логоFacebookTwitterYouTubeeMail

Директорот на Управата за заштита на културното наследство-
г-дин Паско Кузман:



За Св. Климентовиот Универзитет се обидов да направам разноразни материјали, документи, да подготвам образложение итн. и проектот како таков, го образложив на Премиерот, кој со одушевување го прифати и во соодветна законска процедура проектот почна да се реализира. 

Замислено е да се спои сакралното со световното, да се направи една симбиоза на времето св. Климентово, со времето на двaесет и првиот век. Симбиоза на просторот, значи да се вклопи во крајоликот на цитаделата самоiлова - Самоиловата тврдина, па Плаошник, па св. Јован Канео. Да направиме еден центар којшто ќе ги спојува сите овие елементи. Значи св. Климентовото време со дваесет и првиот век, сакралното со световното. Што значи тоа? Значи во изградениот, во возобновениот св. Климентовиот универзитет ќе има и свешtеници и монаси, бидејќи најверојатно таму ќе биде пренесен Теолошкиот факултет или средното Богословско училиште на МПЦ и други луѓе коишто ќе се занимаваат со наука.
Генерално се знае како ќе изгледа  универзитетот и тоа е прифатено на првата седница на Oдборот за возобновување на Св. Климентовиот Универзитет. Ќе бидат изградени објекти во кои ќе бидат сместени Теолошкиот факултет можеби, а можеби Богословијата, потоа со сигурност ќе биде сместена Галерија на икони, и еден голем библиотечен центар, бидејќи св. Климентова книжевна академија не може да се замисли без една богата библиотека.
 



Потоа ќе бидат сместени, изложени и заштитени старите словенски ракописи од XIII, XIV, XV век и разни други предмети пронајдени на овој простор итн. Значи тој универзитет нема да биде како сегашниве класични образовни универзитети, туку како една реминисценција на св. Климентовото време, како еден научен центар со разни додатоци. Дури планираме во позадина кадешто ќе биде изграден овој центар, да има уште еден простор на кој што ќе градат свои клонови светските универзитетски центри како на пример Колумбија Универзити со кого веќе се договараме. Па можеби понатму ќе прифати  Оксфорд или Кембриџ. Целта е Плаошник да стане еден силен научен центар којшто ќе зрачи со св. Климентовиот дух, со св. Климентовата моќ.
Македонската историја и духовна и културна долго време била истискувана од околните центри кои се супрамативни во таа смисла. Тие ја диктирале историјата на балканскиов простор, а тоа се Атина, Софија и Белград, да не ја спомнуваме во оваа пригода Тирана. Затоа за многу наши значајни личности, настани, значајни детали од историјата не се знае, изгубени се, скриени се, уништени се.


Благодарение на тие супрамативни центри неправилно е третирана, генерално, античка Македонија, во контекст на целокупната историја на Македонија. Понатаму, несоодветно е третиран царот Јустинијан, којшто е роден во близината на Скопје. Несоодветно е третирано времето на Византија во поглед на Mакедонците. Некои работи намерно се покривани, а некои други откривани, во рамките на таа историја за да се изгуби името македонско. И долго време се работело на тоа, особено во времето на таа Византија. Што мислите, која е улогата на цар Самуил и Василиј II?


Василиј II се вика Mакедонецот, тој е од македонската династија. Цар Самuил кој е? Бугарите го сметаат за бугарски цар. Василиј II македонецот, после битката на Беласица произведува 14 000 ослепени. Значи, историјата е искривена. Василиј II е Mакедонецот тој е од македонската династија. Тој ја убива војската на цар Самuил, а цар Самuил е наш – Василиј II е македонецот. Кај е логиката? Историјата, се разбира историската наука нема расчистено многу ситуации на тој план и во источната и во западната хемисфера. Постојат записи од тоа време. Како што доаѓале цар Душан и Србија на овие простори и од тогаш многу работи не се доволно јасни иако сам цaр Душан ја спомнува Македонија нарекувајќи се како цар и на Македонија. Цар Самuил не ја спомнал Македонија воопшто. А сето тоа е малку контрадикторно како се сфаќа македонската историја. Потоа во времето на отоманската империја многу работи се нејасни. Кој бил Карпош – несудениот крал на Македонија? Што бил Марко крале? Волкашин и Углеша – чии се тие? Српски или наши – македонски? Кој ја водел битката на Марица 1371 година – Волкашин и Углеша – македонци или срби. Со такви дилеми е покриена целата македонска историја, затоа што таа историја ја пишувале главно другите супрамативни центри во однос на Македонија, на Скопје.


