логоFacebookTwitterYouTubeeMail

 о. Горан Стојчевски

„А ние да пребиваме во молитва без било какво воображување, и да просиме смирен дух од Господа, и Господ ќе нѐ љуби и ќе ни даде на земјата сѐ што ни е полезно за душата и телото„- св. Силуан Атонски


Многупати во текот на поглемите празнувања во Црквата, како што е Воскресението Христово, Неговото Раѓање, споменот на светите Апостоли и Успението на Мајката Божја, се зборува за постот, за молитвата, крстот и љубовта. Секако за Крстот Господен во текот на една седмица ни се определени среда и петок како денови на пост, денови на наше сораспнување со Христа во очекување на нашето совоскреснување со Христа. Постот, како што ни е познат од Светото Писмо и од искусвото на светите отци и преподобни мајки не само што означува, туку во суштина е воздржување, како култура на живеење. Најчесто, за нас христијаните означува воздржување од помисла, збор и дело, начини на грешење, или состојби на паднатата човечка природа. Но, постот е всушност не само воздржување, туку е активна будност над самиот себе, онака како што и Самиот Спасител ги советува своите ученици, бидете будни и молете се (Мт.26,41). Акцентот не се става само на воздржување од јадење и пиење на одредени продукти, туку на бодрење на духот, ставање на нашето тело ако може така да се каже, во служба на духот, кој се бодри со пост и молитва, и на тој начин како што велат Отците, телото се продуховува, подготвувајќи се во сé да бидеме според Нашиот Воскреснат Господ кого единствено го очекуваме, кому му веруваме, му се надеваме и го љубиме. Постот е начин на живот, кој е определен во времето и просторот на нашето живеење во покајание, од моментот на крштевањето до часот на преминот низ смртта кон Бога. Пример, кога им одговара Христос на фарисеите кои ги укоруваат апостолите кои не постат, за разлика од оние фарисеите кои постат (види Мт.9,14-15). Навистина, Младоженецот на Црквата која ја чиниме, кога е Христос со нас, околу нас и во нас, знаеме дека царството Божјо не јадење и пиење од кое во постот се воздржуваме, туку правда, мир и радост во Светиот Дух (Рим 14,17), оти вистинското јадење е Телото Христово, како што вистинско пиење е Неговата Крв (Јн.6,53-56) со кои се причестуваме, и таа заедница што на Литургијата е Црква и откривање на Царството Небесно е сведоштво дека Младоженецот е со нас, и немаме потреба од пост. Но, сите други моменти од нашето излегување со мир во светот треба да е пост, воздржување, за да ја задржиме благодатта Божја во благодарност кон Бога за сé, како вечна правда, измирување со Бога, ближните и себе си, како мир Божји, и радост т.е. како присуство на благодатта на Светиот Дух во нашите животи. Во полнотата на времето и просторот не ќе има потреба од пост, молитвата ќе продолжи како начин на непрестаен разговор за што треба да стекнеме искуство дури се воздржуваме и преумуваме, а во љубовта ќе се расте, бидејќи царството Божјо не ќе има крај, а Нашиот Создател создава и устројува од љубов, преку љубов и во љубов.

Во текот на овие великопосни денови, во една стихира разбојникот од десната страна на Христа, се вели дека е првиот богослов ( види Часослов, служба на деветти час). Да, тој разбојник е пример за покајание и исповед, возджување од мисли, зборови и дела, исполнет вера, надеж од љубов кон Христа, и сето тоа на Крстот (види Лк.23,39-43). Сето богословие за постот, крстот и љубовта ни е даден во примерот на разбојникот кој вели, спомни си за мене Господи, Кога ќе дојдеш во царствотото Твое. Покајаниот разбојник на крстот го распнува својот стар живот, налик на Христа Кој на Крстот ја распнува падната човечка природа заробена од страстите, разбојникот кој се покајува се воздржува од мислите, зборовите и делата на другиот разбојник кој хули на Бога, и совршено ни го претставува подвигот кој ќе го усвојат подоцна сите наши свети отци, преподобни мајки, дека само на крстот, само преку усвојување на крстот Христов е можно човекот да се вподобува на Бога, да ја исполни својата улога на свештенослужител за која е создаден, и да богослови во љубов преку Христа Кого Го споменуваме непрестајно, за секогаш да бидеме со оној Негов одговор, уште денес ќе бидеш со Мене во Рајот. Многу зборови не треба да се кажат, доволно е оваа епизода од спасителното дело Христово да ја погледнеме, и ќе видиме дека богослужбените текстови на Црквата низ Светиот Дух точно го опишуваат овој разбојник како прв богослов, оној кој се вподобил на Бога на Крстот.

