логоFacebook  Twitter  YouTube  eMail

Кожувчанка

 


Беседа на „Третиот семинар психо-социјална поткрепа на децата болни од рак и на нивните семејства“ – Онколошко одделение на детската болница „Аглаја Киријаку“, 8-9 ноември 2002 г.

 
За почеток би сакал да ја искажам мојата длабока и искрена почит кон г-ѓа Козмиди, која ја покрена иницијативата, и учтиво ме покани на оваа средба, која за своја цел ја има психо-социјалната поткрепа на детето болно од рак и на неговото семејство.

Но, паралелно, би сакал да го искажам и мојот јасен срам затоа што прифатив да зборувам за нешто толку реално, толку човечко, толку сложено, бидејќи самата негова природа не трпи слова, не се искажува со устата, не влегува во зборови, не се презентира пред публика, а уште, пак, повеќе, кажаното не може да се смета за одговор од страна на некој што навидум знае, на прашањето на оние другите, кои со сигурност страдаат. Веројатно ова е и тема, за која не може, а и не треба да се прават беседи. Премногу е длабока за да излезе на површината на свеста. Премногу е болна за да ја собере во хоризонтите на нашата издржливост. Премногу е личносна за да биде соочена на полето на јавниот збор. Веројатно ова прашање боли повеќе од причината која го создава, зашто сите знаеме дека нема лесен одговор. А сепак, е толку присутно и реално.

Зошто мене, Боже мој? Се огласува во моите уши ова прашање и одекнува длабоко во моето срце. Ова е прашањето на секој родител чие дете страда, или на секој човек кој е погоден од неизлечива болест. Како е можно ова прашање да се претвори во беседа, совет, мислење, или одговор?

Ова прашање постојано се поставува, а се одговара само со солзи – не со зборови; со чувства – не со мисли; со молчење – не со мислења; со сострадание – не со одговори. Веројатно, би требало јас да бидам слушателот, а вие сите, родители, деца, болничари и лекари – беседници. Што да направиме? Често очите зборуваат повешто од устата, воздишката посилно од мислата и болната недоумица ја изразува вистината подобро од било кој одговор. Затоа чувствувам срам што јас вам ви беседам.

Но, со многу радост ја прифатив честа на овој јавен срам, како можност за дружење со вас. Јас не дојдов овде за да ви зборувам како на некои други на кои треба да им кажеме добар збор. Зашто другите на крај и не се „други“, туку се најчистиот и најнеопходниот дел од нашето „јас“, бидејќи средбата со нив во нас го укинува нашето „јас“. Така, помислив да дојдам за да ги позајмам моите усни на потребата на вашата душа, да ја изрази немата болка и да ја поднесе постојаната недоумица.

Веднаш штом г-ѓа Козмиди ми ја даде темата, ми предложи да ги посетиме децата во болничките соби. Избегнав да се согласам. Погледнав кон ѕидовите на нејзината канцеларија, кои беа преполни со лица, намачени и исполнети со надеж, повредени и борбени. Некои сѐ уште се блиску до нас за да ја умножат радоста, а некои ни избегаа за да ја предизвикаат потребата од средба со нив во прегратките на Бога.

Книгите во оваа канцеларија беа помалкубројни од фотографиите. Многуте научни знаења – посиромашни од остатокот на вистината на животот. Недоумиците и непознатото – поизбледени од сјајот на чудната љубов на ова место.

Излеговме од нејзината канцеларија и помислив дека излегов од вистината за да влезам во лагата на овој живот, но со едно неискажливо олеснување. Но, се препнав на поголемата вистина. Во ходникот на една масичка си играа три дечиња без коса, со бледи лица, со венокатетар за хемотерапија во рацете. До нив ист број млади мајки и еден дедо. Очите на возрасните веднаш се вперија кон мене. Дечињата безгрижно продолжија да се забавуваат. Јас не се осмелив да ја дадам лажната насмевка на „добриот поп“, кој дојде да го направи своето добро дело. Никогаш погледот на родителите и безгрижноста на децата не ме погодиле толку. Оваа слика автоматски се претвори во прашање кое одекнува во моите уши сѐ до овој момент. Нивните очи беа жедни за голтка одговор на најлаконската, но и највнатрешна недоумица која се создава во срцето на секој природен човек: Зошто мене, Боже мој?

На крај напатените очи можат да ја изгасат жедта само со нивната солза. Не со мојот збор – помислив. Ги поздравив, и со себе, заедно со споменот на нивните изрази, го понесов и прашањето.

