логоFacebookTwitterYouTubeeMail



Ликовната уметница Симонида Филипова Китановска ќе биде единствениот претставник на Македонија на Симпозиумот за акварел, што ќе се одржи во Санта Круз, Португалија, од 19 до 30 јули оваа година. Темата акварел како мотив за разговор има и своја подлабока основа.

Позната со својот експресивен гестуален ликовен јазик на многубројните масла на платно, Симонида Филипова Китановска маестрално се претстави и со техниката акварел. Нејзината самостојна изложба со наслов „Птичја градина“ до неодамна беше поставена во објектот Мала станица при Националната галерија на Македонија.

„Уметноста на Симонида Филипова Китановска е уметност на бојата и на движењето. Тоновите се врели, но и меки за да се зачува таа сензибилност и спонтана искреност со кои се одликува. Да се движите низ акварелите на Симонида е како по малку да талкате низ отворените полиња на животот“, забележа Татјана Бундалевска во својот текст по повод изложбата.

Патот на Симонида Филипова Китановска до сопственото совршенство е исполнет со многу работа, сензибилност и страст во собирањето ликовно искуство. Дипломирала на Факултетот за ликовни уметности во Скопје во 1988 година во класата на професорите Димитар Кондовски и Родољуб Анастасов. Член е на ДЛУМ од 1988 година. Во периодот 1991-1997 живее и работи во Бостон, САД. Добитник е на повеќе меѓународни и домашни ликовни награди. Покрај самостојните претставувања, учествуваше и во неколку ликовни перформанси, а нејзините дела се претставени во Франција, САД, Германија, Австралија, Ерменија, Грција, Хрватска, Србија, Бугарија, Романија, и секако, Македонија.

На изложбата „Птичја градина“ беа поставени осумдесет акварели изработени од септември минатата до мај оваа година, но имаше неколку слики што беа изработени комбинирано со индиан-инк и акварел.

 

Зошто за изложбата во Мала станица се одлучивте за техниката акварел? Што акварелот нуди во изразот на уметникот?

Акварелот е специфична и многу тешка техника за работа, бидејќи бара брзо сликање и нема поправање на насликаното. Мене тоа ми одговара и многу ми се допаѓа затоа што овозможува директна експресивност на цртежот и на бојата. Како сликарка го сакам експресионистичкиот израз и не сакам многу да ги менувам и да ги дотерувам моите дела. Со акварелот се постигнува токму тоа, го правиш потезот и тој останува на хартијата, не може дополнително да се корегира. Притоа, свое влијание во цртежот имаат квалитетот на хартијата, четките и боите, и сето тоа треба однапред да знаете како ќе реагира за да направите успешна акварелна слика.

Ако погледнеме и од другата страна на уметничкиот чин, колку начинот на сликање е рефлексија на карактерот на сликарот?

Има поврзаност, но како карактер сметам дека секогаш ми е потребен нов предизвик, нешто што ме повикува да го разоткријам. Во мојата работа, а особено во случајот со сликање со акварел, треба и многу трпение. При сликањето на делото има повеќе слоеви и кај акварелот треба да се почека вистинскиот момент. Сликарот треба да знае кога точно да го стави следниот потез, а притоа да почека доволно време за претходниот да се исуши. Мојот стил на работа е прво целата хартија ја потопувам во вода, а потоа треба многу да се внимава како се нанесуваат потезите за сликата да излезе како што треба, односно како што сум ја замислила сликата.

Таквиот стил на работа повеќе е поврзан со техниката на изработка на делата, но што ве предизвикува во тематска смисла?

