логоFacebook  Twitter  YouTube  eMail

Кожувчанка

 


IMGP3297

Недела на свети Григориј Палама
Во втората Недела од Великиот Пост (31.03.2013 г.), кога го славиме споменот на свети Григориј Палама, во црквата на свети Никола во Куманово, Епископот Лешочки г. д-р Јосиф, отслужи Света Василиева Литургија. На Светата Литургија, верниот народ се причести со Светите Христови Тајни.

  
  
   IMGP3175 IMGP3197 IMGP3227
  
  IMGP3229 IMGP3242  IMGP3264

Во името на Отецот и Синот и Светиот Дух.

IMGP3285
Во втората недела од Великиот пост, светата Црква го слави споменот на свети Григориј Палама, еден од врвните богослови од периодот на доцната Византија, чие дело слободно можеме да речеме дека претставува врв на развојот на православната мисла.

Учењето на светителите, не е апстрактно, туку е опитно. Светителите говорат врз основа на својот личен опит. Откако својот ум, ќе го ослободат од робувањето на разумот, страстите и условите на окружувањето, умот станува просветлен од божествената благодат и воден кон созерцание на Бога, и на тој начин, светителите стануваат потврдени како вистински учители. Тие говореле за Бога бидејќи здобивале созерцание на Бога.

Свети Григориј Палама спаѓа токму во оваа категорија. Неговото учење се надоврзува на православното предание, а тоа е исихастичкиот начин на живот. Богословските идеи на свети Григориј Палама имаат исклучително значење во историјата на Православната Црква.

Целиот свој живот, Палама го посветил на богословската вистина фокусирана во една точка: живиот Бог е достапен на човекот, бидејќи Тој го споделил својот живот со човечкиот род.

Возљубени во Господа, свети Григориј се родил 1296 година во Константинопол, во благородно семејство блиско на дворот на царот Андроник II. Тој останал без татко на седум годишна возраст, а своето образование го продолжил на државен трошок. Детално ја проучувал Аристотеловата Логика, што било вообичаено за византиското образование. На дваесет годишна возраст го прифатил монашкиот подвиг и заминал на Света Гора, неговиот пример го следеле и неговата мајка, двајцата браќа и двете сестри.

Свети Григориј на Атон живеел во братството на манастирот Голема Лавра, а извесен период се подвизувал како еремит во скитот Глосиа. Во 1325 година поради турските напади со неколку други монаси се засолнил во Солун, а во 1331 година повторно се вратил на Атон, и продолжил да се подвизува во келијата на свети Сава во близина на манастирот во кој претходно живеел. Од 1335 до 1336 бил и игумен на Есфигменскиот манастир.

Свети Григориј Палама во 1347 е избран за архиепископ Солунски. Се упокоил на 14 ноември 1359 година, а во 1368, со одлука на Синодот на Константинопол со кој претседавал патријархот Филотел, бил прогласен за светител. Неговото нетрулежно тело денес се наоѓа во митрополиската црква во Солун која го носи неговото име.

Возљубени во Господа, мистиката на исихазмот актуелизира длабоки и суштествени богословски прашања. Во исихазмот се остварува личната средба на човекот и Бог. Токму оваа средба на секоја поединечна конкретна личност со единиот Бог, отвара суштествени прашања како што се: 1) Постои ли можност од познание и пристап кон Бог? 2)Дали човекот има потенцијали за обожување? 3)Која е целта на човековото егзистирање?

Свети Григориј Палама сите овие прашања ги анализирал со потенцирањето на разликата помеѓу Божјата суштина и Божјите енергии, така тој го решил проблемот на неспознатливоста и спознатливоста во Бога. Бог е целосно непристапен кога станува збор за суштината, но целосно му се открива на човекот преку Своите енергии. Меѓутоа како што истакнува Палама, Божјата неспознатливост не значи агностицизам, или ускратување да се спознае Бог, туку претставува претходен чекор кон промена на умот, која ќе ни овозможи да го достигнеме созерцанието на Бог.

Вистинското познание на Бог е можно и подразбира преобразување на човекот. Со ваквиот приод кон проблемот на искуството на Бог, се отвора антрополошката перспектива во богословието на свети Григориј Палама.

Драги браќа и сестри, човекот е способен да ја надмине својата сопствена природа, и бидејќи е создаден според Божјиот лик, поседува орган за набљудување кој не е од овој свет. Ваквата способност на човекот подразбира отвореност на човекот, кога под дејство на слободата, личноста ги сака другите и Бог, и ги познава во љубовта.

Вистинската заедница со Бог, за Палама претставува суштина на христијанската вера. Таа заедница е можна бидејќи Бог станал човек, за човекот да може да се обожи. Така заедништвото со Бога во Христа, е реално и непосредно.

