логоFacebook  Twitter  YouTube  eMail

Кожувчанка

 

22 октомври 2014 | Предизвици, Современи автори | Нема коментари

Ние живееме во епоха кога торжествуваат идеологиите. Идеологија е ужасен збор што неодамна се појави и веќе речиси непоправливо го отрови нашиот свет, нашиот живот. Што е тоа идеологија? Тоа е учење или теорија, која не само што се истакнува себе како апсолутна и сеопфатна вистина, туку и на човекот му пропишува одредено поведение и дејствување. Во својата длабочина, идеологијата претставува сурогат, замена на религијата. Но разликата, и тоа голема, меѓу религијата и идеологијата е во тоа, што религијата, верата, е секогаш нешто многу лично, невозможно без длабок и личен опит, додека идеологијата, секоја идеологија, започнува со едноставно негирање на личното и со негово отрфлање како непотребно.

Религијата, повикот да се верува, е секогаш нешто обратено кон човекот. Идеологијата се обраќа кон толпата, колективот, кон народот, класата, човештвото. Целта, суштината на религијата се состои во тоа, наоѓајќи Го Бога, човек да се пронајде и себеси, да се осебеси. Целта и суштината на идеологијата е во тоа, да го потчини човекот целосно на себе, та човекот да стане исполнувач и слуга на идеологијата. Религијата вели: Каква полза е за човекот, ако го придобие целиот свет, а на душата своја ѝ напакости (Мт 16,26). Идеологијата вели: потребно е целиот свет да се придобие, за да се оствари идеологијата. Религијата повикува во другиот човек да се види ближниот; идеологијата секогаш е упатена кон далечните, безлични, апстрактни луѓе.

Повторувам: ние живееме во епоха кога торжествуваат идеологиите, кога тие страшно господарат над луѓето. Само во нашиот век – а тој има само седумдесет години[1] – загинаа милиони, милијарди луѓе во име на апстрактните идеологии, во име на привидните идеологии. И денес човекот нема поитна и понеопходна задача од отфрлањето и развенчувањето токму на овие идеолошки доминации и тирании над човекот од страна на идеологиите.

Но, оваа задача може да се исполни само ако се успее над сите идеологии да се постави идејата на личноста, што нив ги надминува и детерминира, а тоа значи – живиот, конкретен, единствен и неповторлив човек. Самракот на религијата и торжеството на идеологијата доведоа до потполна смрт на идејата на личноста и на опитот што стои зад неа. Опитот, се разбира, во својата првооснова е религиозен. Само во религијата, само од религијата е возможна идејата на личноста – еве што не разбираат, не можат и не сакаат да сфатат современите луѓе што очекуваат спасение од некоја идеологија.

Ќе ми речат, дека самата религија во епохата на своето торжество многу често ја газела идејата на личноста, дека самиот принцип на права на личноста, слободи итн. се родил во борбата со религијата. Делумно тоа е вистина. Но, таа вистина треба да се разбере во целата нејзина комплексност.

Да, секако, Христа Го распнале религиозни луѓе. Но, Го распнале токму затоа што Он ја изобличувал нивната религиозност како лажна религиозност или, кажано со нашиот современ јазик, ги изобличил нив заради превратувањето на религијата имено во идеологија. Зашто целата смисла на конфликтот меѓу Христос и оние што Го распнале, се сведувал на едно. Он, Христос, го поставил човекот над сè друго, го направил него, и само него, предмет на љубовта, предмет на апсолутно внимание. А непријателите Христови од религијата сакале поредок, спасение на Татковината, самодоволство – што било друго, и заради сето тоа тие барале слепо потчинување на безличните закони.

За сево ова Христос не рекол ниту збор. Како што не кажал ниту збор за државата, општеството, историјата, културата – за сето она што отсекогаш претставува предмет на сите идеологии. Неговото внимание цело време било обратено на живите луѓе што Го опкружувале. Но, Он не говорел дури ни за нивните права. Он на нив едноставно ја обратил Својата љубов, учество, сострадание, интерес. И токму за ова, за тоа што Он живиот човек го поставил над сè во светот, Он и бил осуден. Но, во таа осуда – и конечно треба да се разбере – се преродила и самата религија. Од идеологија таа станала жива сила и над светот засекогаш се зацарила идејата на личноста.

