логоFacebook  Twitter  YouTube  eMail

Кожувчанка

 Четврта и последна беседа од циклусот за христијанското поимање на смртта


rsz_valley_of_dry_bones_

Сето она што го кажавме во нашите претходни беседи за смртта, сега директно нè води кон главната тема, срцевината на Христијанството – благовестието за Воскресението. Подвлекувам – не едноставно бесмртност на душата по нејзиното разделување со телото, не само некакво таинствено развоплотување на постоењето во некаков таинствен бестелесен ондестран свет, а имено воскресение.

„Ќе се кренат мртвите и оние во гробовите ќе се зарадуваат“. Како ли грмат овие зборови! Колку торжествено и радосно, како ветување, како предвремено набљудување на иднината, тие паѓаат во доцната ноќ на Велики петок, кога веќе низ мракот и жалоста на гробот, крстот, плаштаницата почнува нежно да се разгорува светлината на Пасхата која настапува и нараснува. И најдревното христијанско исповедање на верата, т.н. апостолски символ, вака едноставно тврди: „Верувам во воскресението на телото“.

По Воскресението на Христа, кога Он им се јавувал на исплашените и распрскани ученици, тие, според зборовите на Евангелието, мислеле дека гледаат привид. Но Он им рекол: не плашете се, Јас Сум. Допрете Ме, убедете се во тоа, бидејќи привидот нема тело. И потоа Он зел храна – риба и леб – и јадел пред нив (Лк 24,36-43).

Апостолите излегле од Ерусалим со проповедта за Воскресението и го проповедале воскресението на мртвите до крајот на земјата. И таа вера, таа радосна новост, тоа благовестие го примале, и заради него се радувале и со него живееле оние што го присвоиле благовестието на апостолите.

А за тогашниот свет, тоа било нечуена и апсурдна проповед. Тој свет сè уште некако можел, некако нечесно и неволно да поверува во бесмртноста на душата, но за него претставувало апсурд воскресението на телото. Кога за тоа апостолот Павле проговорил во Атина, во самото срце на грчката мудрост и просвета, философите што го слушале се насмеале и му рекле на Павле: Другпат сакаме да слушаме за тоа – и си заминале (Дела 17,32).

Но, слободно би рекол дека и денес, две илјади години по основањето на Христијанството, човекот тешко, речиси невозможно, ја прифаќа и разбира оваа проповед, да разбере зошто токму со неа стои и паѓа самото Христијанство. Да, ние ја празнуваме Пасха, да, несомнено нешто се случува во нас и со нас, кога секоја година слушаме како се разрушува ноќната тишина со еден единствен возглас: „Христос воскресна!“, со еден единствен одговор: „Навистина воскресна!“

Но, ако и тогаш започнуваме за размислуваме за смислата на сето тоа, за она што всушност ние празнуваме во пасхалната ноќ, на што и за што се радуваме и што значи таа радост за нас, за мене, тогаш тоа станува сè понејасно и понеразбирливо за нас.

Воскресение на телото – што тоа значи? Каде е тоа, телото, коешто се растворило во земјата и се вратило во таинствениот циклус на природата? Што, ќе воскреснат ли тие коски? Зошто ни е тело во оној, таинствен за нас, ондестран живот? Зар философите и мистиците од сите времиња нè не научија, дека токму во тоа е позитивната смисла на смртта, што таа нè ослободува нас од оваа, како што велат тие, темница на телото, од оваа вечна зависност од материјалното, физичкото, телесното и конечно ја прави нашата душа совршено лесна, бестежинска, слободна, духовна?

Но, можеби сите овие прашања ќе ни бидат поставени во поинакво светло, доколку подлабоко се нурнеме во поимот тело. Притоа, не апстрактно, не апстрактно философски, туку онака опитно, ако размислиме, со други зборови кажано, за учеството на телото, за неговото место во нашиот, во мојот живот.

Секако, од една страна е сосема очигледно дека телото на секого од нас е она што е изменливо и непостојано. Научниците – биолози пресметале дека сите клетки што го сочинуваат нашето тело, без исклучок, се менуваат на секои седум години. И на тој начин, физиолошки, на секои седум години ние имаме ново тело. Значи, она тело што на крајот од животот го полагаат во гроб – го закопуваат или палат, не е повеќе моето тело, како и сите претходни тела, зашто, на крајот на краиштата, телото на секого – не е ништо друго, туку волпотување на секого во светот, како вид на мојата зависност од светот, од една страна, и мојот живот, моето дејствие во светот, од друга.