Возљубени во Господа, според учењето на Палама, Бог не е нешто што може да се достигне со разумната способност на човекот. Тој е источник и првообраз на вистинската красота, и како Таков, му се открива на светот во нетлената светлина на Својата Божествена Слава. Палама, го истакнува учеството на целиот човек во актот на познание на Бога и соединување со Него.

Сите аскетско-богословски прашања кои потекнуваат од проблемот на заедницата на човекот со Бог, свети Григориј Палама ги поставува во една нова проблемска целина. Првиот степен во духовното растење е токму очистувањето на срцето. А аскетско-исихастичкиот подвиг е единствениот пат за човекот да ја достигне таа состојба на очистување од сите лоши страсти кои навлегле во човековото срце.

Основата на учењето на свети Григориј Палама, е во учењето за можноста човекот да стане личност уште овде на земјата. Неговата теорија на личноста е детерминирана од: христијанското поимање на феноменот на обожувањето, Божествената неспознатливост и спознатливост, создавањето на човекот според образ и подобие на Бога како и од мистичното единство со Бога во исихазмот.

Драги браќа и сести, Свети Григориј Палама, јасно сведочи за обожувањето како конечна цел на човековото суштество во неговото целосно душевно и телесно единство. Тој учи за човековата предназначеност кон обожувањето: човечкото создание пред сите било создадено според образот Божји; во него била многу истакната блискоста Божја, со што и станало возможно да се соедини со Него (Бога) во една ипостас. Според Палама, обожувањето не е идеја, не е теорија, не е догма, туку пред сѐ и над сѐ факт на внатрешниот живот.

Целата концепција на човекот во православниот синергизам се јавува како бескомпромисно утврдување на важноста и достоинството на човековата личност. Нам ни е дадена можноста од непосредно единство со Бога… Кога ќе се јави Благодатта, таа неограничена од било што, делува без посредници истакнува Палама. Благодатта на обожувањето според Палама е дар кој му е даден на секој христијанин.

Реалното соединување со Бога, на човекот му се дава на секоја света Литургија, и со самата таа можност за обожување уште за време на животот, човекот личност, кој се уподобил на Бога, го живее царството Божјо уште на земјата и тој ја достигнал вечноста.

Свети оче Григорие, моли го Бога за нас!

 IMGP3306

Повеќе


dobrotoljubie

Поуки од Светите Отци

Видео содржини

dobrotoljubie

Беседи

Митрополит Струмички Наум: Кажи само збор (17.07.2021)

Митрополит Струмички Наум: Кажи само збор (17.07.2021)

Божји збор, Литургиски збор, збор во сила, соодветно, има веќе и оној што го просветлува својот ум преку дарот на умно-срдечната молитва; оној чиј ум невидливо богослужи пред олтарот на...

Архиепископ Антинојски Пантелејмон: За љубовта

Архиепископ Антинојски Пантелејмон: За љубовта

 Ако на пример, ние не ги надминеме границите на секојдневнието, ако не ги надминеме своите слабости, тогаш на кој начин нашата христијанска љубов се разликува од другите? Ако ги љубиме...

Старец Георгиј Капсанис - ЗНАЧЕЊЕТО НА БОЛКАТА ВО НАШИОТ ЖИВОТ

Старец Георгиј Капсанис - ЗНАЧЕЊЕТО НА БОЛКАТА ВО НАШИОТ ЖИВОТ

Во оваа нова состојба се чини дека смртта и болката имаат позитивно значење, како другата кожна облека со која Бог ги облекол Адам и Ева кога го напуштиле рајот за...

Вознесение во Христос или идолопоклоничко превознесување

Вознесение во Христос или идолопоклоничко превознесување

  Луѓето тежнеат кон правење идоли. Идол е сѐ она што човекот го става на прво место во своето срце, наместо Бог и наместо духовното растење во Бог. Луѓето сакаат...

Св. Климент Охридски: Поука на вознесение на Господ наш Исус Христос

Св. Климент Охридски: Поука на вознесение на Господ наш Исус Христос

Поради тоа, браќа, бидејќи нè очекува бесконечна мака, да се потрудиме преку подвиг да ја избегнеме, со милостина да го пречекаме бедниот и да го угостиме, примајќи го туѓинецот, гладниот...

 Митрополит Струмички Наум: Недела на слепородениот

Митрополит Струмички Наум: Недела на слепородениот

Се случија две средби помеѓу слепородениот и Христос: првата додека уште беше слеп; и втората, откако прогледа и откако Го оправда Христос пред фарисеите. И фарисеите двапати се сретнаа со...

Митрополит Струмички Наум: „Литургијата и на почетокот била Тајна Вечера, а не јавен доручек.“

Митрополит Струмички Наум: „Литургијата и на почетокот била Тајна Вечера, а не јавен доручек.“

       Така, како што веќе напишав: ниту почетокот, ниту крајот на начинот на служењето на Светата Литургија се и ќе бидат исти со денешниот – ниту некој Собор ја прогласил за...