Насловот на изложбата беше „Птичја градина“. Во директна смисла, тоа е мојот двор во куќата во која што пораснав и сѐ уште живеам во неа. Градината е полна со најразлични цвеќиња, грмушки, дрвја. Секојдневно се будам со песната на птиците, а има и верверички и ежиња. Иако живеам во град, опкружена сум со шумска средина, бидејќи мојата куќа се наоѓа на работ од градот. Тоа е мојата оаза која најмногу ме инспирира во творештвото. Секој акварел што сум го нацртала е некакво посебно доживување, независно дали тоа е едно цвеќенце или е звукот на песните на птиците. Најчесто работам надвор, во дворот, дури и во есенскиот и зимскиот период, и инспирацијата постојано е пред моите очи. Некои од птиците што се насликани на акварелите буквално ми дојдоа на дофатот на раката. Ми требаа неколку мигови да го доживеам моментот, а потоа многу брзо ги изработував и сликите.



Во каква релација ги поставувате делата и нивните наслови? Ако делото е резултат на надворешен импулс, колку насловот на истото го открива вашиот внатрешен свет?

Ако сликите се некакво некакво доживување, насловите се поврзани со приказна. Притоа намерата е да се долови длабочината на чувството што сум го доживеала. На тој начин и на гледачот му го доближувам моето внатрешно чувство.

Во поширока смисла, дали се раководите според некои принципи на размислување и работа?

Сето тоа зависи од дадените ситуации. Некогаш почнувам со приказна, другпат имам замисла уште пред да го почнам делото, некогаш ме повлекува колоритот, другпат откако ќе го завршам делото откривам нешто за што не сум размислувала. Секоја ситуација е посебна самата за себе.

Кога ќе го свртите погледот наназад кон вашето творештво, што досега сте успеале да направите, а што би сакале да направите?

Не би можела да знам што би правела во иднина, но секогаш наоѓам импулс што ме повлекува да направам одредена слика. Колку повеќе работиш, толку повеќе идеи се појавуваат самите од себе. Во таквите моменти најсилно се изразува мојата експресивност. Некогаш посакувам да работам од лакт, а не од зглоб. Широките потези во сликите се појавуваат самите од себе. Сум пробала да работам во различни техники, но во последниов период акварелите ми беа најголемиот предизвик. Никогаш не ме интересирало што е во тренд да се работи, туку секогаш сум ги следела сопствените чувства.

Дали со изложбата „Птичја градина“, што беше поставена во објектот Мала станица при НГМ, го затворивте циклусот со акварели, или, можеби тоа е приказна што ќе продолжи и понатаму?

Приказната сѐ уште трае, бидејќи се подготвувам да заминам на Симпозиум за акварел, односно, на ликовната колонија што ќе се одржи од 19 до 30 јули во Санта Круз, во Португалија. Тоа ќе биде можност дополнително да се нурнам во длабочината на акварелната техника.



Тони Димков

Фотографии: Роберт Атанасовски

01.07.2014 gгод.

Извор:

 http://www.mkd.mk/kultura/likovna-umetnost/simonida-filipova-kitanovska-inspiracijata-postojano-e-pred-moite-ochi

 



Видео содржини

Поуки од Светите Отци

dobrotoljubie

Наука и Култура

Мај 10, 2020
3.angeli.so.truba

Емануел Рембер: Читањето е убава мрзеливост и вистински лек

-Чудно е тоа што изолацијата ја доживувам како миг во кој сè е замрзнато. Секако дека сè уште пишувам дневник. Но, во суштина малку пишувам. По неколку реченици на врвот од изолацијата. Ме обзема некое нерасположение. Оваа нова состојба ме води кон некоја…
Април 29, 2020
3.angeli.so.truba

„Ако има волја има и начин“ – Џорџ Бернард Шо

Бидете секогаш чисти. Бидејќи вие сте прозорот низ кој го гледате светот. Демократијата е процес кој ни гарантира дека никој нема да владее подобро од тоа што заслужуваме. Кога човек сака да убие тигар, тоа се нарекува спорт. Кога тигар сака да убие човек,…

