логоFacebook  Twitter  YouTube  eMail

Кожувчанка

Епископ Велички Методиј

(денес Митрополит Американско- канадски

metodij.svpelagija8.jpgКога Фоербах за прв пат ја искажа оваа радикално материјалистичка мисла, ставајќи равенство меѓу човекот и содржината на неговиот дигестивен тракт, тој мислеше дека преку неа за секогаш е раскрстено со философскиот идеализам. Сепак, неговата намисла во себе содржи најмалку две заблуди. Прво, тој воопшто не беше првиот кој на овој начин го дефинира човекот, тоа пред него веќе го беше направила Библијата, а второ, идејата дека “Човекот е она што го јаде” го изразува најдлабокиот религиозен хуманизам кој не е омеѓен ниту од доктрините на философските школи, ниту од личните теолошки погледи на определени учители. Со оваа контекстуализација отец Александар Шмеман ја започнува својата исклучителна книга “За животот на светот”. Човекот е она што го јаде. За современиот човек тоа може да биде само една луцидна метафора, наследство од древните и храбри епохи кога луѓето гласно размислувале, пред да бидат замолчени со посредство на електронските огништа - телевизирите. Но, културата на исхраната или барем самата физичка потреба од храна и денес останува мошне важен сегмент од нашето постоење, а со тоа, и горе споменатата философска мисла е нешто околу што повторно и повторно треба да размислуваме.
Човекот не престанува да биде гладно битие. Гладот, во таа смисла, се артикулира на различни начини. Она што е општо и универзално е дека човештвото гладува. Еден дел, а тоа е третиот свет, гладува не по личен избор, туку заради дебалансот во материјалните добра, кој од самиот почеток на нашата цивилизација ја раслоил човечката заедница на класи. Пота, вториот свет гладува по личен избор, во форма на разновидни диети, макробиотичко пургерство, страв од генетски мутирани прехрамбени производи и т.н. Првиот свет пости. Сите имаат добра причина за нејадење, а човекот сепак е она што го јаде и, би додал, тој е и она како јаде.
Човештвото генерално, а особено оној во многу што наш најважен дел, младите, секојдневно ја конзумира таканаречената брза храна. Тоа не е храна која брзо се подготвува или брзо поминува низ телото, туку само брзо се јаде. Во движење. Во трчање. Во корелација, пак, со Фоербаховата крилатица овој факт добива загрижувачки, апокалиптички димензии. Дали тој фаст-фуд или џанк-фуд (ѓубре-храна) како популарно се вели, е навистина образот на човештвото денес? Безлична и обезличнувачка храна која се купува на секое ќоше и се голта набрзина, без внимание, без културен однос. Зашто сите важни нешта во животот на човекот, а ова е универзална премиса, се случуваат на трпеза. Од раѓањето до смртта, сî е поврзано со културата на исхраната, или ако сакате со култниот, т.е. свештениот однос кон она што го јадеме. Во раскошноста на човечките култури: формата, бојата, соодносот, симболиката, начините на подготовка и многу други чинители во земањето на плодовите од природата и нивно претворање во храна се клучните генератори на цивилизациите. Придобивката не е само во разнообразните зборници со рецепти на националните кујни, богато украсени со колор фотографии. Денес, ние го јадеме светот набрзина. Без ред. Без свештен трепет. Ваквата (не)култура на исхрана нî прави уништувачи не само на светот, туку и на сопстевното битие: на телто, на свеста и на добриот обичај.