 

Зошто?

Зошто болка? Зошто неправда? Зошто децата? Зошто толку предвреме? Зошто на овој начин? Зошто неописливата радост на нивното невино присуство да ја замени неподносливата болка? Зошто? И доколку е за непознатото наше добро, зошто ова наше добро да биде толку горко?

 

Зошто мене?

Што лошо направив? Каде да барам за да ја најдам во себе, за мене непознатата причина? И доколку јас сум виновен, зарем не можам да направам нешто за да ги променам работите и зошто заради мене да трпи ова невино создание? Ова ми изгледа најтешко да го прифатам. Во опасност сум да ја изгубам и онаа мала и слаба моја вера. На крај, која е користа од целата оваа приказна?

 

Зошто мене, Боже мој?

Зарем не сум Твое дете? Зарем не си Бог на љубовта? Каква врска може да има Твојата љубов со ова страдање? Како да ме привлечат Твоите бичувања? Како се поврзува Твојата добрина со необјаснивата логика на болката, со тагата, со можноста да се соблазнам?

Млад пар! Тукушто се запознале. Нивниот сон: да ја живеат нивната љубов. Колку што може поизразено! Колку што може побогато! Колку што може подлабоко! Ова е живот! Ова нема само сладост и убавина: има и сила. Не се одржува само од себе, не е ограничено на самозадоволноста. Тоа раѓа, се умножува, дава живот.

Во занесот на нивната љубов стапуваат во брак. Првото време поминува толку убаво! Се гледаат во очи и го потврдуваат своето убедување дека сѐ ќе оди добро. Ниедно облаче нема да ја покрие сончевоста на нивните соништа.

Сега чекаат дете. Во него се концентрира вредноста на нивниот заеднички живот. Тоа го насочува нивниот сон. Во него се собрани сите нивни надежи. Девојката е бремена. Нивната насмевка преминува во отворена прегратка. Ова е првпат некој друг да влегува во нивната љубов, кој иако не се гледа ја умножува и ја утврдува. Промените во женското тело ги потврдуваат знаците за еден нов живот кој се раѓа од љубов, но и самиот раѓа љубов. Малиот, невидлив ембрион, за кој знаат без да го гледаат, и самиот им дава живот на родителите. Навистина, откриваат дека се љубат не само повеќе, туку и поинаку. Квалитетот на нивната врска се зголемува.

Девојката веќе е мајка. Само чека да го стисне во прегратката своето детенце. Доаѓа денот на раѓањето. Природната болка ја заменува радоста за новиот живот, убавината на едно ново присуство во домот, изненадувањето на една неповторлива личност. Со него поминуваат радости, непроспиени ноќи, борби, грижи, прегратки, бакнежи, игри, соништа. Детето расте. Почнува да се тетерави, да се смее, да зборува, да оди, да ги прави првите бељи, веројатно и да оди на училиште.

Врската расте. Стравовите следат еден по друг. Слушаме дека некое друго дете е погодено од сериозна болест. Насмевката ни застанува. Но, за кратко. Длабоките внатрешни стравови го карактеризираат идентитетот на нашето расположение. Не, не е возможно! Тоа нема да се случи кај нас. Постои некоја причина што болеста го погоди другиот дом. Веројатноста да го посети и нашиот дом е од мала до речиси непостоечка. Со трошките вера што ги имаме таинствено се прекрстуваме. Ако постои Бог ќе нѐ види, ќе нѐ чува; особено сега кога барем психолошки успеавме да Го повикаме.  Згора на тоа, Бог е љубов. Ако не Му е жал за нас, сигурно ќе се сожали на нашето кутро детенце. Толку е невино.

Но, нашето дете, играјќи се зашеметува; или едно утро добива висока температура, која не се спушта со денови; или упорно има необјасниви болки. Се плашиме. Меѓутоа, сигурни сме дека резултатите ќе покажат вирус или во најлош случај, некоја детска болест која во минатото го вознемирувала светот, но во нашите денови се лекува успешно.

Поминаа доста денови. Сјајот на нашата радост го прекинува серијата молњи на лекарските дијагнози. Рак е. Дијагнозата потсетува на вкусниот морски плод, но сега едната негова клешта ни го стега умот, а другата ни го прободува срцето. Тоа што обично го јадеме со сласт, сега го јаде нашето постоење. Ниту сакаме да помислиме на тоа, ниту можеме да го примиме. Пред неколку дена се прегрнувавме зашто Бог ни подари едно Негово ангелче. Денес нашата прегратка како сад ги собира нашите солзи, за тоа дека можеби прерано ќе го собере нашето ангелче.