Во суштина, телото е мојот однос кон светот, кон другиот, тоа е мојот живот како општење и како взаемност. Апсолутно сè во телото, во човечкиот организам, е создадено за таа врска, за тоа општење, за тој своевиден излез од себе. Секако, неслучајно во телото свое воплотување наоѓа љубовта, највисоката форма на општење; телото е она што гледа, слуша, чувствува и, на тој начин, ме изнесува мене од самотијата на моето јас.

Но тогаш, можеби, би требало да се каже обратно: телото не е темница на душата, туку телото е нејзина слобода, зашто телото е душа како љубов, душа како општење, душа како живот, душа како движење. И затоа, губејќи го телото, одделувајќи се од телото, душата, во суштина, го губи животот, умира, макар тоа умирање на душата да не е потполно исчезнување, туку успение или сон.

И навистина, секој сон, а не само сонот на смртта, е некакво умирање на организмот, зашто во сонот спие и почива токму телото, и тогаш нема живот, освен некаков илузорен, нереален (живот), нема ништо, освен сон. А ако е така, тогаш кога Христијанството говори за оживување на телото, тоа не говори за оживување на коските и мускулите, бидејќи и коските, и мускулите, и сета материја, и секое ткиво на нашиот свет се оние неколку основни елементи, на крајот на краиштата – атоми; и во нив нема ништо специфично лично – ништо вечно мое.

Христијанството зборува за обновување на животот како општење, тоа говори за она тело духовно, коешто ние самите за време на целиот наш живот сме си го создале со љубов, интерес, општење, исход од себеси; тоа не говори за вечноста на материјата, туку за нејзино конечно одухотворење, за светот што до крај и целосно ќе стане тело, а тоа значи – живот и љубов на човекот; за светот што до крај ќе стане приопштување кон Животот.

Култот на гробниците и спомениците не е христијански култ, зашто во Христијанството не се говори за растворување во природата на дел од материјата, што била нечие тело, туку за воскресение на животот во целата негова полнота и целосност, остварени со љубовта.

Во тоа е смислата на Пасха, во тоа е последната сила и радост на Христијанството. Победата ја проголта смртта (1Кор 15,54).

отец Александар Шмеман

Прва беседа    Втора беседа    Трета беседа

http://mistagogia.mk/aleks-smeman-za-voskresenieto-na-teloto-4/

Подготвил: Георгиј Глигоров

Мистагогија



Видео содржини

Поуки од Светите Отци

dobrotoljubie

Духовност

Јуни 10, 2023
TVIT602

Проскомидија

·Што е Проскомидија? Еретиците немаат Проскомидија. Проскомидијата е уводниот дел на Литургијата, нејзин пролог. Таа е нашиот допир со Небесното Царство и Небесното жителство.
Септември 13, 2021

Јован Дебарски Архиепископ Охридски (30 август/12 септември)

Овој свет и богоносен отец наш Јован Дебранин, Архиепископ Охридски и прв ктитор на Бигорската Обител, засветлил како светлозарна ѕвезда на богопрославениот светителски небосклон на Црквата Христова, во првата половина на ΧΙ век. За неговото родословие,…

Беседа за Успение на Пресвета Богородица oд Викарниот Епископ Јаков Стобиски

Сеп 03, 2021 Беседи 5856
Default Image
Беседа за Успение на Пресвета Богородица изречена од Викарниот Епископ Јаков Стобиски во…

Свети свештеномаченик Харалампиј

Фев 23, 2020 Житија 6662
ih3387
Секој човек со своето раѓање добива лично име по кое го препознаваат во текот на целиот…

Живот во служба на Бога и на луѓето

Јан 29, 2020 Беседи 6466
3.angeli.so.truba
Неговите слова зрачат со силна нагласеност на светиклиментовиот образец и претставуваат…

Почитување на Пресветата Мајка Божја

Дек 09, 2019 Полезно и Потребно 5652
7.Vselenski.sobor
Таа е заштитничка и покров на христијанскиот род. Како Мајка на Синот Божји, таа има…

Најново од духовност

Православен календар

 

28/04/2024 - недела

Велигденски пости; (пост на риба)

Влегување на Господ Исус Христос во Ерусалим – Цветници; Светите апостоли Аристарх, Пуд и Трофим; Светиот маченик Сава Готски; Светите маченички Василиса и Анастасија;

Правила и одредби на Православната Црква за постот
Православен календар за овој месец - МПЦ

Кожувчанка

Молитви кон Пресвета Богородица за секој ден во седмицата

 Радувај се, Ти Која од ангелот ја прими радоста на добрата вест дека Бог Слово ќе прими тело од Тебе! Радувај се оти го носеше Создателот во Твојата утроба! Радувај се Ти Која го роди Бога во тело, Спасителот на светот! Повеќе...