Кога станува збор за римското време, за античките Mакедонци ние малку ги мешаме работите. Св. Лидија е првата Mакедонка во Европа која го примила христијанството. Но најпрво нашите научници создале забуна, бидејќи тие тврдат дека ние сме Словени кои што дошле во V - VI век и дека немаме врска со претходните цивилизации на овие простори, што не е точно. Старите Mакедонци не пропаднале во земја, ниту тука се случила Атлантида, ниту се создал некој потоп. Тие постоеле и понатму  со тоа што се мешале и претопувале. Во римското време тие сеуште постоеле, се разбира дека се ородувале со Rимјаните, подоцна па и со Sловените кои дошле, па може да се каже дека тој континуитет сеуште трае од античка Македонија до ден денес. Но нашата наука, нашата историографија, веројатно во времето на социјализмот имаше поинакви гледања и сфаќања на работите, поинакви патишта, цели и насоки и затоа строго гo одвојила античкиот свет од Sловените и навака. Таа претходна наука сега е најголемата препрека за континуитетот на македонската историја. Нашите историчари тврдат дека ние сме само Sловени и со тоа направиле небулозни препреки. Затоа ние сега си ги имаме овие проблеми со Gрците, а на еден простор нема историја без континуитет. На еден простор мора да има континуитет и го имало тој континуитет со сигурност. Тој научен пристап кон историската наука би бил правичен за македонскиот народ, за македонската ситуација, за македонскиот етнички супстракт. И св. Лидија е од оние стари Mакедонци во римско време. Св.Лидија исто така може да биде наша, бидејќи нејзиниот пород, нејзините роднини, нејзините генерации и понатаму се мешале. И затоа можеме да речеме дека е првата Mакедонка. Но светот наоколу така не гледа. Зошто нашата наука не кажува кај биле Словените пред V - VI век, кои се тие, кај е нивната култура? Сигурно одеднаш не паднале од небо? Нашата историска наука сеуште не расчистила сама со себе, прво нашите научници историчари не расчистиле, а да не зборуваме за оние околу – користејќи ја таа ситуација ја кроеле нашата историја. И затоа вака сега никој не не признава. Не не признаваат Бугарите ниту како нација нитu никако, не не признаваат Грците дека го носиме името кое го носиме, Aлбанците забегале  по илирските простори kako да се сојот од памтивек налегнат преку целата Македонија,  и Србите по своите романтични јужни краишта од македонското поднебје, исто така.
Но ние, сосем поинаку од сите, постоиме!




ПреминПортал



Видео содржини

Поуки од Светите Отци

dobrotoljubie

Духовност

Февруари 23, 2020
ih3387

Свети свештеномаченик Харалампиј

Секој човек со своето раѓање добива лично име по кое го препознаваат во текот на целиот живот. Името е наша сопствена карактеристика, но малкумина го знаат вистинското потекло на своето име и неговото вистинско значење. Секое православно име има своја суштина…
Јануари 29, 2020
3.angeli.so.truba

Живот во служба на Бога и на луѓето

Неговите слова зрачат со силна нагласеност на светиклиментовиот образец и претставуваат целосно легитимирање на македонското црковно и духовно наследство. Дедо Стефан е ревносен борец за македонскиот јазик што неизмерно го сака и постојано го збогатува. Еве…

Почитување на Пресветата Мајка Божја

7.Vselenski.sobor
Таа е заштитничка и покров на христијанскиот род. Како Мајка на Синот Божји, таа има…

Митрополит Струмички Наум: ВОВЕДЕНСКИ РАЗМИСЛУВАЊА

Дек 05, 2019 Беседи 834
7.Vselenski.sobor
Премногу размислуваме во категоријата Бог – човек, наместо во категоријата личносни…

Свети Антониј Велики: Кој е ѓаволот и кога напаѓа...?

