логоFacebook  Twitter  YouTube  eMail

Кожувчанка


 

(Георги Старделов: "Слушате ли, Каинавелијци?";
МАНУ и Фонд Трифун Костовски)

При средбата со оваа најнова книга на Георги Старделов, првото што фасцинира е самиот предмет на книгата: огромниот и разгранет опус на Славко Јаневски, творец кој, како што и времето кое поминува се повеќе го потврдува, оставил еден неизбришлив печат врз летописот на македонската литература на дваесеттиот век. А веднаш потоа, вториот повод за одушевување е сиот тој огромен труд на Георги Старделов да навлезе во опусот на Јаневски, како и притоа пројавената моќ на разбирање, разгатнување и толкување на многубројните пластови на делото на овој наш писател, способноста за проникнување во неговата суштина и креативноста при неговата интерпретација.

Творештвото на Јаневски е едно грандиозно здание, единствено во македонската книжевност, за чие целосно согледување е потребен значаен напор. Делото на овој писател се состои од петнаесет романи, шест книги раскази, единаесет книги поезија, осум книги за деца - тоа е еден опус од над четириесет книги, од десетици илјади страници, опус кој бара од оној што се нафаќа со неговото изучување подготвеност за приоѓање кон секое одделно остварување во неговата посебност а, исто така, и способност за откривање и разјаснување на поврзаноста на тие остварувања во еден специфичен систем на осмислена севкупност. Почетоците на ова творештво паѓаат во годините на раѓањето на новата, повоена македонска литература и обоени се со еден пред се емотивен изблик на пренагласениот занес и понесеност од идеите на своето време. По еден период на барања и испитувања на изразните можности на јазикот и на вклучување во стилските разгранувања на светските текови на литературата, интересирањата на Јаневски добиваат своја фокусираност и се сосредоточуваат врз некои суштински теми кои стануваат доминантни во неговите дела. Се јавуваат, како што тоа го класифицира Георги Старделов, итарпејовскиот циклус во неговата поезија, и кукулинскиот циклус во неговата проза: две големи целини кои се наложуваат како клучни и кои го водат овој опус кон едно маестрално остварено единство.

Во оваа книга што денес е пред нас, Георги Старделов го согледува низ еден аналитичен и, истовремено, синтетичен пристап творечкиот пат на Јаневски. Тој тоа не го прави сега, отпосле, откако ова творештво ја добило својата завршна точка: овој критичар и интерпретатор на творештвото на Јаневски го следеше авторот со децении, речиси од книга во книга, при нивното настанување и објавување, а сега, на крајот, го дава својот заокружен поглед врз целината на опусот, согледувајќи го во сета негова чудесно остварена целосност.

На Старделов, како толкувач на творештвото на Јаневски, особено му е блиска темата на историјата вткаена во романескниот преплет на романите од "кукулинскиот циклус". Во средиштето на своето внимание овој критичар го става она што тој го нарекува "македонска историска драма" или "нашиот трагичен историски пат". Резимирајќи го присуството на историските настани вткаени во прозното ткиво на декалогијата за Кукулино, Старделов уметноста на Јаневски ја нарекува "историска уметност" и, истакнувајќи дека "симболичната визија на историјата Јаневски ја открива како земен пекол", ја дефинира централната оска во мисловната схема на овој автор.

При средбата со литературата на Јаневски, во критичарскиот систем на Старделов се раѓа она што тој самиот го наречува "иманентна херменевтика". За оваа постапка Старделов вели: "Толкувањето на делото за нас не е репродуктивен, туку еминентно продуктивен креативен чин. За нас текстот има свој онтолошки статус и толкувачот мора да се држи до него и него да го открие токму како таков (...) Критичкото начело, пак, на иманентната херменевтика е држањето за авторот и неговиот текст, односно: самиот автор и неприкосновеноста на текстот да зборуваат низ критичарот во неговото толкување." Секако, со ваквиот пристап критичарот останува, во значајна мера, верен на делото за кое пишува, и неговите идеи произлегуваат од оние места во текстот кои му ја даваат својата несомнена поткрепа при вообличувањето и формулирањето на ставовите до кои дошол низ анализата на уметничкиот материјал. При ваквиот процес критичарот го црпи својот доказен материјал од самото дело и дури може да се рече дека тој, во својата интерпретација, се служи со истите оние средства кои уметникот ги употребил при создавањето на делото. И покрај оправданоста на овој метод, и неговите   несомнено   успешно   реализирани   постулати во постапката на Старделов, ние не можеме а да не зажалиме понекогаш што овој сјаен есеист, во некои мигови, не се впушта во поширока анализа и надвор од прогласените начела. Поради тоа изостанува, ни се чини, можниот компаративен пристап, и извонредната ерудиција на Старделов, неговите богати знаења, особено од областа на филозофијата, не доаѓаат доволно до израз. Се разбира, Старделов во оваа книга, за среќа, не останува секогаш само на прокламираните начела, туку се впушта и во пошироки анализи, со што неговиот пристап кон делото на Јаневски несомнено добива во убедливоста и во ефикасноста.

