логоFacebookTwitterYouTubeeMail


 

Фестивалот „Браќа Манаки“ на 15 октомври ќе се отвори со филмот „Крвта што проштава“

кој го третира проблемот на крвната одмазда во Албанија, за што разговаравме со неговиот режисер ЏОШУА МАРСТОН од Калифорнија

Сунчица Уневска

Албанскиот филм „Крвта што проштава“ во режија на Американецот Џошуа Марстон, кој ја освои „Сребрената мечка“ за сценарио во Берлин, ќе го отвори годинешниот 32. Интернационален фестивал на филмската камера „Браќа Манаки“. Во Битола ќе пристигнат косценаристот Андамион Муратај и нашиот актер Рефет Абази, кој игра една од главните улоги во филмот што го третира проблемот на крвната одмазда во Албанија. Заедно со него ќе пристигнат и членовите на целото филмско семејство, кое во „Крвта што проштава“ е едно од оние многубројни фамилии што мораат да живеат во изолација. Рефет Абази го игра таткото, кој ќе изврши убиство и кој ќе ја предизвика цела таа ситуација, во Албанија позната како „нгујим“, а за која и тој, а и самиот филм добија одлични критики.

„Крвта што проштава“ е втор филм на Џошуа Марстон, кој и е познат на светската публика со својот одличен првенец, колумбискиот „Марија полна со милост“, каде што на светот му ги откри т.н. „мазги“, девојки кои во својата утроба пренесуваат дрога. Пред шест години овој филм беше номиниран за „Оскар“, а во Берлин ги освои наградите „Алфред Бауер“ за иновативност и „Сребрена мечка“ за актерката Каталина Сандино Морено. Марстон е нетипичен автор, кој филмовите ги прави не само како уметнички дела, туку секогаш ангажирајќи се околу одредени проблеми во различните земји во светот. Тој прво бил новинар, кој меѓудругото известувал и од Заливската војна, потоа бил професор во Прага, за подоцна да дипломира политички науки во Чикаго. Една исклучителна и ретка појава, која низ своите филмови прави многу повеќе од било какви акции или кампањи.

„Крвта што проштава“ и „Марија полна со милост“ фасцинираат со Вашата посветеност и подготвеност на светот да му покажете како живеат луѓето, а особено младите во овие земји. Но, освен признанијата за уметничкото во нив, колку Вашата ангажираност предизвика одредени реакции?

- Досега реакциите за „Крвта што проштава“ беа од публиката на филмските фестивали и по премиерите во Албанија и во Косово. Се надевам дека подоцна, колку повеќе луѓе ќе го видат овој филм во Албанија, толку повеќе проблемот на крвната одмазда ќе провоцира дискусии и ќе ја наметне потребата од барање некакви решенија. Јас сум особено заинтересиран за реакциите од страна на младите луѓе за филмот. Една особено важна реакција имав од момче кое сега има 18 години и кое живеело во изолација во неговата куќа од пет години. Тој рече дека филмот коинцидира со многу од искуствата и емоциите низ кои поминал. Овој филм тој го почувствувал мошне реално.

Карактеристично е дека Вашиот фокус во филмовите, пред се', е на младите луѓе, на тоа како овие состојби влијаат на младите и колку ги уништуваат нивните животи и нивната иднина. Очекувате ли дека овие остварувања можат да направат многу повеќе од она што еден филм како уметничко дело може да го прикаже?

- Една од најинтересните работи, кога станува збор за младите луѓе, а особено адолесцентите кои имаат околу 17 години, е тоа што минуваат низ многу промени. Драмата во филмот по дефиниција е заинтересирана за тоа како луѓето се менуваат од почетокот кон крајот на приказната. Тоа можеби е една од причините зошто се задржав на 17-годишните ликови. Тоа се периоди во нивните животи кога се' е доведено во прашање, кога учат и кога се љубопитни за се' и сешто. Тоа ги прави мошне интересни за екранот.

Што се случи по филмот за колумбиските „мазги“ (девојки што пренесуваат дрога голтајќи дури и по 50 вреќички). По неговата премиера во Берлин имаше големи одгласи, но дали овој филм стигна каде што требаше, дали нешто се помрдна од мртва точка? Повлијае ли филмот на било каков начин на животот на младите девојки во Колумбија, предизвика ли одредени реакции надвор?