Подоцна, во историјата, и самото Христијанство – треба да се признае – многу често се изродувало/дегенерирало во идеологија, барало слепо потчинување, служело на маргинални цели… Но, во сето тоа не се содржи неговата суштина. Неговата суштина е во евангелскиот образ на Христа, во образот на човекот, обратен кон другиот човек, кој во него гледа ближен, и во него ги положува целта и смислата на животот.

И во историјата на човештвото не постои друго учење за личноста. Неа ја нема во величествената и длабока грчка философија, ја нема во Рим, којшто ја создал идејата на правото, но робот не го сметал за човек. И се разбира, оваа идеја на личноста ја нема во ниту една современа идеологија, која секогаш е окупирана со човештвото, но заради човештвото премногу спокојно уништува милиони луѓе.

Јас тврдам, дека идејата на личноста е религиозна, затоа што е очигледно: ако не постои нејзиниот возвишен корен, ако човекот не е „одозгора“, ами „одоздола“, ако тој е само минлива појава, тогаш навистина нема зошто за него посебно да се загрижува, а над светот тогаш царува само законот на големите цифри. Тогаш – и кон тоа ние наскоро ќе дојдеме – изродите, и болните, и старите треба да бидат уништувани, тогаш грижата треба да биде единствено за природната селекција. Тогаш познатата „детска солза“ кај Достоевски е бесмислена сентименталност.

Многу едноставно тоа може да се изрази вака: ако нема Бог, тогаш, во суштина, нема ниту човек. Постојат само луѓе – безлична маса, за чијашто благосостојба и се грижи идеологијата, без оглед на средствата. Токму во таков страшен идеолошки свет, свет на толпи, класи, колективи, живееме ние сега.

И за тоа треба да се размислува, од тоа треба да се згрозуваме, додека не е доцна. Додека сè уште не е заменета живата личност со едноставен реден број. Додека човекот сè уште не станал навистина посложен „робот“, многу поголема машина. Прашањето за религијата денес, пред сè и над сè, е токму прашање за личноста, затоа кон ова најважно од сите современи прашања ќе се навратиме во нашите следни беседи.

отец Александар Шмеман

[1]Очигледно, беседата е напишана во 70-тите години на XX век (заб. на прев.).

Подготвил: Георгиј Глигоров

Извор: Мистагогија.мк

 



Видео содржини

Поуки од Светите Отци

dobrotoljubie

Духовност

Јуни 10, 2023
TVIT602

Проскомидија

·Што е Проскомидија? Еретиците немаат Проскомидија. Проскомидијата е уводниот дел на Литургијата, нејзин пролог. Таа е нашиот допир со Небесното Царство и Небесното жителство.
Септември 13, 2021

Јован Дебарски Архиепископ Охридски (30 август/12 септември)

Овој свет и богоносен отец наш Јован Дебранин, Архиепископ Охридски и прв ктитор на Бигорската Обител, засветлил како светлозарна ѕвезда на богопрославениот светителски небосклон на Црквата Христова, во првата половина на ΧΙ век. За неговото родословие,…

Беседа за Успение на Пресвета Богородица oд Викарниот Епископ Јаков Стобиски

Сеп 03, 2021 Беседи 5811
Default Image
Беседа за Успение на Пресвета Богородица изречена од Викарниот Епископ Јаков Стобиски во…

Свети свештеномаченик Харалампиј

Фев 23, 2020 Житија 6628
ih3387
Секој човек со своето раѓање добива лично име по кое го препознаваат во текот на целиот…

Живот во служба на Бога и на луѓето

Јан 29, 2020 Беседи 6413
3.angeli.so.truba
Неговите слова зрачат со силна нагласеност на светиклиментовиот образец и претставуваат…

Почитување на Пресветата Мајка Божја

Дек 09, 2019 Полезно и Потребно 5609
7.Vselenski.sobor
Таа е заштитничка и покров на христијанскиот род. Како Мајка на Синот Божји, таа има…

Беседи

БEСEДА  за пoбeдата над пoслeдниoт нeпријатeл

БEСEДА за пoбeдата над пoслeдниoт нeпријатeл

Прв нeпријатeл на чoвeкoт e ѓавoлoт, втoр e грeвoт, а трeт e смртта. Гoспoд Исус ги пoбeдил ситe oвиe три нeпријатeли на чoвeчкиoт рoд. Сo Свoeтo пoнижувањe гo пoбeдил гoрдeливиoт...