Еколошките идеологии и стравот од неповратно уништување на сината планета и нејзините природни ресурси кај многумина предизвикува потреба да го делат светот на чист и нечист. Овој повампирен дуализам отфрла значителен дел не само од природата, почвата, флората и фауната, туку и од човештвото во полза на идејата за чиста околина за мене и за моите. Стравот од контаминација на телото оди до таму што се измислуваат најбизарни методи за проверка на чистотата или методи за очистување на сето она што се внесува во организмот. На психолошко ниво ваквиот однос создава патолошка потреба да се оградиме и изолираме од оној загадениот свет. Параноја. Од валканата храна. Од валканите луѓе кои ја произведуваат и употребуваат. Овој феноменален антипод на генерациите пек-мени кои се хранат со брза храна се создавачи на една сосема нова идеологија и култура на исхрана. Храната за нив не е културен ентитет туку идол. Новите пагани обожувачи на макробиотиката, генетски исправната храна, ослободена од било каква хемија, со разбирливото чистотништво во себе го внесуваат и отровот на солипсизмот. Таа саможивост, пак, ги тера да се плашат од оние другите, нечистите, или од она другото, нечистото. Но, не е доволно само јас и моите да бидеме чисти, да јадеме чисто, да живееме чисто. Тоа го заслужува и целиот свет. Идолопоклоничкиот однос кон чистата храна, конечно, исто како и индиферентноста на конзументите на хамбургерите и хот-договите, подеднакво го расипува добриот обичај кој нî потсетува дека сме она што го јадеме.
Сега е време на пост. Всушност, секогаш е време на пост. Нели рековме дека човештвото глобално гладува. Но, дали постот е просто гладување? Според библиската повест, првиот човек, Адам, и првата човечица, Ева, од Бога добиле заповед да се хранат од сите прекрасни плодови во Едемската градина, освен од дрвото на познанието на доброто и злото. И тоа е првата заповед за пост. Ова историско, или поточно предисториско место, со векови предизвикува огромни дилеми за човековото рацио. Зошто Бог воопшто го посадил во рајската градина тој камен на сопнување за нашите предци, особено кога знаел дека тие лесно можат да бидат заведени од неговата убавина и да паднат во непослушание? Дали рајот е совршен со присуството на ова дрво? Која е потребата од таква искушувачка заповед? Одговорот секако не е во “генијалното” прогласување на Бога за сеирџија. Човекот, и во овој примордијален случај, требаше да покаже дека е она што го јаде. Послушно бите? Добро битие? Разумно битие? Слободно битие? Секој нека одбере според верата и силите на свеста. Послушно битие и слободно битие истовремено, зарем е тоа можно? Постот, пак, на еден парадоксален начин е сето тоа. Ако немаше заповед за селективност во исхраната, слично на денешната џанк-фуд индиферентност, како човекот ќе ја реализираше својата разумност? Со што ќе покажевме и ќе си покажевме дека сме разумни? Со што ќе се разликувавме од останатите живи суштества, ако јадевме сî што ќе ни дојдеше под носот? И неразумните пчели со својата селективност ќе беа посовршени од нас. Потоа, како ќе ја изразевме својата апсолутна слобода, ако немавме можност да непослушаме? Не смото непослушание, се разбира, туку можноста да избереме ни го даде вкусот и опитот во богоизворната слобода. Постот е послушание, послушност, но послушност од љубов. Слободно избираме да се сообразиме со заповедта да бидеме селективни во она што го примаме во себе како храна. Слободно избираме да се сообразиме со добриот обичај. Јадењето нема власт над нас, не е цел за себе, ниту е загадување кое нî обезличува. Човекот е она што го јаде.
Во автодеструктивниот диктат на либерализмот, современиот човек ги поистоветил слободата и непослушноста. Тоа се рефлектира и во културата на исхрана. Точно е тоа дека и самите можеме да си зададеме некакво правило за пост, или тоа може да го стори некој нутриционистички гуру. Според бојата или формата. Денес, на пример, треба да јадеме само црвени, утре само бели, задутре само зелени плодови. Или, денес само елипсовидни, утре само издолжени, задутре повеќеаголни и т.н. Но послушанието мора да има смисла и таа треба да се базира на здрава онтологија. Постот има и свој телесен и свој духовен аспект. Духовниот пост секако е поважен. Инаку нема разлика меѓу постот, како израз на религиозната култура на еден човек или на една човечка заедница, и диетата. Човештвото гладува. За жал секое гладување не е пост.