Постот како воздржување, споменавме дека не е определен во рамките само на деновите педагошки определени од Црквата за да се образуваме според Христа и да се воспитуваме со Христа, туку тоа е и секојдневен подвиг, подвиг на мигот во кој се наоѓаме слично на разбојникот, секојдневно треба да знаеме дека сме на крстот, а секој момент треба да го усвојуваме тој крст со благодарност, со воздржување, со љубов, пак ќе потсетиме за мигот во кој се наоѓал разбојникот и како постапил. За молитвата ни напоменал не само Самиот Христос зборувајќи ни за будноста, туку за нејзината непрестајност како што ни советува Апостолот (1Сол.5,17), онака како што светите отци и мајки ни посведочиле дека таа е јазик на идниот век, тихување во незаодната светлина и природна личносна комуникација на човекот со Бога, средство за стекнување на благодатта Божја преку која го чистиме срцето наше од страстите во кои лежат многу работи кои го осквернуваат човекот, го просветлуваме умот ставајќи го функција на божествената благодат која делува и неговото слегување во срцето како обожение на човекот. Таквиот пример ни бил посведочен од Пресветата Владичица наша Богородица, која сите зборови Христови ги слагаше во своето срце (види Лк.2,19 и Лк.2,51), и како милосрдна Врата ни ја дала можноста и ние името на нашиот Спасител, Господ Исус Христос, Синот Божји да госпоменуваме и тие умни зборови на Неговото Име со кое се спасуваме да ги сложуваме во срцето наше и да бидеме помилувани заради нашата гревовност и таму да се зацари Самиот Христос, и да биде ризница на мисли, зборови и дела кои не ќе го осквернуваат, туку ќе го осветуваат човекот.

Постот е тој прв степен неизоставно врзан со молитвата на очистување на срцето од страстите, крстот видовме и од евангелското четиво уште повеќе од исихастичкото предание на Црквата на дело, дека е просветление на умот, а љубовта е секое добро дело во полнота, правда, мир и радост во Светиот Дух, неизмерна љубов Божја покажана на Крстот која го прегрнува сиот свет и сите луѓе во прегратката на спасението, во прегратката на единството со Создателот во прегратка на вечен живот, љубов потпишана со Крвта на Единородниот Син Божји (Јн.3,16).

Кој колку пости, или се воздржува или се моли зависи од тоа колку благодари и колку љуби, таков е духовниот закон, нарушен од Адам, обновен од Пресвета Богородица, реализиран од Христа, преку Христа и во Христа, со благодатта на Светиот Дух во слава на нашиот Отец Небесен, по Кого треба да бидеме свети и совршени низ крсната љубов.



Поуки од Светите Отци

krusevoexport

Духовност

Ноември 12, 2019

Старец Георгиј Капсанис: МОНАСИТЕ СЕ ЕКСПЕРТИ ВО НАУКАТА НА ПОКАЈАНИЕТО

Луѓето прво треба да го распнат и да го погребат своето поранешно „јас“ (т.е. егоизмот, страстите и себичната волја) на Крстот и Гробот Христов за да можат да воскреснат со Него и „да одат во обновеноста на животот“ (Рим. 6, 4).Ова е дејството на покајанието…
Ноември 09, 2019
st-demetrius

Свети великомаченик Димитриј Солунски

Благочестивиот Димитриј пред царевите ги поставил Божјите заповеди. Го возљубил Господ Бог со сето свое срце и душа, па веднаш по враќањето од царската престолнина почнал јавно да проповеда и својот народ да го одвраќа од многубоштвото, водејќи го така кон…

Митрополит Струмички Наум-Царството небесно прилега... на простување (19.08.2017 )

Ное 07, 2019 Беседи 106
7.Vselenski.sobor
Честопати и мене ме прашуваат зошто примам или им помагам на луѓе за кои мнозина од…

Митрополит Струмички Наум - Последна надеж за спасение

Ное 04, 2019 Беседи 75
Uspenie.Bogorodica.jpg
Она нѐ научи Кој Е смислата на нашиот живот. Она нѐ научи Кој Е вистинска љубов. Она нѐ…

Митрополит Струмички Наум: Зошто пишувам?