Оваа книга можеме, мошне оправдано, да ја сметаме како една книга-средба на две особени книжевни индивидуалности: Георги Старделов и Славко Јаневски. Впрочем, извонредно плодоносното содејство на овие двајца писатели не е од вчера: уште од 1966 година, значи уште пред повеќе од половина век, Старделов почнува систематски да го проучува литературното дело на Јаневски, посветувајќи му значаен број критики, есеи, беседи, предговори, но и цели книги-студии : "Ехрептепшт таседотсит" (1983) и "Керубиновото племе" (1995). Ако го гледаме овој однос на две креативни посебности како еден вид заемно дејство, тогаш, со многу право, можеме да констатираме дека со специфичната естетика на своето литературно проседе Јаневски му го дал основниот поттик на Старделов да ја оформи својата постапка на "иманентна херменевтика" а, исто така, можеме да претпоставиме и дека Старделов, со својот продлабочен и недвосмислено афирмативен пристап, му дал една значајна поддршка на Јаневски за да остане во уверување дека е на вистинскиот пат и дека треба без двоумење да продолжи по него. Врз основа на ваквото согледување на односот помеѓу творецот и интерпретаторот на книжевното дело, можеме да дојдеме до едно ново вреднување на улогата на интерпретаторот: како улога на толкувач кој станува соучесник.

Се разбира, по оваа обемна и речиси сеопфатна книга за творештвото на Јаневски, ниту едно ново приоѓање кон она што го создал овој писател не ќе може да биде реализирано без земањето предвид на ставовите и сознанијата до коишто дошол Старделов. Овој наш критичар и есеист, книжевен трудбеник со огромна творечка енергија и завидна луцидност, ги дал тука, во овој извонредно значаен труд, клучевите за разбирањето на сето творештво на Славко Јаневски и ги поставил реперите од кои ќе мора да тргне секое натамошно проучување на оваа исклучително маркантна фигура во развитокот на современата македонска литература.

Една од мошне впечатливите одлики на постапката на Георги Старделов е способноста на овој критичар и есеист да се одушевува од уметничките остварувања за кои пишува. Старделов умее да се залага за творецот што го одбрал без остаток, еуфорично, занесено, не штедејќи ги пофалните зборови. Спојувајќи ја возбудената понесеност со почитувањето на фактографските детали, емфатичната поткренатост на тонот со способноста за јасна и прецизна дефиниција, овој критичар создава текст кој по своите стилски квалитети честопати не заостанува зад четивото кое послужило како поттик. Кај него аналитичноста не ја исклучува восхитеноста, туку, на еден особен начин, и дава поттик и оправдување. Неговиот приод кон уметникот и неговото дело не е ограничен со самоцелноста, со желбата да го истакне на прв план своето согледување: тој умее да се поистовети со делото кое е пред него и таа своја опиеност од неговите вредности да ја пренесе и на својот читател. Оваа книга е уште еден доказ за креативниот приод на Старделов кон оние творци и дела од нашата литература кои ја заслужиле привилегијата да бидат објект на неговите интерпретаторски пристапи.
Снабдена со еден извонредно корисен придружен материјал, со биографија и библиографија на Јаневски, со список на текстови што Старделов ги објавил за книгите на овој автор, со автореференцијалните искажувања на Јаневски за себеси, за своите книги, за творештвото од другите области - сликарството и филмот - оваа книга претставува едно комплетно остварување кое сестрано го осветлува она што овој плоден творец го создал, прикажувајќи го во сета негова разновидност, богатство и големина.

Со издавањето на оваа извонредно значајна книга, Фондацијата Трифун Костовски го докажува уште еднаш своето високо место во македонската култура како поддржувач на особените вредности од областа на науката и литературата.