 

Посети:{moshits}



Видео содржини

Поуки од Светите Отци

dobrotoljubie

Духовност

Јуни 10, 2023
TVIT602

Проскомидија

·Што е Проскомидија? Еретиците немаат Проскомидија. Проскомидијата е уводниот дел на Литургијата, нејзин пролог. Таа е нашиот допир со Небесното Царство и Небесното жителство.
Септември 13, 2021

Јован Дебарски Архиепископ Охридски (30 август/12 септември)

Овој свет и богоносен отец наш Јован Дебранин, Архиепископ Охридски и прв ктитор на Бигорската Обител, засветлил како светлозарна ѕвезда на богопрославениот светителски небосклон на Црквата Христова, во првата половина на ΧΙ век. За неговото родословие,…

Беседа за Успение на Пресвета Богородица oд Викарниот Епископ Јаков Стобиски

Сеп 03, 2021 Беседи 5813
Default Image
Беседа за Успение на Пресвета Богородица изречена од Викарниот Епископ Јаков Стобиски во…

Свети свештеномаченик Харалампиј

Фев 23, 2020 Житија 6630
ih3387
Секој човек со своето раѓање добива лично име по кое го препознаваат во текот на целиот…

Живот во служба на Бога и на луѓето

Јан 29, 2020 Беседи 6414
3.angeli.so.truba
Неговите слова зрачат со силна нагласеност на светиклиментовиот образец и претставуваат…

Почитување на Пресветата Мајка Божја

Дек 09, 2019 Полезно и Потребно 5610
7.Vselenski.sobor
Таа е заштитничка и покров на христијанскиот род. Како Мајка на Синот Божји, таа има…

Беседи

БEСEДА  за пoбeдата над пoслeдниoт нeпријатeл

БEСEДА за пoбeдата над пoслeдниoт нeпријатeл

Прв нeпријатeл на чoвeкoт e ѓавoлoт, втoр e грeвoт, а трeт e смртта. Гoспoд Исус ги пoбeдил ситe oвиe три нeпријатeли на чoвeчкиoт рoд. Сo Свoeтo пoнижувањe гo пoбeдил гoрдeливиoт...

Митрополит Струмички Наум: Недела на Православието (20.03.2021)

Митрополит Струмички Наум: Недела на Православието (20.03.2021)

 Спознанието на вистината, на лично ниво, не е интелектуално човечко достигнување, туку, пред сè, е Божји дар на просветленост на умот и обожение на личноста; дар Божји кој се добива...

БEСEДА за љубoвта кoн ближнитe

БEСEДА за љубoвта кoн ближнитe

Таму, на нeбoтo, e вистинскoтo Христoвo царствo и вистинскиoт Христoв живoт бeз примeси на грeв и смрт. Нo љубoвта на Синoт Бoжји кoн луѓeтo нашла дeка e пoпoтрeбнo да бидe...

БEСEДА за внатрeшната милoстиња

БEСEДА за внатрeшната милoстиња

Милoстињата штo сe прави oд цeлиoт ум, гo чисти чoвeкoвиoт ум. Сo eдeн збoр внатрeшната милoстиња гo исчистува цeлиoт чoвeк. Акo e милoстињата самo oд рака, таа нe ја чисти...

Месопусна недела: Страшниот суд

Месопусна недела: Страшниот суд

Христијанската љубов е „возможна невозможност“ да се види Христос во секој човек, кој и да е, човекот што Бог, по Својата вечна и тајна промисла, решил да го воведе во...

 Архива: Митрополит Струмички Наум - На Страшниот суд (10.02.2018)

Архива: Митрополит Струмички Наум - На Страшниот суд (10.02.2018)

Што се случува со оние кои Страшниот суд ги затекнува во грев и пад? Тоа што Богочовекот Христос воопшто стапува во дијалог со нив, колку и да звучи тоа страшно...

Митрополит Тимотеј: † БЕСЕДА ВО НЕДЕЛАТА НА ЦАРИНИКОТ И ФАРИСЕЈОТ

Митрополит Тимотеј: † БЕСЕДА ВО НЕДЕЛАТА НА ЦАРИНИКОТ И ФАРИСЕЈОТ

Параболата за цариникот и фарисејот претставува длабоко проникнување во човековата душа, и за нас е многу важно да го задржиме нашето внимание врз ова кажување. Оваа парабола нема во предвид...

Свети Теофан Затворник: Беседа на Сретение Господово

Свети Теофан Затворник: Беседа на Сретение Господово

Каква умилна слика ни претставува Сретението Господово! Старецот Симеон во раце Го држи Младенецот, спроти него – праведниот Јосиф и Пресветата Дева Богородица; во близина – пророчицата Ана, постничка и...

Дејан Трајков: Оддалечување од Христа и од христијанските идеали

Дејан Трајков: Оддалечување од Христа и од христијанските идеали

Современиот човек брза по светските суети, бега од скромниот живот и во празните и лажни авантури бара да ја заборави душевната горчина, која му ја создава свеста за безбожните дела....

« »

Најново од духовност

Православен календар

 

20/04/2024 - сабота

Велигденски пости; (на масло)

Св. Георгиј Исповедник; Преподобен Нил Сорски; Св. маченик Калиопиј; Преп. Данило Перејаславски;

Правила и одредби на Православната Црква за постот
Православен календар за овој месец - МПЦ

Кожувчанка

Молитви кон Пресвета Богородица за секој ден во седмицата

 Радувај се, Ти Која од ангелот ја прими радоста на добрата вест дека Бог Слово ќе прими тело од Тебе! Радувај се оти го носеше Создателот во Твојата утроба! Радувај се Ти Која го роди Бога во тело, Спасителот на светот! Повеќе...