Окт 28, 2019 Беседи 200
7.Vselenski.sobor
Битно е дека, без тие – собраните околу мене, којзнае дали воопшто и ќе беше нешто…

Беседи

БEСEДА за Христа какo глава на ситe свeтии

БEСEДА за Христа какo глава на ситe свeтии

Грeвoт избeзумува, грeвoт oбeзглавува. Чoвeк пoтoнат вo грeвoви и вo пoрoци сличeн e на кoкoшка, чија глава e oтсeчeна, та умирајќи грчeвитo прeта и скoка ваму-таму. Цeлиoт нeзнабoжeчки свeт прeд...

Слово на Неговото Високопреосвештенство Митрополит Тимотеј – Дваесет и прва недела по Педесетница

Слово на Неговото Високопреосвештенство Митрополит Тимотеј – Дваесет и прва недела по Педесетница

Такви луѓе во Христово време имало многу, но и денес не се малку. Тие малку се интересираат за Евангелието, или, пак, и воопшто не се интересираат, а некои се дури...

Два приода кон слободата

Два приода кон слободата

Првиот, после неговата средба со Ослободителот и Спасителот Христос, од корен се променува: од гол постанува „облечен и разумен“; од несоцијален, којшто живеел по гробовите и пустината, сега се наоѓа...

Излезе сејач да сее семе (10.11.2019)

Излезе сејач да сее семе (10.11.2019)

Во трњето кое го уништува Словото на Божествената вистина, освен богатството, насладите и животните грижи (Лк. 8,14), во нашето време треба ги видиме и различните лажни учења кои ги шират...

Архиепископот Охридски и Македонски г.г. Стефан: „Како христијани сме повикани денес да бидеме сведоци Христови“

Архиепископот Охридски и Македонски г.г. Стефан: „Како христијани сме повикани денес да бидеме сведоци Христови“

И ние, кои го носиме името христијани, кои живееме со верата на мачениците – сме сведоци за Христа. Некои, можеби, со право, ќе се запрашаат – па како можеме ние...

“Нe e пoтрeбнo бoгатствo на oнoј кoј лeбoт и вoдата ги смeта за царски ручeк”

“Нe e пoтрeбнo бoгатствo на oнoј кoј лeбoт и вoдата ги смeта за царски ручeк”

Така пoстапувал и св. Авeркиј. Кoга видeл мнoгу нарoд вo маки и вo бoлeсти, тoј клeкнал на eднo мeстo и сe пoмoлил на Бoга, да oтвoри тoпла и лeкoвита вoда...

Старец Ефрем Катунакиотски: Поука

Старец Ефрем Катунакиотски: Поука

Кога ќе се очисти садот на душата, тогаш сам по себе ќе биде исполнет од благодатта Божја. Од послушанието се раѓа молитвата, а од молитвата – теологијата.

Митрополит Струмички Наум:  Зошто пишувам?

Митрополит Струмички Наум: Зошто пишувам?

Битно е дека, без тие – собраните околу мене, којзнае дали воопшто и ќе беше нешто напишано. На крај, нашето заедничко давање, нашиот заеднички опит преточен и во слово, е...

БEСEДА за дeцата и нивната пoфалба на Гoспoда

БEСEДА за дeцата и нивната пoфалба на Гoспoда

Oсвeн тoа, вo малитe дeца трeба да сe вбрoјат и самитe апoстoли, и мнoгутe свeтитeли, испoсници, мачeници за Христа и дeвoјки, илјадници и илјадници oд oниe кoи нeвинo и прoстoдушнo...

« »