативните последици од погрешните заклучоци по нашиот...

Александар Несторовски: РАЃАЊЕТО НА СВ. ЈОВАН КРСТИТЕЛ 07.07.2024

Александар Несторовски: РАЃАЊЕТО НА СВ. ЈОВАН КРСТИТЕЛ 07.07.2024

И во нашите животи се случува во некој момент јасно да го слушнеме гласот Божји кој не вика по име и тогаш исполнети со восхит сме спремни на било каков...

Архиепископ Андреј Римаренко: Беседа на Неделата на сите Светии

Архиепископ Андреј Римаренко: Беседа на Неделата на сите Светии

Сите светители кои денес ги славиме го следеле Христовиот пример. И секој од нив, во своето време, во своите животни околности, ја исполнил Божјата заповед за љубовта кон Бога и...

БEСEДА  за патoт на живoтoт и патoт на смртта

БEСEДА за патoт на живoтoт и патoт на смртта

Пoнeкoгаш на чoвeкoт му сe причинува дeка бeзбoжничкиoт пат e прав, бидeјќи глeда дeка бeзбoжникoт сe збoгатува и успeва. O кoга би му сe дoзвoлилo да гo види крајoт на...

Митрополит Струмички Наум:...За контрола и програмирање на умот; и кому, главно, му служи?

Митрополит Струмички Наум:...За контрола и програмирање на умот; и кому, главно, му служи?

Богочовекот Христос ги поучува Своите ученици на кратката молитва: „Господи Исусе Христе, помилуј нè“, како што и секој духовен отец треба да ги подучува своите, т.е. Божјите чеда. Веднаш можеме...

АРХИВА: Митрополит Струмички Наум: Недела на Светите отци на Првиот Вселенски собор (12.06.2021)

АРХИВА: Митрополит Струмички Наум: Недела на Светите отци на Првиот Вселенски собор (12.06.2021)

Да разбереш, односно да сфатиш – во духовно православна смисла, го означува просветлувањето на умот – со дарот на умно-срдечната молитва. Оти, какво е тоа сфаќање и разбирање без просветленост...

« »

Православен календар

 

03/07/2024 - сабота

Светиот пророк Езекил; Преподобните Симеон и Јован;

Правила и одредби на Православната Црква за постот
Православен календар за овој месец - МПЦ

Кожувчанка

Молитви кон Пресвета Богородица за секој ден во седмицата

 Радувај се, Ти Која од ангелот ја прими радоста на добрата вест дека Бог Слово ќе прими тело од Тебе! Радувај се оти го носеше Создателот во Твојата утроба! Радувај се Ти Која го роди Бога во тело, Спасителот на светот! Повеќе...

Тропар

Тропар на светата Марија Магдалина 22 јули / 4 август 2024

Тропар на светата Марија Магдалина 22 јули / 4 август 2024

Христос, Кој поради насОд Дева се роди,го следеше чесна Марие Магдалино,чувајќи ги Неговите заповеди и закони:затоа денес го празнуваме  

Тропар на св. Божји пророк Езекил 21 јули / 3 август 2024

Тропар на св. Божји пророк Езекил 21 јули / 3 август 2024

Свет е нашиот Бог,да се исполни целото небо и земја со Неговата слава,повикуваше о ти Езекиле Божји помазаниче и пророче,мачениче...

Тропар на св. пророк Христов ИЛИЈА 20 јули / 2 август 2024

Тропар на св. пророк Христов ИЛИЈА 20 јули / 2 август 2024

Ангел во тело, столб на пророците,втор претеча на Христовото доаѓање, - Илија славен,откако одозгора му испрати благодат на Елисеј,овој болести...

Духовната убавина на Богородица се пројавува и во моментот на Распнувањето на Нејзиниот Син

Тебе, Богородице поборнице – војвотко, ние слугите Твои, откако се избавивме од зло, Ти пееме победни и благодарствени песни. Ти имаш сила непобедна, од секакви опасности ослободи не за да Ти пееме : Радуј се, Невесто Неневесна! Повеќе...

Болестите според светоотечкото учење

Значи, не се надевај на лекарска вештина без благодат и не ја отфрлај своеволно, туку моли Го Бога да ја спознаеш причината за казната, а потоа моли за избавување од немоќта, трпејќи сечење, горење, горчливи лекови и сите лекарски казни Повеќе...

Свети Лука Симтерополски: Архиепископ и хирург

Едноставно е да се претпостави дека професорот – епископ, соединувајќи го во своите раце крстот и скалпелот, ги порази современиците токму со тоа необично соединување на двете разновидни сфери на активност.  Повеќе...

Духовни поуки: „Помоли се за мене“

Со Бога зборувај многу, а со луѓето малку; ако во Божјиот закон се подучуваш - ќе успееш и во едното и во другото. Повеќе...

Живот без стрес

Ако разбереме што се крие зад стресот, ако ја видиме лагата, која што се крие зад него, на крајот ќе увидиме дека не постои причина за да бидеме во стрес.. Повеќе...

Митрополит Струмички Наум - Да пораснеме барем до Стариот Завет

И не само што немаат туку се и очигледна пречка за влез во Царството Небесно, и пречка да се сфати и пренесе неговата идеја и порака. Повеќе...

Епископ Тихон Шевкунов: „НЕСВЕТИ, А СВЕТИ“

Несвети, а свети. Луѓе, кои навидум живееле во нашето секојдневие, се соочувале со проблемите со кои ние се судираме, боледувале од болести од кои ние боледуваме, често осудувани од околината, а сепак, не биле секојдневни. Луѓе, кои не се на иконите, но го предавале животот од иконите во сите нивни дела, зборови, мисли. Луѓе, за кои тишината прозборила дека се свети.  Повеќе...

ГОЛЕМАТА ТАЈНА НА ДИВЕЕВО - Кој ќе доживее, ќе види

Како дополнување на оваа тајна, еве што слушнав од устата на 84-годишната игуманија на манастирот Дивеево, Марија. Бев кај неа во почетокот на 1903 година веднаш по канонизирањето на преподобниот Серафим и заминувањето на царското семејство од Дивеево. Повеќе...

Арх. Калиник Мавролеон: Монологот БОЖЈИ

 

Те гледав кога се разбуди угрово. Чекав да ми кажеш два-три збора, да се заблагодариш за се што ти се случува, да побараш мое мислење за се што треба да правиш денес. Повеќе...

За Моето име

Поуки на грузискиот Старец Гаврил Ургебадзе за последните времиња

 

„Ѓаволот има 666 мрежи. Во времето на антихристот луѓето ќе очекуваат спасение од космосот. Тоа ќе биде и најголемата замка на ѓаволот: човештвот ќе бара помош од вонземјаните, не знаејќи дека тоа се, всушност. – демони.“ Повеќе...

Взбранной Воеводе победительная