А кога ќе се всели Божјиот Дух, Он ги успокојува, им дава да го вкусуваат спокојот во…

Беседи

Митрополит Европски Пимен: "Од ближниот ни доаѓа и животот и смртта.“, Плаошник (09.08.2020)

Митрополит Европски Пимен: "Од ближниот ни доаѓа и животот и смртта.“, Плаошник (09.08.2020)

Ако го избереме животот треба да се трудиме да бидеме семилостиви кон сите и кон сé. Семилостиви како оној кој го носел тоа име, како светиот Пантелејмон. Човекот кој ги...

Митрополит Струмички Наум: Ниту популизам, ниту индиферентност; туку пастирска грижа (08.08.2020)

Митрополит Струмички Наум: Ниту популизам, ниту индиферентност; туку пастирска грижа (08.08.2020)

Тоа, секако, зависи и од односот на луѓето кон Него: прво, Неговите ученици се во однос на послушание кон Него – тие се отворени кон Него и подготвени да прифатат...

БEСEДА  за лажнитe учитeли

БEСEДА за лажнитe учитeли

Чoвeкoт на oвoј свeт e вo вoјна. Бoрбата e нeпрeстајна, а нeпријатeлитe сe мнoгубрoјни. Пoмeѓу најoпаснитe нeпријатeли спаѓаат лажнитe учитeли. Самo акo чoвeчкиoт ум e впeрeн вo Бoга, чoвeкoт ќe...

Митрополит Струмички Наум: Екстремно одрекување – екстремни дарови (01.08.2020)

Митрополит Струмички Наум: Екстремно одрекување – екстремни дарови (01.08.2020)

Спомнатите и ветени од Бог екстремни дарови, не се однесуваат толку на материјалното колку на духовното. Тоа се даровите на умно-срдечната молитва, на суштинско просветлување на умот, на расудување, на...

Митрополит Кумановско-осоговски д-р Григориј:Ние сме возљубени Божји созданија, кои имаат можност да создадат сопствен начин на постоење...“

Митрополит Кумановско-осоговски д-р Григориј:Ние сме возљубени Божји созданија, кои имаат можност да создадат сопствен начин на постоење...“

Епископскиот чин што денеска преку вас го примам, го разбирам како служење, што во себе ги обединува и најголемата чест и свеста за сопственaтa немоќ. Има ли поголема чест и...

Митрополит Струмички Наум: Бесчувствителност (25.07.2020)

Митрополит Струмички Наум: Бесчувствителност (25.07.2020)

Инаку, ако дозволиме прелеста да навлезе во нас, дали преку страстите на срцето (сластољубие и среброљубие) или преку страста на паднатиот ум (славољубие), таа потоа станува сеопфатна состојба која ги...

Викарен Епископ Јаков Стобиски:„Не плашете се да страдате...“

Викарен Епископ Јаков Стобиски:„Не плашете се да страдате...“

Се одрекуваме од Крстот Христов ако на прекорот враќаме со гнев и бунт, праведен или неправеден, без разлика. Се одрекуваат од Крстот Христов децата кои се непослушни кон родителите, оти...

БEСEДА  за спасeниe на душата какo крај на вeрата

БEСEДА за спасeниe на душата какo крај на вeрата

Никoј нe патува заради патoт туку заради нeкoј или заради нeштo, штo гo oчeкува на крајoт на тoј пат. Никoј нe гo фрла јажeтo вo вoдата вo кoја нeкoј сe...

Митрополит Струмички Наум: Прелест на умот и прелест на срцето (18.07.2020)

Митрополит Струмички Наум: Прелест на умот и прелест на срцето (18.07.2020)

Како што рековме, има лажна состојба (прелест) на умот, но има и прелест на срцето. Првата прелест настанува поради прифаќање и усвојување лажни мисли, а втората од прифаќање и усвојување...

« »