Тропар

Тропар на св.Христов исповедник Георгиј Митиленски митрополит 7 април / 20 април 2024

Тропар на св.Христов исповедник Георгиј Митиленски митрополит 7 април / 20 април 2024

Пастироначалниче на скитското подвижништвово степите руски непроодни,Ниле ученику Христов облагодатен,денес и во веки Бога преку тебе Го прославуваме,и твоите подвизи...

Тропар на светиот Методиј Солунски 6 април / 19 април 2024

Тропар на светиот Методиј Солунски 6 април / 19 април 2024

Словото Божјо, слово земно подаде,кое ти Свети епископе Методие во слава Негова го раздаде,а Он Началникот на животот устрои заради...

Тропар на светите Христови маченици Агатопод ѓакон и Теодул чтец 5 април / 18 април 2024

Тропар на светите Христови маченици Агатопод ѓакон и Теодул чтец 5 април / 18 април 2024

Вистина непоколеблива имајќи во срцата вашиАгатоподе и Теодуле,познавте дека земниот живот е суета, сенка и сон,а верата во Љубовта го...

Духовната убавина на Богородица се пројавува и во моментот на Распнувањето на Нејзиниот Син

Тебе, Богородице поборнице – војвотко, ние слугите Твои, откако се избавивме од зло, Ти пееме победни и благодарствени песни. Ти имаш сила непобедна, од секакви опасности ослободи не за да Ти пееме : Радуј се, Невесто Неневесна! Повеќе...

Болестите според светоотечкото учење

Значи, не се надевај на лекарска вештина без благодат и не ја отфрлај своеволно, туку моли Го Бога да ја спознаеш причината за казната, а потоа моли за избавување од немоќта, трпејќи сечење, горење, горчливи лекови и сите лекарски казни Повеќе...

Свети Лука Симтерополски: Архиепископ и хирург

Едноставно е да се претпостави дека професорот – епископ, соединувајќи го во своите раце крстот и скалпелот, ги порази современиците токму со тоа необично соединување на двете разновидни сфери на активност.  Повеќе...

Духовни поуки: „Помоли се за мене“

Со Бога зборувај многу, а со луѓето малку; ако во Божјиот закон се подучуваш - ќе успееш и во едното и во другото. Повеќе...

Живот без стрес

Ако разбереме што се крие зад стресот, ако ја видиме лагата, која што се крие зад него, на крајот ќе увидиме дека не постои причина за да бидеме во стрес.. Повеќе...

Митрополит Струмички Наум - Да пораснеме барем до Стариот Завет

И не само што немаат туку се и очигледна пречка за влез во Царството Небесно, и пречка да се сфати и пренесе неговата идеја и порака. Повеќе...

Епископ Тихон Шевкунов: „НЕСВЕТИ, А СВЕТИ“

Несвети, а свети. Луѓе, кои навидум живееле во нашето секојдневие, се соочувале со проблемите со кои ние се судираме, боледувале од болести од кои ние боледуваме, често осудувани од околината, а сепак, не биле секојдневни. Луѓе, кои не се на иконите, но го предавале животот од иконите во сите нивни дела, зборови, мисли. Луѓе, за кои тишината прозборила дека се свети.  Повеќе...

ГОЛЕМАТА ТАЈНА НА ДИВЕЕВО - Кој ќе доживее, ќе види

Како дополнување на оваа тајна, еве што слушнав од устата на 84-годишната игуманија на манастирот Дивеево, Марија. Бев кај неа во почетокот на 1903 година веднаш по канонизирањето на преподобниот Серафим и заминувањето на царското семејство од Дивеево. Повеќе...

Арх. Калиник Мавролеон: Монологот БОЖЈИ

 

Те гледав кога се разбуди угрово. Чекав да ми кажеш два-три збора, да се заблагодариш за се што ти се случува, да побараш мое мислење за се што треба да правиш денес. Повеќе...

За Моето име

Поуки на грузискиот Старец Гаврил Ургебадзе за последните времиња

 

„Ѓаволот има 666 мрежи. Во времето на антихристот луѓето ќе очекуваат спасение од космосот. Тоа ќе биде и најголемата замка на ѓаволот: човештвот ќе бара помош од вонземјаните, не знаејќи дека тоа се, всушност. – демони.“ Повеќе...

Взбранной Воеводе победительная