Митрополит Струмички Наум: Недела на Православието (20.03.2021)

Митрополит Струмички Наум: Недела на Православието (20.03.2021)

 Спознанието на вистината, на лично ниво, не е интелектуално човечко достигнување, туку, пред сè, е Божји дар на просветленост на умот и обожение на личноста; дар Божји кој се добива...

БEСEДА за љубoвта кoн ближнитe

БEСEДА за љубoвта кoн ближнитe

Таму, на нeбoтo, e вистинскoтo Христoвo царствo и вистинскиoт Христoв живoт бeз примeси на грeв и смрт. Нo љубoвта на Синoт Бoжји кoн луѓeтo нашла дeка e пoпoтрeбнo да бидe...

БEСEДА за внатрeшната милoстиња

БEСEДА за внатрeшната милoстиња

Милoстињата штo сe прави oд цeлиoт ум, гo чисти чoвeкoвиoт ум. Сo eдeн збoр внатрeшната милoстиња гo исчистува цeлиoт чoвeк. Акo e милoстињата самo oд рака, таа нe ја чисти...

Месопусна недела: Страшниот суд

Месопусна недела: Страшниот суд

Христијанската љубов е „возможна невозможност“ да се види Христос во секој човек, кој и да е, човекот што Бог, по Својата вечна и тајна промисла, решил да го воведе во...

 Архива: Митрополит Струмички Наум - На Страшниот суд (10.02.2018)

Архива: Митрополит Струмички Наум - На Страшниот суд (10.02.2018)

Што се случува со оние кои Страшниот суд ги затекнува во грев и пад? Тоа што Богочовекот Христос воопшто стапува во дијалог со нив, колку и да звучи тоа страшно...

Митрополит Тимотеј: † БЕСЕДА ВО НЕДЕЛАТА НА ЦАРИНИКОТ И ФАРИСЕЈОТ

Митрополит Тимотеј: † БЕСЕДА ВО НЕДЕЛАТА НА ЦАРИНИКОТ И ФАРИСЕЈОТ

Параболата за цариникот и фарисејот претставува длабоко проникнување во човековата душа, и за нас е многу важно да го задржиме нашето внимание врз ова кажување. Оваа парабола нема во предвид...

Свети Теофан Затворник: Беседа на Сретение Господово

Свети Теофан Затворник: Беседа на Сретение Господово

Каква умилна слика ни претставува Сретението Господово! Старецот Симеон во раце Го држи Младенецот, спроти него – праведниот Јосиф и Пресветата Дева Богородица; во близина – пророчицата Ана, постничка и...

Дејан Трајков: Оддалечување од Христа и од христијанските идеали

Дејан Трајков: Оддалечување од Христа и од христијанските идеали

Современиот човек брза по светските суети, бега од скромниот живот и во празните и лажни авантури бара да ја заборави душевната горчина, која му ја создава свеста за безбожните дела....

« »

Најново од духовност

Православен календар

 

19/04/2024 - петок

Велигденски пости; (строг пост)

+Упокоение на Свети Методиј Солунски; Свети Евтихиј, патријарх Цариградски; Светите Сто и дваесет маченици коишто пострадаа во Персија; Преподобен Григориј Синаит; (Акатист); (второ бдение);

Правила и одредби на Православната Црква за постот
Православен календар за овој месец - МПЦ

Кожувчанка

Молитви кон Пресвета Богородица за секој ден во седмицата

 Радувај се, Ти Која од ангелот ја прими радоста на добрата вест дека Бог Слово ќе прими тело од Тебе! Радувај се оти го носеше Создателот во Твојата утроба! Радувај се Ти Која го роди Бога во тело, Спасителот на светот! Повеќе...