- „Марија полна со милост“ беше многу добро прифатен во Колумбија. Тоа доведе до големи дискусии за овие девојки, кои мислат дека на тој начин можат да ја обезбедат својата иднина. Не мислам дека тоа го запре тој процес, за жал, ни најмалку. Но, барем во САД луѓето почнаа да имаат повеќе разбирање за тој проблем, во смисла на тоа што воопшто значи шверцување на дрога. Кога ќе кажеш дека некој голта дрога, тие веднаш помислуваат на филмот и тогаш можат да си направат слика во нивните глави. Така, на тој начин, се надевам дека филмот ја менува свеста на луѓето.

Филмот за крвната одмазда е направен одлично. Она што во овој филм изненадува, е Вашиот поглед кон овој проблем, бидејќи како човек од страна Вие на работите им приоѓате од поинаков агол и правите решенија што никој не би ги очекувал и кои сигурно не се вообичаени за Албанија. Но, токму тоа наметнува многу прашања. Дали се плашевте од неговата премиера во матичната земја?

- Премиерата помина одлично. Најдобриот дел беше да се видат сите луѓе (многу од нив натуршчици) што работеа на филмот собрани заедно во киносалата за да ја проследат премиерата на големото платно. За мене беше голем момент да се видат нивните имиња таму, тоа беше еден вид затворање на целата наша работа. Бидејќи, сите тие луѓе кои никогаш порано не работеле на филм, веруваа во нас дека направивме нешто и дека тоа е важно. И генерално, најважно е дека на Албанците филмот им се допадна.

Живеевте во Албанија, ги запознавте и жртвите на „нгујим“, се запознавте со помирувачите, можете ли да ни кажете што мислите за целата таа состојба. Колку е можно денес, со сите промени што се случуваат и што младите желно ги следат, нешто да се промени?

- Најважната работа за да се смени ситуацијата со крвната одмазда е да се сменат менталитетите на луѓето. Важно е луѓето да се обидат да ги решат нивните конфликти со насилството. И она што е важно, е тие да не бидат обземени со одмаздата. Овие промени може да дојдат на многу начини. На пример, кога луѓето кои работеле во странство се враќаат во своите земји, тие носат поинакви погледи. Кога имаат пристап кон интернет и можност за размена на мислења со луѓе од останатиот дел на светот, нивните идеи се менуваат. Кога се во можност да добијат силно образование, со добри учители и добри книги, тогаш се развиваат и нивните ставови. Сите тие работи се важни за да може да се здогледа крајот на крвната одмазда во Албанија.

Би можеле ли да ни опишете како се чувствува самиот народ во врска со крвната одмазда?

- Мислам дека никој не ја сака крвната одмазда. Но, се' уште луѓето влегуваат во тие ситуации бидејќи чувствуваат дека со тоа ја бранат нивната чест. Младите луѓе особено ја мразат крвната одмазда. Мислам дека најголем дел од младите луѓе не би влегле во процесот на крвна одмазда толку лесно, колку што тоа би го направиле нивните родители или дедовци. Тоа не е комплетно завршено. Ако прашате некој млад човек денеска во Албанија, што би направил доколку негова сестра била силувана, честопати тој преферира да се одмазди отколку да и верува на полицијата. Така што, мислам дека се' уште има многу работа за да се дојде до тоа луѓето да не преземаат чекори за одмазда.

Нашиот актер Рефет Абази ми раскажа дека за време на снимањето на филмот сте направиле неколку хуманитарни акции, сте им подариле лаптопи на младите кои се врзани дома, за да можат да останат поврзани со светот. Како сето тоа беше прифатено?

- Ние бевме во можност да донесеме неколку компјутери за семејствата што се во изолација. Тоа беше извонредна работа за да се види колку членовите на тие семејства што се во изолација ги користат компјутерите за да остварат контакти со надворешниот свет. Едно момче ја користеше нашата камера и успеа да влезе на интернет и да ја искористи како скајп за да разговара со некои негови роднини во Лондон. Тие семејства се подготвени да се движат напред. Но, факт е дека имаат потреба од помош.