Вангел Наумовски уметник кого Салвадор Дали го нарече „сликар од бајките“

Апр 06, 2020 Ликовна уметност 238
3.angeli.so.truba
Со името на охридскиот сликар Вангел Наумовски (22. 3. 1924, Охрид – 13. 6.2006, Охрид),…

Мала Историја на Христијанството и на Светот

Јан 12, 2020 Друго од култура 691
Mudreci.pustina1
Св Јован Крстител е дете на Првосвештеникот Захарије и Елисавета. Захарие веднаш беше…

Скопје и Истанбул се среќаваат во јазикот, литературата, историјата

Ное 24, 2019 Литература 913
7.Vselenski.sobor
– Градовите ја имаат функцијата на поврзување луѓе, вери и народи, како и нивните…

Беседи

Митрополит Струмички Наум: Повторување (30.05.2020)

Митрополит Струмички Наум: Повторување (30.05.2020)

За неделата на Светите отци од Првиот Вселенски Собор имав намера да пишувам за молитвата што ги опфаќа сите луѓе и секој човек што конкретно страда, ама за кого... Денешните...

Св. Климент Охридски: Поука на вознесение на Господ наш Исус Христос

Св. Климент Охридски: Поука на вознесение на Господ наш Исус Христос

Поради тоа, браќа, бидејќи нè очекува бесконечна мака, да се потрудиме преку подвиг да ја избегнеме, со милостина да го пречекаме бедниот и да го угостиме, примајќи го туѓинецот, гладниот...

Митрополит Струмички Наум: Недела на слепиот (23.05.2020)

Митрополит Струмички Наум: Недела на слепиот (23.05.2020)

Бог е праведен. Сепак, на оние кои се одрекле од светот и световните работи им ветил стократно повеќе уште во овој живот, а плус и Царство Небесно: „Вистина ви велам:...

Храмот е срце

Храмот е срце

До тој Ден, којшто ние сме собрани данеска да го празнуваме. До денот, во којшто светлото Сонце на Правдата дошло да го осветли овој свет и да изгрее од гробот...

Митрополит Струмички Наум: Пробивање низ темнината (18.05.2020)

Митрополит Струмички Наум: Пробивање низ темнината (18.05.2020)

Но, бидејќи над вистинската вера, низ вековите, незабележливо се наталожиле и одомаќиниле уште неколку темнини, денес, оној што ќе поверува, ќе треба да се пробие и низ овие темнини; а...

Митрополит Струмички Наум: Како се сведочи Човекот (16.05.2020 )

Митрополит Струмички Наум: Како се сведочи Човекот (16.05.2020 )

Откако ја стекнува нејзината доверба, Богочовекот Христос ѝ ја покажува и вистинската вера: „Жено, верувај Ми дека иде часот, кога ни во оваа планина, ниту во Ерусалим ќе се поклонувате...

О. Жарко Ѓорѓиевски: БЕСЕДА во Недела на Самарјанката(17.05.2020)

О. Жарко Ѓорѓиевски: БЕСЕДА во Недела на Самарјанката(17.05.2020)

Телото ја прима онаа храна, која во суштина е еднаква со телото. Телото е од земјата и храната за телото е од земјата. Затоа телото во овој свет се чувствува...

БEСEДА за силата штo Бoг им ја дал на прoрoчкитe збoрoви

БEСEДА за силата штo Бoг им ја дал на прoрoчкитe збoрoви

Слoвoтo Бoжјo e какo oган на кoјштo сe радува правeдникoт прeмрзнат вo студeнилoтo на oвoј свeт; и слoвoтo Бoжјo e какo oган кoј гo изгoрува нeправeдникoт, кoгo oвoј матeријалeн свeт...

Викарен Епископ Јаков Стобиски - Немам човек...

Викарен Епископ Јаков Стобиски - Немам човек...

Да го фрлиме фенерот на Диоген, да се откажаме од потрагата по човек во темнината на овој свет и во сеопштата расчовеченост. Таа потрага за нас заврши во оној миг...

« »