Отец Гаврил-Беседа за Св.Методиј и Св.Кирил

Отец Гаврил-Беседа за Св.Методиј и Св.Кирил

Тогаш сфатил дека не треба да се врзува за ништо световно, и дека треба да живее единствено за Царството Небесно, односно за Бога. И навистина се оддал на богоугоден живот,...

« »

Православен календар

 

18/07/2025 - петок

Св. Андреј, архиепископ Критски; Св. Марта; Преп. Андреј Рубљов ; Светото царско семејство Романови ;

Правила и одредби на Православната Црква за постот
Православен календар за овој месец - МПЦ

Кожувчанка

Молитви кон Пресвета Богородица за секој ден во седмицата

 Радувај се, Ти Која од ангелот ја прими радоста на добрата вест дека Бог Слово ќе прими тело од Тебе! Радувај се оти го носеше Создателот во Твојата утроба! Радувај се Ти Која го роди Бога во тело, Спасителот на светот! Повеќе...

Тропар

Тропар на св. Христов маченик Јакинт  16 јули/3 јули / 2025

Тропар на св. Христов маченик Јакинт 16 јули/3 јули / 2025

Мачениче Христов, свети Јакинте,земната храна со небесната си ја заменил,на Бога послужувајќи, срцето твое дел на Светиот Дух постана,тебе кого...

Тропар за чесната риза на Пресвета Богородица во Влахерна 15 јули/2 јули  2025

Тропар за чесната риза на Пресвета Богородица во Влахерна 15 јули/2 јули 2025

Богородице Приснодево, заштито на луѓето,ризата и појасот на Твоето пречисто телоси го дарила на твојот град како моќна ограда,останувајќи нетлена...

Духовната убавина на Богородица се пројавува и во моментот на Распнувањето на Нејзиниот Син

Тебе, Богородице поборнице – војвотко, ние слугите Твои, откако се избавивме од зло, Ти пееме победни и благодарствени песни. Ти имаш сила непобедна, од секакви опасности ослободи не за да Ти пееме : Радуј се, Невесто Неневесна! Повеќе...

Болестите според светоотечкото учење

Значи, не се надевај на лекарска вештина без благодат и не ја отфрлај своеволно, туку моли Го Бога да ја спознаеш причината за казната, а потоа моли за избавување од немоќта, трпејќи сечење, горење, горчливи лекови и сите лекарски казни Повеќе...

Свети Лука Симтерополски: Архиепископ и хирург

Едноставно е да се претпостави дека професорот – епископ, соединувајќи го во своите раце крстот и скалпелот, ги порази современиците токму со тоа необично соединување на двете разновидни сфери на активност.  Повеќе...

Духовни поуки: „Помоли се за мене“

Со Бога зборувај многу, а со луѓето малку; ако во Божјиот закон се подучуваш - ќе успееш и во едното и во другото. Повеќе...

Живот без стрес

Ако разбереме што се крие зад стресот, ако ја видиме лагата, која што се крие зад него, на крајот ќе увидиме дека не постои причина за да бидеме во стрес.. Повеќе...

Митрополит Струмички Наум - Да пораснеме барем до Стариот Завет

И не само што немаат туку се и очигледна пречка за влез во Царството Небесно, и пречка да се сфати и пренесе неговата идеја и порака. Повеќе...

Епископ Тихон Шевкунов: „НЕСВЕТИ, А СВЕТИ“

Несвети, а свети. Луѓе, кои навидум живееле во нашето секојдневие, се соочувале со проблемите со кои ние се судираме, боледувале од болести од кои ние боледуваме, често осудувани од околината, а сепак, не биле секојдневни. Луѓе, кои не се на иконите, но го предавале животот од иконите во сите нивни дела, зборови, мисли. Луѓе, за кои тишината прозборила дека се свети.  Повеќе...

ГОЛЕМАТА ТАЈНА НА ДИВЕЕВО - Кој ќе доживее, ќе види

Како дополнување на оваа тајна, еве што слушнав од устата на 84-годишната игуманија на манастирот Дивеево, Марија. Бев кај неа во почетокот на 1903 година веднаш по канонизирањето на преподобниот Серафим и заминувањето на царското семејство од Дивеево. Повеќе...

Арх. Калиник Мавролеон: Монологот БОЖЈИ

 

Те гледав кога се разбуди угрово. Чекав да ми кажеш два-три збора, да се заблагодариш за се што ти се случува, да побараш мое мислење за се што треба да правиш денес. Повеќе...

За Моето име

Поуки на грузискиот Старец Гаврил Ургебадзе за последните времиња

 

„Ѓаволот има 666 мрежи. Во времето на антихристот луѓето ќе очекуваат спасение од космосот. Тоа ќе биде и најголемата замка на ѓаволот: човештвот ќе бара помош од вонземјаните, не знаејќи дека тоа се, всушност. – демони.“ Повеќе...

Взбранной Воеводе победительная