Бурата на лекарските прегледи ја заменува бомбардирањето со неодговорените „зошто“. Зошто, Боже мој, толкава болка? Што згрешило ова невино создание? Зошто моето дете, кое ми се чини дека е најдоброто, а не некое непознато и далечно? Зошто да е повредувано, да се мачи, да страда немо и неосновано, одненадеж да трпи? Зошто да биде во опасност, привремено да ги напушти неговите игри, нашите соништа, неговата перспектива, браќата и сестрите, нас – неговите родители, овој свет? Зошто да се случува сето ова и ниедна логика да не може да ни даде сочувство, ниедно објаснување да нѐ утеши, ниеден збор да нѐ утврди, ниеден збор да нѐ допре?


Воскресението на Јаировата ќерка

Бегаме од ова и бараме прибежиште во логиката на некое чудо. Од каде знаеш? Христос ја воскресна ќерката на Јаир или синот на вдовицата од Наин. Ја излечи ќерката на Хананејката и слугата на стотникот. Бог особено ги сака децата и постојано нѐ повикува да учиме од нивната невиност. Неговата љубов е непресушна. Толку чуда се случуваат далеку од нас и се случиле во минатото, па зошто да не се случи едно и во нашите денови и на нашето дете? Каков Бог е? Зарем не може да направи едно чудо?

Но, обидот да се утешиме ја отежнува нашата борба. Чудата се чуда бидејќи не се случуваат толку често. И пак, доколку направи чудо за нас, зарем тоа не е неправда? Зошто некои да се ползуваат од Неговото добродетелно присуство, а некои да бидат лишени од тоа? Зошто некои да Го прославуваат, а останатите, многуте, крајно да се смируваат и да останат жедни? И пак, доколку може да направи чудо, зошто не ги лечи сите, или уште повеќе, зошто не ги укине болестите, за да ги живееме малкуте наши години мирно и радосно? Можеби на крај Бог постои за да страдаме или не постои и едноставно страдаме?

Некои ни се доближуваат и ни велат дека Бог нѐ љуби и затоа ни го дозволува искушението. Па зошто не ги љуби и тие кои нѐ тешат и на нашата болка одговараат со совети и слова, туку нѐ сака само нас? Зошто нивните деца да си играат безгрижно и да се смеат, а нашето бледо да живее во шишињата со лекарства? Зошто нивните деца да се забавуваат со шеги и детски нереди, а нашето да се смее на нашите лагички и луди надежи дека можеби ќе биде подобро и повторно ќе оди во училиште? Зошто тие да можат да градат визија за нивните деца, а ние да трепериме помислувајќи на иднината и на неговата перспектива?

А и животот, зошто да биде толку трагичен? Зошто да се плашиш да љубиш? Да се двоумиш дали да дадеш? Да се приврзеш? Колку што е посилна љубовта, толку посилно боли разделбата. Колку подлабоко е чувството, толку посилно повредува болката. Навистина, зошто?

Изгледа како со часови овие „зошто“ да се виновни за нашето страдање. Некои нѐ советуваат да не прашуваме: не е дозволено „зошто“ кај Бога. Веројатно овој наш грев е причината за страдањето на нашето дете.

А сепак, овие „зошто“ кога се искажуваат смирено и со тивка болка, не само што ја составуваат сликата на највистинското наше „јас“, туку ја изразуваат и најреалната егзистенцијална недоумица на овој свет.

 



Втор дел

 

Извор:БИгорски манастир

8-.09.2019 лето Господово

 



Видео содржини

Поуки од Светите Отци

dobrotoljubie

Духовност

Јуни 10, 2023
TVIT602

Проскомидија

·Што е Проскомидија? Еретиците немаат Проскомидија. Проскомидијата е уводниот дел на Литургијата, нејзин пролог. Таа е нашиот допир со Небесното Царство и Небесното жителство.
Септември 13, 2021

Јован Дебарски Архиепископ Охридски (30 август/12 септември)

Овој свет и богоносен отец наш Јован Дебранин, Архиепископ Охридски и прв ктитор на Бигорската Обител, засветлил како светлозарна ѕвезда на богопрославениот светителски небосклон на Црквата Христова, во првата половина на ΧΙ век. За неговото родословие,…

Беседа за Успение на Пресвета Богородица oд Викарниот Епископ Јаков Стобиски

Сеп 03, 2021 Беседи 5786
Default Image
Беседа за Успение на Пресвета Богородица изречена од Викарниот Епископ Јаков Стобиски во…