Тропар

Тропар на св.Христов исповедник Георгиј Митиленски митрополит 7 април / 20 април 2024

Тропар на св.Христов исповедник Георгиј Митиленски митрополит 7 април / 20 април 2024

Пастироначалниче на скитското подвижништвово степите руски непроодни,Ниле ученику Христов облагодатен,денес и во веки Бога преку тебе Го прославуваме,и твоите подвизи...

Тропар на светиот Методиј Солунски 6 април / 19 април 2024

Тропар на светиот Методиј Солунски 6 април / 19 април 2024

Словото Божјо, слово земно подаде,кое ти Свети епископе Методие во слава Негова го раздаде,а Он Началникот на животот устрои заради...

Тропар на светите Христови маченици Агатопод ѓакон и Теодул чтец 5 април / 18 април 2024

Тропар на светите Христови маченици Агатопод ѓакон и Теодул чтец 5 април / 18 април 2024

Вистина непоколеблива имајќи во срцата вашиАгатоподе и Теодуле,познавте дека земниот живот е суета, сенка и сон,а верата во Љубовта го...

Духовната убавина на Богородица се пројавува и во моментот на Распнувањето на Нејзиниот Син

Тебе, Богородице поборнице – војвотко, ние слугите Твои, откако се избавивме од зло, Ти пееме победни и благодарствени песни. Ти имаш сила непобедна, од секакви опасности ослободи не за да Ти пееме : Радуј се, Невесто Неневесна! Повеќе...

Болестите според светоотечкото учење

Значи, не се надевај на лекарска вештина без благодат и не ја отфрлај своеволно, туку моли Го Бога да ја спознаеш причината за казната, а потоа моли за избавување од немоќта, трпејќи сечење, горење, горчливи лекови и сите лекарски казни Повеќе...

Свети Лука Симтерополски: Архиепископ и хирург

Едноставно е да се претпостави дека професорот – епископ, соединувајќи го во своите раце крстот и скалпелот, ги порази современиците токму со тоа необично соединување на двете разновидни сфери на активност.  Повеќе...

Духовни поуки: „Помоли се за мене“

Со Бога зборувај многу, а со луѓето малку; ако во Божјиот закон се подучуваш - ќе успееш и во едното и во другото. Повеќе...

Живот без стрес

Ако разбереме што се крие зад стресот, ако ја видиме лагата, која што се крие зад него, на крајот ќе увидиме дека не постои причина за да бидеме во стрес.. Повеќе...

Митрополит Струмички Наум - Да пораснеме барем до Стариот Завет

И не само што немаат туку се и очигледна пречка за влез во Царството Небесно, и пречка да се сфати и пренесе неговата идеја и порака. Повеќе...

Епископ Тихон Шевкунов: „НЕСВЕТИ, А СВЕТИ“

Несвети, а свети. Луѓе, кои навидум живееле во нашето секојдневие, се соочувале со проблемите со кои ние се судираме, боледувале од болести од кои ние боледуваме, често осудувани од околината, а сепак, не биле секојдневни. Луѓе, кои не се на иконите, но го предавале животот од иконите во сите нивни дела, зборови, мисли. Луѓе, за кои тишината прозборила дека се свети.  Повеќе...

ГОЛЕМАТА ТАЈНА НА ДИВЕЕВО - Кој ќе доживее, ќе види

Како дополнување на оваа тајна, еве што слушнав од устата на 84-годишната игуманија на манастирот Дивеево, Марија. Бев кај неа во почетокот на 1903 година веднаш по канонизирањето на преподобниот Серафим и заминувањето на царското семејство од Дивеево. Повеќе...

Арх. Калиник Мавролеон: Монологот БОЖЈИ

 

Те гледав кога се разбуди угрово. Чекав да ми кажеш два-три збора, да се заблагодариш за се што ти се случува, да побараш мое мислење за се што треба да правиш денес. Повеќе...

За Моето име

Поуки на грузискиот Старец Гаврил Ургебадзе за последните времиња

 

„Ѓаволот има 666 мрежи. Во времето на антихристот луѓето ќе очекуваат спасение од космосот. Тоа ќе биде и најголемата замка на ѓаволот: човештвот ќе бара помош од вонземјаните, не знаејќи дека тоа се, всушност. – демони.“ Повеќе...

Взбранной Воеводе победительная