 

http://www.utrinski.com.mk/?ItemID=C1BCF72BAE000E4EB6C57806C6BE9A7D



Видео содржини

Поуки од Светите Отци

krusevoexport

Наука и Култура

Јануари 12, 2020
Mudreci.pustina1

Мала Историја на Христијанството и на Светот

Св Јован Крстител е дете на Првосвештеникот Захарије и Елисавета. Захарие веднаш беше убеиен од Ирод.Наскоро Елисавета премина, а Св Јован остана сам во Пустината каде што Бог и Ангелите се грижеа негоСв Јован целиот свој живот ќе го наговестува народот за…
Ноември 24, 2019
7.Vselenski.sobor

Скопје и Истанбул се среќаваат во јазикот, литературата, историјата

– Градовите ја имаат функцијата на поврзување луѓе, вери и народи, како и нивните култури. Динамиката на културните размени меѓу Скопје и Истанбул со овој проект се обележува низ значајните пунктови на тие релации (јазик – литература и историја – култура) со…

СИТЕ ТИЕ МУСТАЌЛИИ (од колекцијата на Националната Галерија на Р. С. Македонија)

Ное 07, 2019 Друго од култура 534
7.Vselenski.sobor
Портретната уметност од минатите епохи изобилува со слики и скулптури на луѓе со мустаќи…

Двеста години од раѓањето на Дичо,зографот кој почна нов правец во црковната уметност

Окт 19, 2019 Наука и Религија 605
Има една интересна случка поврзана со Дичо Зографот што ја раскажуваат неговите потомци.…

„АВИЈАТИЧАРОТ“ ОД ЕВГЕНИЈ ВОДОЛАЗКИН добитник на наградата „BookStar 2019“

Окт 08, 2019 Литература 559
Гостувањето на моментално рускиот писател број 1 на сите светски листи – Евгениј…

Беседи

 о. Горан Стојчевски:  МАЈЧИНСКАТА ЉУБОВ И СИНОВСКИОТ ОДНОС

о. Горан Стојчевски: МАЈЧИНСКАТА ЉУБОВ И СИНОВСКИОТ ОДНОС

Во Светото Евангелие, како и на фреските и иконите што ги доловуваат сите искупителни и спасителни моменти од сведоштвото на Богочовекот, преку кои човекот и светот се спасени, наидуваме и...

Отец Методиј Митановски: ЗА БЛУДНИОТ СИН

Отец Методиј Митановски: ЗА БЛУДНИОТ СИН

Кога го слушаме Евангелието за блудниот син најголем проблем е што го поврзуваме со други луѓе а не со самите нас.Така секогаш се сеќаваме на некој мал човек што прокоцкал...

Митрополит Европски Пимен: Беседа за Блудниот син

Митрополит Европски Пимен: Беседа за Блудниот син

Но да си споменеме и дека има браќа (како братот од денешната парабола) кои ќе стојат на вратата и ќе роптаат кон таткото зошто нè примил и кои ќе се...

Беседа за блудниот син (втор дел) (29.02.2020)

Беседа за блудниот син (втор дел) (29.02.2020)

Да дојдеш на себеси е да видиш дека без Бог си гол и бос, и дека без Бог си никој и ништо, и дека без Бог си ветер и магла,...

Беседа за блудниот син (прв дел) (16.02.2020)

Беседа за блудниот син (прв дел) (16.02.2020)

 Бог и Отец на секого од нас подеднакво, без збор и без услов, ни ја дава полнотата на Својата благодат. Од нас самите, од нашата слободна волја зависи како ќе...

Св.  Григориј Палама - Беседа за блудниот син

Св. Григориј Палама - Беседа за блудниот син

Ќе настане глад - рекол Пророкот, оплакувајќи го Ерусалим - но не глад за леб и вода, туку чулен глад за словото Божје (Ам. 8, 11). Глад, тоа е состојба...

 Неделата на блудниот син: Враќањето од прогонство (16.02.2020)

Неделата на блудниот син: Враќањето од прогонство (16.02.2020)

Во третата недела од подготовката за Великиот пост, ние ја слушаме параболата за блудниот син (Лк 15,11-32). Параболата и химните што се пеат тој ден, зборуваат за покајанието како за...

СРЕТЕНИЕ СО ТАЈНАТА ХРИСТОВА - Митрополит Струмички Наум

СРЕТЕНИЕ СО ТАЈНАТА ХРИСТОВА - Митрополит Струмички Наум

Заради соединувањето според Ипостас, Богочовекот Христос немаше потреба, Он лично како Бог – како една сложена Божествена Ипостас која во себе содржи две природи неразделно, неслиено, неразлучно и непроменливо соединети...

БEСEДА за Чoвeкoт кoј никoј нe Гo знаe

БEСEДА за Чoвeкoт кoј никoј нe Гo знаe

Кадe и да сe сака нeкoe дoбрo вo свeтoт да сe надгради, Oн e пoчeтoк. Бeз Нeгo нe сe мoжe. Акo сe сака да сe искoрeни нeслoгата и злoбата вo...

« »