Свети свештеномаченик Харалампиј

Фев 23, 2020 Житија 6605
ih3387
Секој човек со своето раѓање добива лично име по кое го препознаваат во текот на целиот…

Живот во служба на Бога и на луѓето

Јан 29, 2020 Беседи 6385
3.angeli.so.truba
Неговите слова зрачат со силна нагласеност на светиклиментовиот образец и претставуваат…

Почитување на Пресветата Мајка Божја

Дек 09, 2019 Полезно и Потребно 5584
7.Vselenski.sobor
Таа е заштитничка и покров на христијанскиот род. Како Мајка на Синот Божји, таа има…

Беседи

Митрополит Струмички Наум: Недела на Православието (20.03.2021)

Митрополит Струмички Наум: Недела на Православието (20.03.2021)

 Спознанието на вистината, на лично ниво, не е интелектуално човечко достигнување, туку, пред сè, е Божји дар на просветленост на умот и обожение на личноста; дар Божји кој се добива...

БEСEДА за љубoвта кoн ближнитe

БEСEДА за љубoвта кoн ближнитe

Таму, на нeбoтo, e вистинскoтo Христoвo царствo и вистинскиoт Христoв живoт бeз примeси на грeв и смрт. Нo љубoвта на Синoт Бoжји кoн луѓeтo нашла дeка e пoпoтрeбнo да бидe...

БEСEДА за внатрeшната милoстиња

БEСEДА за внатрeшната милoстиња

Милoстињата штo сe прави oд цeлиoт ум, гo чисти чoвeкoвиoт ум. Сo eдeн збoр внатрeшната милoстиња гo исчистува цeлиoт чoвeк. Акo e милoстињата самo oд рака, таа нe ја чисти...

Месопусна недела: Страшниот суд

Месопусна недела: Страшниот суд

Христијанската љубов е „возможна невозможност“ да се види Христос во секој човек, кој и да е, човекот што Бог, по Својата вечна и тајна промисла, решил да го воведе во...

 Архива: Митрополит Струмички Наум - На Страшниот суд (10.02.2018)

Архива: Митрополит Струмички Наум - На Страшниот суд (10.02.2018)

Што се случува со оние кои Страшниот суд ги затекнува во грев и пад? Тоа што Богочовекот Христос воопшто стапува во дијалог со нив, колку и да звучи тоа страшно...

Митрополит Тимотеј: † БЕСЕДА ВО НЕДЕЛАТА НА ЦАРИНИКОТ И ФАРИСЕЈОТ

Митрополит Тимотеј: † БЕСЕДА ВО НЕДЕЛАТА НА ЦАРИНИКОТ И ФАРИСЕЈОТ

Параболата за цариникот и фарисејот претставува длабоко проникнување во човековата душа, и за нас е многу важно да го задржиме нашето внимание врз ова кажување. Оваа парабола нема во предвид...

Свети Теофан Затворник: Беседа на Сретение Господово

Свети Теофан Затворник: Беседа на Сретение Господово

Каква умилна слика ни претставува Сретението Господово! Старецот Симеон во раце Го држи Младенецот, спроти него – праведниот Јосиф и Пресветата Дева Богородица; во близина – пророчицата Ана, постничка и...

Дејан Трајков: Оддалечување од Христа и од христијанските идеали

Дејан Трајков: Оддалечување од Христа и од христијанските идеали

Современиот човек брза по светските суети, бега од скромниот живот и во празните и лажни авантури бара да ја заборави душевната горчина, која му ја создава свеста за безбожните дела....

Беседа на денешното Евангелие, посветена на Преподобна Ксенија Римјанка

Беседа на денешното Евангелие, посветена на Преподобна Ксенија Римјанка

Да се потсетиме на еден збор што го слушнавме од светиот Апостол, он спомна „посиновување“. Он спомна нешто што е навистина пресвртница во човековиот живот. Во човековиот живот, покрај тоа...

« »

Најново од духовност

Православен календар

 

18/04/2024 - четврток

Велигденски пости; (строг пост)

Светите маченици Агатопод и Теодул; Преподобен Марко Трачески; Преподобна Теодора Солунска;

Правила и одредби на Православната Црква за постот
Православен календар за овој месец - МПЦ

Кожувчанка

Молитви кон Пресвета Богородица за секој ден во седмицата

 Радувај се, Ти Која од ангелот ја прими радоста на добрата вест дека Бог Слово ќе прими тело од Тебе! Радувај се оти го носеше Создателот во Твојата утроба! Радувај се Ти Која го роди Бога во тело, Спасителот на светот! Повеќе...