Тропар

Тропар на влегување  на Господ Исус Христос во Ерусалим Цветници 2024

Тропар на влегување на Господ Исус Христос во Ерусалим Цветници 2024

глас 1Христе Боже,  за да  нé увериш во општото воскресение, пред Твоето страдање  го воскресна Лазара од мртвите. Затоа и...

Тропар на светиот Мартин Исповедник папа Римски 14 април / 27 април 2024

Тропар на светиот Мартин Исповедник папа Римски 14 април / 27 април 2024

Исповедниче на вистинската вера која спасува,Мартине свети мачениче,прими од нас пофалба и благодарност.Од Бога со благодатна вистина исполнет,на патот исповеднички...

Тропар на св.Христов новомаченик Димитриј Пелопонески 13 април / 26 април 2024

Тропар на св.Христов новомаченик Димитриј Пелопонески 13 април / 26 април 2024

Исповедник на верата Христова постана,откако Спасителот Го повика кога се најде сред морските бранови,о Димитрие новомачениче.Надеж стана за паднатите кои во...

Духовната убавина на Богородица се пројавува и во моментот на Распнувањето на Нејзиниот Син

Тебе, Богородице поборнице – војвотко, ние слугите Твои, откако се избавивме од зло, Ти пееме победни и благодарствени песни. Ти имаш сила непобедна, од секакви опасности ослободи не за да Ти пееме : Радуј се, Невесто Неневесна! Повеќе...

Болестите според светоотечкото учење

Значи, не се надевај на лекарска вештина без благодат и не ја отфрлај своеволно, туку моли Го Бога да ја спознаеш причината за казната, а потоа моли за избавување од немоќта, трпејќи сечење, горење, горчливи лекови и сите лекарски казни Повеќе...

Свети Лука Симтерополски: Архиепископ и хирург

Едноставно е да се претпостави дека професорот – епископ, соединувајќи го во своите раце крстот и скалпелот, ги порази современиците токму со тоа необично соединување на двете разновидни сфери на активност.  Повеќе...

Духовни поуки: „Помоли се за мене“

Со Бога зборувај многу, а со луѓето малку; ако во Божјиот закон се подучуваш - ќе успееш и во едното и во другото. Повеќе...

Живот без стрес

Ако разбереме што се крие зад стресот, ако ја видиме лагата, која што се крие зад него, на крајот ќе увидиме дека не постои причина за да бидеме во стрес.. Повеќе...

Митрополит Струмички Наум - Да пораснеме барем до Стариот Завет

И не само што немаат туку се и очигледна пречка за влез во Царството Небесно, и пречка да се сфати и пренесе неговата идеја и порака. Повеќе...

Епископ Тихон Шевкунов: „НЕСВЕТИ, А СВЕТИ“

Несвети, а свети. Луѓе, кои навидум живееле во нашето секојдневие, се соочувале со проблемите со кои ние се судираме, боледувале од болести од кои ние боледуваме, често осудувани од околината, а сепак, не биле секојдневни. Луѓе, кои не се на иконите, но го предавале животот од иконите во сите нивни дела, зборови, мисли. Луѓе, за кои тишината прозборила дека се свети.  Повеќе...

ГОЛЕМАТА ТАЈНА НА ДИВЕЕВО - Кој ќе доживее, ќе види

Како дополнување на оваа тајна, еве што слушнав од устата на 84-годишната игуманија на манастирот Дивеево, Марија. Бев кај неа во почетокот на 1903 година веднаш по канонизирањето на преподобниот Серафим и заминувањето на царското семејство од Дивеево. Повеќе...

Арх. Калиник Мавролеон: Монологот БОЖЈИ

 

Те гледав кога се разбуди угрово. Чекав да ми кажеш два-три збора, да се заблагодариш за се што ти се случува, да побараш мое мислење за се што треба да правиш денес. Повеќе...

За Моето име

Поуки на грузискиот Старец Гаврил Ургебадзе за последните времиња

 

„Ѓаволот има 666 мрежи. Во времето на антихристот луѓето ќе очекуваат спасение од космосот. Тоа ќе биде и најголемата замка на ѓаволот: човештвот ќе бара помош од вонземјаните, не знаејќи дека тоа се, всушност. – демони.“ Повеќе...

Взбранной Воеводе победительная