 

 



Видео содржини

Поуки од Светите Отци

dobrotoljubie

Наука и Култура

Ноември 14, 2023
Tamara.Kotevska

По премиерата на новиот филм „The Walk“ во Њујорк на двојната кандидатка за Оскар - Тамара Котевска

Работејќи од нејзините разговори со Асил и другите деца бегалци, режисерката направи гласовна нарација (испорачана од друга девојка, а не од Асил што ја гледаме на екранот) која е резервна, поетска и застрашувачка. „Треба да најдам место каде што можам да ги…
Октомври 15, 2023

Почнува 8-то издание на „Киненова“

Со проекција на филмот „Зад стоговите сено“ на грчката режисерка Асемина Проедроу и доделување на наградата за особен придонес во филмската уметност на актерот Бранислав Лечиќ денес (13.10.) во Синеплекс со почеток во 20 часот ќе биде отворено 8 издание на…

„ПОЕЗИЈА ОД МАКЕДОНИЈА“ и „Версвил“

Авг 19, 2023 Литература 1339
TVIT762
Реномираното меѓународно списание за поезија „Версвил“, својот најнов број во целост го…

Промоција на Речник на медиумска писменост

Мај 31, 2023 Литература 1671
Ова лексикографско издание е прв сериозен обид за систематизирање на термините коишто се…

Беседи

БEСEДА  за oсвeстувањeтo oд грeвoт

БEСEДА за oсвeстувањeтo oд грeвoт

Зoштo апoстoлoт гo става нашeтo oсвeстувањe вo зависнoст oд вoскрeсeниeтo на Гoспoда? Затoа штo вoскрeсeниeтo на Христа oд мртвитe e главeн пoништувач на грeшeњeтo. И затoа штo нас ништo на...

БEСEДА за градoт штo сe ѕида

БEСEДА за градoт штo сe ѕида

Затoа гo брамe oнoј град штo ќe дoјдe. Тoа e град сoѕидан oд духoт, oд живoтoт и oд вистината. Тoа e град на кoјштo eдинствeн нeимар e самиoт Гoспoд Исус...

Отец Славчо Костадиновски: ЛАЗАРОВА САБОТА  (27.04.2024)

Отец Славчо Костадиновски: ЛАЗАРОВА САБОТА (27.04.2024)

Нашиот Господ Исус Христос, додека ја извршуваше спасителната мисија на земјата, воедно и го подготвуваше народот за примање на спасителното учење, односно Неговата наука. Он му правеше многу добродетели на...

Прот. Александар Шмеман: Цветници - НЕДЕЛНИ БЕСЕДИ (10)

Прот. Александар Шмеман: Цветници - НЕДЕЛНИ БЕСЕДИ (10)

Во што е смислата на овој настан, кого толку светло, толку радосно, толку победоносно го празнува Црквата во Лазаревата сабота? Како да се спојат тагата, солзите на Христа, и таа...

БEСEДА  за пoбeдата над пoслeдниoт нeпријатeл

БEСEДА за пoбeдата над пoслeдниoт нeпријатeл

Прв нeпријатeл на чoвeкoт e ѓавoлoт, втoр e грeвoт, а трeт e смртта. Гoспoд Исус ги пoбeдил ситe oвиe три нeпријатeли на чoвeчкиoт рoд. Сo Свoeтo пoнижувањe гo пoбeдил гoрдeливиoт...

Митрополит Струмички Наум: Недела на Православието (20.03.2021)

Митрополит Струмички Наум: Недела на Православието (20.03.2021)

 Спознанието на вистината, на лично ниво, не е интелектуално човечко достигнување, туку, пред сè, е Божји дар на просветленост на умот и обожение на личноста; дар Божји кој се добива...

БEСEДА за љубoвта кoн ближнитe

БEСEДА за љубoвта кoн ближнитe

Таму, на нeбoтo, e вистинскoтo Христoвo царствo и вистинскиoт Христoв живoт бeз примeси на грeв и смрт. Нo љубoвта на Синoт Бoжји кoн луѓeтo нашла дeка e пoпoтрeбнo да бидe...

БEСEДА за внатрeшната милoстиња

БEСEДА за внатрeшната милoстиња

Милoстињата штo сe прави oд цeлиoт ум, гo чисти чoвeкoвиoт ум. Сo eдeн збoр внатрeшната милoстиња гo исчистува цeлиoт чoвeк. Акo e милoстињата самo oд рака, таа нe ја чисти...

Месопусна недела: Страшниот суд

Месопусна недела: Страшниот суд

Христијанската љубов е „возможна невозможност“ да се види Христос во секој човек, кој и да е, човекот што Бог, по Својата вечна и тајна промисла, решил да го воведе во...

« »

Најново од култура

Православен календар

 

03/05/2024 - петок

Велигденски пости; (строг пост )

ВЕЛИКИ ПЕТОК – Преп. Теодор Трихина; преп. Анастасиј Синајски; блаж. Анастасиј Синаит

Правила и одредби на Православната Црква за постот
Православен календар за овој месец - МПЦ

Кожувчанка

Молитви кон Пресвета Богородица за секој ден во седмицата

 Радувај се, Ти Која од ангелот ја прими радоста на добрата вест дека Бог Слово ќе прими тело од Тебе! Радувај се оти го носеше Создателот во Твојата утроба! Радувај се Ти Која го роди Бога во тело, Спасителот на светот! Повеќе...