Тропар

Тропар на светите Христови маченици Агатопод ѓакон и Теодул чтец 5 април / 18 април 2024

Тропар на светите Христови маченици Агатопод ѓакон и Теодул чтец 5 април / 18 април 2024

Вистина непоколеблива имајќи во срцата вашиАгатоподе и Теодуле,познавте дека земниот живот е суета, сенка и сон,а верата во Љубовта го...

Тропар на светиот Христов преподобен Јосиф химнограф 4 април / 17 април 2024

Тропар на светиот Христов преподобен Јосиф химнограф 4 април / 17 април 2024

Славен и прославен е Господ од целиот род човечки,што изнедри таква фиданка како тебе о, Јосифе,рако продолжена на Духот Свети,поттикнат...

Тропар на светиот Христов исповедник преподобен Никита 3 април / 16 април 2024

Тропар на светиот Христов исповедник преподобен Никита 3 април / 16 април 2024

Исповедниче на православието,пастиру на овците словесни,велик молитвенику, од Никифора преподобниотдуховно роден, од Тарасие Патријархотсо оклопот на свештенство облечен,

Духовната убавина на Богородица се пројавува и во моментот на Распнувањето на Нејзиниот Син

Тебе, Богородице поборнице – војвотко, ние слугите Твои, откако се избавивме од зло, Ти пееме победни и благодарствени песни. Ти имаш сила непобедна, од секакви опасности ослободи не за да Ти пееме : Радуј се, Невесто Неневесна! Повеќе...

Болестите според светоотечкото учење

Значи, не се надевај на лекарска вештина без благодат и не ја отфрлај своеволно, туку моли Го Бога да ја спознаеш причината за казната, а потоа моли за избавување од немоќта, трпејќи сечење, горење, горчливи лекови и сите лекарски казни Повеќе...

Свети Лука Симтерополски: Архиепископ и хирург

Едноставно е да се претпостави дека професорот – епископ, соединувајќи го во своите раце крстот и скалпелот, ги порази современиците токму со тоа необично соединување на двете разновидни сфери на активност.  Повеќе...

Духовни поуки: „Помоли се за мене“

Со Бога зборувај многу, а со луѓето малку; ако во Божјиот закон се подучуваш - ќе успееш и во едното и во другото. Повеќе...

Живот без стрес

Ако разбереме што се крие зад стресот, ако ја видиме лагата, која што се крие зад него, на крајот ќе увидиме дека не постои причина за да бидеме во стрес.. Повеќе...

Митрополит Струмички Наум - Да пораснеме барем до Стариот Завет

И не само што немаат туку се и очигледна пречка за влез во Царството Небесно, и пречка да се сфати и пренесе неговата идеја и порака. Повеќе...

Епископ Тихон Шевкунов: „НЕСВЕТИ, А СВЕТИ“

Несвети, а свети. Луѓе, кои навидум живееле во нашето секојдневие, се соочувале со проблемите со кои ние се судираме, боледувале од болести од кои ние боледуваме, често осудувани од околината, а сепак, не биле секојдневни. Луѓе, кои не се на иконите, но го предавале животот од иконите во сите нивни дела, зборови, мисли. Луѓе, за кои тишината прозборила дека се свети.  Повеќе...

ГОЛЕМАТА ТАЈНА НА ДИВЕЕВО - Кој ќе доживее, ќе види

Како дополнување на оваа тајна, еве што слушнав од устата на 84-годишната игуманија на манастирот Дивеево, Марија. Бев кај неа во почетокот на 1903 година веднаш по канонизирањето на преподобниот Серафим и заминувањето на царското семејство од Дивеево. Повеќе...

Арх. Калиник Мавролеон: Монологот БОЖЈИ

 

Те гледав кога се разбуди угрово. Чекав да ми кажеш два-три збора, да се заблагодариш за се што ти се случува, да побараш мое мислење за се што треба да правиш денес. Повеќе...

За Моето име

Поуки на грузискиот Старец Гаврил Ургебадзе за последните времиња

 

„Ѓаволот има 666 мрежи. Во времето на антихристот луѓето ќе очекуваат спасение од космосот. Тоа ќе биде и најголемата замка на ѓаволот: човештвот ќе бара помош од вонземјаните, не знаејќи дека тоа се, всушност. – демони.“ Повеќе...

Взбранной Воеводе победительная