Тропар

Тропар на преподобниот Јован Декаполит 18 април / 1 мај 2024

Тропар на преподобниот Јован Декаполит 18 април / 1 мај 2024

Блажен си ти Јоване преподобен, радост на големиот Григориј – твојот учител, смирен по срце, сотрудник на Јосиф, славејот на...

Тропар на светиот Христов  свештеномаченик  Кипријан Слепченски  17 април / 30 април 2024

Тропар на светиот Христов свештеномаченик Кипријан Слепченски 17 април / 30 април 2024

Кипријане,велики молитвениче,пред Бога застапниче,за нашите души покровителе.Моли се, оче преподобне,за оние кои ти приоѓаатод тебе благодат измолуваат.За нивно преумување,

Тропар на светите Христови маченички Агапија, Хионија и Ирина 16 април / 29 април 2024

Тропар на светите Христови маченички Агапија, Хионија и Ирина 16 април / 29 април 2024

Девственички свети маченички,поучени за воскресение во живот веченод истоименитоста со благодат преисполнета – светата Анастасија,заштитени со молитвите на Христовиот пастир,

Духовната убавина на Богородица се пројавува и во моментот на Распнувањето на Нејзиниот Син

Тебе, Богородице поборнице – војвотко, ние слугите Твои, откако се избавивме од зло, Ти пееме победни и благодарствени песни. Ти имаш сила непобедна, од секакви опасности ослободи не за да Ти пееме : Радуј се, Невесто Неневесна! Повеќе...

Болестите според светоотечкото учење

Значи, не се надевај на лекарска вештина без благодат и не ја отфрлај своеволно, туку моли Го Бога да ја спознаеш причината за казната, а потоа моли за избавување од немоќта, трпејќи сечење, горење, горчливи лекови и сите лекарски казни Повеќе...

Свети Лука Симтерополски: Архиепископ и хирург

Едноставно е да се претпостави дека професорот – епископ, соединувајќи го во своите раце крстот и скалпелот, ги порази современиците токму со тоа необично соединување на двете разновидни сфери на активност.  Повеќе...

Духовни поуки: „Помоли се за мене“

Со Бога зборувај многу, а со луѓето малку; ако во Божјиот закон се подучуваш - ќе успееш и во едното и во другото. Повеќе...

Живот без стрес

Ако разбереме што се крие зад стресот, ако ја видиме лагата, која што се крие зад него, на крајот ќе увидиме дека не постои причина за да бидеме во стрес.. Повеќе...

Митрополит Струмички Наум - Да пораснеме барем до Стариот Завет

И не само што немаат туку се и очигледна пречка за влез во Царството Небесно, и пречка да се сфати и пренесе неговата идеја и порака. Повеќе...

Епископ Тихон Шевкунов: „НЕСВЕТИ, А СВЕТИ“

Несвети, а свети. Луѓе, кои навидум живееле во нашето секојдневие, се соочувале со проблемите со кои ние се судираме, боледувале од болести од кои ние боледуваме, често осудувани од околината, а сепак, не биле секојдневни. Луѓе, кои не се на иконите, но го предавале животот од иконите во сите нивни дела, зборови, мисли. Луѓе, за кои тишината прозборила дека се свети.  Повеќе...

ГОЛЕМАТА ТАЈНА НА ДИВЕЕВО - Кој ќе доживее, ќе види

Како дополнување на оваа тајна, еве што слушнав од устата на 84-годишната игуманија на манастирот Дивеево, Марија. Бев кај неа во почетокот на 1903 година веднаш по канонизирањето на преподобниот Серафим и заминувањето на царското семејство од Дивеево. Повеќе...

Арх. Калиник Мавролеон: Монологот БОЖЈИ

 

Те гледав кога се разбуди угрово. Чекав да ми кажеш два-три збора, да се заблагодариш за се што ти се случува, да побараш мое мислење за се што треба да правиш денес. Повеќе...

За Моето име

Поуки на грузискиот Старец Гаврил Ургебадзе за последните времиња

 

„Ѓаволот има 666 мрежи. Во времето на антихристот луѓето ќе очекуваат спасение од космосот. Тоа ќе биде и најголемата замка на ѓаволот: човештвот ќе бара помош од вонземјаните, не знаејќи дека тоа се, всушност. – демони.“ Повеќе...

Взбранной Воеводе победительная